Finns det någon kunnig på PHP-, eller C-programmering?

Finns det någon kunnig på PHP-, eller C-programmering?

Inläggav Göran 03 nov 2012 22:44

Jag kan C ganska bra, även om jag är lite ringrostig just nu. Till min stora förtjusning ser jag nu, när jag börjat titta på PHP, att det inte är mycket som skiljer sig från C, men jag har ändå ett problem. När jag lägger in "\n" för radbrytning, försvinner backslash när jag sparar filen och kvar finns bara ett "n" när jag öppnar den igen. Jag vill ha en fil som skriver strängar till en textfil, men när backslash bara försvinner, funkar det inte. Det är inte i textfilen radbrytningen försvinner, det är redan i php-filen som skriver i textfilen. Jag gissar att den typen av tecken rensas bort av webbhotellets programvara, men hur kringgår jag det?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Finns det någon kunnig på PHP-, eller C-programmering?

Inläggav magnus_qwerty 03 nov 2012 23:12

Du skall alltså något i stil med
print("textrad\n");

och när källkodsfilen laddats upp blir resultatet:
print("textradn");

Ett sätt att komma runt problemet skulle kunna vara att skriva ut ett tecken istället för en sträng.
Radbrytning ("\n") har ascii-kod 10, eller "a" hexadecimalt, så i C skrivs det "0x0a".

Jag vet inte exakt syntax i PHP, men något i den här stilen borde det vara:
print("textrad");
printchar(0x0a);
magnus_qwerty
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 01 jul 2012 23:34

Re: Finns det någon kunnig på PHP-, eller C-programmering?

Inläggav Göran 04 nov 2012 00:25

Jag fick det precis att funka (hittade ett tips ute på nätet där någon med samma problem löste det genom att ladda upp filerna binärt). Jag sitter och pillar med det här i en texteditor från administrationspanelen och då blir det konverteringsfel mellan texteditorn och Linux-servern. När jag laddar upp filen från min egen dator funkar det. Det kändes som ett mysterium tills jag fick svaret, men det löste sig snabbt den här gången, på bara några timmar. :D
Jag är inte bara ringrostig, jag är nybörjare känner jag.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Finns det någon kunnig på PHP-, eller C-programmering?

Inläggav Göran 04 nov 2012 00:33

Ditt tips hade säkert funkat, men det handlade bara om att filen ändrade sig sedan jag sparat den i texteditorn och jag kunde inte komma på vad det var för fel.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till IT och datorer - Mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster