Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav PowerMizer 12 mar 2010 01:17

I en annan tråd var det Göran som skrev:Vad är en "live-CD med Ubuntu"? :|


Anta att du har din vanliga dator med dina bilder och program och vad det nu kan vara. Du är förstås rädd om datorn men skulle ändå vilja, i alla fall, tjuvtitta på vad Linux är.

Lösningen på det problemet finns! LIVE-CD'n!
Istället för att "göra om" hela datorn så kan man starta datorn med en CD-ROM istället för hårddisken. Om man på den CD'n har Linux så startar ju det istället för Windows!
För att kunna köra det så använder Linux INTE hårddisken, utan skapar en liten "låtsashårddisk" i datorns RAM-minne (arbetsminne). Eftersom RAM-minnet töms varje gång man stänger av datorn så kommer inget alls av Linux att finnas kvar efteråt. Klurigt, va?? :P

Det man gör om man är nyfiken är att man laddar ner en ISO-fil (en exakt kopia på en CD-ROMskiva) som man sedan bränner på en tom CD-ROM med något brännarprogram som "Nero Burning Rom" eller nått.

Efter detta så kan man bara ha skivan i CD-läsaren och starta om datorn. (I vissa fall måste man ändra Boot-ordningen i BIOS, så att den startar på CD'n före hårddisken, men det märks.)

Nackdelen med en Live-CD är att ibland finns inte alla drivrutiner som behövs på skivan. Man försöker att få plats med så mycket som möjligt på CD'n, och då prioriteras vissa saker bort. Har man en hyggligt modern och vanlig dator brukar dock det mesta funka direkt.

En liten varning till alla virrhjärnor: Trots att jag inte ser någon som helst fara med en Live-CD så kan man inte vara exakt hur korkad som helst! Man kan komma åt sin Windowshårddisk från Linux (för att öppna/skapa/spara dokument e.t.c.) så är man korkad nog så kan man alltså köra diskverktyg inifrån Linux som får din hårddisk att framstå som tommare än Jonas Gardells huvud! :shock:


Jag förordar Ubuntu som är en av många Linuxvarianter.
Hur du bränner en ISO-fil till en CD: http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Branna_iso-filer
Nyaste Ubuntu (original med Svenska): http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Ubuntu med komplett nordiskt språkstöd: http://home.danielnylander.se/ubuntu/9.04/

En version som jag inte har testat är att installera Ubuntu i Windows. Alltså, man behöver inte bränna nån skiva alls, bara ladda ner en liten fil som startar installationen som vilket program som helst! Det verkar jättesmidigt, och jag tror att man tar bort det med det vanliga "Lägg till/Ta bort program", men jag är lite osäker (har inte läst mer än installationen): http://www.ubuntu.com/getubuntu/download-wubi

Såååå! Vem blir först ut att kasta sej ut i det mörka-okända och tjuvtitta på Linux?? :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav Karro 12 mar 2010 03:30

Kring 1978 gav jag mig på det mörka och provade unix (föregångaren till linux) på universitetet på en dator som var ledig. Jag gillade det inte då, med alla konstiga kommandon etc., men tröskade igenom grunderna för att göra det jag skulle göra. Det tog ca 10 år innan jag började köra unix på allvar på jobbet. I kontoret intill satt en entusiast och visade det nyaste - windows version 1! Lite senare körde jag os/2 och windows några år. En dag när windows had kraschat totalt för femtielfte gången och jag var tvungen att återinstallera från scratch igen, installerade jag linux istället och jag vände aldrig tillbaka igen.

Man kan aldrig lära gamla hästar sitta, eller vad det nu heter. För mig ser windows ut som en dagslända, även om den är ganska långlivad vid det här laget. :lol:
Vad man kör är mest en vanesak och jag hatar att ändra mina vanor. Därför drar windows det korta strået. Vad det nu råkar heta just nu för stunden.

Fast när jag började kunde jag aldrig drömma om att ha en egen superdator i handen, som jag sitter och skriver på.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav RÖD@nörd 12 mar 2010 04:17

Tack för 2 bra inlägg! :D

Har tidigare tyckt det här verkat lite för krångligt för mig men nu vill jag prova! :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav Karro 12 mar 2010 05:53

Många stirrar sig blinda på att linux inte har vissa program som finns på windows, men motsatsen gäller också ganska ofta. En sak är att linux är gratis, medans man i windowsmiljön får betala extra och mycket för allt.

En väldigt trevlig sak med linux är att man kan köra "remote".
Normalt sitter jag vid en skrivbordsdator som sitter i mitt arbetsrum. Men nu i vinter, då det visat sig svårt att värma upp det där rummet, så kör jag ofta "remote" från min lilla minidator. Dvs jag kör på den lilla datorns skärm och tangentbord, men på min skrivbordsdator i ett annat rum. Dessutom har jag alla mina filer på en liten serverdator, så att jag har mina filer var jag än sitter, oberoende av vilken dator jag har. Som t.ex. om jag sitter ute i trädgården på sommaren, så är det precis som om jag sitter vid skrivbordsdatorn, bara jag tar med min lilla miniatyrdator.

Någon kanske tycker att man kan göra samma sak på windows, om man köper programmet XYZZY. Visst, men inte lika enkelt och inte lika transparent och inte lika gratis.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav McB 12 mar 2010 11:35

Kan rekommendera Puppylinux som live cd, bränn det på en cd-rw så blir skivan din hårddisk och du kan spara ner drivrutiner och ändringar du gör där.

Kan även skapa en fil i microsoft system där dina inställningar och liknande ligger utan att störa microsoftskräpet, bara starta från cd och den letar upp sin fil och läser in vad du sparat.

Funkar lika bra på ett usbminne också.

Isofilen liger mellan 100 och 200 Mb, hela system kan laddas i ramminnet om du har mer än 256Mb.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav Jernet 12 mar 2010 12:06

På våra företagsdatorer funkar inget annat än windows tyvärr, men på min privata dator kommer det aldrig in någon sådan smörja igen.
Har kört ubuntu rätt länge nu, och tänker absolut inte gå ifrån det.
Det jag uppskattar mest med ubuntu är att det är jag som bestämmer vad som skall göras och när det skall göras, och inte datorn.
Den ställer heller aldrig några dumma frågor när man vill slänga något i papperskorgen osv.
Ett usb-minne suger den bara i sig utan att krångla, det säger bara "poff" så ligger mappen på skrivbordet.
Ubuntu är också tusen ggr snabbare än windows, iaf har jag märkt det när jag håller på med mina fotografier som ibland tar hemsk med kraft.
Det bästa sparar jag till sist! DET ÄR GRATIS OCH MAN BEHÖVER INGET VIRUSSKYDD :mrgreen:
Kan det bli bättre?
Jernet
 

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav RÖD@nörd 12 mar 2010 16:59

Ni gör mig verkligen frestad. Kanske dags att försöka ta det STORA steget nu?

Det känns också som om Linux utvecklats tillräckligt mycket de senaste åren att även vi som inte tillhör de rätta "experterna" kan installera och använda det.

Men varför behövs inget virusskydd i LINUX???? :o

Behövs brandvägg i LINUX?

I en gammal Pentium II dator som jag använder just nu är det Windows ME och en Sygate Personal Firewall som jag hittade på webben för några år sedan. Vanligtvis använder jag en IBM Pentium III 1Ghz dator men ville bara prova den här för det var så länge sedan.

Har nu skaffat en Pentium 4 dator med 2,79 Ghz processor. Det fanns ingen hårddisk i den men en sådan har jag skaffat via Blocket. Har också lärt mig att partitionera en hårddisk via "administrationsverktyg" vilket jag gjorde i en annan dator.

Nu tänker jag försöka installera ett operativsystem och blev därför så intresserad av den är tråden.

Ett par frågor:

Kan man ha fler än ett operativsystem i en dator och vad händer i så fall när man startar datorn?

Ska varje operativsystem i så fall ha en egen partition på hårddisken?


Jag lär komma med fler frågor så småningom. :oops:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav Jernet 12 mar 2010 17:29

Röd@nörd: Man behöver inget virusskydd just pga att det finns inga virus för linux! Jo det finns ett (1) men det är gammalt och ofarligt.
Att "handha" ubuntu är enklare än att köra windows i alla former, dock har jag inte testat windows 7.
Ubuntu går att köra vid sidan av windows bara för att testa.
Kommer du igång med ubuntu (eller annan linux)och lär dig hur det funkar så lär du aldrig vilja ha windows igen.

MEN lär dig att windows hatar linux, det finns därför ett program att stoppa i ubuntu som läser bill gates hemska historia. :mrgreen:
Programmet heter linux windows emulator och finns naturligtvis att hämta gratis på webben. :mrgreen:
Jernet
 

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav PowerMizer 12 mar 2010 23:31

RÖD@nörd skrev:Men varför behövs inget virusskydd i LINUX????
Jernet har halv-rätt; det finns mycket få virus för linux, MEN det finns annat skrot som trojaner, rootkits m.m. Risken att drabbas är mycket, mycket mindre än med Windows p.g.a. hur Linux sköter säkerheten. Även om det kommer nått "oknytt" så har det inga möjligheter att sabba något för att allt är låst och tillbommat. I Windows 7 har man delvis börjat göra som i Linux, men fortfarande är mycket av Windows bara "upphottade" varianter av MS-DOS från 1982. :P Man är så noga med kompabiliteten att man sparar funktioner från svunnen tid...

RÖD@nörd skrev:Behövs brandvägg i LINUX?
En brandvägg bör man alltid ha. Det finns så mycket kostigheter där ute..
Jag har en särskild Linuxdator som bara är brandvägg, så jag har inte något behov av brandväggen i Ubuntu. Jag har inte rört någon inställning alls där.
Skärmbild-Brandvägg.png
Ubuntus egen brandvägg. Det finns säkert flera att välja på...
Skärmbild-Brandvägg.png (20.09 KB) Visad 11933 gånger


RÖD@nörd skrev:Nu tänker jag försöka installera ett operativsystem och blev därför så intresserad av den är tråden.

Ett par frågor:

Kan man ha fler än ett operativsystem i en dator och vad händer i så fall när man startar datorn?

Ska varje operativsystem i så fall ha en egen partition på hårddisken?

Vilket guldläge du har nu! :mrgreen:

Man kan ha massor av olika operativsystem (OS) på samma hårddisk eller utspridda på flera hårddiskar (jag har flera diskar, men även lite blandat på en av dom)

Normalt sett ska varje OS ha en egen partition.

Ett förslag till dej är att du förbereder din nya hårddisk för både Win och Lin. Jag skriver stegen i punktform för enkelhetens skull

* Radera alla partitioner på den. (ALL eventuell data på disken ryker!)

* Skapa en Windowspartition på minst 20 GB (eller 50%) och gör den aktiv. Du måste minst spara 8-10 GB tomt utrymme för Linux.

* Installera Windows.

* Installera Linux.

När du installerar Linux så får du lite självskrivna frågor, men beroende på Linuxvariant så kan man behöva "hjälpa" diskpartitioneringsverktyget lite.

I det lediga utrymmet (efter Win-partitionen) ska det skapas en stor (allt ledigt utrymme MINUS så många MegaByte som du har arbetsminne (RAM) i datorn) partition med filsystemet EXT2 eller EXT3 och dess monteringspunkt ska vara "/" (utan citattecken).

I sista snutten ska det skapas en logisk partition som används som växlingsutrymme (SWAP-utrymme) för minnet. Filsystem=SWAP

Sen är det bara att åka!

Såhär har jag partitionerat min Linuxdisk:
Skärmbild--dev-sda - GParted.png
Skärmbild--dev-sda - GParted.png (32.07 KB) Visad 11897 gånger

Som ni ser har jag en relativt liten (men ändå för stor) rot-partition (/) och har gjort en speciell partition för alla privata data (/home)
Nyttan med det är att jag kan installera om Linux, men mina privata filer är orörda, och om min "/home"-partition blir för liten kan jag slänga in en ny hårddisk och ha den som /home....


EDIT:
Hittade en skärmbild på brandväggen Guarddog:
Tyvärr så tycker forumet att bilden var mastodont-stor, så det får vara....
Bilden måste vara minst 0 pixlar bred, 0 pixlar hög och får inte vara större än 640 pixlar bred och 640 pixlar hög. Den valda bilden är 723 pixlar bred och 657 pixlar hög.


Det är ett jättefint gränssnitt där man lättbegripligt kan välja vad man vill tillåta och förbjuda.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav RÖD@nörd 13 mar 2010 02:27

Tack PowerMizer för allt arbete du lagt ner här ovan. Jag ska nogsamt gå igenom det snarast men hela kvällen har jag hållit på och fixat med en dator och det har stött på patrull lite här och var men nu är det bara ljudet kvar som ska ordnas.

Måste försöka släppa det här med datorn nu för det börjar bli kallt här inne och enormt hungrig är jag också.

Tänk att det här med datorer kan engagera så makalöst. Jag fattar inte det.

Inte fattar jag heller hur dom hittar drivers på tillverkarnas sajter. Det är sannerligen inte lätt. Jag har fått gå vägen via farbror Google istället och då genom något forum där andra har haft samma problem.

Nähä, ner i källaren nu och elda. Se'n får det nog bli en tallrik mannagrynsgröt och en macka tror jag.

Hej så länge!
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav PowerMizer 13 mar 2010 03:00

RÖD@nörd skrev:Nähä, ner i källaren nu och elda. Se'n får det nog bli en tallrik mannagrynsgröt och en macka tror jag.

Låter väldigt gott! Själv ska jag lägga mej och spela sudoku på mobilen..... Nej, sova menar jag! :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav RÖD@nörd 14 mar 2010 01:44

Sådärja, nu är min "nya" dator i bruk och jag använder den just nu. Med 2,7 Ghz processor och 500 MB ram så blir allt så mycket bättre. Särskilt multimediafunktionerna. :D

Ett bra verktyg som jag på senare tid lärt mig använda är Aktivitetshanteraren. Där kan man se hur mycket processorkraft som behövs vid det aktuella tillfället. När jag använder mina äldre datorer så har den ofta inte räckt till vilket resulterat i att hela systemet segat ihop och vid vissa tillfällen inte fungerat alls. Exempelsvis har det inte gått att spela upp en HD film från Youtube.

Jag höll på i 12 timmar så gott som i ett sträck. Från 17 till 05. Då var jag trööööttttt!!

Egentligen är det ju bara färdiga program jag jobbat med och då kan man ju undra hur lång tid det då tagit att utveckla alla de kanske miljontals program som finns. :shock:


Brottades ganska länge med följande problem:

Systeminformation --> Komponenter --> Problemenheter

Ethernet-styrenhet PCI\VEN_14E4&DEV_1696&SUBSYS_12BC103C&REV_03\4&3A321F38&0&10F0 Drivrutinerna för den här enheten har inte installerats.

Ljudstyrenhet för multimedia PCI\VEN_8086&DEV_24D5&SUBSYS_12BC103C&REV_02\3&61AAA01&0&FD Drivrutinerna för den här enheten har inte installerats.

Videostyrenhet (VGA-kompatibel) PCI\VEN_8086&DEV_2572&SUBSYS_12BC103C&REV_02\3&61AAA01&0&10 Drivrutinerna har inte installerats.


På de Pentium, Pentium II och Pentium III datorerna jag sysslat med tidigare har det gått att identifiera enheterna manuellt genom att de placerats på s.k. "bussar" men i den här datorn är de inbyggda på moderkortet.

Vad göra då???

Ut på nätet och kolla....

Aha, Everest!!!

Är det programmet bekant här?

Med programmet "Everest" (trial version) i datorn kan man se vad datorn innehåller. Både "hårdvara" och "mjukvara" i form av operativsystemet.

Allt kommer fram. :shock:

Otrrooooligt! Man blir nästan rädd av att se all information som sparas och som går att plocka fram....

Hur som helst så kunde jag enkelt där identifiera enheterna som inte installerats som då tydligen heter följande:

PCI enhet Broadcom NetXtreme BCM5782 Gigabit Ethernet Controller

PCI enhet Analog Devices AD1981B(L) @ Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller [A-2/A-3]

PCI enhet Intel 82865G Graphics Controller [A-2]


Jaha, så långt... Nu behövs alltså drivers.

Ut på nätet igen....

Efter ett par timmars sökande hade jag hittat drivers för nätverkskortet och grafikacceleratorn. De fungerade också. Förmodligen därför att jag i slutänden hamnade hos tillverkaren.

Nu återstod ljudkortet. På "driversguide" fann jag en som kunde vara lämplig.

Inte alls skulle det strax visa sig trots alla "tummen upp" tecken...

Operativsystemet frågade om jag ville installera drivern trots den inte var signerad av *********

Jag gjorde det tyvärr och sedan en text hastigt visats slocknade allt..... :shock:

När jag startade om datorn var skärmen svart och endast markören blinkade. :(

Jag svettades...... :oops:

Nåväl, det hela löste sig till slut och erfarenheten är att det är i första hand hos tillverkarna man söka drivers och ingen annanstans.


Ett annat bra program jag hittat är Winpatrol. Med det programmet har man möjlighet att styra alla de processer som sätter igång när datorn startas. Dessa processer kan man även se i Aktivitetshanteraren.


Nu återstår Linux som PowerMizer här ovan så utförligt demonstrerat men det lär ta några dagar för mig att sätta mig in i det så jag får be om att få återkomma.



Några frågor till att börja med:

De filsystem jag känner till är endast FAT och NTFS.

Du PowerMizer nämner andra filsystem här ovan.

Min fråga är om de går att skapa med Windows administrationsverktyg?

Om inte, var ska jag då vända mig?

Ubuntu-skivan kanske?

Går det att ha en NTFS-partition och en "Linux"-partition på en och samma hårddisk?

Om jag sedan också vill skapa en "tredje" partition att spara data på kan då Linux läsa den om det är NTFS filsystem?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav Karro 14 mar 2010 03:39

Det finns de som bootar en linux live-CD bara för att lista ut vilka enheter som finns i burken, för de flesta enheter finns inbyggda från början när man bootar.
Processhantering finns också inbyggt från början.
Mycket som är "extra" på windows, finns inbyggt från början.
Därför är en live-CD ofta bara att boota och köra.
Enkelheten kan förvåna windowsanvändare.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav PowerMizer 14 mar 2010 16:22

RÖD@nörd skrev:Nu återstår Linux . . . det lär ta några dagar för mig att sätta mig in i det . . .
Nähä! Om du redan delat hårddisken så att du har en tom bit på ca 10 (eller mer) GB så går det på nån halvtimma! Något längre tid om du inte delat den.

* Bränn en sån där Live-CD
* Stoppa in den i läsaren och starta om datorn
* Låt datorn starta Ubuntu (allt kommer inte att vara på Svenska, för vissa program måste det laddas ner vilket sker automagiskt om du installerar det på hårddisken.)
* Lek och utforska systemet. Kolla in knappen "Lägg till/Ta bort program" som finns på "START"-knappen (den med Ubuntuloggan)
* Installera genom att dubbelklicka på ikonen på skrivbordet. Oftast är de förslag som Ubuntu ger dom bästa, men låt inte Linux installera på HELA hårddisken, för då ryker Windows. Jag är säker på att Ubuntu känner av Windows, men varnar för säkerhets skull.
* Ubuntu kommer att installera en "starthanterare", GRUB eller LILO. Det är det programmet som körs när datorn startas, och där får du då välja om du vill starta Windows eller Linux.
* När du startar Linux (Ubuntu) första gången så vill det uppdatera sej, och det är då all Svensk översättning m.m. laddas ner.

Låt dej imponeras över hur få omstarter som krävs och hur mycket som faktiskt funkar direkt! Kolla in programmen som finns, och leta nya program via knappen "Lägg till/Ta bort program".

Njut! :P

Karro har faktiskt helt rätt:
Enkelheten kan förvåna windowsanvändare.

RÖD@nörd skrev:Du PowerMizer nämner andra filsystem här ovan.

Min fråga är om de går att skapa med Windows administrationsverktyg?
Nej, Windows administrationsverktyg är bara tänkt att administrera Microsofts produkter med, inte underlätta för andra.
RÖD@nörd skrev:Om inte, var ska jag då vända mig?
Du svarade själv: Ubuntuskivan har allt, och det sker automagiskt vid installationen. Har man bara en partition med Win så gör installationen detta: Krymper Win-partitionen, gör partitioner för Linux, formaterar dessa.

Väl inne i Ubuntu (Live-CD eller hårddiskinstallation) finns "GParted" m.fl. som är mycket mera användbara än Windows administrationsverktyg.
RÖD@nörd skrev:Går det att ha en NTFS-partition och en "Linux"-partition på en och samma hårddisk?
Jadå, det är bara att blanda!
RÖD@nörd skrev:Om jag sedan också vill skapa en "tredje" partition att spara data på kan då Linux läsa den om det är NTFS filsystem?
Japp! Läsa, skriva, ändra, formatera.... Allt som Windows kan.
Linux går även förbi Windowsrättigheterna, så att om du kör linux kan du komma åt alla filer, så länge dom inte är krypterade.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav McB 15 mar 2010 11:19

Som PM och Karro säger, det är enkelt för det mesta.

Det du inte kan läsa dig till i ubuntu hittar du på nätet, finns otaliga forum på svenska och engelska som ger alla svar du söker.
Google har varit min livlina i många lägen.
Man får lära sig att tänka i lite andra banor än med windows, men det går ganska fort då det känns mer logiskt uppbyggt.
Det som PM pratar om "Lägg till/Ta bort program" är likt windows, men så in i he****e mycket bättre.
Där finns det mesta du söker i programväg och det är gratis, hittade program för kretskorts layout. Finns massor med udda och specialbyggda program som kostar skjortan till windows om dom ens finns.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Nästa

Återgå till IT och datorer - Mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron