linux - windows?

linux - windows?

Inläggav Karro 12 maj 2012 05:12

Jag var hemma hos en vän igår, och använde hennes dator lite. Enligt etiketterna på laptopen har den samma processor som jag nu har i min dator en AMD Brazos. Jag har en Bobcat/E-350 vilken har två cores på 1,6MHz. Antagligen sitter det samma sak i hennes laptop.

Jag kör linux på min dator, och hon har windows.

Men det som frapperade mig var hur oerhört långsam hennes maskin är i förhållande till min.
Hon har i princip ren windows, och använder endast browsern, min dator är maxad med allt mellan himmel och jord, så den borde vara nedtyngd av allt det. Men det hindrar inte att responsen är mycket snabb i jämförelse med hennes.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: linux - windows?

Inläggav RÖD@nörd 12 maj 2012 13:14

I min gamla P3 dator har jag F-secure antivirussystem och det gör datorn i princip oanvändbar om man inte har mycket gott om tålamod att vänta. Därför använder jag inte den datorn längre.

Jag har märkt att även "freeware" brandväggar suger kraften ur datorn och ju senare och ju mer uppdaterat desto värre blir det.

Jag testade att ta bort brandväggen helt (inte Windows egen förstås) och datorn blev snabb i uppstart och vid avstängning som vid ett nyladdat operativsystem och tom dator.

Sedan blir man hela tiden påverkad och uppmanad att "allt" i antivirus och brandvägg så jag vet inte vad jag ska göra.

Klart är dock att man måste vara ytterst försiktig med E-post och inte öppna post eller klicka på länkar som är okända.

Jag har märkt att E-post adresser kan bli "kapade" så någon annan än den rätta avsändaren använder den.

Hur man ska skydda sin egen E-post mot kapning vet jag inte men det vore intressant att få reda på.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: linux - windows?

Inläggav Martin 12 maj 2012 13:27

Min hotmail blev kapad och användes av spammare för att skicka reklam till mina vänner. :( Lösningen är enkel. Det är bara att byta lösenord då och då.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: linux - windows?

Inläggav Karro 12 maj 2012 14:42

Ja, det är väl något sådant som ligger och tuggar på hennes dator, anti-virus, anti-spam, anti-allt.
Vad jag har hört så ska man inte plocka bort det från en windows-dator. Någon reporter provade, och hans dator blev infekterad och helt oanvändbar efter några dagar.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: linux - windows?

Inläggav RÖD@nörd 12 maj 2012 15:22

Jag tror det är precis så det funkar. Man skrämmer upp folk så de ska köpa anti-allt systemen. Det är därför jag undrar varför man går ut med dom kostnadsfria. Kan det skickas med något i systemen som i sig själv ska bära kostnaden? Jag menar något man egentligen inte vill ha men som följer med ändå (som enligt deras avtal man först måste godta innan installation).

Jag tror att mycket av datorsäkerhet kan man göra själv genom försiktighetskonfigureringar, byta lösenord ofta och framförallt undvika installera olika program.

Hotmail t.ex. har jag märkt utökats så kollosallt att min konfiguration har blivit helt inaktuell på bara ett par år. Jag har hållit på och krabblat med mitt konto nu i en timma så mitt "livekonto" och brevlåda lär nu se ut som ett hus med igenmurade fönster och dörrar och igenvuxen grind.... :wink:

Spårbarheten har också ökat eftersom nu kontot fått en individuell kod. Posten kan alltså kollas och kartläggas om nu någon med behörighet skulle vilja det. Att slänga post tror jag inte går för det sparas någonstans i.a.f. Storebror ser dig.... :?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: linux - windows?

Inläggav PowerMizer 16 maj 2012 20:06

Karro skrev:Jag kör linux på min dator, och hon har windows.

Men det som frapperade mig var hur oerhört långsam hennes maskin är i förhållande till min.
Jag har en laptop med moderata 2 GB RAM. I Win7 knatar det på hyggligt och det går att köra div program, men skillnaden mellan Win7 (amd64) och senaste Linux Mint 12 (amd64) är att datorn jobbar så fjäderlätt i Linux. Inga problem att köra en virtuell maskin med 1 GB minne. Nu har jag iofs Xfce som fönsterhanterare, men den kan allt jag behöver... Jag har slutat med roterande kuber och sånt, för det blir irriterande efter ett tag. :roll:

Utan Window$ men med Linux skulle nog nydatorförsäljningen sjunka drastiskt, för då skulle en 5-7 år gammal dator klara jobbet utan att krokna.

Kan man bara trycka i tillräckligt med RAM så duger det mesta i datorväg för Linux.

RÖD@nörd skrev:Man skrämmer upp folk så de ska köpa anti-allt systemen.
Jo, men i Window$ behövs det... Det är som Karro säger bara ett ögonblicksverk innan datorn har loppor och löss. Nån sa att det tar i snitt 1 minut innan någon försöker ta sej in när man kopplat upp sej.

E-postkapningar vet jag inget om, men tydligen är Hotmail, Live och andra Microsofttjänster ganska utsatta. Jag har inget sånt, och det är inget jag saknar.

Har du provat Linux än?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: linux - windows?

Inläggav Ib-Arne 18 maj 2012 12:03

Det klart bästa virusprogram heter Avast. DET ÄR HELT GRATIS. Jag o ca. 10 pers i min bekantskapskrets har använt det i 5 år. Helt suveränt inga virus uppdaterar varje dag.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien


Återgå till IT och datorer - Mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron