Jaha, nu har jag lyssnat på de olika ringsignalerna efter att ha hittat en "playknapp" bestående av en triangel.
Jag fastnade direkt för ett ljud som var mig bekant. "Gammal traktor startar" hette det. Det ljudet påminde mig om en gammal traktor som jag renoverade och gjorde iordning i början av 1980-talet.
- allgaier_ap22.JPG (46.84 KB) Visad 3129 gånger
Porsche Allgaier AP22 hette den och precis så lät det när den startade. Bildkvalitén är dock föga imponerande, tror jag hade någon gammal Kodak Instamatic kamera på den tiden. Nu är det istället digitalkameror som gäller. Dom är mycket bra tycker jag.
Det "metalliska klingande ljudet" som hörs precis när motorn startar kommer från för- eller virvelkamrarna i motorns cylinderhuvuden. Med dessa för- eller virvelkammare kunde man åstadkomma en "fördröjning" av antändningen efter att injektorn sprutat in bränslet. På så viss kunde motorn få en lugnare och jämnare gång liknande en bensinmotor. På riktigt låga varvtal hinner dock kammaren fyllas med så pass mycket luft och syre att en häftig antändning kan uppstå med ett "knackande" som följd. Med en elektrisk glödspiral inne i kammaren säkerställs att motorn kan startas även om det är riktigt kallt.
Ni minns väl gamla Mercedesdieslar och hur de lät på tomgång? Knack, knack, knack.....
Trots ihärdiga försöka med att få bort alla glapp i regulatorlänkaget som var av utvändig typ så lyckades jag aldrig få någon fin tomgång. Långt ifrån det stadiga tomgångsvartalet som t.ex. en BM Victor har:
http://www.youtube.com/watch?v=jbN-jO11vKgFör den som vill se och höra en dieselmotor utan för- och virvelkammare startas kan följa denna länken:
http://www.motorsamling.dk/galleri/pages/film1.htmEller den här:
http://www.youtube.com/watch?v=Fec0r_1vHqUTill sist den här och den är lite lurig för man får lyssna väldigt noga för att höra just när den startar. I början går den på igångsättningsluften. Först därefter startar den...
http://www.youtube.com/watch?v=r9r_RqQbMpQHar inga ringsignaler att komma med. Fick bli det här istället.