Pool och andra tomt- och byggprojekt

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Gunnar lindgren 31 okt 2013 09:16

Fritte skrev:Hur kan någon som predikar och säljer vindkraftverk och solpaneler stå utan ström efter en storm? :lol:
Den var bra
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav smidy 31 okt 2013 13:56

vet naturligtvis inte, men jag tror göran utryckte sig slarvigt, antar att han menade att nätströmmen försvann men att han kunde köra vidare på alternativ energi. mitt antagande grundar sig på att han troligen har någon demo anläggning i anslutning till butiken.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Göran 16 jan 2014 20:37

Fel smidy, det blev inte mer ljus än från värmeljus och senast idag gick strömmen igen och samma visa den här gången, precis som alla andra gånger. :D
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Göran 16 jan 2014 21:13

Så här långt har jag hunnit, men eftersom mycket arbete återstår runt poolen gör den sig bäst i mörker. :wink:

pool27.jpg
pool27.jpg (22.43 KB) Visad 7815 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Göran 19 aug 2014 19:50

Det blev en liten semester i år, men extremt jobbig, så varmt som det var och så tungt arbete som skulle göras och på så kort tid som möjligt.

Redan förra hösten började jag fylla igen runt poolen och det krävdes ca: 10 kubik. I höstas var jorden blöt och tung, så den första skottkärran blev sned, fick punka och skrotades och en ny 150-kronors rullebör (börjar förstå skånska :wink: ) fick köptes in.
Under vintern täcktes poolen över med en vanlig presenning och det fungerade utmärkt och den hade även burit en människa.

poolprojekt17.jpg
poolprojekt17.jpg (86.3 KB) Visad 7631 gånger


När det gäller garaget stod valet mellan rivning, eller renovering och det blev det senare. Efter ca: 10-15 säckar mur- och putsbruk började det hela se skapligt ut. I garaget ska även poolpumpen och sandfiltret stå, så jag grävde ett dike för slangarna.

poolprojekt18.jpg
poolprojekt18.jpg (75 KB) Visad 7595 gånger


För att skynda på bygget hyrde jag en minigrävare under en dag (himla kul maskin) för att gräva plinthål. Ca: 25 stycken blev det, sedan fick det inte plats mer jord mellan hålen, så resten av hålen fick senare grävas för hand.

poolprojekt19.jpg
poolprojekt19.jpg (94.78 KB) Visad 7620 gånger


Därefter började det tunga jobbet och hade jag varit smart hade jorden från stolphålen kunnat fyllas runt poolen, men nu fick jag kärra bort den istället. När det var gjort grävde jag ur 20-30 cm ur gräsmattan så att bärlinor och reglar skulle få plats. Även den jorden kärrades till största delen bort, men lite återstår att göra där.

poolprojekt20.jpg
poolprojekt20.jpg (96 KB) Visad 7614 gånger


Altanen blir ca: 180 kvm stor och har krävt runt 55 plintar, mer än 500 meter reglar, 1525 m trallvirke och ca: 9000 fransk skruv, ankarskruv och trallskruv och jag vet inte om det kommer att räcka eftersom den inte är helt klar än. "Poolhuset" har nu också fått tak och färg på väggarna och det gjorde Nina medan jag grävde. Innan vintern kommer ska även vindskivor, takpannor och hängrännor dit.

poolprojekt21.jpg
poolprojekt21.jpg (87.85 KB) Visad 7610 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Göran 19 aug 2014 20:26

Mycket börjar bli klart, men mycket återstå också. Här är den första hörnan, med golv och en ny dörr som jag skruvade ihop av bastupanel, eller vad den kallades.

poolprojekt23.jpg
poolprojekt23.jpg (62.61 KB) Visad 7610 gånger


Hela bygget inklusive pool, grävning, allt virke och skruv har kostat runt 110.000-120.000 kronor och jag ville hålla igen. Kalaset ska ju betalas också och det är inte gratis när man handlar på kredit, men jag fick ge vika och en soffa för nästan 10.000 kronor hämtades hem från Bauhaus. Den kostade mer än alla andra möbler och växter har kostat tillsammans och det inkluderar tre grupper med utemöbler, ett barbord med fyra barstolar, en paviljong och ett biljardbord. Allt är dock inte inköpt den här sommaren.

poolprojekt24.jpg
poolprojekt24.jpg (54.88 KB) Visad 7581 gånger


Poolen var länge ett bekymmer. Vattnet var brunt till en början och botten full av jord och slam, eller vad det nu var. Pumpen som satt ovanför vattenytan och 15 meter bort orkade inte suga när dammsugaren kopplades in, så jag gick med håven och försökte rengöra den under flera dagar. Så småningom ändrade vattnet färg och blev snarare grönt. I ett sista desperata försök att få ordning på det hela bytte jag ut sanden i sandfiltret mot sand gjord av glasfiber, tror jag det var. Efter det gick det att dammsuga bort all skit och med rätt Ph-värde och klor fick jag ordning på det hela.

poolprojekt25.jpg
poolprojekt25.jpg (58.73 KB) Visad 7605 gånger


Fortsättning följer...

poolprojekt.jpg
poolprojekt.jpg (32.99 KB) Visad 7583 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Fritte 19 aug 2014 22:39

Du har jobbat på bra sen jag var på besök ser jag.
Det blir ju jättebra. Synd bara att sommaren är slut nu.
Men om du glasar in hela bygget så förlänger du säsongen en aning. :lol:
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Göran 20 aug 2014 02:11

Ja, virket låg och torkade och knorrade sig i värmen, så det var bara att gasa på, men nu när det blivit höstlikt ute har orken försvunnit. Allt annat har blivit lidande, så jag kan inte lägga så mycket tid på det här framöver, men under hösten ska grovjobbet ändå vara klart. Nästa år river jag uterummet och bygger om det och mer inglasning än så blir det inte. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav jack 20 aug 2014 20:52

Fantastiskt bra arbetat...
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Pool och andra tomt- och byggprojekt

Inläggav Göran 27 aug 2014 00:24

Tack Jack, men nu är jag trött efter den här sommaren. :-)
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Föregående

Återgå till Hus, hem och odling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron