Vilken Linux?

Vilken Linux?

Inläggav Karro 16 dec 2010 11:42

Idag snubblade jag över Linux Mint, som verkar vara en version av ubuntu avsedd för rena nybörjare (på linux). Kanske något att rekommendera för de som vill börja med Linux?

Från wikipedia:
Linux Mint provides an up-to-date, stable operating system for the average user, with a strong focus on usability and ease of installation. It is recognized for being user-friendly, particularly for users with no previous experience in Linux.


Installation låter extra enkel för de som kommer från windows:
Linux Mint focuses on usability. The Ubiquity installer allows Linux Mint to be installed to the hard disk from within the Live CD environment, without the need for restarting the computer prior to installation.


Jag har inte provat själv, jag kör archlinux och är nöjd med det. Fast det känns som det vore värt att prova bara för att ha något att rekommendera. 8)
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vilken Linux?

Inläggav PowerMizer 16 dec 2010 15:51

Karro skrev:Jag har inte provat själv, jag kör archlinux och är nöjd med det. Fast det känns som det vore värt att prova bara för att ha något att rekommendera.
Ska vi recensera lite?? Jag provar Arch Linux och du provar Linux Mint?! :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vilken Linux?

Inläggav McB 16 dec 2010 16:35

Har kikat lite på mint och livetestat men det var inte kompis med mig eller datorn så det fick va ett tag till.
Nu bidde det ubuntu 10.10 netbook på test och jag gillar det riktigt mycket än så länge!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Vilken Linux?

Inläggav PowerMizer 16 dec 2010 17:08

McB skrev:Nu bidde det ubuntu 10.10 netbook på test och jag gillar det riktigt mycket än så länge!
Du får gärna recensera det lite mera och komma med dina tankar om Linux generellt och Ubuntu... Både ris o ros, för ibland blir man ju vansinnig på saker och ting. :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vilken Linux?

Inläggav Karro 16 dec 2010 18:48

PowerMizer skrev: Jag provar Arch Linux och du provar Linux Mint?! :P

Jag provade flera olika distributioner innan jag fastnade för archlinux. Det sista var debian, men droppen var när jag ändrade inställningar, så ändrade systemet tillbaka vid varje uppdatering. Så försökte jag lista ut hur jag ska tala om för systemet att inte ändra tillbaka, då någon rekommenderade archlinux. Med archlinux är jag vid kommandot, inte systemet. Ungefär som manuell växel jämfört med automatväxel. Dessutom är archlinux alltid "bleeding edge".

Jag provar linux mint lite senare när jag kommer aningen mer i kapp med allt annat jag vill göra. Just nu är det ett par varma dagar, så jag försöker göra sådant som inte blivit gjort utomhus, för att det har varit så förbaskat in i norden kallt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vilken Linux?

Inläggav PowerMizer 16 dec 2010 20:52

Karro skrev:Just nu är det ett par varma dagar, så jag försöker göra sådant som inte blivit gjort utomhus, för att det har varit så förbaskat in i norden kallt.
Det låter klokt! Idag har jag tinat avlopp, skottat upp snö upp efter husväggen (nu när snön äntligen kommit!), grovskottat gården och vägen ner till landsvägen med traktorn, hjälpt moster att bära ved och pellets och suttit och pokulerat med hönsen... :P Dom har kloka tankar, dom! :lol:

Morgondagen vigs för upptinande av stigarledning, veckohandling och förmodligen snöskottning.
När det var som kallast så tog pelletsen slut (och pengarna) vilket resulterade i elpatronsvärme i några dagar... :evil: Pannan höll 40 grader och vi eldade som galna (ja, du vet hur det är..) i vedspis och kamin för att hålla oss över 16 grader. Eftersom panntemperaturen brukar vara 65 grader så minskade vattenvolymen i expansionskärlet. Det jag inte kollat var att det var fullt, så nivån sjönk under kärlet och ner i röret. Vi har varmvattencirkulation (självcirkulation) på kärlet via en T-koppling just under själva kärlet och när nivån sjönk under detta T så stannade såklart cirkulationen och allt frös! När vi startade brännaren igen (och ökade systemtempen till 65 grader igen) så steg trycket i systemet till drygt 2,5 kg mot normala 0,5 så det blev lite panik och jag tappade ur några liter ur bottenpluggen på pannan. Nu är trycket ca 0,7 vid 65 grader, vilket är helt okej! Jag hoppas att inte allt frusit sönder bara.... Med lite otur så går julklappspengarna till fyllning av gassvetstuberna istället.... :(

Ja, sånt är livet på en tallpinne.... :?

Hit har jag iaf. kommit med Arch Linux....

Skärmbild-Arch Linux [Kör] - Oracle VM VirtualBox-13.png
Skärmbild-Arch Linux [Kör] - Oracle VM VirtualBox-13.png (17.97 KB) Visad 20270 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vilken Linux?

Inläggav PowerMizer 16 dec 2010 23:11

Ehhh.... :oops:

Karro....

Varför finns inte "rankmirrors"?
Hur löser jag detta... Känner mej sååå NOOB... :lol:
Bilagor
Skärmbild-Arch Linux [Kör] - Oracle VM VirtualBox-16.png
Skärmbild-Arch Linux [Kör] - Oracle VM VirtualBox-16.png (26.29 KB) Visad 20158 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vilken Linux?

Inläggav Karro 17 dec 2010 11:07

Jadu, det är sådant där som alltid brukar hända mig också. Någonting hände någonstans på vägen. Kanske den skrev ut något felmeddelande, men du förstod inte riktigt vad den ville. Det verkar som om python saknas.
Hursomhelst, prova och sätt följande i /etc/pacman.d/mirrorlist
Kod: Markera allt
Server = ftp://mirror.archlinux.fi/$repo/os/i686
Server = ftp://ftp.gigabit.nu/$repo/os/i686
Server = ftp://atviras.lt/archmirror/$repo/os/i686
Server = ftp://mirror.archlinux.no/$repo/os/i686
Server = ftp://ftp.ds.hj.se/pub/os/linux/archlinux/$repo/os/i686

Det kommer från min /etc/pacman.d/mirrorlist. Alla andra rader är utkommenterade.
Finns det ingen /etc/pacman.d/mirrorlist, så skapa en fil med det innehållet.
Det enda rankmirrors gör är att ta reda på vilka mirrors med archlinux som går snabbast, alltså vad som ligger närmast på internet. Egentligen behöver du bara en av raderna, den första t.ex., men om den är nere så tar den det nästa, så det är alltså 4 reserver.

När allt annat går, kan du återskapa originalfilen med
pacman -S pacman-mirrorlist
följt av rankmirrors. Men det är inte på något sätt viktigt. Egentligen behöver man bara ändra om ens första server går ner, eller börjar bli långsam.

Visar det sig att python saknas, genom att fler saker krånglar, skriver du bara
pacman -S python
så (åter)installeras den.

Problem kan uppkomma om ens installation är ur synk med de myaste paketen. Så om du installerat med en aningen 'äldre version av archlinux från CD eller USB, kan det bli problem när man uppdaterar, då paketen inte passar ihop med varandra längre. Så lösningen är att installera med senaste CD:n, och att göra uppdateringar med "pacman -Suy" lite då och då.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vilken Linux?

Inläggav PowerMizer 17 dec 2010 16:36

Japp! Nu rullar det på!!

"mirrorlist" fanns inte, så jag gjorde en med nano och skrev in de två översta raderna.

Tack för hjälpen! :D
Skärmbild-Arch Linux [Kör] - Oracle VM VirtualBox-17.png
Skärmbild-Arch Linux [Kör] - Oracle VM VirtualBox-17.png (14.96 KB) Visad 19967 gånger

Skärmbild-Arch Linux [Kör] - Oracle VM VirtualBox-18.png
Skärmbild-Arch Linux [Kör] - Oracle VM VirtualBox-18.png (23.29 KB) Visad 19943 gånger


Hittills har jag inte sett något grafiskt gränssnitt, uppdateringarna och installationerna sker med kommandorad. Snart hoppas jag få det grafiska gränssnittet att fungera... :P

Förresten, jag följer en nybörjarguide: https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide#Step_2:_Update.2C_Sync.2C_and_Upgrade_the_system_with_pacman
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vilken Linux?

Inläggav PowerMizer 17 dec 2010 21:40

Ja, inte är detta en nybörjardistribution i alla fall! :lol:

Efter att ha fått igång Xorg (en grundläggande grafisk miljö) så funderade jag på vilken skrivbordsmiljö jag ville ha. Efter lite funderande så valde jag E17 (Enlightenment). En lagom lättdriven programvara utan allt för mycket pinglor och glittervadd (bloatware). När allt var installerat och klart så startade det snällt och fint med ett enkelt kommando: startx /usr/bin/enlightenment_start... :roll:
Säg den glädje som varar... När de första konfigurationsrutorna var avklarade så hängde sej eländet. Efter omstart var det likadant. Eftersom detta är ett test så ids jag inte lägga ner all möda i världen på att felsöka och trixa, så jag valde att byta spår.

Nu blir det bloatware istället!
KDE är beprövat och snyggt, men ack så stort. Nu håller jag på att ladda ner KDE och det tar sin tid.Tid för att se sej om i environgerna, kanske... :roll:
Skärmbild-Arch Linux [Kör] - Oracle VM VirtualBox-21.png
Skärmbild-Arch Linux [Kör] - Oracle VM VirtualBox-21.png (20.15 KB) Visad 20168 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vilken Linux?

Inläggav McB 18 dec 2010 22:48

Kan ju meddela att jag lyckats sänka ubuntu netbook, men det beror nog på ett instabilt filsystem mer än ubuntu.
Test är test i alla bemärkelser!
Kanske får bli en sväng med mint, kollade in deras förnämliga hårdvarulista och nya versionen ska rulla på min burk med några mindre allvarliga problem.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Vilken Linux?

Inläggav PowerMizer 19 dec 2010 00:00

McB skrev:Kan ju meddela att jag lyckats sänka ubuntu netbook
Har du gjort som jag brukar: pillat utan att veta vad jag gör? :roll: Det är något som följt mej sedan DOS 3.31 på en 286:a.... :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vilken Linux?

Inläggav McB 20 dec 2010 11:37

PowerMizer skrev:Har du gjort som jag brukar: pillat utan att veta vad jag gör? :roll: Det är något som följt mej sedan DOS 3.31 på en 286:a.... :wink:


Ja nästan, googlade först efter jag valt och insåg att det finns några små stabiltets problem vid användning ssd och minneskort vilket är det jag använder :? :? :?

Startar tankning av mint under dagen, nu är jag julledig till 2 jan.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Vilken Linux?

Inläggav McB 20 dec 2010 12:58

Ubuntu 10.10 Netbook kan jag helt klart tänka mig att köra, lite tungrott men inte så det stör.
Bra grundlayout på skrivbordet, lätt att hitta / navigera och smidigt att lägga upp sina vanliga program i menylisten på vänstersidan.

Nästan allt funkade rakt av, lite bök med upplösningen på skärmen.

Installationen strulade till bootloadern jag hade på hårdisken, trots att jag bara ville ha den på minneskortet.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Vilken Linux?

Inläggav McB 23 dec 2010 23:15

Japp så var det mint som inte var kompis med min burk, efter några försök med olika versioner som verkade lovande så föll det på grafiken. Där gav jag upp och tryckte in ubuntu netbook igen med ett annat filsystem, ext4 är väl hyffsat stabilt vad jag vet.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Nästa

Återgå till IT och datorer - Mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster