Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav PowerMizer 15 mar 2010 22:21

RÖD@nörd:
Har du fastnat med pekfingret i tangentbordet??? :shock: Jag har inte hört av dej sen du tittade i Aktivitetshanteraren! :P
(Ärligt talat så saknar jag dina underbara inlägg!)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav m_robban 16 mar 2010 00:05

Ni snackar en massa om linux och Ubuntu. Men vad kör ni för skrivbordsmiljö? GNOME?

Jag är påtvingad att köra Ubuntu med Gnome på jobbet och det är helt ok. Men det är inte bara guld och röda rosor. Att komma åt en Samba-share är inte bara att kopiera den sökväg som en windowsanvändare skickat. Att lägga till en nätverksprinter med windowsanpassad nätverksadress är inte heller helt enkelt innan man kommer på hur man gör. Lösenordet behöver bytas varje månad(windows-nätverk) och då duger det inte att sätta på en siffra som prefix, nä det skall till helt andra grejer. Numera lånar jag en windowsdator för att byta lösenord för att jag inte orkar memorera ett helt nytt supersäkert lösenord varje månad.

Passar på att fråga en sak också: I Gnome finns en välkänd bugg att menyerna hänger sig när man öppnar sitt 7:e fönster. Jag har googlat det en hel del men inte hittat mer lösningar än att starta om processen och liknande. Tycker det är för pinsamt att fråga IT-avdelningen också. Nån här som löst det?
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav PowerMizer 16 mar 2010 00:30

m_robban skrev:Ni snackar en massa om linux och Ubuntu. Men vad kör ni för skrivbordsmiljö? GNOME?
Jag gör det för det mesta. Ibland blir det KDE och ibland Xfce... Vad är det DSL kör? Fluxbox, kanske?!

m_robban skrev:Att komma åt en Samba-share är inte bara att kopiera den sökväg som en windowsanvändare skickat.
Que? Jag kanske är skadad, men det är ju bara att fylla i?!
Skärmbild-Anslut till server.png
Skärmbild-Anslut till server.png (13.67 KB) Visad 9371 gånger


m_robban skrev:Att lägga till en nätverksprinter med windowsanpassad nätverksadress är inte heller helt enkelt innan man kommer på hur man gör.
Jag må vara lite bakom, men jag anger nog bara att den har IP-nummer 192.168.0.99 och port 9100 (HP Jetdirect) i Windows också?!
Skärmbild-Skrivaregenskaper - "OKIpage" på localhost.png
Skärmbild-Skrivaregenskaper - "OKIpage" på localhost.png (25.7 KB) Visad 9359 gånger


m_robban skrev:Lösenordet behöver bytas varje månad(windows-nätverk) och då duger det inte att sätta på en siffra som prefix, nä det skall till helt andra grejer.
Det är säkerhetsmässigt helt korrekt! Prata med IT-snubbarna om det inte går att ställa ner säkerheten efter ditt önskemål (påtala att du ändå byter lösen på en Win-burk). Risken är att dom justerar upp säkerheten på Win-maskinerna istället. :P
Om du inte jobbar på nått känsligt ställe bör dom kunna vara tillmötesgående, tycker man....

m_robban skrev:I Gnome finns en välkänd bugg att menyerna hänger sig när man öppnar sitt 7:e fönster.
Det har jag aldrig tänkt på?! Är det så? 7 fönster totalt (på alla skrivbord) eller 7 fönster på samma skrivbord??
Jag måste testa! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav PowerMizer 16 mar 2010 00:49

Skärmbild.png
Skärmbild.png (173.57 KB) Visad 9451 gånger


10 fönster på samma skrivbord, och menyerna funkar klockrent!
Det kan ju vara nått som är fixat numer... Kör man på säkerhet (som i ett företag) så är det ju oftast en äldre, helt utprovad version, och där kanske felet finns kvar?! Jag gissar att ni kör med "Ubuntu 8.04 LTS" (LTS= Long Time Support) på ert jobb. Den släpptes våren 2008, och jag tror den kommer att hänga kvar t.o.m. 2013 eller nått.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav Karro 16 mar 2010 05:31

KDE har jag kört hela tiden jag haft linux.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav m_robban 16 mar 2010 08:57

För det första. Min klagan är väl inte helt befogad. De flesta problem beror på att jag sitter med en Linux baserad burk i ett i övrigt väldigt windows-anpassat nätverk. Många interna websidor och verktyg funkar bara i IE m.m. Hade vi kört linuxbaserat rakt över hade det nog funkat mycket bättre.

Ja visst, det är bara att fyllla i. Men på windows är det bara att klicka på länken, trots allt enklare. Oftast är det också ändå knepigare. Många av våra shares består i själva verket av ett helt kluster av servrar. I windows räckte det att veta domännamnet så var saken biff. Men med Ubuntu måste man ta reda på exakt vilket ip servern har som katalogen man letar efter ligger på.

Problemet är väl ungefär samma med skrivarna. Det enda som skrivs ut på skrivaren är 'printer name'. I windows trycker man bara sök nätverksskrivare eller nåt och fyller i 'printer name'. På ubuntu måste man ta reda på ip-nummret till skrivaren. Felet ligger väl kanske mest i att de inte sitter en lapp med ip-numret på varje skrivare bara.

Vad gäller lösenord är det nog bäst att hålla tyst. Jag jobbar med produktutveckling så allt som inte är lanserat, och det mesta annat också, är naturligtvis hemligt. Säger man till IT-avdelingen att man bara byter en siffra i lösenordet varje månad vet man ju inte hur dom reagerar.

Angående buggen är det den här jag snackar om:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-panel/+bug/187540

Binary package hint: gnome-panel

This bug can always be reproduced and happen in very precise circumstances. When using the "windows list" applet (installed by default) on a gnome panel of at least 30 pixels placed in the right of the screen, it's impossible to open more than 7 windows without freezing completely Gnome-panel and needed to restart Gnome. Since gnome-panel freeze but does not crash, I can't create a backtrace.

This bug is due to the fact that when the gnome-panel is more than 30 pixels, icons are shown for each windows in the panel. When Gnome has 7 windows, icons are stretched and there's no place for another window. At that moment, if 8th window is open, the "windows list" panel panic and gnome-panel freeze.


Det är säkert fixat i senare verisioner som du säger, men det hjälper tyvärr inte mig.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav Göran 16 mar 2010 13:03

9 av 10 kör med Windows så det ni håller på med ser jag mer som "bilentusiasternas tärningar i backspegeln". :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav Karro 16 mar 2010 13:33

Frånsett då att allt Linux är gratis och allt Windows kostar kosing och ganska mycket.

Men, säger kanske någon, windows följde med datorn när jag köpte. Ja, det beror på att det inte finns en reell valfrihet i Sverige. Det går i princip inte att köpa en dator utan windows. Man kan inte få prisavdrag för att slippa köpa skräpet.

Valfrihet? Nej, någon (kapitalist) har redan valt för oss. Så antingen tar man hatten i vacker hand och säger - tack för att ha valt åt mig, jag är ju ändå dum i huvudet och fattar ingenting. Eller så räcker man fingret och säger f-k you, jag väljer själv!

Varför ska man betala för något som är gratis?
Senast redigerad av Karro 16 mar 2010 16:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav PowerMizer 16 mar 2010 16:13

Göran skrev:9 av 10 kör med Windows så det ni håller på med ser jag mer som "bilentusiasternas tärningar i backspegeln".

Om alla fåren springer åt samma håll, stanna upp och fundera: Varför springer vi hitåt? Egentligen.
Ofta finner man att man bör välja en annan väg.


En enkel fråga till dej, Göran. Varför jobbar du så aktivt för alternativ energi och förändringar i lokalpolitiken då 9 av 10 är nöjda som det är? :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav McB 16 mar 2010 18:56

Snart har väl större delen av sydamerikat sparkat ut microsoft för att dom inte vill vara beroende av USA!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav Göran 17 mar 2010 01:19

PM, 9 av 10 använder Windows för att det är vad som sitter i datorn när man köper den och att de är vana vid Windows. Hade Linux suttit datorn vid köp och alla varit vana vid det, hade 9 av 10 använt Linux. Datorer är något de flesta bara slår igång och sedan ska de fungera.

En gång i tiden var programmering det roligaste jag visste och då var det DOS som gällde och senare även OS/2. Unix tyckte jag var onödigt krångligt och det var ju inte operativsystemet som var det intressanta, det var en helt svart skärm och en C-kompilator. Att styra och mäta med datorn var kul, tyckte jag och det började med Basic, sedan Turbo Pascal och därefter C. När Windows kom var det inte roligt längre, men jag försökte gilla läget och testade Delphi, Visual Basic och Visual Builder, innan jag skulle börja med C++. Jag köpte några böcker i ämnet, men jag gillar inte att läsa och objektorienterad programmering var inte självklart och gick inte lätt att lära sig genom att läsa andras kod. Det var dessutom som att börja om från början, så det blev bara några kodsnuttar och jag tappade intresset. Numera blir det bara några snuttar JavaScript när jag ska göra kalkylatorer här, allt annat har fallit i glömska. Hela 24 volt är för övrigt skriven med HTML-kod i Windows Anteckningar (och lite php för menyernas skull) och jag skulle aldrig tänka tanken på att använda något program för detta. Jag vill att allt ska vara som på 80-talet när det var trevligt med datorer och på den punkten viker jag inte. Då var allt logiskt och självklart, idag bygger allt på haltande logik. Att klicka på "Start" när datorn ska stängas av - Hur logiskt är det? :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav RÖD@nörd 17 mar 2010 05:08

PowerMizer skrev:RÖD@nörd:
Har du fastnat med pekfingret i tangentbordet??? :shock: Jag har inte hört av dej sen du tittade i Aktivitetshanteraren! :P
(Ärligt talat så saknar jag dina underbara inlägg!)


Hej du PowerMizer!

Roligt du tänkte på mig. Har inte varit så pigg i ett par dagar nu. Någon infektion tror jag. Det drabbar mig rätt ofta och särskilt den här tiden på året. Prestationsförmågan är inte precis på topp så därför har det inte blivit så värst mycket överhuvudtaget just nu men jag har läst det som tillkommit på forumet.

Datorn håller på att bli färdig och jag har konfigurerat Outlook i kväll. Det ville först inte fungera och jag blev lite besatt av det. Det löste sig dock för en stund sedan då jag märkte att jag angivit servernamnen fel. Det skulle vara "mailin.telia.com" men jag hade istället angivit "mailin@telia.com". Är väl lite dimmig i kupan just nu kanske.

Apropå "Aktivitetshanteraren" så är den inte så tokig alls tycker jag. Den har lärt mig att man inte bör installera program i onödan för i programmen följer det en eller flera mindre program som installeras i systemet och är igång hela tiden och stjäl kraft ur systemet. Det är program som kan heta "exhlihe.exe" eller nå't i den stilen. Inte törs jag avsluta de programmen heller eftersom jag inte riktigt vet om det skadar något annat. Jag installerade Telia "Supportassistenten" i kväll och då följde inte mindre än tre sådana "småprogram" med.

Utöver datorn har jag huggit lite ved, stekt en panerad fiskbit och kokat några potatisar. Just kokt potatis är något jag tycker mycket om och verkar aldrig tröttna på det heller. Helst vill jag ha dem gula och fasta. Någon sås blev det dock ej men en klick margarin och lite salt duger bra som ersättning. Särskilt om man är hungrig.

Jag har några nya datorfrågor till datortrusten här på forumet men tänker göra en ny tråd för dem för ordningens skull på vårt härliga forum för hemmafixare i alternativ energi. Säkert enda formet för sådant i hela världen. :mrgreen:

Dessutom kan vi nu ledigt prata om lite allt möjligt tack vare forumets utökade ramverk. :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav Karro 17 mar 2010 06:55

En fördel med linux är om man har flera smådatorer, för olika ändamål. Man kan sätta en liten dator i en skokartong och glömma den. Den kan fungera bra utan skärm och tangentbord, till och med, bara ligga på nätet. Det är inte för inte att en stor del av världens internetknutpunkter kör linux/unix. Om man anlitar ett internethotell, så är det oftast linux/unix i miljön man får. Till och med en del routrar och modem som man kan ha hemma, kör linux inuti, fast man inte märker det.

Har man en 15 år gammal dator, som man inte ens kan drömma om att köra senaste versionen av windows på, så kan den antagligen köra senaste versionen av linux.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Aldrig provat Linux, men liiite nyfiken?

Inläggav PowerMizer 18 mar 2010 01:07

Jag har tre "bortglömda" linuxdatorer just nu:
1 brandvägg mellan nätverket hemma och "bred"bandet
2 En fil- och mailserver som även sköter alla torrenter. Men den ska nog bort eller konfigureras till nått annat... :?
3 En liten burk med en lätt linuxvariant som är filserver och även streamar musik o video till stereon/TV'n

Här är en bild på mitt skrivbord när jag loggat in via SSH på burkarna och lite av webbgränssnitten.
Skärmbild-1.png
Det finns en gräns på 5 GB nedladdning per månad via ICE.NET, men jag har visst dragit över med 17 GB redan enligt Smoothwall...:oops:
Jag skyller väl på barnen!! :P
Skärmbild-1.png (209.46 KB) Visad 9180 gånger


Karro: Vad gör dina "bortglömda" linuxburkar??? *nyfiken*
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Föregående

Återgå till IT och datorer - Mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron