Karros odling 2011

Karros odling 2011

Inläggav Karro 23 apr 2011 15:19

Det här är en tråd om mina odlings- och trädgårdsäventyr 2011.

Hela meningen med den här tråden är att den som inte är intresserad av odling, eller trädgård, eller rent specifikt vad jag gör, kan utesluta den här tråden.

För den som inte visste, har jag ca 15000 kvadratmeter att odla på.
Förutom detta finns några tusen kvadratmeter med oodlingsbar yta, ja som då en liten skog, mitt hus, garage, väg, och så bäcken med dalgång.

Fast ändå, även om jag har några kvadratmeter, så blir det alltid lite trångt om plats. Jag vet inte riktigt varför. Och då jag inte har ont om plats så har jag istället oöverskådliga ytor.
Kanske för att hälften av marken är på andra sidan bäcken, ca 100 meter från huset, och mest typ lägda. Min främsta odling där är tistel. Jag är inte riktigt nöjd med det. Helst skulle jag önska att odla någon form av energigröda där. Men utan enorma investeringar i traktorer och maskiner och annat.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Karros odling 2011

Inläggav Karro 23 apr 2011 15:29

Mina odlingar blir större och större varje år, och det är hela meningen. Att sakta lära mig krypa, innan jag börjar med arealer.

Jag har just gjort en inventering i mina förpåsar, och jag har omkring 200 olika fröpåsar med olika sorter, och försöker lista ut hur jag kan få dessa att gro till frön utan att logistiken blir alltför oöverskådlig. (200! är jag galen, eller?) Eftersom jag fortfarande saknar växthus, har jag ingenstans att placera så många uppväxande småplantor i solen. Och utan sol vid ett kritiskt skede, så blir det inget, vilket jag erfor förra året. Därför är jag sent ut, med förhoppningen att det kritiska skedet sker vid en tidpunkt då det är tillräckligt varmt ute. I juni typ.

Att det är så många fröpåsar är för att jag köper till nya sorter varje år, och dessutom har kvar frön i de gamla.

Dessutom har jag delar av förra årets odlingar, och en del av dem borde växa upp i år igen. Fast på något sätt har jag fibblat bort alla skyltar vad det är, så jag har mycket dålig översikt av vad som egentligen kommer upp. Det enda verkar vara att sätta fröna i jord igen, märka noggrannt och sedan jämföra det nyuppvuxna med det gamla, för att se vad det egentligen är.

I år tänker jag verkligen försöka skärpa mig och vara mer noggrann och systematisk.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Karros odling 2011

Inläggav PowerMizer 23 apr 2011 19:15

Det låter intressant med dina odlingar! I vinter har jag försökt förstå hur det funkar med odling, och vad jag kan förstå så är det jätteviktigt med organiskt material i jorden.

Terra preta:
Om man kan så ska man gräva djupt och lägga ut träkol mättat med gödselmedel (t.ex. urin) och sen lägga jord med hög andel organiskt material ovanpå. Att marktäcka med gräsklipp ger en snabb näringstillförsel, medan träkols-idén är en lösning för många år framåt. Läs mer: http://www.fobo.se/artiklar/miljo/odlaren_terra_preta_2010.pdf

Vill du bryta ny mark kan du lägga ut tidningar (dödar ogräs/gräs) och sen lägga på halm och sånt 20-30 cm. Tydligen ska man kunna odla i den halmbädden relativt snart.

Missa inte "Odlarskola för nybörjare" som är nedladdningsbar hos FOBO

Jag rekommenderar verkligen en prenumeration på "Odlaren" som är FOBO's tidning!
EU vill förbjuda örtmedicin!
EU planerar att förbjuda örtmedicin, däribland även ayurvedisk och kinesisk örtmedicin.
Källa: FOBO
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Karros odling 2011

Inläggav Karro 23 apr 2011 19:33

PowerMizer skrev:Vill du bryta ny mark kan du lägga ut tidningar (dödar ogräs/gräs) och sen lägga på halm och sånt 20-30 cm. Tydligen ska man kunna odla i den halmbädden relativt snart.

Jag har provat det, men gräset kommer igenom efter ett tag, om inte annat nästa år, så får man ett fasligt ogräsplocknade. Man får aldrig bort det gräset som har sin rot kanske 20 cm längre ner.

Att täcka med plast två år tar död på gräset. Fast det tar lite lång tid. Då ska man ju planera två år i förväg, och det gör inte jag.

Alternativet som fungerar är att helt enkelt gräva bort grästorvorna, och det är det jag siktar på. Då försvinner allt gräs och ogräs. Lite jobbigt, men jag kom förra året fram till att det inte alls var så farligt ändå. Gräset är ju som en tjock matta, som man skär ut små bitar ur med spaden och lyfter bort. Dessa mattbitar kan man sedan använda någon annan stans, där man behöver en snabb gräsmatta ovanpå en utfyllnad.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Karros odling 2011

Inläggav PowerMizer 23 apr 2011 20:05

Karro skrev:Fast det tar lite lång tid. Då ska man ju planera två år i förväg, och det gör inte jag.
Hmmm... Jag tror vi har samma tidsrymd för odlingen! :lol:
Det jag läst mej till i vinter och ska försöka mej på är att göra "rätt" (om det nu är rätt?!) och se trädgården som ett långtidsprojekt. Om jag fattat det rätt så måste man få till en bra jord, vilket tar tid, och sen odla. Jag gjorde ju en estetisk rektangulär bädd ifjol där jag sådde, vattnade och väntade. Skörden bled skrattretande ynklig! Jag tror att felet var att det var en tung lerjord utan organiskt material och så superkompakt att det funkat lika bra med betong. :roll:

En såndär långsiktig grej är att häst-skrället går och bajsar inne i en skogsdunge. Jag har nån fantasi om att kunna odla lite i dungen framöver och byta vissa träd mot mera kvävefixerande buskar. Permakultur är kul, men det verkar trixigt här i zon 7... Det finns en by i Jämtland, Mörsil, där man odlar både ditt och datt. Dit åker jag gärna på en utflykt!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Karros odling 2011

Inläggav Karro 23 apr 2011 20:38

PowerMizer skrev:[quote="Karro"Det jag läst mej till i vinter och ska försöka mej på är att göra "rätt" (om det nu är rätt?!) och se trädgården som ett långtidsprojekt. Om jag fattat det rätt så måste man få till en bra jord, vilket tar tid, och sen odla. Jag gjorde ju en estetisk rektangulär bädd ifjol där jag sådde, vattnade och väntade. Skörden bled skrattretande ynklig! Jag tror att felet var att det var en tung lerjord utan organiskt material och så superkompakt att det funkat lika bra med betong. :roll:

Ska man planera och göra rätt, så blir det aldrig gjort. Så jag tänker att det är bättre att göra fel, och få något gjort ändå. Att helt enkelt lära sig genom att göra fel först. Då har man ju fördelen av att veta hur man inte ska göra! Och blir det bra ändå, så känns det som ett mirakel!

Se bara när jag försöker plantera äppelträd, enkligt alla konstens regler, och så kommer en sork, eller något, och förstör allt när jag inte ser. Helt klart fel metod!
Tänk om jag hade planterat sorkmat, om jag hade misslyckats med det istället, så skulle jag ha vetat vad sorkar inte äter!
Mycket bra att veta, sedan när man ska plantera sådant som man vill att sorkarna inte ska äta!
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Karros odling 2011

Inläggav PowerMizer 23 apr 2011 20:45

Du har så sköna analyser! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Karros odling 2011

Inläggav Karro 24 apr 2011 06:35

Lite småräknande
Om jag har 200 olika frön, och varje frö ger 25 stycken växter, så blir det alltså......
räkna, räkna, 5000 olika småkrukor med små gröna saker.
Om varje kruka tar 5x5cm, så blir det.... 400 per kvadratmeter och alltså drygt 12 kvadratmeter.
Det blir helt omöjligt att ta hand om utan ett växthus.
Alltså får vårens bygge bli ett växthus.
Bara att det får gå snabbt, vara enkelt och inte kosta mycket.
Då blir det fult och ska inte synas.
Det bli gamla ladugårdsgrunden. Låt oss säga 6x4 meter, för grunden är 6 meter lång och det blir svårare om det blir för brett. (grunden saknas på två sidor)
Då står det stadigt i alla fall.
Trästomme och täckt av genomskinlig blå byggplast.
Marken täcker jag med presenningar eller svart plast, så dör brännässlorna ut ganska snart, och jag slipper i alla fall stå i brännässlor och bygga. Rensa upp marken kan jag göra senare.
Jag har ganska mycket tryckimpegnerat "2 by 3", så det får bli främsta materialet.
Nu föredrar jag LEGO, men jag fick blodad tand av vedskjulet förra året, där jag fann att det faktiskt inte var så svårt som jag trodde, så jag ska nog få ihop något........
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland


Re: Karros odling 2011

Inläggav Karro 24 apr 2011 09:03

Tack för de bilderna. Där kan jag se hur någon som antagligen kan det här bättre, här gjort.
Mycket byggbeslag där.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Karros odling 2011

Inläggav OlleP 24 apr 2011 20:30

Min åsikt om växthus är att de ska ligga väldigt nära dörren för att det ska vara meningsfullt att gå ut stup i kvarten.
Du ska alltså orka gå och hämta två salladsblad.
Växthuset ska också ha plats för en bekväm stol och tillgång till radio, så man kan lyssna på filosofiska rummet på söndag kl 17.00. Då är det läge för rensning. Gärna en plats att ställa ölglaset på också.

Så gör jag och då är det rätt.
Jag har 13 meter till växthuset och tio till pomeranshuset.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Karros odling 2011

Inläggav PowerMizer 24 apr 2011 20:54

OlleP skrev:Så gör jag och då är det rätt.
Nämen!!! Den var klockren!!! :mrgreen: :mrgreen:
En kompis beklagade sej för mej idag att han fått en massa människor på halsen med allsköns problem: -"Jag tror jag har en idiotmagnet i röven!"
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Karros odling 2011

Inläggav Karro 25 apr 2011 12:28

Det får bli på den gamla lagårdsgrunden, för .... då har jag i alla fall en rejäl grund.
Men den är 6x6 meter, vilket är lite i största laget. Jag vet inte hur lagården såg ut, men på gamla satellitfoton kan man se den, vilket ger en viss vägledning. Vilket innebär att - det står officiellt redan ett hus där nu, man bara inte kan se det. Under 30-40 cm jord brännesselsnår är golvnivån på den gamla lagården. Jag vet inte om det finns stenplattor över hela ytan, eller om de är avlägsnade innan någon fyllde upp med 40cm fyllnadsmassor. Varför, förresten, fylla upp med så mycket om det bara är för att anlägga ett brännässelsnår?

Ok, planen är att lägga tryckimpregnderad syll direkt på grunden.
Så några frågor till ni som vet bättre, om någon har läst så här långt.

1) Kan jag lägga tryckimpregnerat direkt på den gjutna grundramen, eller ska jag lägga något emellan?
2) Hur fäster jag i grunden, så att växthuset inte blåser iväg?
Kan jag borra fast någon speciellt typ av bultar?
Jag kan inte gräva ner plintar, för det är just en grundmur i vägen.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Karros odling 2011

Inläggav deepforest 25 apr 2011 13:01

Lägg tjärpapp emellan grund och syll.
Du kan fästa syllen med expanderbult, spikplugg, eller vanlig plugg och franskskruv, bara att välja...
I mitt gamla växthus lade jag trädgårds/betongplattor direkt på backen och fyllde sand emellan. De brukar man få gratis.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Karros odling 2011

Inläggav Karro 25 apr 2011 13:52

Fransk träskruv & plugg!
Det låter bra och billigt.
Vad är det du får gratis och var?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Nästa

Återgå till Hus, hem och odling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron