Laserpekare

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Laserpekare

Inläggav RÖD@nörd 21 apr 2010 20:39

Har varit på en föreläsning ikväll. Föreläsaren använde laserpekare. Jag råkade tyvärr sitta på en sådan plats att strålen vid ett tillfälle riktades hastigt svepande mot mig. Det gick på bråkdelen av en sekund och efteråt tyckte jag att min syn var något "dimmig" och det kändes något i ögat. Har lite ont i vänster öga nu i kväll.

Är det här något farligt?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Laserpekare

Inläggav Robban 21 apr 2010 21:09

Jag tycker du ska gå till sjukan så du får en eventuell skada dokumenterad. Kan vara bra att ha om du ska söka någon ersättning, skadestånd eller så.
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: Laserpekare

Inläggav RÖD@nörd 21 apr 2010 21:31

OK, jag ringer primärvårdscentralen i morgon.

En liten fråga bara,

Om nu dessa laserpekare är så farliga hur kan det då komma sig att de överhuvudtaget är tillåtna?

Ett enda litet misstag kan ju ställa till stor skada för någon.

Vad säger arbetsmiljölagstiftningen egentligen?

Visst det kan ju vara svårt för en föreläsare att ständigt ha en pekpinne med sig men det fanns i alla fall tidigare sådana som var av teleskoptyp som en antenn till en radio.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Laserpekare

Inläggav PowerMizer 21 apr 2010 22:15

RÖD@nörd skrev:Är det här något farligt?
Borde inte vara det...

Laserklasser

Lasrar och apparater med lasrar är klassificerade efter laserns styrka och vilka riskerna är vid normal användning.

För att få använda och inneha laserpekare i klass 3B och 4 krävs tillstånd från Strålsäkerhetsmyndigheten. Det krävs inte tillstånd för lasrar i de lägre klasserna.

Alla lasrar ska vara märkta med klass. Lasrar i klass 2 och uppåt ska även ha varningstext och varningssymbol. Texten ska vara tryckt med svart text på gul botten.

Klass 1

Lasrar i klass 1 är ofarliga även vid lång tids exponering. Leksaker med laser är begränsade till klass 1 och har om laserstrålen är röd eller grön en uteffekt på max 0,4 mW.

Klassen omfattar även apparater som innehåller lasrar av högre klass, men där lasern är inbyggd så att ingen farlig strålning kommer ut. Exempel på sådana är CD-spelare och laserskrivare. En person som demonterar den typen av produkt löper dock risk att exponeras för farlig laserstrålning.

Klass 2

I klass 2 ingår endast lasrar som avger synlig strålning och som har maximal uteffekt på 1 milliwatt. Om ett oskyddat öga exponeras bländas man och våra reflexer får oss att blinka. Den naturliga reaktionen är tillräckligt snabb för att förhindra skador på näthinnan. Exempel på lasrar i denna klass är laserpekare som används vid föreläsningar.

Klass 3R

I klass 3R ingår lasrar som avger upp till upp till 5 mW om strålningen är synlig. Om ett oskyddat öga exponeras för strålningen kan gränsvärdet överskridas. Men risken för att skadas vid en kort, oavsiktlig exponering är liten.

Klass 3A

Denna klass används inte längre, utan ingår i klass 3R. Beteckningar på den här klassen har varit IIIa eller liknande.

Klass 3B

Tillstånd krävs för viss användning och visst innehav.

Klassen innehåller lasrar vars styrka ligger mellan 5 mW till 500 mW. Sådana lasrar kan vara farliga för ögat både vid direkt exponering och vid exponering från en reflex. Reflexer från en matt yta är dock ofarlig att betrakta. Starka gröna laserpekare och nattklubbslasrar är exempel på produkter i klass 3B.

Klass 4

Tillstånd krävs för viss användning och visst innehav.

Klass 4 omfattar alla lasrar som är starkare än klass 3B, det vill säga att de har en uteffekt på över 500 mW. Här kan det även vara farligt att oskyddad betrakta en upplyst fläck på en matt yta. Klassen saknar övre gräns. Lasrar i denna klass kan skada både ögon och hud. De utgör även en brandfara om de har hög effekt. Lasrar som används för kirurgi och att skära i metall tillhör denna klass, liksom lasrar för lasershower.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster