Ny webbläsare

Re: Ny webbläsare

Inläggav RÖD@nörd 05 dec 2010 04:04

Har nu monterat Firefox version 3.6.12 i min IBM Pentium 3 dator. Webbläsaren fungerar till belåtenhet men den "blåmarkerade" funktionen som finns i IE6 och som visas på bilden nedan saknar jag verkligen.

internet-alternativ.PNG
internet-alternativ.PNG (31.79 KB) Visad 9451 gånger

Jag ogillar cache-mappar som bara fylls på och fylls på och tar onödig plats på disken. Ej heller vet man vad som kommer med från webbsidorna.

Kan någon säga om det finns någon funktion i Firefox 3.6.12 som tömmer cache-mappen (temporary Internet-files) när webbläsaren stängs?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Ny webbläsare

Inläggav Karro 05 dec 2010 07:45

edit->preferences->privacy->clear history when firefox closes->settings->cache
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Ny webbläsare

Inläggav PowerMizer 05 dec 2010 22:19

Jag kollade i WinXP, och det var som jag trodde: Det ligger inte under Edit (Ändra) utan under Verktyg.
Det skiljer sej mellan Linux och Windows... :?

Skärmbild-94.png
Skärmbild-94.png (26.09 KB) Visad 9414 gånger

Skärmbild-93.png
Skärmbild-93.png (13.34 KB) Visad 9421 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Ny webbläsare

Inläggav RÖD@nörd 06 dec 2010 00:10

Jag blev också konfunderad när jag på förmiddagen läste Karros inlägg. Inget verkade stämma med min Firefox och så var det på engelska också...

I alla fall så försökte jag på nytt och kom då till samma ställe som bilderna ovan visar men jag har en annan färg på fönstren och ett annat gränssnitt.

PowerMizer, är det färgen och designen på gränssnittet i Ubuntu som visas på bilderna???

I så fall liknar det väldigt mycket gamla Windows ME i mina P2 datorer....

När jag läser texten så verkar det vara olika Firefox webbläsare för Linux och Windows.

Finns det då Microsoft Internet Explorer webbläsare som passar till Linux eller är det ett tabu?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Ny webbläsare

Inläggav PowerMizer 06 dec 2010 01:39

RÖD@nörd skrev:PowerMizer, är det färgen och designen på gränssnittet i Ubuntu som visas på bilderna???
:lol: Nej, det är WinXP...
Det är lite knöligt att förklara snabbt och enkelt, men jag försöker väl....

I Linux så ligger det ett textgränssnitt i botten:
Skärmbild-95.png
Kommandoraden...
Skärmbild-95.png (15.79 KB) Visad 9374 gånger


Det funkar gott för många saker... Epost, webbsurfande, brevskrivande och mycket annat.
Skärmbild-96.png
Webbläsaren elinks
Skärmbild-96.png (27.31 KB) Visad 9383 gånger


Sen ville folk få det lite "tuttinuttigare" på skärmen, och man började med grafiska gränssnitt. Dom första var kanske inte sååå avancerade..
Skärmbild-97.png
Från en installation av DSL.
Skärmbild-97.png (53.54 KB) Visad 9368 gånger


Dom grafiska gränssnitten är egentligen inget mera än ett program som styr kommandoraden (ungefär)!
Olika grupper började på att göra olika grafiska gränssnitt och fönsterhanterare. Många är bortglömda, andra är skrotade projekt, vissa lever kvar och två dominerar: KDE och GNOME.

När man snackar utseende i Windows så är det mycket som har med färgsättningar och sånt att göra, men i Linux går det att krångla till det hur mycket som helst! Man kan vara utan "Start-knapp" och personifiera skrivbordet nästan begränsningslöst.
Skärmbild-98.png
Här har jag högerklickat på skrivbordet i DSL, och får då upp menyn.
Skärmbild-98.png (27.24 KB) Visad 9375 gånger


När man installerar Ubuntu (standardmodellen) så får man förvalt Gnome som fönsterhanterare. Där finns det lite förvalda fönsterramar och färgteman ungefär som i Windows. Sen är det bara att hämta flera på http://art.gnome.org/themes/, http://gnome-look.org/ eller någon annanstans..
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Ny webbläsare

Inläggav Karro 06 dec 2010 09:42

Skärmbilderna ser ut ungefär som hos mig, det är bara vägen dit som skiljer. Detaljutförandet kan man ändra i linux, så det ser ut ungefär som windows, eller som MAC, sller som något annat.
Det vanliga utropet när man går från linux till windows är - va, kan man inte göra det?
För man finner att det är så mycket man inte kan göra..

I linux ligger en kommandotolkare, som typ MSDOS men ganska annorlunda, som kallas "shell", i bakgrunden. Eller egentligen inte, den finns också. Eftersom linux ibland finns i routrar, mobiltelefoner, eller kanske t.o.m. dammsugare, så är det inget krav att det finns skärm och tangentbord, som i windows. (Där man kan se blå skärm när tidtabellerna hos pendeltågen kraschar och annat trams)

En skillnad är att när windows använder \ i filnamnsvägar använder linux /. Eller snarare tvärtom. Windows fick idén från unix, men / var redan upptaget så de valde \ istället.....
Linux har heller ingen C: som root-disk. Tag bara bort C-et. Att windows har så är en kvarleva från bortglömda datorsystem från 1960-talet, via CP/M, och så blev det bara kvar. Motsvarigheten till C: på linux är ensamma /.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Ny webbläsare

Inläggav PowerMizer 06 dec 2010 10:24

Karro skrev:Att windows har så är en kvarleva från bortglömda datorsystem från 1960-talet, via CP/M, och så blev det bara kvar.
Nu vet jag inte om jag kan min historia, men var det inte två finniga killar som kopierade massor från CP/M, och sen döpte sin innovation till MS-DOS? Jag tror det var samma killar som kopierade fönsterhanteringen (grafiskt gränssnitt) från Apple Macintosh...

Nu ska man ju inte vara bråkig: Windows har faktiskt fått ut datorerna till folket, och det är väl ändå bra. :D

En fråga, Karro: Använder du Windows till något? Blir du någon gång begränsad av att inte ha Windows?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Ny webbläsare

Inläggav Karro 06 dec 2010 11:04

De köpte ett operativ från en numera bortglömd firma och döpte om till MSDOS.
Antagligen kopierade de ffönsterhanteringen från macintosh, men de i sin tur kopierade från ett system som numera är bortglömt. Det är ett fasligt kopierande av idéer och sedan säga att man kom på det själv och sedan fförsöka sätta patent på det.

Ibland fungerar ett visst program enbart i windows och inte i wine. Då blir det jobbigt. Ett tag körde jag vmware, men det blir så jobbigt när saker uppgraderas så att annat slutar ffungera. Linux uppdateras ju konstant.
En dag sätter jag nog upp en dator enbart för att köra trilskande windows-program.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Ny webbläsare

Inläggav PowerMizer 06 dec 2010 13:00

Karro skrev:Ett tag körde jag vmware, men det blir så jobbigt när saker uppgraderas så att annat slutar ffungera.
Det har jag aldrig provat, men mitt Virtualbox har jag kört sedan 2008 utan problem. Det jag gjort är väl egentligen bara att lägga till en rad i /etc/apt/sources.list så att det alltid är uppdaterat med senaste versionen:
Kod: Markera allt
deb http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian karmic non-free


Nu har jag dock ett problem; jag kan inte uppdatera från Ubuntu 9.10 - Karmic Koala till Ubuntu 10.04 med ett musklick... :oops:
Tydligen har jag installerat för mycket "ovanlig" programvara så att automatiken inte fixar uppdateringen. Nu är jag för novis för att söka upp vari problemet ligger. :(

Jag skulle gärna köra med Ubuntu 10.04 LTS...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Ny webbläsare

Inläggav PowerMizer 09 dec 2010 16:46

PowerMizer skrev:Nu har jag dock ett problem; jag kan inte uppdatera från Ubuntu 9.10 - Karmic Koala till Ubuntu 10.04 med ett musklick... :oops:
Tydligen har jag installerat för mycket "ovanlig" programvara så att automatiken inte fixar uppdateringen. Nu är jag för novis för att söka upp vari problemet ligger. :(

Jag skulle gärna köra med Ubuntu 10.04 LTS...

Skärmbild-103.png
Skärmbild-103.png (6.41 KB) Visad 9249 gånger



Det var lite problem med en ljudmodul. Jag läste loggen för uppdateringen, avinstallerade ljudmodulen, uppdaterade! Det gick jättebra!

Härligt med Linux!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Ny webbläsare

Inläggav Göran 28 dec 2010 03:23

Tar du bort script går du miste om godbitarna på 24 volt för alla kalkylatorerna har jag skrivit med javascript och jag har börjat på en ny hög kalkylatorer. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Ny webbläsare

Inläggav PowerMizer 28 dec 2010 17:06

Göran skrev:Tar du bort script går du miste om godbitarna på 24 volt
Antar du menar mej. Nej, alla godbitar på 24volt är kvar, för dina script är godkända... :D
Script-nej-tack.jpg
Script-nej-tack.jpg (12.49 KB) Visad 9223 gånger

Skärmbild-113.png
Skärmbild-113.png (151.65 KB) Visad 9236 gånger

Skärmbild-24volt.eu • Index - Mozilla Firefox.png
Skärmbild-24volt.eu • Index - Mozilla Firefox.png (197.13 KB) Visad 9259 gånger


...men mycket skräp är borta! :mrgreen:

På blocket funkar det också!

Skärmbild-112.png
Skärmbild-112.png (81.71 KB) Visad 9227 gånger


Man kan säga att jag väljer vad jag matas med.
Det är möjligt (möjligt, dock ej troligt) att jag missar något livsviktigt erbjudande, men jag väljer att ta den risken.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Ny webbläsare

Inläggav Göran 28 dec 2010 18:00

Du missar mer än du tror! Se här bara:

mat.jpg
mat.jpg (34.21 KB) Visad 9221 gånger


:mrgreen:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Ny webbläsare

Inläggav PowerMizer 28 dec 2010 20:19

Jag slog på reklamen, och SE!!! :shock:

Det är dags att tänka om! :P
Bilagor
Googlereklam.jpg
Googlereklam.jpg (20.83 KB) Visad 9170 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Ny webbläsare

Inläggav Göran 30 dec 2010 02:07

Ingen hörde av sig och erbjudandet gick ut för 2 minuter sedan. Synd att ingen ville ha en 10-wattare. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

FöregåendeNästa

Återgå till IT och datorer - Mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst