Karros odling 2011

Re: Karros odling 2011

Inläggav Karro 12 jun 2011 10:09

Jagså, är det en mekanisk epidemi? Tja, då kan jag som totalamatör nog ge upp med en gång. Med tanke på gräsets höjd relativt gräsklipparen kanske det inte är helt fel idé endå. Av någon anledning äter min gräsklippare remmar, när jag tänker på saken. Förra årets rem strimlades i ett nafs i år, och den helt nya likaså. Så det är något fel på mitt klippdäck, även om det ser helt normalt ut.
Det är självmutilerande, självdestruktivt. Det klipper gräset endast i sina sista dödsryckningar.
Och som vanligt - jag har ingen aning om varför.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Gräset blommar

Inläggav M8e 12 jun 2011 10:16

Bilden “http://shakti.ath.cx/Karro/IMG_1033small.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

Du får nog göra något åt gräset så det blir rätt.
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Karros odling 2011

Inläggav PowerMizer 12 jun 2011 16:25

Karro skrev:Av någon anledning äter min gräsklippare remmar, när jag tänker på saken.
Det problemet har vi haft också. Efter några remmar insåg jag att dom nöts på ryggen. Det sticker upp några pinnar som ska förhindra att remmen hoppar av, och det är emot dom som vår rem nöttes. Jag klippte ett tag, stängde sedan klipparen och kände var det var varmt. Ibland kan det skilja på i vilken höjd man har klippdäcket så att remmen nöts mera när man hissat eller sänkt däcket. Så är min erfarenhet iallafall...

Generellt tycker jag att trädgårdstraktorer är av dålig kvalitet med billiga lösningar. Sen dricker dom ju maaaaassor av bensin om man jämför med en "gå själv"-klippare. Vår "Klippo" från tidigt 70-tal klipper billigare, snyggare och högre gräs än trädgårdstraktorn.
5000:- är nog max inköpspris (begagnad, som är maskinellt bra), och någon ny skulle jag nog aldrig köpa.
En Stiga Park tror jag är ganska ok....

Men...en lie är billigare! :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Karros odling 2011

Inläggav Karro 13 jun 2011 08:48

PowerMizer skrev:Det problemet har vi haft också. Efter några remmar insåg jag att dom nöts på ryggen. Det sticker upp några pinnar som ska förhindra att remmen hoppar av, och det är emot dom som vår rem nöttes.

Tack för hjälpen. Nu har jag en aning om vad jag ska titta efter, så jag känner att jag kan ta en ny dust med maskinen.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Karros odling 2011

Inläggav RÖD@nörd 14 jun 2011 20:52

Läste lite hastigt och såg det var kilremmar som gick sönder...

Jag hörde för lite sedan att man inte bör använda vanliga "standard"-remmar på åk-klipparna. De är för klena i ryggen helt enkelt. De avpassade remmarna är uppbyggda på annat sätt för att tåla påfrestningarna.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Karros odling 2011

Inläggav Karro 15 jun 2011 07:24

Det är remmar gjorda för åkgräsklippare.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Karros odling 2011

Inläggav Karro 09 jul 2011 11:28

Jag kollade den nya remmen, och mycket riktigt, den är söndertrasad på baksidan.

Jag knöt ihop en slinga av ett tunnt rept, för att försöka lista ut hur lång rem trädgårdstrkatorn ska ha till klippaggregatet, och slingan är kring 25 cm kortare än den jag har. Så jag verkar ha för lång rem. Men hur lång ska den egentligen vara? Ingen verkar veta. Hur listar man ut hur lång rem man ska ha?
Jag har tänkt på att knyta en slinga av ett lite tjockare rep som mått. Skulle det fungera månne för att ge ett tillförlitligt mått?

Tills vidare har jag röjt upp gångar i djungeln med en eldriven trådtrimmer. Jag satte den på turbo, genom att först sätta en magnetisk växelströmsstabilisator som garanterar 220V ut, och så en vridtransformator som är satt på max, och då nog ger 250V. Trimmern är lite svag, och det går sakta, men det är väldigt enkelt och obetungande.
Jag gillar inte bensindrivna trimmrar, för de låter hiskeligt, är tunga och lite för våldsamma. Den här eltrimmern kan man stå med i timmar utan hörselkåpor och det är inte tungt alls. Det går bara långsamt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Karros odling 2011

Inläggav lillmalen 09 jul 2011 19:07

När det gäller remmar kan följande kanske vara till hjälp (sista inlägget)
http://www.byggahus.se/forum/traed-busk ... ppare.html
lillmalen
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2010 06:03

Re: Karros odling 2011

Inläggav RÖD@nörd 09 jul 2011 21:39

35 x 25,4 = 889

Inre remlängd i millimeter är detsamma som remmens märkning längdstorlek i "tum".

Men det kan nog inte gälla allmänt och exakt eftersom det finns olika remprofilhöjder. Den mer och mer förekommande "SP"-remmen (högeffektsremmen) har en högre profil än det man, i varje fall tidigare, kallat "vanliga standardremmar".
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Föregående

Återgå till Hus, hem och odling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron