Fröskandalen - uppdaterad

Fröskandalen - uppdaterad

Inläggav singsingianen 06 dec 2011 00:41

Saxat från Conucopia
Man kan bli vansinnig för mindre... :evil:

2011-11-07
Regimen trefaldigar avgifterna för ovanliga köksfröer
Alliansregimen slår nu till ännu en gång i sina försök att slå ut alla andra köksväxtfröer än det fåtal som det agroindustriella
komplexet erbjuder, sk ovanliga köksväxter.

Den här gången trefaldigar man avgifterna för fröpackarna i Sverige, i ännu ett försök att slå ut näringen.


Detta är alltså inte baserat på det EU-direktiv som man körde en stenhård svenskt tillämpning av för nästan exakt ett år sedan,
den sk FRÖ-lagen, utan helt på alliansregimens eget initiativ. Och för att få igenom avgiftshöjningen utan att någon fick förvarning
gick den enbart ut på remiss till ett enda företag, agroindustriella Nelsons, som med sin fröpackning baserad i Lettland inte alls berörs,
utan tvärt om gynnas av det hela när konkurrenterna slås ut.

Exempelvis skall egenföretagaren Lindbloms Frö nu betala 150 000:- SEK i avgift istället för tidigare 50 000:- SEK, utan att få något
extra ut av det alls. Även enskilda firman Runåbergs fröer kommer antagligen drabbas lika hårt. Företaget Impecta konstaterar att
avgifterna blir högre än vad de betalar för fröerna.

Har de slumpmässiga inspektionerna helt plötsligt blivit 3x så dyra? Man får många inspektionstimmar för 150 000:- SEK. Med en
timpenning på 1000:- i timmen borde varje fröpackare bli inspekterad 150 timmar om året, nästan en hel månad heltid. Eller
föreligger det någon form av korruption från agroindustrin här som har lobbat/mutat in det hela för att slå ut alla små konkurrenter?

Kom ihåg att det här är (c)entern som sitter på Landsbygsministerposten med Eskil "Agroindustriella Matlandet" Erlandsson, vars
främsta syfte är att krossa allt småföretagande på landsbygden för att gynna agroindustrin och storföretagens monokulturer.
Antagligen i linje med nya partiledaren Annie "Facebook" Lööfs sk Stureplans(c)enters mål. (c)ombiesarna verkar göra sitt bästa
för att skicka ut partiet ur riksdagen efter nästa väl, där de tävlar med (fp) och (kd) om att åka ut med störst marginal.
Kvar lär väl bara socialmoderaterna bli.

Sätter man samman bilden av vad alliansregimen tar sig till, t ex att småbrukare inte skall få EU-stöd, att små fastigheter
inte skall räknas som jordbruksfastigheter från 2014 (extremt viktigt att tänka på för den som går i smågårdsplaner),
vargfrågan, att små förädlare av fröer skall betala hutlösa avgifter, att Arla fick ta över Milko och utgöra 80-90% av den
svenska mjölknäringen etc så är bilden väldigt tydlig. Alliansregi(m)en är småskalighetens, mångfaldens, landsbygdens
och småföretagandets fiende, lika mycket som (s)ocialisterna har varit det. Tyvärr finns det alltså inga alternativ.

Länkar till några drabbade företag:

Lindbloms Frö "Vi är ledande i Skandinavien när det gäller ekologiskt frö och frö för småskalig yrkesmässig odling." http://lindbloms.se/
Impecta "Hos oss kan du köpa fröer till alla växtgrupper." http://impecta.se/
Runåbergs Fröer http://www.runabergsfroer.se/

Avslutningsvis ett citat från minister Agroindustriella Matlandet (japp ad hominem är vad han förtjänar) på regimens websida,
min fetstil:

"Sverige erbjuder obegränsade möjligheter. Storslagen natur, god mat och upplevelser i världsklass är resurser som vi ska bruka
utan att förbruka. Vi ska ta tillvara människors engagemang och företagsamhet och se till att hela landet tillåts växa och spira.
Denna utveckling är inte möjlig utan de gröna näringarna."

Med detta menar man alltså att Nelsons i Lettland skall tillåtas växa och spira. Är detta månne ett utslag av nykolonialism och
att regimen anser att Lettland är en del av Sverige (igen)?
singsingianen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 apr 2010 00:42

Re: Fröskandalen - uppdaterad

Inläggav singsingianen 06 dec 2011 00:59

Lägger upp infotexten från Lindbloms frö. Man kan bli mörkrädd för mindre. Det är mycket text, men väl värd att gå
igenom. Tråden skulle kanske ligga under övrigt, men då den berör odling lade jag den här. Tycker dettta stinker rejält
och undrar varför detta inte uppmärksammats i media.


Aktuellt
2011 oktober-november

Först försvann all fröförädling från Sverige,
nu försvinner den småskaliga självständiga fröhandeln.

Möte 1.12 2011 fastslår att Föreskriften gäller.

Men att det skall bli en ny remissrunda våren 2012:
"Bara" höjning med ca 50% i avgifter..

Detta innebär de nya reglerna för fröhandeln

Alla som packar frö i Sverige får nya stora avgifter. Nu 5-15 ggr högre än
i något annat EU-land. Se Föreskrift SJVFS 2011:30 alla dokument.
Detta slår ut både sortiment och ekonomi för små/halvstora företag.
Man gynnar starkt fröpackningsindustrin som slipper avgifter.
Man avgiftsbestraffar däremot små fröföretag, som står för mångfald och alternativ.
Man genomför en tvättäkta svensk idé där företag skall på myndighetens villkor
tvingas tvingas betala alla kostnader myndigheten självt skapat. Samtidigt slår man
ut alla småskalig företagssamhet, vilket är ett resultat som stämmer bra med svensk ideologi.
Jag citerar landsbygdsministern i brev om en ny svensk princip:
"Avgifterna ska täcka verksamhetens omkostnader fullt ut." (dvs. allt
kontrollmyndigheten vill kunna göra och där de bestämmer ramarna.)

Bakgrundsinformation för att förstå

Det är viktigt att förstå att idag är Ekonomistyrningsverket de som egentligen
bestämmer. De gör myndigheternas budgetsplanering och utför de regleringsbrev
som styr myndigheternas verksamhet. I sin tur bakom ESV finns finansministeriet
och finansministern.Myndigheten får i gengäld använda avgifterna själva, men är
annars helt styrda uppifrån.
Man måste också förstå att det som sker är styrt av SVENSK lagstiftning.
I inget annat land sker något som ens är i närheten av det som sker i Sverige.
även om det finns EU-direkt i grunden är det ändå hur man i Sverige hanterar detta,
det centrala.

Centralt i konflikten med Jordbruksverket (ESV)

“Föreskriftens avgifter är inte nya vilket innebär att
några nya tillkommande kostnader inte finns.”
Skrivet av jordbruksverkets jurist i konsekvensutredning av den nya Föreskriften,
där alla avgifter var nya och kostnaderna var mångdubbelt mot det som finns i något
annat land. Och mycket högre än i föregående Föreskrift.
I samma konsekvensutredning talades om 430 kontroller.
Långt fler än de 5% sticksprov som är den standard som finns i EU, vilket i detta
fall innebär totalt 200 kontroller.

Remisshantering & konsekvensutredning

De nya avgifterna genomfördes så att endast en remissinstans fick
yttra sig från fröhandelns sida. Och denne ende som man sände remissen
till var jävig, då man var befriad av Jordbruksverket från kontroll i Sverige.
Ingen annan fröhandlare fick någon kännedom om det som var på gång,
till dess den färdiga föreskriften kom på pränt.
Den viktiga konsekvensutredningen, blev mycket märklig.
Ursprungliga Remissen ink. konsekvensutredning
Enligt Förordning (2007:1244) måste annars en ordentlig
konsekvensutredning utföras vid regelgivning.
Kritik om detta från regelrådet fördes inte vidare.
http://www.regelradet.se/Bazment/Alias/ ... 5_2011_229
Man följande märkliga påståenden i remissen:
1. Föreskiftens avgifter är inte nya, vilket innebär att några nya kostnader imte finns.
2. Detta föreskriftsförslag kommer till viss del innebära en avgiftshöjning,
men detta har stämts av med ESV.
Konsekvensutredningen är bara ord skriven av verkets jurist,
som döljer innehållet i den nya föreskriften.

Vad blir konsekvensen av det som skett?

Lindbloms Frö kommer att sälja köksväxtfrö under kommande säsong 2012.
sedan är jag tveksam. De nya svenska reglerna gör fröhandel på rimligt sätt bara
möjligt för företag med många 10-tals miljoner i omsättning.
För alla är kostnaderna mycket högre än i andra EU-länder.
För oss med alternativ inrktning blir kostnaderna orimliga.
I mitt eget företag lika mycket som jag betalar i skatt och egenavgifter.
Att bedriva småskalig fröhandel förblir dock möjligt på nära håll, som i Danmark.
Att flytta kan vara en lösning för någon, men inte för mig, tyvärr.

Internationell jämförelse

I Danmark finns inte dessa avgifter. I Holland betalar ett företag avgifter som
är 10% av de föreslagna svenska och i procent av omsättning.
I Finland görs endast gronings- och sortlistekontroll av 5% av
det frö och sorter som bjuds ut på marknaden. Ingen speciell avgift för detta.
Uppenbarligen ser man det som viktigt att samhället kontrollerar även denna sektor.
Och att samhället är med och betalar detta skydd för den vanlige medborgaren
Så var det en gång även i Sverige, men så är det inte längre.
I Sverige med kraven på föreetagen är resultaten inte längre offentliga som i Finland.
När resultaten är offentliga prioriterar man sådant som groningsresultat.
I Sverige handlar det nu istället om att visa vem som har makt.

Bakgrund kring Avgiftsförordningen

I detta fallet handlar det om Avgiftsförordningen.
Jag skrev 30.9 till Landsbygdsminister Eskil Eskilsson. Svaret blev:
Enligt regeringens avgiftsförordning sätts avgifterna i samråd med
Ekonomistyrningsverket och skall täcka verksamhetens omkostnader fullt ut.
Myndigheten har sedan fullmakt över hur dessa medel disponeras.
1.4 2011 trädde i kraft en förändring i Avgiftsförordningen (2011:216) (som blev
startpunkten för dessa händelser). Den lyder som följer:
"Har det uppkommit ett underskott i en avgiftsbelagd verksamhet som inte täcks av
ett balanserat överskott från tidigare räkenskapsår, ska myndigheten lämna ett förslag till
regeringen om hur underskottet ska täckas. Förordning (2011:216)."
Ställd inför detta i en intervju förnekade myndighetens enhetchef
att det varit något underskott under åren 2007-2010.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=4804941
Däremot menade en avdelningschef följande
"En annan anledning är att Jordbruksverket tidigare inte haft full kostnadstäckning
för tillsynen, men med det nya avgiftssystemet skall vi få det."
Föreskrift SJVFS 2011:30 alla dokument.

Det ackumulerat underskottet

Troligen är vi alltså nu är tvingade att betala underskott som uppstod 2007-2010.
Det ackumulerade underskotten är ca 4 milj. kr för hela Tillsynen.
Frötillsynen har en omsättning som är någon procent av hela Tillsynen.
Det är alltså omöjligt att utifrån exakt säga hur mycket som tillhör Frötillsynen.
Om underskott finns har det uppstått av två skäl.
1. Interna problem, efter att Jordbruksverket tog över frötillsynen
från det nedlagda Statens Utsädeskontroll. Man hade bristande
kännedom om vilka som drev fröföretag.
2. Sedan 2007 har inkomsterna varit lägre än åren innan,
eftersom största betalaren lämnat svenska scenen.
Avbetalning av Tillsynens underskott är budgeterat att ske under fem år.
Finansiell info och budget Tillsynen
Jordbruksverket förnekar om media frågar (se ovan) att det finns
ett ackumulerat underskott för Utsädesgruppen.
Däremot kan man inte förneka att det finns underskott för hela Tillsynen.
Frågan är varför ändrar man debiteringen och ökar intäkterna för Utsädesgruppen
så enormt, om det inte finns ett ackumulerat underskott att betala?

Företagen skall alltså betala myndighetens alla omkostnader

Företagen har noll möjlighet att påverka vad som görs eller hur.
Då företagen är tvingade att betala allt, behöver myndigheten inte göra det
minsta för att minska sina omkostnader.
Vi förväntas bara acceptera det som makten bestämmer.
Ramar för vad myndigheten kan kalla ALLA OMKOSTNADER finns ej.

Så agerar man mot olistade sorter

En mycket stor kostnadspost är att man sedan 2007 registrerat alla 4000 partier
av köksväxtfrö som årligen anmäls som införda till Sverige.
Sedan kontrollerar man om sorterna är godkända i EU.
Därtill kontrollerar man våra kataloger.
Med största säkerhet kostar detta 200.-300.000 kr
att utföra årligen. Sedan kan man gå vidare med resultatet till företag som mitt.
Om vi inte kan besvara frågorna blir sorten förbjuden att sälja.
Felaktiga påståenden och förbud att sälja.
Svenska myndigheters agerande har ingen laglig grund såvitt jag förstår.
Endast kontroll av 5% stickprov följer egentligen regelverket.

Jordbruksverket tog först bort en avgift

Troligen efter fröpackningindustrins protester togs en avgift om 6 öre per
förpackning helt bort. Varför? Förmodligen därför att när Sveriges ojämförligt största
fröpackningsföretag slipper betala en krona till kontrollen, kan man inte heller
debitera det andra stora fröpackningsföretaget något.
Då fröbranschen skall betala frökontrollens både rörliga och fasta omkostnader
var den gamla packningsavgiften något som av rättviseskäl betalade
främst de fasta kostnaderna och lät företagens storlek avgöra
hur mycket man fick betala. Men nu är rättviseskälen borta helt och hållet.
Detta innebär att minst 200.000 kr i intäkter försvinner och skall betalas av oss andra.
Bara detta innebär att vi i övriga fröhandeln måste betala +50% i kostnader.
Fröpackningsindustrin kommer att betala 10-20% mot tidigare.
Långt mindre än t.ex Lindbloms Frö.
De små fröföretagen, som är ca 30-40% av marknaden,
skall tvingas att betala 90-95% av hela frötillsynens avgifter.
I denna grupp små/medelstora företag som
Lindbloms Frö, Runåbergs Fröer, Impecta AB och Olssons Frö AB.

De nya administrativa avgifterna

Enligt remiss kan man utläsa att 430 kontroller skall utföras.

Extra offentlig kontroll. Kontroll som utförs efter att bristande efterlevnad påvisats vid
den normala offentliga kontrollen. Kontrollen debiteras med 770 kr tim. utan tidsgräns.
Med denna nya kontroll kan företag mycket väl drivas i konkurs. Man kan också i
samband med det förverka lager. Det går också att helt förbjuda en verksamhet som
t.ex. har många fel, som många i EU ej registrerade sorter. Öppnar för godtycke.
Administrativ avgift. 2150 kr per prov. Omvandlat i tid 3 timmar.
Tas ut som extra avgift på varje prov när groning, renhet och sortidentitet kontrolleras.
Ett 30-tal sådana adm. avgifter (+åtgärdsavgifter) är troligt för Lindbloms Frö.
Kontrollavgift. 5800 kr per kontroll. Handlar om kontroll av anmäld införsel
och följesedlar. Antal kontroller skall ske i linje med hur många som skett tidigare.
Ca 10 kontroller (à 5800 kr) är troligt för Lindbloms Frö.
Totalt i Sverige 60-70 kontroller av denna typ.
Enligt samtal med ansvarig på Utsädesgruppen är avgifter på upp till
200.000 kr möjliga. Då blir det troligen lägre nästa år.

Små företag och avgifter

I Sverige är det numera också viktigt att alla företag skall betala exakt lika mycket för samma
åtgärd, oavsett omsättning. Inga omsättningsrelaterade avgifter utkrävs alltså längre.
Jordbruksverket har deklarerat att alla i svenska fröbranschen är småföretag,
varför alla skall ha samma avgifter. Därför innebär de nya reglerna att företag
med någon milj. i omsättning enligt ovan i absoluta tal nu kan tvingas betala betydligt mer
än företag med 100-300 milj. kr. om det lilla företaget säljer fler sorter (som Lindbloms Frö).

Mångfalden, utbudet kommer att minska drastiskt

Denna händelse är oändligt mycket värre än det som hände 2010.
Man litar på att alla svenskar i tystnad accepterar myndigheters åtgärder som lag.
Man litar på att media som alltid skall hålla helt tyst när det gäller myndighetsåtgärder.
Myndigheten kommer också snart än en gång tvingas höja avgifterna.
Detta som resultat av minskande sortiment kommer den
del av verksamhetens omkostnader som är fasta att stiga alltmer.
Svenska företag med egen packning har erbjudit närmare två tusen köksväxtsorter.
Nu när mörkret lägger sig över svensk odling kommer det att nog att mer än halveras.
Mångfaldens land för frö är borta och kommer att märkas från 2013.

Vad gör vi nu för att motverka

Samtliga fröhandlare som fått starkt försämrade villkor
försöker göra något åt det som hänt.
Jag menar att vi bör kräva att Föreskriften rivs upp
och att en ny konsekvensutredning utförs.
Personligen menar jag att det även bör bli konsekvenser
bland ansvariga inom Jordbruksverket.

I Sverige används EU för myndighetens egen ökade makt

Sverige avviker från övriga EU i nästan alla sammanhang idag.
EU-lagstiftningens direktiv är tänkta så att medlemsstaterna själva kan bestämma
form och tillvägagångssätt. I Sverige framställs det istället så att man är tvingad av EU,
att göra det man gör. Och den enskilde har därmed inget att anföra mot det.
Man använder EU för att öka regeringens eller myndighetens självständiga makt.
När det gäller direktiv är inget skrivet i sten.
Det finns länder som inte absolut följer detta med att göra 5% stickprov.
Troligen är det något som ändras i nya revisioner av regelverket, då det är kostnadskrävande:
Men då har man kanske lyckats knäcka några små företag.


Ingen övre gräns

I Frankrike fick en gång en fröhandlare (Terre de Semences)
kännbara böter för att ha sålt frö som ej var EU-listat.
Men i Sverige har man nu lyckats genomföra straff på annat sätt,
Extra offentlig kontroll, som inte har en övre gräns.
Därtill ger den svenska lagen möjlighet att samtidigt förverka lager.
Det kan tillsammans handla om mycket stora belopp.
Detta i det land som ännu lever på gamla meriter om det goda rättssäkra landet.
Jag har inte hittat något fall där överklagan mot debitering vid
Extra offentlig kontroll bifallits.

Avgifter en del av skattestrukturen

Sedan 2006 har skattereduktioner minskat statens inkomster
med 100 miljarder årligen. Det hela bygger dock mest på enorm
ökning av konsumtionsskatten moms. 60 miljarder. Det har varit möjligt
genom att Sverige har störst ökning av privat belåning i hela EU.
Det är i längden värre än statlig överbelåning.
Med enorm överbelåning, till ännu låg ränta, har svensk ekonomi
återigen sett lika bra ut som i slutet av 80-talet innan kraschen.
Kjell-Olof Feldt hyllades då, Anders Borg idag.
Vem skall ta hand om saneringen när korthuset rasar?
Jo, vi de små i samhället som vanligt.
Den mycket starka ökningen av avgifter är också en
del av den medvetna satsningen att undvika skatter.

Samtidigt också krav på sortlistning i nytt växtslag

Gäller sockermajs

Lämpliga sorter för Norden av Sockermajs försvinner därmed.
Vi tvingas ta bort sorter som nu säsong 2012 blir förbjudna.
Om de inte är godkända i EU får de därför inte säljas.
Av våra sorter är bara Earlibird och Golden Bantam med i sortlistor.
Sockermajssorter som säljs i Norden kommer nästan till 100% från
Nordamerika. Kulturen av sockermajs är på marginalen i större delen
av Sverige. Direktsådd och i synnerhet om den är obetad kräver att vid
sådd i slutet av maj att skörden måste vara avklarad ca 10:e sept.
Det handlar om 105 dagar. Flertalet godkända sorter i EU är för sena.
Vi måste gemensamt kämpa för att regelverket i EU ändras.
Sorter från länder utanför EU, måste på ett enklare sätt kunna tas
in i sortlistor. I detta fall när det gäller nya sorter, om sorten
är registrerad med växtförädlarrätt.
Men man skall komma ihåg att detta är ett DIREKTIV,
det bör alltså finnas vissa nationella möjligheter.


Leif Lindblom
Lindbloms Frö
singsingianen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 apr 2010 00:42


Återgå till Hus, hem och odling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron