Odlingslåda

Odlingslåda

Inläggav Järnet 07 maj 2010 08:17

Nu så tänkte jag mig att prova på något som jag aldrig tidigare i hela mitt liv ha gjort, nämligen så egna grönsaker.(mer för skoj skull)
Tänkte mig en lite låda på kanske 2x1,5 meter eller så.
Kan man sätta lådan (utan botten) direkt på mark med en markduk under eller något?
Hur djup bör jorden vara? Vi skall i första hand så lite morötter,dill och persilja osv.
Tips på vad mer man kan odla, hur ska man gå till väga, hur djupt ska det sås, hur brett mellan raderna, när på våren är det tid för att så? ojojojoj vad frågor det blir :mrgreen:
Tacksam för svar då jag är helt nollad i ett trädgårdsland.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Odlingslåda

Inläggav Karro 07 maj 2010 09:46

Nu är jag långt ifrån en expert på det här, men det här är ungefär vad jag kommit fram till:

Ska du ha genomskinligt lock, eller inte?
Drivbänkar med genomskinligt lock brukar göras kring 40cm höga.
Se bild nedan.
Ska du inte ha lock utan bara en sarg, kan du göra den hur hög eller låg du vill.
Jag har odlat i fyrkantiga "lådor" med en sarg en bräda hög, för att få en angränsning till ogräset utanför.
Ska du ha en avskiljande duk (eller tidningspapper) mellan marken och jorden du odlar i, är det nog lämpligt att göra lite högre. Ettåriga blommor, vissa örter, sallat, etc., klarar sig nog med kanske 20 cm djup jord. Morötter behöver djupare, tänk dig längden på en morot och lite till.

Jag är själv på experimentstadiet och provar mig fram med olika saker. Jag provade ettåriga blommoch och örter i grunda lådor med botten, förra sommaren, och det var en superhit!
Jag gjorde också grunda lådor med tidningspapper som avskiljare. Det skyddade mot (o)gräs förra sommaren, men vi får se vad det blir i år.

Man bör inte göra lådan bredare än att man kan sträcka sig över den från båda håll. Kan man endast nå från ena hållet får man göra smalare. 90-120cm i fyrkant har jag gjort mina grönsakslådor. Där odlade jag sedan många saker på experiment enligt rutmetoden.

Hur djupt och tätt du sätter fråna står på förpackningen. Antingen sätter man jättetätt och rensar bort, eller så sätter man rätt avstånd från början. Jag har funnit att de flesta frön gror, så jag sår för det mesta på det avstånd det ska vara när det är färdigvuxet. Ibland med lite backup om något inte skulle gro.

Bild
Inte min låda.

Bild
Låda 1 - jordgubbar.

Bild
Låda 2 och 3 - grönsaker och ogräs

Bild
Låda 1,4, 5, 6, osv. Jordgubbslådan i repris, två 90x90cm lådor som bara ligger på marken, där jag provade tidningspappersmetoden, samt en massa smålådor för ettåriga blommor.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Odlingslåda

Inläggav Järnet 07 maj 2010 10:01

Trevlig Karro! Mycket trevlig :P
Tänker apa efter dig eftersom du verkar ha lyckats med det du gjort.
Någon sorts genomskinligt plast eller glaslock lär det bli för att få fart på grejorna så tidigt som möjligt.
Har en gammal träram från en sandlåda som ungarna hade förr, ska mäta djupet på den, är den runt 30cm så får den duga första året.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Odlingslåda

Inläggav PowerMizer 07 maj 2010 13:21

Vi labbade ju lite i växthuset med morötter. Det gick ganska käpprätt åt skogen. :(
Det vi tror blev fel är:
* För litet djup på lådan
* Fel jordtyp (jag blandade torvmull, sand och lerjord)
* Morötter ska växa på friland/ute (bara nått vi fått för oss)

När väl tjälen går ur jorden (mot midsommar) så ska vi försöka fixa ett litet friland, kanske med ramar a'la Karro.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Odlingslåda

Inläggav Järnet 07 maj 2010 13:47

Då blir det absolut morötter, älskar utmaningar :wink:
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48


Återgå till Hus, hem och odling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster