Nej du Karro, det är en jätteskön bil att köra. En riktig vägbil (roadcar)
. Man åker tyst och bekvämt mil efter mil. En annan grej är att den är mycket bensinsnål för att vara en sådan stor bil med så pass stark motor. Jag har nu konstaterat att motorn har varit felinställd (sen tändning) plus en rad andra defekter som gjort att den inte gick som den skulle göra men den har ändå inte varit särskilt bensintörstig. Nog har jag ibland tänkt att den borde dra mindre bensin så lugnt och försiktigt som jag kör men ofta har jag vagnen kopplad till bilen så jag har inte reflekterat över motorfel för den skull. Det som är mest spännande just nu är om bränsleförbrukningen minskar. Enligt förra ägaren så drog bilen c:a 0.7 liter milen vid långkörning och det är väl ungefär lika mycket som din SAAB V4 men då får man tänka att den här bilen väger en halv bil till och har dubbelt så stark motor.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en SAAB V4, Volvo 745 eller kanske t.o.m vadsomhelst men av ett tillfälle så blev det den här Audin och jag börjar faktiskt bli mer och mer nöjd ju desto bättre jag lär känna den. Nu har jag även blivit bekant med insprutningsystem, i det här fallet
Bosch K-Jetronic, något som var helt främmande och obekant för mig tidigare men sådant är nödvändigt att någorlunda vara insatt om man ska själv göra något med dagens, eller som i mitt fall gårdagens bilar.
Bilens marknadsvärde är i princip noll kronor men bruksvärdet är desto större. Den helgalvade karossen gillar jag skarpt. Det är en grovt underskattad finess som gör att bilar kan hålla länge, länge, länge om de får tillräcklig service och underhåll.
PowerMizer,
Nu är bränsledningarna utbytta. Det blev slang hela vägen för returledningen för det var enklast så. Jag var och köpte 2 meter på Mekonomen och tänkte att det borde räcka. När jag kom hem mätte jag slangen och då var den 2,03 meter och det var alldeles precis vad som gick åt för att den skulle ligga rätt överallt. Tur att jag gjorde det här för där slangen börjar uppe på tanken under combiutrymmets matta och under en rund lucka hade den redan börjat läcka. När jag tog i den var det bara fnas och gick sönder. Så nu vet jag att när slangen börjar bli full med sprickor utvändigt då är det dags... Annars i bästa fall tömmer man tanken längs vägen eller i sämsta fall bilbrand.
Jag förutsätter att era bilar är något nyare än min. I min Audi styrs motorfunktionerna av den s.k. ECU:n (Engine Control Unit) som här består av ett elektroniskt relä med flera funktioner. Dock är jag inte riktigt säker på var det reläet finns på bilen. Det finns en reläbox i motorutrymmet men jag är osäker på om just det reläet finns där. Ska försöka ta reda på det annars får jag fråga audi200.se för de verkar kunna "allt".
I era bilar föreställer jag mig att det istället är microprocessorer i ECU:n som styr motorfunktionerna. Det är dagens teknik som jag tror kräver specialinstrument och specialkunnande för att kunna handskas med.
Ett problem som jag kommer att ställas inför är för lågt tomgångsvarvtal (ev. kan tändningen höjas lite till och då ökar tomgångsvarvtalet) och då är det så komplicerat att just tomgångsvarvtalet styrs elektroniskt av ECU:n som ger signaler till tomgångsstabilisatorn (en rund sak på ovansidan av motorn). Det finns således ingen justerskruv som på "vanliga bilar" som t.ex. Karros. Hur det kommer att gå med det här vet jag inte än men det är på G. Att tomgångsstabiliseringen fungerar märks dock för den strävar att ställa in sig på c:a 500 r/m och det varm såväl som kall motor. Det har blivit så nu när alla vacuumläckor är åtgärdade (innan var tomgången orolig och runt 1000 r/m). Den uppför sig nu som min gamla BM Victor när man slog ner varvtalsreglaget på lägsta varvtal vid kall motor, ett jämnt och exakt stånk, stånk, stånk, stånk, stånk,......
Jag har en känsla av att det är en funktion som inte fungerar och som man kallade för "snabbtomgång" på bilar förr i tiden. Nu har jag lokaliserat alla "tempgivare" på motorn och det finns en termokontakt vid motorns kylvattenutlopp som ska styra den här funktionen och ge en signal till tomgångsstabiliseringen att höja varvtalet när motorn inte är tillräckligt varm. Kanske termokontakten inte funkar. Tänker kolla den med en "summer" vid varm och kall motor.
En annan "mysko" pryl under huven som liknar ett signalhorn och har tre vacuumslangar (en blå, en gul och en brun) kopplade till sig och som jag nu blivit bekant med är en
vacuumförstärkare till
EGR-ventilen.
Jaa, det är mycket nytt att sätta sig in i på en gammal bil....