Pool och andra tomt- och byggprojekt

Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Göran 10 aug 2013 11:27

Nu har vi bott i Tollarp i fem månader och det har inte hunnit hända så mycket som det var tänkt, men en start har det i alla fall blivit.

Det första vi fick göra var att rensa tomten från bråte och det här var ingen rolig del av projektet, men det måste göras.

pool1.jpg
pool1.jpg (96.85 KB) Visad 15400 gånger



Vi har också fått veta att här har varit en däckverkstad tidigare, en skumraskfirma och där delar av skjulet stod kvar (till höger på bilden).

pool2.jpg
pool2.jpg (89.96 KB) Visad 15318 gånger



Men man hade slängt allt möjligt på tomten; här en driva med gipsskivor. Mest tidsödande har dock varit att plocka allt krossat glas som legat här och var.

pool3.jpg
pool3.jpg (93.94 KB) Visad 15354 gånger



Gräsmattan var heller inte mycket till gräsmatta, men vi har nött på med gräsklipparen och även om vi ännu inte gjort något åt den, börjar den (sedan den här bilden togs) ändå likna en gräsmatta.

pool4.jpg
pool4.jpg (94.36 KB) Visad 15349 gånger



Och från huset övervåning såg "projektet" ut så här.

pool5.jpg
pool5.jpg (59.17 KB) Visad 15321 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Göran 10 aug 2013 11:41

Framför altanen, som ska rivas och byggas upp igen, har funnits en pool och nu ska det dit en ny pool, som ska drivas enbart med solenergi. Det blir solpaneler och batterier för poolbelysning och pump och solfångare för uppvärmning.

pool6.jpg
pool6.jpg (81.97 KB) Visad 15342 gånger



Den gamla "däckverkstaden" åker bort.

pool7.jpg
pool7.jpg (80.76 KB) Visad 15343 gånger



När motorsågen ska användas är det bäst att jag själv håller i spakarna. :wink:

pool8.jpg
pool8.jpg (84.05 KB) Visad 15296 gånger



Halva tomten var inramad av en granhäck och som nästan trängt ut det fallfärdiga staketet i gatan. Granarna har dessutom börjat bli rejält höga, så de åker och jag måste dessutom komma åt staketet så det kan rivas och göras om.

pool9.jpg
pool9.jpg (95.73 KB) Visad 15342 gånger



Kanterna på den gamla poolen framgrävd för lite bättre överblick och planering av den nya poolen.

pool10.jpg
pool10.jpg (97.34 KB) Visad 15364 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Göran 10 aug 2013 15:14

Här är gropen för den nya poolen grävd. Det blir en oval pool med måtten 9,15 x 4,7 meter och med ett icke rektangulärt trädäck, där omgivningen får smälta in i det hela och dekorerat med några mindre palmer.

pool11.jpg
pool11.jpg (88.67 KB) Visad 15318 gånger



Vi försökte få poolen klar på nolltid och själv jag körde på om kvällarna tills det var så mörkt att jag inte längre såg något. För att inte behöva gräva upp hela tomten valde jag att gräva ur för stödbenen i efterhand, men marken var hård som betong. Det dök även upp en större oönskad sten på ett ställe, så den tänkta platsen för polen fick flyttas 30 cm.

pool12.jpg
pool12.jpg (44.85 KB) Visad 15305 gånger



Plötsligt dök det upp besök från Vilhelmina och då passade vi på att få hjälp med plåtsargen som ska sitta runt polen. Den är drygt 23 meter lång och väger en hel del, så för att få ned den i gropen, i oförstört skick, var det bra att få hjälp.

pool13.jpg
pool13.jpg (67.19 KB) Visad 15317 gånger



Sedan var det dags att fylla botten med ett par kubik stenmjöl. Det tog en hel kväll att kasta ut stenmjölet för hand och sedan var det bara att invänta träningsvärk dagen efter och träningsvärk fick jag, men i vaderna.

pool14.jpg
pool14.jpg (74.19 KB) Visad 15356 gånger



Efter några timmar med markvibratorn var botten hård som betong.

pool15.jpg
pool15.jpg (66.32 KB) Visad 15323 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Göran 10 aug 2013 16:32

Temperaturer uppemot 34 grader om dagarna och stekande sol blev för mycket för min skalle, så det blev blöta handdukar och horisontalläge igen, för 3:e gången den här sommaren (först njursten, sedan hjärnskakning och nu en skalle som kokade).

pool16.jpg
pool16.jpg (58.62 KB) Visad 15291 gånger



Uppe på nio och full fart i gropen igen, men med blöt handduk på huvudet. De vita pinnarna som sticker ut ur shortsen är mina ben.
Man ska ju mäta två gånger, jag hade mätt en gång och därför fick betongplattorna rivas ut ur hålorna, som fick grävas djupare.

pool17.jpg
pool17.jpg (68.92 KB) Visad 15310 gånger



5 av 20 betongplattor på plats och här fick poolbygget tillfälligt avbrytas för andra sysslor. Det måste dit mer stenmjöl också. Det här är någon man inte vill fuska med och man har bara en chans att få det bra.

pool18.jpg
pool18.jpg (65.08 KB) Visad 15315 gånger



Jordmassorna som grävdes upp ur den gamla poolen var inte roliga. Man hade fyllt poolen med bråte och över dessa hällt sand för att dölja sin miljöinsats. Vi kanske får hjälp att frakta bort massorna som det är, annars har jag veckor av arbete framför mig, enbart med sanering av dessa högar.

pool19.jpg
pool19.jpg (95.78 KB) Visad 15327 gånger



Det ryms en hel del skit i en pool och värst av allt är att massorna är fyllda av krossat glas.

pool20.jpg
pool20.jpg (80.46 KB) Visad 15336 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav OlleP 10 aug 2013 16:59

Jag hoppas att priset på fastigheten avspeglade tomtens skick.
Jag ska i alla fall tjacka lite kabel av dig så småningom som ett altruistiskt gynnande av småföretagaren.
(att det råkar vara bästa priset nämner jag inte) :D
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Göran 10 aug 2013 19:04

Det är två tomter (samtaxerade) med två hus och det kostade 600.000 kronor och det var vad vi klarade av. Två hus med två infarter var mer eller mindre ett måste, annars hade vi inte kunnat flytta och hade vi stannat hade vi inte överlevt. Andra småskuttar i den här branschen går i konkurs nu och även om vi säljer mindre än förra året, rullar det på. Hela den svenska marknaden för solpaneler för icke nätanslutna ändamål uppgår till ca: 20-30 miljoner kronor och vi har 10% av kakan (82 kW av ca: 800 kW), dock inte av omsättningen eftersom vi håller så låga priser. Nästa år kan bli ännu sämre, det vet man aldrig. Det enda jag vet är att jag själv aldrig ger upp.

Skiten är inte rolig att städa bort från tomterna, men det är inget som är kostsamt och det är heller inget som skrämmer mig. Tråkigt är det och att det skulle ligga dolt i marken var svårt att förutse. Det ovan mark skulle ha varit bortstädat, men att ta en process om det kommer inte att leda till något, det skulle bara fylla en med negativ energi.

Pengar till poolen kommer från helt annat håll och inte från vinst i firman, får då hade det inte ens räckt till sand i filtret.

Du får gärna köpa kabel, men var medveten om att förtjänsten på det vi säljer är ynklig redan innan eventuella rabatter. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav jack 11 aug 2013 19:18

Här händer det grejor.

Det är väldigt tråkigt att en del av människor gräver ner en massa skit som andra får sanera...
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav RÖD@nörd 13 aug 2013 00:19

Ja, det var inget litet jobb men det blir nog fint när det är färdigt och huset ser ju bra ut :D

Men vad hände med stugan och vattenfallet, var du tvungen att göra dig av med det? :cry:

Och Compacten, fick du med dig den ner? 8)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Göran 16 aug 2013 01:05

Just nu händer det inga grejer alls, Jack.

RÖD@nörd, stugan, moppen och ån finns kvar, men det blir väldigt lite vattenhjul nu. Jag får köra andra projekt här nere, lite längre fram när jag får tid för det.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav McB 12 sep 2013 09:54

Skönt bygge en grön pool :D :D
Undvik kopparrören bara, kan bli grönt hår med sånna :shock: :shock:
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Göran 13 okt 2013 01:52

20 stycken betongplattor som stöd för poolen har satts på plats. Jag har gjort vad jag kunnat för att uppnå nolltolerans och laservattenpasset är inte exakt, men jag har mätt från båda håll för att eliminera det felet. Det är ändå inte lätt och ett sandkorn under passet får lasern att peka ett par centimeter fel nio meter bort. Att få tjugo stenar på samma höjd och vågräta i alla riktningar kändes näst intill hopplöst, men jag gjorde mitt bästa och det tog tid. Det här var dessutom det tråkigaste momentet, men fuskar man blir inte resultatet roligt att se när poolen är fylld med vatten.

pool22.jpg
pool22.jpg (58.83 KB) Visad 14699 gånger


Vid första monteringsförsöket av plåtsargen blev den 12 cm för kort. Sedan rälsen (eller vad man ska kalla den) tryckts ihop i ovalerna blev det lite bättre och "bara" 7 cm saknades. I tredje försöket sträcktes plåten så mycket det gick och allt tajtades ihop ytterligare. Nu saknades 5 cm och sedan kom mörkret. Blåste gjorde det också, så silvertejp fick hålla sargen över natten så den inte skulle ramla omkull. Sidorna ser lite svajiga ut, men de ska vara välvda för att stå emot trycket från drygt 43,5 ton vatten, gissar jag.

pool23.jpg
pool23.jpg (38.13 KB) Visad 14708 gånger


Dagen därpå kortades rälsen av 5 cm (2,5 cm på varje oval) och vips gick sargen att skruva ihop. Nu skulle den sista finputsningen av botten gjorts och linern satts på plats, men jag ville först se om resten av delarna passade.

pool24.jpg
pool24.jpg (66.38 KB) Visad 14685 gånger


Det börjar närma sig slutet och nu återstår bara håltagning för poolbelysningen, lite sand på botten och linern, men linern oroar mig. Det ska helst vara 25-30 grader varmt när man lägger dit den, men det kan funka om man fyller botten med ett par cm varmvatten. Det gäller ju att inte få några veck på linern där nere.

pool25.jpg
pool25.jpg (65.35 KB) Visad 14692 gånger


Jag kunde ha höjt upp poolen 2-3 cm till så den hade legat i exakt nivå med altanen, men den ska ändå rivas och ett nytt trädäck ska ersätta det gamla och omge poolen.

pool26.jpg
pool26.jpg (91.94 KB) Visad 14668 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav RÖD@nörd 29 okt 2013 02:32

Bygget ser fint ut men hur har det gått med stormen Simone som drog in över sydsverige idag?

Det har blåst kraftigt i Skåne vad jag har förstått.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Göran 30 okt 2013 15:34

Det gick bra med poolen. Vi hade fått i 15 kubik vatten, så den stod stadigt.

pool1.jpg
pool1.jpg (37.54 KB) Visad 14476 gånger


Ingången till butiken blev av med taket, men jag ska ändå bygga om entrén så den blir lite snyggare, så det gjorde inte så mycket. Staketet runt boningshuset blåste också omkull, men i övrigt har allt klarat sig. Delar av våra två grannars takpannor blåste bort och totalt räknade jag till fem hus på vår gata som fått skador på taken, men i övrigt såg jag bara omkullvälta träd, soptunnor ute på gatorna och brevlådor som blåst bort.
Vi blev utan ström också, även TV, Internet och telefon (både fast och mobil), men nu funkar allt igen.

storm1.jpg
storm1.jpg (61.17 KB) Visad 14479 gånger


storm2.jpg
storm2.jpg (41.71 KB) Visad 14476 gånger


storm3.jpg
storm3.jpg (42.17 KB) Visad 14463 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav rikardn 30 okt 2013 22:05

Vi blev utan ström också, även TV, Internet och telefon (både fast och mobil), men nu funkar allt igen.


Får skaffa satelit-backup oxå :)

Bra att det inte blev några större skador.

/Rikard
/Rikard
rikardn
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jan 2010 04:07

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Fritte 30 okt 2013 22:55

Hur kan någon som predikar och säljer vindkraftverk och solpaneler stå utan ström efter en storm? :lol:
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Hus, hem och odling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron