Windows - Linux

Windows - Linux

Inläggav Karro 06 maj 2011 08:47

Jag försökte göra en pengatransaktion on-line. För det skulle jag registrera mig. Först försökte jag på en väns windows-dator (Vista). Jag fyllde i mina uppgifter så gott jag kunde, men hela tiden hoppade det upp en massa saker på skärmen, och frågade om jag ville si, eller ville så. När jag sedan tryckte OK på blanketten hände ingenting.

När jag väl kom hem gjorde jag om samma operation på linux. Inget skräp hoppade upp på skärmen, allt såg rent och fint ut, och när jag tryckte OK fick jag reda på att jag inte fick ha mellanslag i
postnumret, och mer komplicerat lösenord. Inget problem, och så kom en sida till att fylla i mer uppgifter på.
Men allt var klart och fint, och efter några minuter var det färdigt.


Hur står ni ut med windows? Även den enklaste sak blir komplicerad, och man behöver någon sorts utbildning för att navigera genom den hinderbana av allt annat ovidkommande som kommer upp på skärmen.

När jag gör något vill jag ha det rent och fint. Inga pop-ups som jag inte frågat efter, inga blinkande påminnelser, erbjudanden eller reklam, och ingen "cool design" som försämrar kontrasten så att jag inte kan se vad som pågår på skärmen . Bara det jag ska göra, på så gott som hela skärmen, inget annat.

Kanske windows finns för att förse alla mellannivåer typ "helpdesk" och sådant med arbete?
Eller så är det som en ny bil. Alla möjliga blinkande lampor, och indikatorer, och varningar dyker upp, medans en gammal är det bara att gasa och kör!

Ibland har jag fel lufttryck i däcken, ibland kanske jag behöver fylla på olja eller kylarvätska, eller vindrutespolarvätska eller något, men det gör man när bilen står stilla och man går igenom de sakerna. Det är inte något man vill veta när man ska åka iväg och bilen vägrar gå om man inte gjort allt det. Bilen ska gå även med fel lufttryck, eller att behållaren med vindrutespolarvätska är tom, eller att värmefläkten är trasig.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Windows - Linux

Inläggav PowerMizer 06 maj 2011 09:28

Mmmm... Och än fast vi lever i ett sånt beskyddande samhälle (för vårt eget bästa) så blir folk utbrända, familjer orkar inte med vardagen och skiljer sej, tonåringar blir suicidala och inombords är det kaos i var och varannan människa. Vi är inte gjorda för detta.

Jag gillar också Linux av samma anledning som du: Jag vill bara att det fungerar, och det utan frågor som "Du håller nu på att stänga av datorn! Är du helt säker på att du vet vad du gör?" eller "Vill du spara senaste felmeddelanderutan och skicka den via internet till flera ovidkommande företag?"

Mitt Windows används för spel (oftast "Rise of Nations" över nätverket med ungarna) och för RETscreen. <- Ladda ner!

Jag har ingen internetbank, och vill inte ha det heller. Som bakåtsträvare måste jag återigen säga att det var bättre förr. :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Windows - Linux

Inläggav Karro 06 maj 2011 10:40

PowerMizer skrev:"Du håller nu på att stänga av datorn! Är du helt säker på att du vet vad du gör?" eller "Vill du spara senaste felmeddelanderutan och skicka den via internet till flera ovidkommande företag?"
Ha, ha, just precis.

Mitt Windows används för spel (oftast "Rise of Nations" över nätverket med ungarna) och för RETscreen. <- Ladda ner!

Jag spelar inte datorspel mycket längre. Locka mig inte att prova något nytt!
Utom cityville, vilket är vad jag använder facebook till. Men tyvärr har jag enbart tråkiga facebook-vänner som har blivit så gamla att de känner att de är så seriösa att datorspel kan de inte syssla med. Lite senila alltså.

Iochförsig, skaffade jag mig en windows-maskin, kanske jag skulle spela datorspel hela tiden, så jag gör inte det. Jag har inte tid för det. Så är plågan att köra windows, och besvara alla dumma frågor större än eventuella vinsten i att ha roligt.

Jag har ingen internetbank, och vill inte ha det heller. Som bakåtsträvare måste jag återigen säga att det var bättre förr. :mrgreen:

Det är väldigt praktiskt om man ska handla via postorder, på internet, och det är nästan ett måste när man bor i Norrland, för det finns ju ingen "storstad" man kan åka in till och köpa det man ska ha över disk. (Den enda storstad som platsar där i Sverige är Stockholm. Där kan man handla det mesta som finns i Sverige över disk, om man bara vet till vilken källarhåla man ska gå. Det var så förut i alla fall)
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Windows - Linux

Inläggav PowerMizer 06 maj 2011 11:48

Ehhh... Nu var jag "luddig" igen...
Programvaran RETScreen Clean Energy Projects Analysis är ett unikt verktyg för beslutsunderlag utvecklat med stöd av ett stort antal experter från myndigheter, industri och den akademiska värden. Mjukvaran, tillhandahållen utan kostnad, kan användas över hela världen för att utvärdera produktion och besparingar, livscykelkostnader, reduktion av emissioner, ekonomi och risker för olika typer av tekniker för energieffektivitet och förnybar energi. Programmet inkluderar även produkt-, kostnads- och klimatdatabaser; samt en detaljerad användararmanual.
:mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till IT och datorer - Mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron