Fröer till trädgården, nu är det dax!

Re: Fröer till trädgården, nu är det dax!

Inläggav Göran.W 12 mar 2010 01:14

Om både hon och jag handlar för 1000kr brukar jag få 7 kassar men hon bara 5 kassar så kolla priserna är ett måste men att alltid handla det billigaste går inte för det ska vara god mat med tom när det är godis dags kollas det mina vingummi kostar 29,90 kg men hennes läkerol kostar 378,60 kg
När hon blev opererad i höften fick jag börja stor handla 1 dag i veckan och då var det alltid propp fullt med mat hemma.
Nu får man leta efter maten trots det går åt mer mat pengar.
Hon tycker det är allmänt jobbigt att handla med mig för jag går i hennes tycke bara plockar saker helt planlöst.
Märkligt nog missar jag sällan något.
På mindre än 10 minuter har jag handlat mat till 1 vecka och kommit ut till bilen igen.
Går jag därimott till Jula, Biltema eller någon liknande manlig affär tar det desstu längre tid.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Fröer till trädgården, nu är det dax!

Inläggav Karro 12 mar 2010 03:45

Numera skriver jag alltid upp min inköpslista på min handdator, så vanlig handling kan gå synnerligen snabbt och effektivt. Man kan till och med skriva in på vilken hylla varor ligger och handdatorn optimerar hur man ska gå genom affären. Men någon måtta på galenskapen ska det vara. Priser skriver jag också in på handdatorn, så jag kan se när någon affär smyghöjer något. Jättebra för att få pengarna att räcka extra länge.

Regeringen, släng er i väggen - priserna har gått upp ganska rejält konstant de sista åren! Trodde ni jag skulle gå på den? Men ni räknade kanske med att någon skulle hålla koll på priserna och syna er bluff?

Om jag skulle skicka någon att shoppa skulle han få handdatorn, med strikta order att handla exakt vad jag skrivit ner och inget annat. Kanske lika bra att jag alltid handlar själv.........
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Fröer till trädgården, nu är det dax!

Inläggav PowerMizer 12 mar 2010 23:44

Karro, du är så förtvivlat prudentlig! :P Jag gillar det!! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Fröer till trädgården, nu är det dax!

Inläggav Göran.W 13 mar 2010 08:07

När jag handlar är det utifrån hur mycket pengar det finns på kontot.
Finns det bara 500kr blir det livets nödtorft.
Finns det tex 2000kr handlar jag även sånt som kan stå i skafferiet länge som kaffe, konserver och liknade för det ska ändå handlas för eller senare.
Någon inköps lista tittar jag normalt inte på för jag har så pass bra koll att det går bra ändå med ett undantag att jag brukar glömma fruns läkerol :mrgreen:
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Fröer till trädgården, nu är det dax!

Inläggav PowerMizer 13 mar 2010 10:27

Göran.W:
Vet du, jag gör precis som du! Ska det sparas, så blir det i frysen och i klockskåpet (ett 1800-talsskåp med konserver och torrvaror).

Enda skillnaden är att jag köper läkerol original, för den innehåller riktigt socker (inte aspartam eller nån annan skit) och jag tycker att min ängel är värd lite uppmuntran eftersom hon står ut med mej. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Fröer till trädgården, nu är det dax!

Inläggav Karro 15 apr 2010 10:52

Ett urval fröer från förra året sådde jag för ett par veckor sedan, och det har redan kommit upp små gröna trådar. Jag har också fått hem en hög med påsar med perenner; 35 stycken räknar jag. De flesta verkar vara svåra frön, men jag petar ner dem i jord i krukor och ser vad som händer. Jag kan ju också peta ner några i jord i krukor utomhus, så har jag dubbel chans.

Urvalet var gjort i impectas katalog med färgbilder. Jag gick igenom alla, tittade på zon >= 6 och om de gav snygga blommor på bilden köpte jag.

Några av fröna från förra året, som inte kom ner i marken, men stod kvar i sina krukor, har börjat växa, så fort snön smalt. Jag är imponerad av att de tålde den här vinterns kyla. I år ska de föräras med att komma i jorden efter att ha överlevt min misshandel av dem.

Plant abuse, a new sexual deviation?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Fröer till trädgården, nu är det dax!

Inläggav Göran.W 17 apr 2010 03:56

Här nere hos mig är det bråttom med allt i trädgården nu för vi gick ifrån massor med minus grader till vår värme på några få dagar.
Har iof inte en massa rabatter men en del 3 meters träd som ska flyttas och häck som ska planteras och ovan på det ska min nya damm fixas till.
Gräsmattan ska fixas till för den blev ju itu körd när vi grävde dammen.
12,6 ton sten mjöl kom i torsdags och 8 av dom ska under barnens pool.
Överskottet vet jag inte vad jag ska ha till med det är så billigt så det får ligga i bra att ha högen.
Det är ju transporten som kostar i mitt fall 1800kr för bil med kran i 2 timmar.
Känns lite halv stressigt med poolen för förra året var premiär doppet den 19:e april.
Barnen tjatar lite lagom mycket nu för dom ska få en större pool i år som ska stå på ett lite annat och bättre ställe.
Själv vil jag dra ut på det någon månad för det kostar en bra slant att värma vattnet trots jag har värmepump till den.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Fröer till trädgården, nu är det dax!

Inläggav Karro 17 apr 2010 04:51

Det är fortfarande tjäle här. Jag provade att rensa lite ogräs, men allt jag fick var lite torra strån, med rötterna fastfrusna i marken. Kanske praktiskt?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Fröer till trädgården, nu är det dax!

Inläggav Göran.W 17 apr 2010 05:22

Tjälen har varit mitt stora problem för det tog 2 veckor efter vår värmen kom innan man kunde gräva så nu är det panik med allt.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Fröer till trädgården, nu är det dax!

Inläggav Karro 17 apr 2010 05:49

Här är en bild på min nuvarande odling. Nja, det finns lite till, för två brickor står i köksfönstret också. Det är ca 10 frön i varje bytta, ca 65 olika sorter. De som är gröna är satta tidigare och är mest grönsaker. De andra är mest perenner. Egentligen skulle de ha satts tidigare, för många har lång groningstid, men det får bli vad det blir. Många av dem tänker jag även så utomhus, för att se på vilket sätt de gror bäst.

Bild
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Fröer till trädgården, nu är det dax!

Inläggav Karro 17 apr 2010 06:15

Här är lite bilder på hur föregående års odling ser ut i år. I varje träbytta växte det en sort, som såddes från frön, men mest ettåriga. Nästan alla kom i blom. Så I år blir det nya sorter i byttorna, och de gamla beprövade sås istället på marken.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Fröer till trädgården, nu är det dax!

Inläggav Göran.W 17 apr 2010 09:29

Den här bilden ger nog en bra ledtråd hur det ser ut hos mig nu.
I förgrunden ska poolen stå.
Som ni ser så har dom odlat sten där innan.
i bakgrunden till vänster ser man damm hålet.
Som är mycket större än det ser ut på bilden.
Man kan även se hur "fin" min gräsmatta är nu.
Gräset är alltså det där bruna jord liknade som kallas lera.
Bilagor
100_1518.jpg
100_1518.jpg (109.95 KB) Visad 8157 gånger
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Fröer till trädgården, nu är det dax!

Inläggav RÖD@nörd 17 apr 2010 14:18

Karro,
Det ser ut som du har "gröna fingrar" :P

Vad är det för svart fyrkantigt nederst på dörren? Kattlucka?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Fröer till trädgården, nu är det dax!

Inläggav Karro 17 apr 2010 17:27

fd. kattlucka.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Föregående

Återgå till Hus, hem och odling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster