Ny webbläsare

Ny webbläsare

Inläggav RÖD@nörd 25 sep 2010 01:20

Har monterat en ny webbläsare. :) Mozilla Firefox 3.6 istället för den originalmonterade Explorer IE6. Har haft vissa problem med med forumet den sista tiden särskilt vid inloggning och förhoppningsvis blir det bättre nu. Kanske webbläsaren var för gammal. Andra webbsidor, särskilt Youtube och dagstidningar, har klagat över att jag använt Explorer IE6.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Ny webbläsare

Inläggav PowerMizer 25 sep 2010 11:25

Ahhhh! :D
Då får jag bara gratulera dej!


Det finns en massa sätt att förbättra användandet. Att lägga till lite extra sökverktyg kan underlätta.
Uppe i höger hörn finns en sökruta som går att fylla med en massa olika sökverktyg:
Firefox-search.jpg
Firefox-search.jpg (22.16 KB) Visad 12952 gånger


Sen ser du den lilla röda stoppskylten med texten ABP. Det är Adblock Plus. Ett tillägg som sopar bort reklam.
Skärmbild-52.png
Skärmbild-52.png (44.3 KB) Visad 12946 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Ny webbläsare

Inläggav RÖD@nörd 25 sep 2010 12:58

Gratulera mig? Ja, jo tack för det. Jag monterade webbläsaren sent i går kväll (natt) och i dag på förmiddagen har datorn spökat. Svartskärm, trög, program ballar ur, processorn på 100% osv. Vet inte om jag ska skylla Firefox för det för den har börjat bete sig mer och mer konstigt senaste tiden. I den här datorn har jag inget antivirus för jag tyckte sådant slöade ner den förra datorn (Intel P3) fruktansvärt.

Något jag reagerat för är att mina datorer är bäst och snabbast när operativsystemet är nyladdat och så få program som möjligt. Kanske det i stället är att det kommer in mystiska saker när man har surfat ett slag? OBS! Bara en konspiratorisk tanke.

Nyss startade jag om datorn och då verkade det bli bättre så jag kunde göra det här inlägget.


Tack PowerMizer för intressanta länkar. Det där Open Clipart blev jag extra nyfiken på eftersom jag sökt sådant tidigare.

Inte bara datorn spökar. Min mage har börjat göra det också. Jag misstänker att jag grävt ner mig alltför djupt i valet och valresultatet (vilket jag betraktar som katastrof). Ska försöka komma över det nu så livet kan gå vidare. I dag är det någorlunda väder här solen lyser igenom molntäcket och det blåser inte så mycket. Ska strax gå ut och försöka komma igång. Mycket har blivit efter för mig den här sommaren/hösten av olika anledningar.

Som tack för ni läste visar jag en bild från vattenfallet som jag tog för några dagar sedan. Har dessvärre inte orkat/kunnat vara där så mycket som jag velat. Som ni ser är det rejält med vatten, ovanligt mycket för den här årstiden, så jag tror inte att jag ljuger om jag påstår det regnat, blåst och varit allmänt otrivsamt mycket av tiden sedan första halvan av juli.
P9230142.JPG
Bredden är omkring sju meter.
P9230142.JPG (72.46 KB) Visad 12959 gånger


Här är infarten. Där håller jag på just nu. Den är för brant för att ta sig upp säkert med vanlig bil. Med släp går det nog inte alls. Därför har jag monterat större hjul på bilen. Nu håller jag på och fyller ut/släntar av med stenar som jag fått av mina grannar här hemma och som jag kör på släpet dit. Överst får det bli ett tunt lager grus/kross. Har hittills fått ställa bilen en bit bort vilket är jobbigt att få bära allt emellan. Inte har jag haft uppsikt över bilen heller.
P9230149.JPG
Någon har slängt en ölburk. Den tog jag hem.
P9230149.JPG (118.01 KB) Visad 12978 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Ny webbläsare

Inläggav RÖD@nörd 25 sep 2010 13:02

P.S.

Ska kolla lite närmare på tilläggen för webbläsaren. Vad menas med "NoScript"? Verkar intressant då mycket elände lär komma via script.

D.S.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Ny webbläsare

Inläggav PowerMizer 25 sep 2010 13:50

Vill du snabbt hitta nya sök-plugins så finns det här:
http://mycroft.mozdev.org/search-engines.html
... och bara på svenska:
http://mycroft.mozdev.org/search-engine ... anguage=sv

NoScript:
NoScript är ett tillägg för Firefox som sätter stopp för oönskade skript webbsidor. Som jag tidigare skrivit om berättar säkerhetsexperter att smittade webbsidor är det som sprider mest virus idag. Genom att utnyttja olika säkerhetshål i webbläsare, operativsystem och tredjepartslösningar i webbläsaren, kan cyberkriminella installera virus och trojaner på din dator utan att du märker det; Allt fler farliga webbsidor smittar datorn bara genom besök.

Kör du Firefox rekommenderas därför att du installerar tillägget NoScript. Det är gratis och fungerar genom att stoppa alla former av skript som ligger på webbsidorna. Via en meny nere till vänster i Firefox bestämmer du vilka skript som är legitima. Inledningsvis innebär det här en del jobb eftersom man måste godkänna många skript. Men när grunden är lagt så är det inte störande, utan du kan känna dig säker. Skulle du hamna på en hemsida som har farliga skript, kommer de automatiskt att stoppas.

NoScript är lätt att använda. Menyn som visas talar snabbt om vad det är för skript som försöker köras, och du kan enkelt markera dem som säkra om du vill. Det finns också fler inställningar för att bättre justera pluginet till att fungera som du vill.
Källa: http://blogg.tkj.se/noscript/

Här finns flera tillägg som kan underlätta surfandet:
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefo ... se=popular

RÖD@nörd skrev:I den här datorn har jag inget antivirus för jag tyckte sådant slöade ner den förra datorn (Intel P3) fruktansvärt.
Det är inte bra när du har Windows!!

Ladda ner detta antivirusprogram:
http://download.cnet.com/AVG-Anti-Virus ... 20142.html

Om du vill, så ladda även ner denna mjukvarubrandvägg:
http://download.cnet.com/ZoneAlarm-Free ... 39884.html
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Ny webbläsare

Inläggav RÖD@nörd 26 sep 2010 13:47

PowerMizer,

Jag tror du tillhör den här rörelsen

"......Rörelsen, som handlar om deltagarkultur, demokratisering och öppet nätverkande, den är fortfarande stor och kraftfull...."

som bekräftas i dagens SvD vars huvudmål tycks vara att frossa i Piratpartiets nederlag

.....Fildelningen fortsätter oförminskad, men den ideologiskt laddade symbolen The Pirate Bay finns idag bara kvar som museiföremål, utställt på Tekniska museet....

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/kapsejsade-pirate-bay_5392395.svd

Rätta mig om du tycker jag har fel.

Vad som oroar mig är rörelsens framtid om den undanhålls politisk makt att påverka. Ska då frågorna tas upp endast av gatans parlament som med en klackspark omintetgörs av maktens män?

Själv gillar jag inte riktigt namnet "Piratpartiet". Bara namnet kan ge felaktiga associationer och stöta bort "rättstänkande Svensson" från frågorna om Internets möjligheter till kulturspridning, kunskapsspridning och integritet.

Tack för övrigt för länkar och tips. Min dator verkar funka igen. Vet inte riktigt vad som hände. Det kom upp meddelanden om att batteriet var slut när jag startade upp men idag funkade allt igen.

zone_alarm.JPG
zone_alarm.JPG (7.22 KB) Visad 12893 gånger

Zone Alarm finns redan och jag tycker den är bra.

Något bättre i magen i dag men ej sugen på middagsmat. Tror jag dragit på mig en släng av magkatarr. Ska gå ut nu och försöka komma igång med något. Antingen blir det lägga upp ved eller lasta stenar på vagnen. Jag tror övriga landet har soligt idag men här är det helt igenmulet och dessutom blåsigt. Här möter kall luft från norr varm luft från söder.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Ny webbläsare

Inläggav PowerMizer 26 sep 2010 17:20

RÖD@nörd skrev:Jag tror du tillhör den här rörelsen . . . Rätta mig om du tycker jag har fel.
Nja, rätt eller fel?! Jag har svårt att sätta in mej själv i ett definitivt fack. Vissa kommunistiska idéer är jättebra, andra ultrablåa idéer gillar jag... Sossarna har en del kloka saker, och alliansen också. Piratpartiet driver en av mina hjärtefrågor, men dom fick inte min röst för det.

USA eller Ryssland?
Israelerna eller Palestinierna?
Sosse eller borgare?
Bidrag eller betala själv?
Stad eller land?
Religion eller ateism?
Kabelsökare eller slagruta?
Patenterade människogener eller mina egna?

Frågorna är många, och sällan svarta eller vita. Ibland finns inte ens en motsättning, och ibland är dom självklara... :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Ny webbläsare

Inläggav RÖD@nörd 27 sep 2010 01:11

Tack för svar. :) Egentligen menade jag den s.k. Open Source-rörelsen eller "öppen källkod" som jag trodde du gillade men det blev lite till vilket uppskattas. :mrgreen:

Känner mig bättre i magen ikväll. Har kunnat äta och det fick bli färdig fläskpannkaka från ett familjeföretag. Den är riktigt god och blir ännu bättre med lite sylt till. Kostar c:a 20 kronor och är tre bitar. För tillfället var det lagom med två. Magkatarr orsakas tydligen av felaktig kost, oregelbundna måltider och "stress". Har varit deppig senaste tiden, som nog egentligen är "stress", och det i sig har medfört att jag slarvat med maten och som visar sig nu. Dags för uppryckning m.a.o. Köpte en dosa snus för en vecka sedan som tröst och som jag tagit lite ur ibland trots jag egentligen har slutat. Två månader höll jag uppe helt men jag betraktar det här som tillfälligt eftersom jag egentligen inte längre känner något ständigt behov. Jag har bestämt mig, snuset ska bort helt. Förr eller senare.

Eftermiddagen och kvällens värv blev att städa runt vedkapen och lasta vagnen med stenar. Sådär lagom stora typ 10 cm och nedåt. Det blir bra underlag till infarten.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Ny webbläsare

Inläggav carl.c 09 okt 2010 11:10

Hehe, kommer ihåg jag hade magkatarr (tror jag) för länge sedan, tillslut gick jag till vårdcentralen och fick nån läkare som kom från Irak eller något liknande, han gjorde en snabb hårdhänt undersökning och ville jag skulle ta avföringsprov i viss många dagar, och sedan lämna det till vårdcentralen så skulle han höra av sig senare..efter ett par veckor ringde jag då jag aldrig hörde något från vårdcentralen och blev utskälld av doktorn för jag ringde när han sagt han skulle rings..sen la han på..hörde aldrig av dom igen : ) Vafoor ringa DOOO!! klick

Så jag provade själv att slappna av och inte tänka och oroa mig för mycket samt rörde mig lugnt och drack mycket, åt små portioner, och sen gick det över och har aldrig kommit tillbaka. Återgick till att äta som ett fettmongo, oroa mig för en massa, samt obefintlig motion, började få halsbränna till som tätt och fick återgå till att försöka slappna av och äta lite mindre : )

Måste byta allt med bromsarna bak på bilen idag..försöker hitta nåt annat jag måste göra så jag kan skjuta på det...men det är nog dags att börja med det nu : )... Fan vad tråkigt det är att skruva med bilar : (
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Ny webbläsare

Inläggav Karro 09 okt 2010 12:05

carl.c skrev:Hehe, kommer ihåg jag hade magkatarr (tror jag) för länge sedan, tillslut gick jag till vårdcentralen och fick nån läkare som kom från Irak eller något liknande, han gjorde en snabb hårdhänt undersökning och ville jag skulle ta avföringsprov i viss många dagar, och sedan lämna det till vårdcentralen så skulle han höra av sig senare..efter ett par veckor ringde jag då jag aldrig hörde något från vårdcentralen och blev utskälld av doktorn för jag ringde när han sagt han skulle rings..sen la han på..hörde aldrig av dom igen : ) Vafoor ringa DOOO!! klick

Det får göras hur många kampanjer som helst med temat "vi gillar olika", jag har ändå samma erfarenhet som du. Det är inte så att jag kategoriskt vägrar utländska läkare, men jag vet att chansen att få bra vård är omedelbart kapad till hälften. Om jag söker läkarhjälp, så är det för mina problem, inte för att "lära upp" en utländsk läkare. Men iochförsig, vill de betala mig för det, så kan jag göra det också. Agera konsult som patient.

Kanske svenskar tycker det är spännande att få öva sin engelska på en invandrad läkare, men jag är flytande på engelska och när jag träffar på en person brukar jag prova både svenska och engelska, och om personen är lika stapplande på båda språken, för att han bara kan polska eller något, då tryter lätt mitt tålamod.
De ska ju ha sin läkarprestige också, och kan inte erkänna att de inte kan kommunicera.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Ny webbläsare

Inläggav carl.c 09 okt 2010 12:22

Karro skrev:
carl.c skrev:Hehe, kommer ihåg jag hade magkatarr (tror jag) för länge sedan, tillslut gick jag till vårdcentralen och fick nån läkare som kom från Irak eller något liknande, han gjorde en snabb hårdhänt undersökning och ville jag skulle ta avföringsprov i viss många dagar, och sedan lämna det till vårdcentralen så skulle han höra av sig senare..efter ett par veckor ringde jag då jag aldrig hörde något från vårdcentralen och blev utskälld av doktorn för jag ringde när han sagt han skulle rings..sen la han på..hörde aldrig av dom igen : ) Vafoor ringa DOOO!! klick

Det får göras hur många kampanjer som helst med temat "vi gillar olika", jag har ändå samma erfarenhet som du. Det är inte så att jag kategoriskt vägrar utländska läkare, men jag vet att chansen att få bra vård är omedelbart kapad till hälften. Om jag söker läkarhjälp, så är det för mina problem, inte för att "lära upp" en utländsk läkare. Men iochförsig, vill de betala mig för det, så kan jag göra det också. Agera konsult som patient.

Kanske svenskar tycker det är spännande att få öva sin engelska på en invandrad läkare, men jag är flytande på engelska och när jag träffar på en person brukar jag prova både svenska och engelska, och om personen är lika stapplande på båda språken, för att han bara kan polska eller något, då tryter lätt mitt tålamod.
De ska ju ha sin läkarprestige också, och kan inte erkänna att de inte kan kommunicera.


haha, min fru gick på vårdcentralen där vi bor nu, vi har fått en ryska, jätteglad men kan knappt ett ord svenska : ) efter nån veckas ont i halsen tänkte hon kolla ifall det var något man kanske skulle medicinera...eller bara vänta ut, läkaren kikade lite i halsen log och sa..do vilja ha morfin? Hon avböjde erbjudandet : )

Ursäkta ot, Men jag använder också firefox och tycker det funkar fint, såg igår att ms (ie) inte är störst på webbläsare längre : )
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Ny webbläsare

Inläggav RÖD@nörd 09 okt 2010 13:19

Bra ni skrev lite om magkatarr. Jag är fortfarande inte bra i magen. Det bubblar i den och känns som jag skulle ha svalt en tennisboll.

Kanske beror det samtidigt också på mig själv. Försöker sluta snusa och några dagar nu har det blivit mycket kaffe i tid och otid. Igår gick det illa. Brukar fara ut och äta och dit jag åkte igår serverades korvgryta med ris. Det var bara det att korvgrytan var extremt kryddad. Så kryddad att jag måste dricka mest till varje tugga. Var ganska hungrig då så jag åt upp allt. Vad gör man när man betalat och fått allt på en bricka? Ångrar mig nu efteråt. Kanske jag skulle förklarat läget och bett och fått något annat. När jag kom hem satt jag vid datorn en stund och kände jag mådde sämre. Började svettas, mådde illa och fick allt mer ont i magen. Kunde dessbättre gå på toa. Trött blev jag också men av någon anledning gick jag ut och började hugga ved. Var jag fick kraften ifrån vet jag inte, jag bara fick annat att tänka på. Riktigt sent på kvällen släppte det värsta magont och jag skrev lite här. I dag har jag bara ätit två små pyttesmörgåsar och en kopp te. Ska fara till affären sedan och köpa välling. Det ska visst vara vänligt för magen. Nä, magkatarr är inget att ha. Det sätter ned allt annat. Och i dag skiner solen från nästan klar himmel. Ska gå ut strax till vedhögen och då tyvärr med en boll i magen... :(

Jag har haft magkatarr tidigare. Kommer ihåg att det inte släppte i första taget. Kanske efter en månad eller så den gången.

Något att sträva efter just nu:
Försöka vara :D
Äta magvänligt och hellre te istället för kaffe.
Och precis som carl.c sa, äta lite men ofta

Har någon fler råd eller något att berätta?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Ny webbläsare

Inläggav Dygnet är för kort. 07 nov 2010 20:51

Magproblem, jotack det finns ibland.

Just nu hållit på i en 2-3 månader med rapningar om kvällen/natten, även på dagarna kan det sätta fart ordentligt.
Sura uppstötningar ibland på natten, jättegott.
Var tvungen och besöka cykelverkstan för råd.
Magen kan inte producera gaser sa den äldre erfarne läkaren.
Och det som du sväljer ned(luft) går ut genom magväggarna eller nedre magmunnen och ut därbak så småningom.
Fick råd att ta Gaviscon om dagarna. http://www.ahlensapotek.se/mage/halsbranna/gaviscon/
Gick hem och på vägen tänkte jag då, hur kan man få luft/rapningar på natten när munnen är stängd och man inte sväljer saliv längre.
Min är stängd i alla fall, hoppas jag :)
Saliven upphör ju när man sover förhoppningsvis, annars skulle man väl drunkna, eller kudden vara extremt blöt på morgonen..
När det börjar så brukar jag ta 1-2 glas vatten och ner i bingen igen, brukar hjälpa ett tag.
Men har märk att mjölmat inte är lämpligt att äta sent på kvällen eller alls, eller kryddat, öl ej bra.
Pannkakor tycks inte funka, som är gott då och då.
Vitt bröd kan spöka, lika en kanelbulle, sockerkaka till kaffet m.m.
Kaffet slutade jag med helt, gjort det förr när magen krånglar.
Som någon skrev, lite portioner och ofta är bra, och helst inget efter 17:00
Jag brukar ta ett glas vatten innan man trynar.
Man kan ligga på vänster sida för att låta magsyran vara ifrån magmunnarna.
Har nu peteat i mig en halvliter Gaviscon kostar ca 100:-
Den tog slut och köpte ingen ny även fast magen inte var riktigt OK.
Om den gjorde nytta vete gudarna men magen har lugnat ner sig till nästa gång.
Känningar finns ibland i magsäcken.
Detta är mina upplevelser om magproblem.
Kanske hjälper någon med lite info.

Öl som är så gott ibland på kvällen.
Dygnet är för kort.
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 sep 2010 10:47

Re: Ny webbläsare

Inläggav Cleas 08 nov 2010 22:23

Jag har haft magproblem en gång. Jag åkte till karolinska och dem trodde det var magkatarr. Det kändes som om man inte kunde vara still. Man ville bara upp och röra på sig. Men i alla fall så fick jag tabletter mot det var något man skulle ta lite innan och lite efter man ätit. Sedan gick det över på någon dag.
Cleas
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 mar 2010 20:03

Re: Ny webbläsare

Inläggav RÖD@nörd 05 dec 2010 03:59

Tack, intressant läsa om andras erfarenheter av magproblem. Mina problem verkar "lagt ner sig" något för tillfället vilket är skönt. Annars verkar det som jag har problem med gasbildning i tarmarna. Doktorn sa en gång att vissa människor har "veck" på tarmarna där det kan bildas gaser som kan spänna ut tarmen och det känns som värk och orolig mage. Bra är motion, och för mig själv har jag märkt att rotfrukter är bra som potatis och morötter och liknande. Dåligt för mig är oro, ångest, rädsla, kål, lök, bönor, och för mycket köttmat.

Just nu äter jag vitlök varje dag. Om den är gasbildande vet jag ej.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Nästa

Återgå till IT och datorer - Mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron