Karros odling 2011

Re: Karros odling 2011

Inläggav McB 25 apr 2011 14:13

Rejäl borrhammare är att rekommendera.
Expanderbult är inte jättedyrt heller, högre hållfasthet så du behöver färre.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Karros odling 2011

Inläggav Karro 25 apr 2011 15:04

Rejäl borrhammare har jag inte, så det får bli min borrmaskin.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Karros odling 2011

Inläggav deepforest 25 apr 2011 18:56

Vad är det du får gratis och var?


Gamla betongplattor, de är inte populära längre, de finns släta, mönstrade, och med "dansk" småsten på. Finns säkert på Blocket.
Det går med gammalt tegel också.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Karros odling 2011

Inläggav Gunnar lindgren 25 apr 2011 20:15

Gör remsor av takpapp och lägg mellan betongen och syllen,betong lyfter vatten så du behöver en fuktspärr. Vanlig gråsten lyfter inte vatten ,försök få låna en hilty och 8 millimeters stenborr det är som att borra i trä.Lägg ut syllen och borra 8 millimeters hål med vanliga borrmaskinen sen tar du hiltyn och sen slårdu i spikhylsor dom är 8mm x 120 mm kostar ca 7 kr st.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Karros odling 2011

Inläggav OlleP 25 apr 2011 20:52

Karro skrev:Det får bli på den gamla lagårdsgrunden, för .... då har jag i alla fall en rejäl grund.
Men den är 6x6 meter, vilket är lite i största laget. Jag vet inte hur lagården såg ut, men på gamla satellitfoton kan man se den, vilket ger en viss vägledning. Vilket innebär att - det står officiellt redan ett hus där nu, man bara inte kan se det. Under 30-40 cm jord brännesselsnår är golvnivån på den gamla lagården. Jag vet inte om det finns stenplattor över hela ytan, eller om de är avlägsnade innan någon fyllde upp med 40cm fyllnadsmassor. Varför, förresten, fylla upp med så mycket om det bara är för att anlägga ett brännässelsnår?

Ok, planen är att lägga tryckimpregnderad syll direkt på grunden.
Så några frågor till ni som vet bättre, om någon har läst så här långt.

1) Kan jag lägga tryckimpregnerat direkt på den gjutna grundramen, eller ska jag lägga något emellan?
2) Hur fäster jag i grunden, så att växthuset inte blåser iväg?
Kan jag borra fast någon speciellt typ av bultar?
Jag kan inte gräva ner plintar, för det är just en grundmur i vägen.

6x6 meter är inte alls i överkant.
Ju större desto bättre, temperatursvängarna blir inte lika påfrestande och jag kan nästan garantera att det lätt blir överfull ändå.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Karros odling 2011

Inläggav Karro 22 maj 2011 12:16

Min odling är typ 2 steg framåt och 1 bakåt, eller är det 1 steg framåt och 2 bakåt?
Helt klart är i alla fall att fler saker har dött under vintern än vad som har överlevt.

En del gröna saker som inte ser ut som normalt ogräs kommer i alla fall upp här och där.
En del har skyltar, så jag vet vad jag planterade förra året, och att det eventuellt är det, en del är bara gröna och okända.

I mitt jordgubbsland lyser jordgubbsplantorna med sin frånvaro. Istället växer gräs och ogräs. Vad hände med dem? De verkar helt försvunna. Tack och lov har jag några småplantor i krukor, som har överlevt.

Dessutom har jag praktiskt taget ingenting i småkrukor, uppdraget från frön i år. Så mycket annat kom emellan att det aldrig blev gjort.

Men nåja, jag har bara inte gröna fingrar, det är bara att inse. Jag gör mitt bästa och det får räcka så långt det räcker.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Karros odling 2011

Inläggav Karro 11 jun 2011 06:51

Katastrofernas dag. Efter flera dagars jobbande, och fixande, fick jag äntligen min gräsklippare att fungera. Men ack, jag klippte 50 meter, så var den helt nya dyra drivremmen söndersliten, och dessutom blev ett däck helt utan luft och liksom tvinnat runt hjulaxeln.

Då lovade jag mig själv nästan att helt ge upp alla former av trädgård, och byggen, och sitta ihomhus och låta det växa igen till en djungel utomhus. Det är redan en djungel, så att det knappt går att förflytta sig på tomten.

Vintern är snart här igen, och då växer ju inte gräset längre.

Vid någon tidpunkt tappar man all tro på sig själv och säger - jag kan inte det här!
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Karros odling 2011

Inläggav McB 11 jun 2011 09:27

Låter kanske fel men funkar bra!
BRYT IHOP OCH KOM IGEN!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Karros odling 2011

Inläggav M8e 11 jun 2011 16:19

Nä, bryt inte ihop, gräs kan vara en tillgång.
Skaffa kaniner eller något som gör jobbet åt dig. :)
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Karros odling 2011

Inläggav Karro 11 jun 2011 17:30

Äsch, vad ska man ha gräsmatta till? Det får bli äng alltihopa.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Karros odling 2011

Inläggav deepforest 11 jun 2011 17:52

Asfaltera.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Karros odling 2011

Inläggav RÖD@nörd 11 jun 2011 19:02

Långt gräs och vilda blommor är vackert tycker jag. Just nu har jag lämnat en del av gräsmattan oklippt för det växer mycket prästkragar där. Inte slarvigt, små barn kan kasta avundsjuka blickar till och med...

Det enda jag inte gillar är att fästingar trivs där också.... :x
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Karros odling 2011

Inläggav Jonas L 11 jun 2011 23:51

Jag trodde problemet med att låta det växa till en äng var att efter några år är "ängen" full med sly om man inte slår den?

Du kan inte låna en en get eller liknande av grannen? (hoppsan, är det jag som sitter med fördomar om norrland?)
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Karros odling 2011

Inläggav PowerMizer 12 jun 2011 00:13

Karro skrev:Efter flera dagars jobbande, och fixande, fick jag äntligen min gräsklippare att fungera.
Hmmm... Det är en epedemi: Här har lagerhuset till ena kniven rämnat, och en kompis håller som bäst på att laga en av sina drivaxlar till en kniv... Hälsade på en annan kompis idag och hennes trädgårdstraktor hade precis svalt drivremmen till klippdäcket... :roll:

Röjsågen (20 år och lever på övertid) har också pajjat: splinesen mellan slungkopplingen och riggaxeln är borta... Där blir det dock MAG-svetsning, för det är ingen såg att lägga pengar på.

Här är också djungelvarning, och i väntan på getter och killingar (kommer i juli) så har jag allvarligt sneglat på lien. Pajjar den så vet jag hur man lagar den, och inte kostar det pengar heller. :mrgreen:

Jonas L skrev:Du kan inte låna en en get eller liknande av grannen? (hoppsan, är det jag som sitter med fördomar om norrland?)
Hmmm... Är det jag som odlar fördommarna? :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Gräset blommar

Inläggav Karro 12 jun 2011 07:49

Bild
Min gräsmatta.... eller är äng..... eller vad det nu är.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till Hus, hem och odling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster