Dataslakt

Dataslakt

Inläggav Karro 12 mar 2011 15:01

Nu har jag lärt mig att i gamla hårddiskar finns jättefina magneter. Jag har redan gjort mig av med gamla hårddiskar för ganska länge sedan, men samlar på dem.

Nu hittade jag två st jetstråleskrivare på en loppis för 15kr/st. Det visar sig att ingen av dem fungerar på Linux, så det blir slakt. Vet inte riktigt vad man ska ta reda på från dem. Ett park polerade stålaxlar och några stegmotorer kanske?

finns det fler bra saker man kan hitta i gamla dataprylar?

Förbaskat förtretligt att alla gamla bandstationer är borta för länge sedan, för de har säkert jättebra motorer att använda som generatorer i vindturbiner. Man skulle ha tänkt på det här på den tiden. Många datacentraler hade ju också rum av blybatterier som skrotades.

Problemet är ju ofta att när man kan få tag på saker, så vet man inte att det finns bra grejer i dem. Sedan när man behöver något, för man betala dyrt för det. Därför samlar jag ibland på mig "skrot" och slänger inte något som inte är rent uppenbart skräp.

Jag har några gamla bilar stående. Borde köras till skroten, men kanske det är bättre att plocka mekanik från dem, än att betala för att få dem skrotade?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Dataslakt

Inläggav cman 12 mar 2011 20:06

Jag har ett par 12 volt generatorer som jag plockat från gammal labbutrustning (långsamma centrifuger etc etc), efter lite manuell rotation (tror jag var uppe i ca 4 varv i sekunden så låg de på ca 3-3,5A.

Jag vet dock inte hur fasen jag skall fästa rotor på dem.. har försökt med ett gammalt fläktblad, men den lossnade ganska snabbt, även om jag fäste den med stålvajjer.. någon som har något tipps?
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Dataslakt

Inläggav Karro 15 mar 2011 11:50

Jag gjorde en sista googling på skrivarna och fann att någon har skrivit drivrutiner för dem för linux. Så det blev ingen slakt av dem, utan en av dem får bli min huvudskrivare. Kanske den inte har alla finesser som en modern skrivare, men den verkar gedigen och enkel, samt att den går på 18V så jag inte behöver någon växelriktare för att använda den. En ny bläckpatron med skrivhuvud bara, sedan fyller jag på bläck själv.

Drivern på linux sköter allt, så skrivaren har ingen egen elak intelligens som kan säga saker som "bläcket slut", "hjälp, jag är trasig", "du har gjort fel", "kalla på reparatör", eller liknande.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland


Återgå till IT och datorer - Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster