min_bil (Ådi)

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav Karro 08 okt 2011 13:02

Jag drog ju en stortriss segelbåt från stockholmstrakten till Norrland för några månader sedan, så även om jag nog inte tycker att SAAB96 är en bra dragbil så går det om man vill. Det är väl lite typiskt SAAB96:an, man tycker inte att den är bra på något egentligen, men den klarar det mesta.

Lättreparerad är ett stort plus. Typ steget över moppe antar jag.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 08 okt 2011 16:47

Dessa skrotkillar verkar veta vad de pratar om. 945:an är nog den bästa bil Volvo någonsin har byggt. Den är relativt säker och har de flesta moderniteter som nyare bilar har. Dessutom är den lätt och billig at reparera om det skulle behövas. En 945:a i bra skick är ett mycket gott köp.
En bil som man kan ha länge, länge.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 08 okt 2011 23:28

I eftermiddag har jag tömt tanken på bilen. Den här gången gjorde jag det med pumpen i tanken. Jag lossade ledningen till bränslefiltret under huven och satte dit en slang som gick ner i en tjugofemliters plåtdamejange. Sedan tog jag loss bränslepumpreläet och bryggade de stora flatstifthålen i relälådan via en ampermeter. Den positiva polen var B+ så jag behövde inte ha tändningen påslagen. Pumpen tar 3.8 ampere vilket jag betraktar som normalt. Tjugo liter pumpades ur på några minuter och flödet verkade ganska kraftigt så jag tror inte silen under pumpen är täppt den här gången. Pumpen surrade lätt och inte det där knorrande dånanadet som får folk att vända sig om.

Symptomet är:
Kall bil kan man köra en viss sträcka, sedan börjar bränslepumpen knorra och väsnas och efter en liten stund stannar bilen. Då kan man vänta någon halvminut och sedan köra igen tills pumpen börjar knorra och bilen stannar igen. Håller man på så tycks den körbara sträckan bli allt kortare, dvs. från någon mil till några hundra meter om man hållit på en stund.

Ja, jag undrar fortfarande, vad är felet?

Nu ska jag, i morgon, byta pump och se om felet försvinner. Blir bilen riktig igen så är det säkert pumpen som är trasig trots det bara är några år och några tusen mil sedan den byttes hos Bernts Bil El. Blir bilen inte OK då får jag leta vidare vilket jag är fullt beredd på. Pumpbytet måste göras för det kan ju vara så den bara krånglar under vissa betingelser, annars är ju byta delar ingen felsökning, det är ju en ren uteslutningsmetod.


Nu har bilen i alla fall riktig tomgång. Felet var busenkelt. En kabel som brustit vid flatstiftet i kontaktstycket till tomgångsstabilisatorn. Kabelanslutningen är tätad med en gummimoj man måste lossa först. Därför har jag inte uppmärksammat det tidigare.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 08 okt 2011 23:41

tompas11 skrev:Dessa skrotkillar verkar veta vad de pratar om. 945:an är nog den bästa bil Volvo någonsin har byggt. Den är relativt säker och har de flesta moderniteter som nyare bilar har. Dessutom är den lätt och billig at reparera om det skulle behövas. En 945:a i bra skick är ett mycket gott köp.
En bil som man kan ha länge, länge.

Jag kollade Blocket och det fanns några att välja på. Ska kolla Tradera se'n för dom säljer bilar där också.

Förresten.... Det låter nästan som du har en Volvo 945 själv tompas11..... :mrgreen:


Tack för tipset Gunnar Lindgren!
Jag har nog något sämskskinn i källaren. Har inte använt det på massor av år. När jag tänker vidare kanske det går att sila genom lite vadsomhelst bara det är poröst. Jag sneglade på en gammal uttänjd mössa med vaddliknande foder i om man kunde använda den uppochned i tratten och vika mössan om trattkanten?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 08 okt 2011 23:48

RÖD@nörd skrev:Förresten.... Det låter nästan som du har en Volvo 945 själv tompas11.....

Nä, men grannen har en, dock inte till salu.
Själv har jag en gammal 745:a från -88.
Har aldrig tidigare haft en så gammal bil, börjar väl bli dags för att byta snart antar jag...

Hoppas att det hjälper att byta bränslepumpen, annars får vi väl klura vidare.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 10 okt 2011 01:50

tompas11 skrev:Hoppas att det hjälper att byta bränslepumpen, annars får vi väl klura vidare.

I dag har jag tagit pumpen ur tanken och städat bak i förvaringslådan under kombiutrymmet. Skulle gjort klart ikväll hade jag tänkt men regnhellvettet satte igång igen... :x

Den vänstra pumpen är den "nya" som suttit i bilen. Den högra pumpen är den som kommer från bilskroten och den ser sämre ut. Lägg märke till att anslutningen till bensinledningen är helt olika på pumparna. Jag undrar om det verkligen är rätt på den vänstra pumpen. På den högra pumpen syns det tydligt: Under banjonippeln finns backventilen som med hjälp av tryckackumulatorn ska göra bilen lättstartad. Över banjonippen finns en "tryckdosa" som kallas ljuddämpare i verkstadhandboken. På den vänstra pumpen som suttit i bilen tycks båda dessa komponenter saknas.

PICT0112.JPG
PICT0112.JPG (35.04 KB) Visad 7294 gånger



PICT0116.JPG
PICT0116.JPG (33.01 KB) Visad 7290 gånger



Jag har tagit bilderna med min "nya" kamera, en Minolta Dimage Xt från 2003 eller 2004. Den gamla kameran med AA batterier var mycket bättre att ta bilder med i mörker. Det gick faktiskt att ta riktigt bra bilder trots det var kolsvart. :shock:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 13 okt 2011 21:42

Nå hur går det med bränslepumpen?
Har du slängt dit den andra pumpen än?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 15 okt 2011 03:12

tompas11 skrev:Nå hur går det med bränslepumpen?
Har du slängt dit den andra pumpen än?

Japp, det är klart och nu funkar bilen igen. :D

Vad jag bara inte vill inse är att den "gamla" pumpen som egentligen inte är gammal utan snarare ny, utbytt för sju-åtta år sedan och som originaldel, reparationen då kostade kanske sisådär 3000 kr för förra ägaren och nu helt plötsligt är trasigt igen. Det är uselt tycker jag. :evil:

Inte heller går det att ta isär pumpen och se vad det kan vara för fel på den. Gamla prylar går oftast och ta isär och laga men nya saker är oftast gjorda för utbyte av hel enhet. Det är en slit och släng anda över det hela....

I slutet av nästa vecka ska jag testa bilen men innan dess ska jag byta en strålkastare, byta ett dörrhandtag, kolla spridarna, byta spridarslangar, byta höger backspegel och kolla över tomgångsstabiliseringen en gång till. Tur att jag kan fixa med bilen själv och känner hyggliga killar som har bilskrot annars vore det inte lönsamt. Till bilskroten kan det komma bilar med nya delar på som avgassystem, bromsar, spindelleder m.m. Det är som det går till en viss gräns sedan ger bilägaren upp och skrotar bilen menar killarna på bilskroten.

Den gamla bensinen jag fick hos Bernt's har jag fyllt på igen men jag blandar den med nyinköpt bensin från Statoil. Det är inte så mycket kvar av den gamla bensinen, kanske femton liter.

Tidigare har jag hört att bensin är färskvara men så enkelt lär det inte vara. Jag läste ett svar från ett bensinbolag om bensinens hållbarhet där de påstod att bensin går att lagra i flera år - om det görs på rätt sätt. Bensin förvaras bäst där det är mörkt, svalt och lufttätt som t.ex. i ett bergrum. En biltank är inte lufttät för den är ventilerad och då försvinner butangasen som finns i bensinen och gör den så lättantändlig. Det är just därför t.ex. en gräsklippare inte startar på bensin som stått över en vinter. Butangasen är helt enkelt bortdunstad men själva bensinen brinner fortfarande men är inte lika lättantändlig.

En sak till jag måste byta är vindrutespolarpumpen. Förr var sådant en bagatell men idag är de ofta integrerade med själva behållaren och som kanske måste se ut på ett visst sätt för att få plats någonstans. Det är så mycket special idag.

En annan sak jag märker är att det går så rysligt fort på vägarna idag och även i städerna. Bilarna har helt enkelt blivit så effektiva och med höga prestanda både i effekt och köregenskaper så bilarna i sig själva inbjuder till sådan körning. Däcken i dag är också mycket bredare och har lägre profil vilket gör att de för ett förfärligt oväsen. Jag har i sommar märkt det när jag cyklat och korsat motorvägen över en cykelbro när jag ska till IKEA och då måste jag hålla för öronen för det låter värre än ett sågverk i full drift. En ny väg idag är inte ny särskilt länge. Jag funderade lite på hur mycket bilarna har ökat och det var inte så lätt att få uppgifter om det men det verkar som det är minst dubbelt så många bilar idag än 1974 då jag fick körkort och det var rätt mycket bilar redan på den tiden. :shock:

Jag är egentligen inte så mycket för bilar men bilsläpvagnar tycker jag däremot är mer intressant. Nu har jag köpt in ett par objekt jag ska göra en vagn av framöver och det är ett sådant högbyggt släp liknande Karros. Ett modernare lågbyggt släp är många gånger mer praktiskt men de här lite äldre släpen har en viss charm och kanske även någon fördel t.ex. om det går att fälla sidolämmarna vilket ska bli möjligt när det här släpet är klart. Jag tror släpet kommer att bli grönt och kanske med ett par runda rör som sticker upp från framstammen som skydd för lasten vid kraftig inbromsning. Vid IKEA är det mycket bilar med släp och jag brukar kolla och hämta idéer därifrån....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 15 okt 2011 11:11

RÖD@nörd skrev:Japp, det är klart och nu funkar bilen igen.

Det var ju bra att pärlan rullar igen. :D

Ja det var ju lite väl kort livslängd på den pumpen. Min pump har nu rullat över 27000 mil utan problem. (peppar, peppar...)

Och så har du uppenbarligen lite annat att pyssla med innan testet.
Återstår att se om du får en arbetsorder från Bilprovningen då...

På vissa vägsträckor har man på försök lagt något som kallas för tyst asfalt. Denna asfalt gör att däckljudet blir avsevärt lägre. Upplever det som en enorm skillnad att köra på denna beläggning. Dock är den (naturligtvis) dyrare än konventionell vägbeläggning.

Lite bilder på släpet längre fram vore intressant.
Själv tycker jag att de släp som är utrustade med gallergrindar är väldigt praktiska.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Föregående

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster