USB strömbrytare

USB strömbrytare

Inläggav nordkvasen 09 apr 2010 10:42

Hej igen, mer av sama sort...
Jag vill kunna kontrollera några fläktar i mitt 12V system genom linux. Jag har hittat den här grejen http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=87156&path=239000000,242500000,248500000 via den här sidan, och den verkar ju vara det jag söker om den fungerar med USB-converter. Den finns även i USB utförande på tillverkarens websida men då levereras den endast med windows soft.

Min fråga är, har ni förslag på något annat jag kan använda ? Det måste fungera under linux och på ett eller annat sätt kopplas till datorn med USB.

//Henke
Användarvisningsbild
nordkvasen
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 jan 2010 00:36
Ort: Sågmyra

Re: USB strömbrytare

Inläggav Jonas L 09 apr 2010 18:50

Då måste jag börja med en motfråga: Är det bara detta du vill styra, eller vill du utveckla det framöver? Det låter ju som att du kan programmera, så detta kan ju vara ett gyllene tillfälle att börja med microprocessorer. Det skulle nog gå att hitta ett startkit för en vettig peng som har möjlighet att läsa in en spänning. Titta t.ex. på arduino. Jag har inte själv använt det, men det är tillrättalagt för att man ska komma igång snabbt. Därtill kan man enkelt göra ett litet reläkort, eller ännu hellre ett kort med några MOSFET-transistorer så man kan styra hastigheten på fläktarna.

Stora fördelen med en sådan lösning är att man kan låta mikroprocessorn ta över styrningen när den tappar kontakten med datorn (eller i alla fall ställa utgångarna till ett säkert läge). Jag skulle dessutom tro att det blir billigare.

Nackdelen är att du måste vilja samt ha tid att börja med den sortens programmering. Du får nog också kolla upp att det paketet du väljer verkligen funkar under linux.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: USB strömbrytare

Inläggav nordkvasen 10 apr 2010 12:26

En sån där arduino grej verkar ju inte fel faktiskt. Både som voltmeter och som strömbrytare.
Dock är jag helt rudis när det kommer till att plocka ihop rätt delar. Kan någon hjälpa mig med att peka ut vilka arduino produkter jag behöver och hur jag ska koppla ihop det.
Kan jag använda ett och samma kort t.o.m för att både mäta volten i batteribanken och styra fläktarna ?
Användarvisningsbild
nordkvasen
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 jan 2010 00:36
Ort: Sågmyra


Återgå till IT och datorer - Mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster