linux hibernate

linux hibernate

Inläggav Karro 15 maj 2012 08:21

Igår, när jag skulle sätta mig vid datorn på eftermiddagen, så upptäckte jag att den hade stannat. Ok, tänkte jag en power-glitch, det är bara att slå på den igen. Men till min förvånan fann jag att när jag slog på den med power-knappen så kom den omedelbart tillbaka till desktopen, där jag hade lämnat den tidigare.

Datorn hade tydligen gått in i "hibernate", helt av sig själv.

Bra funktion, tänkte jag, om man lämnar datorn oanvänd går den in i strömsparande sov-mod, så jag lämnade datorn på över natten, i hopp att den skulle nå sov-modet igen.
Men icke.

Ganska mystiskt att den gick in i sovmod av sig själv, men endast en gång, och så inte igen.

Tidigare har jag försökt med "hibernate"-kommandot, men funnit att hiberneringen tar längre tid än att stänga av datorn och slå på den igen, så jag fann det ganska värdelöst.
Men det finns tydligen en hibernate-funktion som får tillbaka desktopen på en sekund. Bara jag kan lista ut hur jag ska använda den när jag vill och inte någon enstaka gång helt av sig själv. Det verkar oerhört energibesparande att datorn somnar om jag lämnar den för ett tag.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: linux hibernate

Inläggav Karro 15 maj 2012 17:17

Mysteriet fick sin lösning. En av mina katter gick över tangentbordet, när jag satt där, och datorn slocknade. Alltså, det finns en dator på tangentbordet som får datorn in i hibernate. Eller så krävs det en katt?
Jag tittade närmare - en knapp är märkt med en måne. Den måste det vara. Alltså, en hiberneringsknapp.
Jag hade inte en aning.
Tangentbordet tillhör inte ens datorn, utan har ett helt annat fabrikat. Jag har för mig att jag köpte det för en tia på en loppis.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: linux hibernate

Inläggav Karro 15 maj 2012 18:44

Nej fel, det händer ingenting när jag trycker på måntangenten. Jag har provat alla tangenter i närheten, men det händer ingenting. Det verkar som om det behövs en katt, när allt kommer omkring, för att hibernera.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: linux hibernate

Inläggav McB 16 maj 2012 12:38

På eeepc:n trycker jag på f1 samtidigt som fuktionsknappen, Det är små ZzZz på f1 :wink:
Annars finns väl sova i avstängningsmenyn och ställas in i energi inställningar så det sker automatiskt.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: linux hibernate

Inläggav Karro 16 maj 2012 14:19

Jag min eeepc stängde av sig bara jag stängde locket.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: linux hibernate

Inläggav Ib-Arne 16 maj 2012 18:52

Du bestämmer själv vad som ska hända när du stänger locket. Stänga eller vara på!!
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: linux hibernate

Inläggav m_robban 16 maj 2012 19:04

Ett tips kan vara att leta upp inställningarna för snabbkommandon. Då kanske du hittar din hibernate där :)
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: linux hibernate

Inläggav PowerMizer 16 maj 2012 20:36

Karro skrev:Nej fel, det händer ingenting när jag trycker på måntangenten. Jag har provat alla tangenter i närheten, men det händer ingenting. Det verkar som om det behövs en katt, när allt kommer omkring, för att hibernera.

Visst är det märkligt?! :P

I Xfce heter det Suspend när den läser in allt i minnet och somnar. Det är smidigt när man snabbt vill ta en paus och snabbt vill komma igång igen. :D
Hibernate är väl när den läsre in allt till disk och stänger av sej?! Det är väl bara användbart när man har massor öppet och osparat och kommer att bryta strömmen. Jag tycker det är kasst eftersom det tar sån tid... :(

I Win är metoderna mindre bra i långa loppet, för jag tycker det blir segare och segare om man inte startar om burken titt som tätt. :?

Min månknapp funkar inte på laptoppen insåg jag just... Undrar var man racklar med sånt? Njaaa, jag klarar mej gott med "Log out > Suspend".
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till IT och datorer - Mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster