Operativsystem för dummies.

Operativsystem för dummies.

Inläggav HJFF1969 05 jun 2010 21:01

Vad ska man välja om man är dödligt less på Windows och vill ha något enkelt som funkar direkt och helst är kompatibelt med övriga program från Microsoft, tex excel Word mm?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Operativsystem för dummies.

Inläggav PowerMizer 05 jun 2010 21:06

/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Operativsystem för dummies.

Inläggav HJFF1969 05 jun 2010 22:20

Ok, Linux och Ubunti verkar det som, får utforska detta vidare...
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Operativsystem för dummies.

Inläggav McB 06 jun 2010 09:16

Eller kubuntu smaksak, mint linux, puppylinux, suse eller någon annan dist.
Testa dom som live cd och välj den som tilltalar dig.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Operativsystem för dummies.

Inläggav Karro 06 jun 2010 10:29

Är man dödligt trött på windows, så väljer man den variant av linux som är enklast att få att fungera initialt. Den bör anses vara så enkel att även en "dummy" kan få det att fungera. Gärna bara stoppa in CD:n, svara på några lätta frågor som man fattar och så sätter den upp ett fungerande system.

Man kan också skaffa en bok typ - linux för de som inte fattar någonting - och följa en steg-för-steg-anvisning som nog finns där.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Operativsystem för dummies.

Inläggav HJFF1969 06 jun 2010 21:31

Karro, vilken variant tycker du är bäst och enklast att starta med, har inte mycket tid över för att testa mig fram, inte nu iaf, vore kul med nåt man kan få att funka direkt:)
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Operativsystem för dummies.

Inläggav Karro 07 jun 2010 08:26

Jag vet inte, för jag har kört samma i flera år nu, och den tillhör inte de enklare.
Den enkla jag startade med finns inte längre.

KDE, grafik-/fönsterdelen till linux, är anklagad för att vara windows-lik, så kubuntu skulle jag nog välja hellre än ubuntu, om man kommer från windows. Men det kan hellre någon som kör ubuntu uttala sig om. Många säger att ubuntu/kubuntu är en bra inkörsport om man inte är expert.

Kör man Linux/KDE ett tag så blir man lätt van att saker fungerar bara man klickar på dem. När man sedan provar windows igen så drabbas man av - men varför fungerar det inte när man klickar på det? Det blir lätt vanebildande.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Operativsystem för dummies.

Inläggav HJFF1969 19 jun 2010 22:45

Kör just nu nyaste versionen av Ubuntu, det gick rätt bra men blev lite osäker ang mitt mobila bredband, startade guiden och valde Sverige och Telia och det funkar, fick dock en varning om att räkningen kanske skulle bli hög eller nåt sånt, den går ju på SIM kortet så det borde väl inte vara nåt problem?
Kanske bäst att installera drivrutinen för modemet :?

En annan sak, skärmbilden går inte att justera nog långt till vänster, tips nån?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Operativsystem för dummies.

Inläggav Blåst 20 jun 2010 04:50

Ja det är väl bara att flytta skrivbordet då om du inte kan flytta skärmen mer. :D
Blåst
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 jul 2008 04:57

Re: Operativsystem för dummies.

Inläggav PowerMizer 20 jun 2010 08:05

HJFF1969 skrev:fick dock en varning om att räkningen kanske skulle bli hög eller nåt sånt
Har ingen aning om vad det kan vara.... :? Förmodligen är det en varning om man INTE har "flat-rate". Vissa får ju betala per MB, men jag utgår från att du har en fast månadskostnad.

HJFF1969 skrev:skärmbilden går inte att justera nog långt till vänster, tips nån?
Jag har också upplevt detta. Prova att ändra uppdateringsfrekvensen eller upplösningen. Ibland tycker jag att Linux börjar (default) med alldeles för hög upplösning!

Ett "klipp-å-klistra"-tips: markera texten du vill kopiera och mittenklicka där du vill ha in den! :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Operativsystem för dummies.

Inläggav Karro 20 jun 2010 11:20

Har man rätt upplösning, men det bara sitter lite snett, eller något, så är det enklaste är att justera med skärmens knappar. Går inte det av någon anledning, finns ett program som man kan justera med. Fast då blir det lätt lite lite mer komplicerat, för även om man med programmet kan göra avancerade justeringar, kanske det inte är riktigt ihopknutet med allt annat.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Operativsystem för dummies.

Inläggav PowerMizer 20 jun 2010 13:31

Karro skrev:Har man rätt upplösning, men det bara sitter lite snett, eller något, så är det enklaste är att justera med skärmens knappar.
Jag håller med. Det märkliga är att jag har råkat ut för samma som HJFF1969 och knapparna räcker liksom inte till... Det verkar vara nått som händer ibland, för här hemma har det hänt på två eller tre datorer. Om man byter upplösning eller uppdateringsfrekvens så verkar det "hoppa rätt". :?
Jag har inte forskat i "varför", utan är nöjd med att det funkar. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Operativsystem för dummies.

Inläggav HJFF1969 20 jun 2010 14:31

Tack för tipsen, ska prova att byta frekvens så får vi se.

En annan sak, jag körde från skivan direkt men kan man lägga in Ubuntun i D: partionen av hårddisken utan strul, om jag förstått saken rätt så ska man under uppstart få välja Win el Ubuntun.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Operativsystem för dummies.

Inläggav PowerMizer 20 jun 2010 16:02

HJFF1969 skrev:. . . kan man lägga in Ubuntun i D: partionen av hårddisken utan strul . . .
Nu blir det lite fikonspråk och nörd-varning igen! :P
Hårddisken delas upp i partitioner som sedan kan formateras på olika sätt (för olika operativsystem t.ex.). När du säger "D: partionen av hårddisken" så är det lite klurigt att veta hur du menar; Om du kör Windows och har formaterat den med FAT eller NTFS så tilldelar Windows en bokstav till partitionen. Vi säger att det är en andra partition som du använt i windows, och då infinner sej frågan "är det nått viktigt på den?"....

Det som känns säkrast är att helt sonika ta bort partitionen som i win kallas D: och sen låta Linux installera sej på den tomma platsen. Att ta bort en partition går att göra med FDISK i DOS/kommandoraden eller med diskverktygen i windows. Har du Linux igång så finns det partitioneringsprogram under "System - Administration". Ett av programmen heter GParted, men det finns flera olika...

Skärmbild--dev-sda - GParted-3.png
Om man låtsas att att "sda1" är windows, och att monteringspunkten på "sda5" är "/" så liknar det många av mina kombinerade Win/Lin-installationer.
Skärmbild--dev-sda - GParted-3.png (48.43 KB) Visad 12329 gånger

HJFF1969 skrev:om jag förstått saken rätt så ska man under uppstart få välja Win el Ubuntun.
Ja, det sker med en "bootloader" som lägger sej "före" windows egen bootloader. Via denna bootloader (oftast GRUB) så får man välja Linux, felsäker linux, minnestest eller Windows vid uppstart.
Blir man less på linux och raderar linuxpartitionerna så finns GRUB kvar ändå. Den tas enkelt bort i Windows med kommandot "FDISK /MBR" som skriver över master boot record med windows originalinformation. Då är uppstarten helt utan spår av linux.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Operativsystem för dummies.

Inläggav HJFF1969 21 jun 2010 09:39

Ok, tack.
D partionen i mitt fall är en del av hårddisken som används för mina egna program och filer, det är den del jag brukar backupa, bilder, filmer nedladdade saker osv, har nu en portabel hårddisk med samma innehåll.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Nästa

Återgå till IT och datorer - Mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron