Vilken Linux?

Re: Vilken Linux?

Inläggav PowerMizer 24 dec 2010 00:45

McB skrev:. . . föll det på grafiken. Där gav jag upp och tryckte in ubuntu netbook igen med ett annat filsystem, ext4 är väl hyffsat stabilt vad jag vet.
Ja, alltid är det nått elände! :?
Jag har inte gjort något mera med Arch Linux, för det har varit annat som pockat på uppmärksamheten... I mellandagarna hoppas jag kunna ta mej lite tid att leka igen! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vilken Linux?

Inläggav McB 24 dec 2010 10:28

Ja små saker är det, ger man det lite tid brukar det gå att lösa.
Men man ska ju ha tid att orka lägga på det med.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Vilken Linux?

Inläggav Michael 18 okt 2011 04:11

Nu har jag kört linux mint 11 paralellt med windows, för en vecka sedan plockade jag bort windows för minten fungerade felfritt :D och det känns som min dator är fyra gånger snabbare än förut. MAO jag är toknöjd nu.
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Vilken Linux?

Inläggav PowerMizer 18 okt 2011 15:55

...och jag blev det svarta fåret! Köpte en laptop m Win7Ultimate, och längre har jag inte tagit mej..... Provade Ubuntu, men wifi'n behövde en driver, och jag hade inte tid..

Nått jag saknar är att kunna kopiera en text på Ubuntuvis: Bara markera text och sen klistra in med mittenknappen på musen. Jo, jag saknar fler skrivbord. Det har jag löst med en extra LED-skärm... Och en bra programvara för skärmdumpar.... Och stabiliteten...

Det kanske är dax att lägga lite energi på Linux igen. :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vilken Linux?

Inläggav Martin 18 okt 2011 16:31

PowerMizer skrev:Nått jag saknar är att kunna kopiera en text på Ubuntuvis: Bara markera text och sen klistra in med mittenknappen på musen


Bra tips :) Kände inte till det tidigare.

Provar lite Provar lite Provar lite Provar lite Provar lite Provar lite Provar lite Provar lite Provar lite :mrgreen:
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Vilken Linux?

Inläggav PowerMizer 19 okt 2011 14:10

Martin skrev:Provar lite Provar lite Provar lite Provar lite Provar lite Provar lite Provar lite Provar lite Provar lite :mrgreen:
Bild Det verkar funka fint!!! :mrgreen:
Michael skrev:Nu har jag kört linux mint 11 paralellt med windows
Jag har laddat ner Mint 11 nu och precis bränt det på en cd. Jag har sparat 40+ GB opartitionerat, så nu loggar jag ut och testar!!!!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vilken Linux?

Inläggav Michael 19 okt 2011 15:19

Jag har laddat ner Mint 11 nu och precis bränt det på en cd. Jag har sparat 40+ GB opartitionerat, så nu loggar jag ut och testar!!!!

Kul att kunna påverka med positiva tankar, jag hade ingen cd hemma första gången jag provade och då var det mint 10, men jag hittade en universal usb-installer på
pendrivelinux.com den var praktisk att kunna starta mint 10 från usb minnet och provköra utan att röra om på hårddisken,
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Vilken Linux?

Inläggav PowerMizer 19 okt 2011 20:04

Hmmm... Nu blev det rörigt på min laptop! :P

Startade på CD'n och installerade med trådbundet nätverk. Laddade drivers för ATI-grafikkortet och Broadcom-wifi'n. Fick allt att lira. Installerade så att jag hade dubbla skärmar, och det lirade. Skulle "skryta" lite här på forumet, men...... Vad hade jag nu för lösenord????? :shock:

Gav upp med lösenordet och installerade MC och lite annat bra-te-å-ha..... Fick för mej att knäppa på "roterande kub" när man byter skrivbord med musen.... Jaha..... :(
Nu började det.... Fönsterramarna försvann... Skärmarna klonade istället för att utöka.... Nått har blivit fel i konfigureringen för fönsterhanteraren! Jag tror att det blev nått fel när jag körde igång OpenGL för skrivbordseffekterna.... :cry:

Det enda jag uppskattade med Linux Mint idag är att dom har "Ctrl-Alt-Backspace" påslaget som default. :P

Jag är alltså tebax i Win7..... :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vilken Linux?

Inläggav PowerMizer 20 okt 2011 08:13

Nu sitter jag i Linux Mint igen...
Jag ska försöka fixa detta nu. :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vilken Linux?

Inläggav Karro 20 okt 2011 09:07

Driver för ATI kort verkar inte fungera 100%. Det finns två olika förresten. Stäng av "fjantiga" effekter (ögongodis), tills det fungerar. De stjäl ju ändå bara kapacitet för ingenting. Man får lära sig vilka saker som fungerar och vilka som inte fungerar. I windows-världen finns microsoft produkter, och de ska alla fungera. Men i linux-världen är det vem som helst som kan göra program, så man får välja och vraka mellan bra, mindre bra, och helkassa. Efter ett tag kör man en grupp program som fungerar bra för det man gör. Det är ganska vanligt att vissa program helt enkelt inte fungerar bra.

Naturligtvis, om ögongodis är viktigare än funktion - kör för all del windows.

En finess med linux är att om man laddar ner och provar ett dåligt program, så återställer sig systemet för det mesta om man tar bort det. I windows sparas en massa skräp som gör att man ibland får ominstallera totalt för att få det tillbaka som det var. Linux behöver man ALDRIG ominstallera om man inte ska byta hårddisken. Det är bara att rensa bort programmen man installerat senast, så kommer man tillbaka som det var innan. (om det finns vettig pakethanterare, men det har ju ubuntu) (man kan skriva ner vilka program man installerar och vilka som följer med automatiskt för att kunna backa)

Om grafiken kraschar kan man alltid ominstallera xserver (eller vad nu det heter på ubuntu), eller ta bort den tillsammans med konfigurationsfiler, och installera igen. Debian brukade ha, och därmed har nog också ubuntu, ett skärminställningskommando, som körs vid installationen, som man kan köra igen om man lyckats skruva upp skärminställningarna totalt. Det finns en fil xorg.conf (kanske /etc/X11/xorg.conf annars "locate xorg.conf") som man kan ta backup på och som återställer grafiken. Alla inställningar finns under /etc, men debian/ubuntu brukar själv peta i dem, så man får för det mesta omkonfigurera genom menyer. (ett av skälen jag slutade med debian, för några år sedan, att systemet återställde systemet hela tiden när jag hade fixat det genom att redigera i filerna i /etc)
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vilken Linux?

Inläggav Karro 20 okt 2011 09:12

En liten varning för debian/ubuntu: Om man har ändrat i filer i /etc själv så är det meningen att systemet inte rör dem längre. Det fungerar inte alltid. Och dessutom så läggs inte uppdateringar in längre. Så har man börjat peta så får man fortsätta. Det är inte riktigt konsekvent, i alla fall när jag körde debian för några år sedan, men det kan hända att det fungerar bättre på ubuntu nuförtiden. debian/ubuntu är gjort att konfigurering sker via menyer, eller via "dpkg --reconfigure" (eller vad det nu heter)
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vilken Linux?

Inläggav TonyMontano 17 jan 2012 00:36

Har kört in Linux Mint 12 och man kan ju bara säga att det är bättre än windows i allt utom spel tycker jag :)
Apple och Windows är ju som det svenska vattenfall som försöker göra allt för att inte släppa en krona åt folket!

Ps S.O.P.A är igång igen... Tråkigt att vi snart kommer in i ett övervakningssamhälle... Är det bara jag som är lite rädd att vi snart är i samma sits som Terminator övervakning och automatisering har vi ju nog av enda som är kvar är ju en A.I uppkopplad mot nätet :/
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Föregående

Återgå till IT och datorer - Mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron