Dags för moderatorer

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Dags för moderatorer

Inläggav Göran 21 mar 2010 14:03

Jag har rensat under tråden om "övertryck i luftsolfångare" där tendens till viss irritation uppstod. Tyvärr ansåg jag mig tungen att även ta bort någon kommentar, som absolut inte fanns någon anledning att plocka bort, men som helt förlorade sitt sammanhang när övriga kommentarer försvann.

Olika synpunkter ska vi självklart ha, sådant leder till utveckling, men för att alla ska finna forumet intressant är det kanske dags att införa moderatorer. Hos vissa av oss kan trådar som sticker iväg åt olika håll bara uppfattas som familjära och trevliga, men för dem som söker fakta kring ämnet är allt övrigt snack ointressant.

Vad säger ni om införande av moderatorer för att få lite struktur på det hela?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Dags för moderatorer

Inläggav larsb 21 mar 2010 14:51

Som flitig (mestadels) läsare av det här o andra forum upplevs detta forum som trevligt för att ingen moderator avbryter när diskussionens vågor går höga, på andra ställen får man även ibland känsla av att det bryts med hänsyn till annonssörer på sidan.

Dock skulle nog mer tillrättavisning av OT kunna vara på sin plats även här, och personangrepp tycker jag bör raderas genast.

Så moderator ja tack bara inte hindrar någons ideer eller åsikter som hör till ämnet.
larsb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 dec 2008 16:26
Ort: skjutsbol värmland

Re: Dags för moderatorer

Inläggav Göran 21 mar 2010 16:18

Det är lite så jag känner, att jag vill inte tala om för folk vad de får säga och inte får säga.
När det gäller OT så är det skillnad på OT och OT. Att sväva utanför området kan vara kreativt och ge nya idéer. Samtidigt är det irriterande för dem som vill diskutera en viss sak och hålla sig till denna, så en god idé vore väl om den som får en ny idé startade en ny tråd. En humoristisk kommentar kan bara vara trevligt, men ofta leder det till fler kommentarer utanför ämnet och man glömmer bort vad det hela egentligen handlade om.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Dags för moderatorer

Inläggav Ib-Arne 21 mar 2010 20:47

Jag e som några vet 1 gubbe på 64 år med vanlig folkskola (hette så på min tid) Har varit ansvarig för tidnings grafikerna i Sverige under 1 lång tid som Förbundsombudsman på Grafiska Fackförbundet. Jag e helt övertygad om att mina inlägg e väldigt elementära. Och kan upplevas som irriterande låg nivå.
Men för mig e det mycket inspirerande, o lärorikt. Så mycket som jag lärt av alla er på det dryga år som jag varit här, e det långtid sedan jag gjorde. Men visst jag kan förstå de som e ingenjörer o tekniker o tycker att de vill bara ha fakta så de kan utvecklas.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Dags för moderatorer

Inläggav TonyMontano 21 mar 2010 22:15

nu finns de ju fritt forum så de kanske är dags att få lite ordning på forumet och trådar finns de ganska mycket av^^ men samtidigt lite synd med att inte slänga in lite sid ord då och då^^
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Dags för moderatorer

Inläggav HJFF1969 21 mar 2010 22:25

Svårt att hitta ett mellanting?

Själv trivs jag med "humoristiska kommentarer" i stora doser men förstår att många kanske gärna slipper dem.

En ide´vore ju att TS äger tråden och kan ta bort inlägg enl tycke och smak, detta går säkert inte lösa praktiskt, eller?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Dags för moderatorer

Inläggav PowerMizer 21 mar 2010 22:33

Här händer grejor mellan inloggningarna!

Jag håller med alla ovanstående, det är kul med lite OT som en guldram kring tråden, men det kan bli lite mycket ibland (och ofta är jag inblandad...). Det är lite familjärt och "mysigt" när det fransar ut i kanterna, men ibland kapas trådar helt.

I vissa av mina trådat tycker jag att "kapningarna" är mycket bättre än min början, men visst kan man vilja skrika "OT!!!" ibland också.
HJFF1969 skrev:En ide´vore ju att TS äger tråden och kan ta bort inlägg enl tycke och smak, detta går säkert inte lösa praktiskt, eller?
En bra idé, tycker jag. Finns säkert några baksidor med det också, men får inte fingret på nån just nu.

Så länge en ev. moderator har humor så tror jag det är en gångbar väg också.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Dags för moderatorer

Inläggav Fritte 21 mar 2010 23:22

Jag håller med dom flesta här om att OT kan vara trevligt och ge en familjär känsla. Men ibland kan det som tidigare nämnt spåra ur lite väl mycket. Och som trådskapare tycker man oftast inte att det är så kul om tråden blir kapad.

Jag gillar idén som HJFF1969 presenterade. Dock kan jag även se en del problematik i en sådan lösning då inte alla kan hantera den makt man får. :twisted:

Men man kanske kan införa en eller några "passiva" moderatorer som man kan be om hjälp om det spårar ur för mycket.

Ponera att jag startar en tråd som redan efter 5 inlägg spårar ur och blir kapad. Jag ber er att försöka hålla er till topic men PowerMizer kan inte hålla sig och fortsätter i OT-spåret. :evil:
Helt plötsligt är tråden 5 sidor lång med endast ett vettigt svar på min ursprungliga fråga. :cry:
I detta fall kontaktar jag en moderator och ber om hjälp. Moderatorn går då in och rensar tråden. Kanske till och med splittar den så allt OT hamnar i en egen "skitsnack"-tråd.
Jag blir glad som får min tråd tillbaka och PowerMizer kan fortsätta med OT i den nya tråden.
Alla nöjda och glada. 8)
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Dags för moderatorer

Inläggav PowerMizer 21 mar 2010 23:48

OT:
Fritte skrev:Jag ber er att försöka hålla er till topic men PowerMizer kan inte hålla sig och fortsätter i OT-spåret. :evil:
:oops:
Fritte skrev:Jag blir glad som får min tråd tillbaka och PowerMizer kan fortsätta med OT i den nya tråden.
Alla nöjda och glada. 8)
:lol:

Back2Topic:
Det värsta är att dessa moderatorer kanska får häcken full med kapade trådar som ska delas och läggas hit-o-dit...

Men om man använder knappen "Rapportera detta inlägg" vad händer då?? Kan det gå till en moderator som lixom får "larm" och tittar till inläggen och eventuellt "pekar med hela handen"? Efter några flera fadäser kanske man blir utlåst 2 dag för att tänka till?! Jag har sett sånt på andra ställen.

Bäst är förstås ett så fritt forum som möjligt.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Dags för moderatorer

Inläggav Jonas L 22 mar 2010 19:12

En variant som används på en del forum är att man har ett antal seriösare kategorier och några lättare. Hur detta skulle fungera på det här forumet vet jag inte, för det vinns väldigt många kategorier i förhållande till inlägg.

Till exempel anser jag att det är extremt dålig stil att kapa någons projekttråd, eller ens ställa en fråga i den som inte har med saken att göra. En tråd som länkar till någon nyhet eller motsvarande, där det inte förväntas debatt är det väl däremot ganska ok att kapa eller åtminstone låta den glida iväg.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Dags för moderatorer

Inläggav TonyMontano 22 mar 2010 20:03

hmmm... vi får ha ett forum för besökare :D så får moderatorerna skicka över de bästa och mest fakta trådarna till den :twisted:

dock mycket mer att göra alla blir nöjda utom moderatorerna dock :oops:
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Dags för moderatorer

Inläggav RÖD@nörd 23 mar 2010 03:01

Jag har ikväll funderat lite över Görans frågeställning. Är lite tveksam till moderatorer eftersom det är en kontrollåtgärd som enligt min mening egentligen inte borde behövas här. Någon eller några måste också i så fall även ta på sig den uppgiften med allt vad det innebär.

Ett annat alternativ kanske kunde vara att upprätta en målsättning för forumet med riktlinjer som skribenterna kan förhålla sig till.

Denna målsättning och dito rekommendationer borde då göras lätttillgängliga på indexsidan så att alla enkelt kan ta del av dem.

Allmänna rekommendationer för forum finns ju vilket någon häromdagen visade i ett inlägg. Jag tog då nogsamt del av dem och fick då en och annan tankeställare.

Det jag nu menar i första hand är då målsättning och riktlinjer specifika just för forumet 24volt.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Dags för moderatorer

Inläggav TonyMontano 23 mar 2010 11:06

hmm.... man kanske ska tänka som du RÖD@nörd
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare


Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster