20 stycken betongplattor som stöd för poolen har satts på plats. Jag har gjort vad jag kunnat för att uppnå nolltolerans och laservattenpasset är inte exakt, men jag har mätt från båda håll för att eliminera det felet. Det är ändå inte lätt och ett sandkorn under passet får lasern att peka ett par centimeter fel nio meter bort. Att få tjugo stenar på samma höjd och vågräta i alla riktningar kändes näst intill hopplöst, men jag gjorde mitt bästa och det tog tid. Det här var dessutom det tråkigaste momentet, men fuskar man blir inte resultatet roligt att se när poolen är fylld med vatten.
- pool22.jpg (58.83 KB) Visad 17071 gånger
Vid första monteringsförsöket av plåtsargen blev den 12 cm för kort. Sedan rälsen (eller vad man ska kalla den) tryckts ihop i ovalerna blev det lite bättre och "bara" 7 cm saknades. I tredje försöket sträcktes plåten så mycket det gick och allt tajtades ihop ytterligare. Nu saknades 5 cm och sedan kom mörkret. Blåste gjorde det också, så silvertejp fick hålla sargen över natten så den inte skulle ramla omkull. Sidorna ser lite svajiga ut, men de ska vara välvda för att stå emot trycket från drygt 43,5 ton vatten, gissar jag.
- pool23.jpg (38.13 KB) Visad 17080 gånger
Dagen därpå kortades rälsen av 5 cm (2,5 cm på varje oval) och vips gick sargen att skruva ihop. Nu skulle den sista finputsningen av botten gjorts och linern satts på plats, men jag ville först se om resten av delarna passade.
- pool24.jpg (66.38 KB) Visad 17054 gånger
Det börjar närma sig slutet och nu återstår bara håltagning för poolbelysningen, lite sand på botten och linern, men linern oroar mig. Det ska helst vara 25-30 grader varmt när man lägger dit den, men det kan funka om man fyller botten med ett par cm varmvatten. Det gäller ju att inte få några veck på linern där nere.
- pool25.jpg (65.35 KB) Visad 17058 gånger
Jag kunde ha höjt upp poolen 2-3 cm till så den hade legat i exakt nivå med altanen, men den ska ändå rivas och ett nytt trädäck ska ersätta det gamla och omge poolen.
- pool26.jpg (91.94 KB) Visad 17042 gånger