Larm till brevlåda, c:a 200 meter

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Larm till brevlåda, c:a 200 meter

Inläggav Farfar 22 apr 2010 12:05

Här finns ju en mängd tekniksnillen så jag hoppas på tips eller bra idéer.
Bor i ett hus med knappt 200 meter till brevlådan. Skulle vilja ha ett larm som visar att det kommit post.

Lådan sitter på andra sidan en allmän asfalterad väg så att dra en kabel funkar inte. Det är nästan att jag kan se brevlådan. Magnetlås kan ju trigga igång larmet när luckan öppnas men jag hittar inga sändare som kan drivas av solcell. Mottagaren behöver inte någon solcell. Ljud när lyckan öppnas och sedan enbart blinkande ljus när luckan stängts.

Kanske det finns något färdigt att inhandla? Att jag skannat halva internet är ju klart, dock inte hittat en billig lösning. Får ju räkna med att ungar kan sabba det hela. Dessutom måste ju sändaren vara liten så posten får plats. Varit inne på någon typ av "Walkie Talkie" att skrota men de jag har kollat i är alldeles för klumpiga i innanmätet.
Användarvisningsbild
Farfar
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 dec 2008 23:09
Ort: Göteborg & Sandsjön, Sexdrega.

Re: Larm till brevlåda, c:a 200 meter

Inläggav Emil 22 apr 2010 16:36

Skulle gå och modifiera en trådlös dörrklocka, fast det är ett gränsfall om de går 200 meter :(
50-100m är inget problem. Utomhusdelen är bara en liten dosa med en knapp och inbyggt batteri på 12V
Har själv såna som dörrklocka, batteriet i utomhusdelen räcker i flera år för den sänder endast då man trycker på knappen.

dörrklockan.jpg
Dörrklockan
dörrklockan.jpg (64.37 KB) Visad 7748 gånger


Från inomhusdelen (den runda) så går det bra att tappa ur en signal, den ger ut en puls då den har mottagit giltig data
från sändaren. "Pulsen" styr egentligen "pling-plong"-ljudgeneratorn i dörrklockan men det är inget som hindrar att man använder den till annat.

Dessa dörrklockor är "kodade", sitter ett gäng lödningar resp "icke-lödningar" på ett ställe på kretskortet. Dessa ska vara lika på sändare och mottagare. Skulle man inte ha det så skulle grannens dörrklocka "plinga" samtidigt
(om man antar att han/hon har en likadan... :mrgreen: )

Jula sålde dessa för 49kr men de har tyvärr försvunnit ur sortimentet.
Måste finnas fler snarlika ute på marknaden.

Något att fundera på :)
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Larm till brevlåda, c:a 200 meter

Inläggav Martin 22 apr 2010 17:30

Kan du se lådan med kikare? Om det går så kan du montera en sådan där pil som amerikanerna har på sina brevlåder och som brevbäraren fäller upp när han lägger i posten.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Larm till brevlåda, c:a 200 meter

Inläggav Farfar 23 apr 2010 00:33

Emil: Jag har just det fabrikatet, köp nyligen på Kjell & Co. Dock är inomhusdelen för vägguttag, annars är det nog ingen skillnad. Får väl plocka isär sändare och kolla. Skall bara testa räckvidden ordentligt, mina 200 meter kan vara i mesta laget men kanske det går att sätta dit en liten trådantenn. Din bild var ju bra men jag antar att spolen inte har med antennen att göra. Får väl plocka fram mitt gamla oscilloskop som inte varit i bruk de sista 10-20 åren, fixa en spole o försöka mäta. (Grannen har en lika dan, får kolla eventuella problem)

Martin, kan inte se över backkrönet på vägen upp till huset, kan skymta tak på bilar ibland som passerar nedanför.
Användarvisningsbild
Farfar
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 dec 2008 23:09
Ort: Göteborg & Sandsjön, Sexdrega.

Re: Larm till brevlåda, c:a 200 meter

Inläggav Emil 23 apr 2010 20:01

Spolen du ser är just antennen, det är en helixantenn eller helical antenna på engelska. Ser ungefär ut som en korkskruv.
Byter du ut den till ett spröt med längden ca 17cm så ska det fungera bättre, glöm inte 3-4 jordplan med samma längd.
(En kort bit koaxialkabel till antennen också.)

Lite om (helix) antennen.
http://www.rfm.com/corp/appdata/antenna.pdf

Bild på en "ground plane antenna"
http://www.vias.org/wirelessnetw/wndw_06_05b_02.html
Alla trådar är ca 17cm långa för 434MHz.

Nu till IC:n som sitter på utomhusdelen (sändaren), sitter det en IC märkt HX2262 eller en PT2262 så är
de lätta att modifiera. Sök på google efter PT2262 så ska du hitta databladet till den.

Mottagaren har ofta en PT2272. I den dörrklockan som finns på bilden så är det en LP802B men det är samma som
HX / PT2272.
Datablad för PT2272: http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/PT2272.pdf

PT2272-L4.jpg
Pin 17 = "VT" Valid Transmission ger ut en puls som aktiverar ljudgeneratorn.
PT2272-L4.jpg (33.88 KB) Visad 7906 gånger
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Larm till brevlåda, c:a 200 meter

Inläggav PowerMizer 23 apr 2010 21:26

Emil skrev:Pin 17 = "VT" Valid Transmission ger ut en puls som aktiverar ljudgeneratorn.
Hur sjutton kan du kunna så mycket om all möjlig elektronik??? :shock: Vad har du för bakgrund och yrke?
(Men vänta.... Kan du vara den Emil....???)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Larm till brevlåda, c:a 200 meter

Inläggav Farfar 26 apr 2010 01:27

Toppen Emil. Skall titta närmare på detta i slutet av veckan. Är radioamatör men inte sysslat med det tekniska på 20-30 år men lite sitter kvar. (6gqw)
Användarvisningsbild
Farfar
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 dec 2008 23:09
Ort: Göteborg & Sandsjön, Sexdrega.

Re: Larm till brevlåda, c:a 200 meter

Inläggav Farfar 05 sep 2010 22:49

Hum, skrev ett svar men kanske glömde att trycka iväg det?

Nå, labbade lite men räckvidden var knappt 2 tredjedelar och då osäker funktion.
Projektet vilar tills vidare.
Användarvisningsbild
Farfar
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 dec 2008 23:09
Ort: Göteborg & Sandsjön, Sexdrega.


Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron