Hur mäter / ser man att ett batteri är fullt?

Vanliga frågor kring sol-, vind- och vattenkraft, med råd och tips, samt installations- och inkopplingsanvisningar

Hur mäter / ser man att ett batteri är fullt?

Inläggav cman 10 feb 2010 21:12

Hej!

Läser med jämna mellanrum här, men har inte varit så aktiv. Det är så att jag har gjort en liten solcellsanläggning här hemma, med en 12v 400A solcellsplatta kopplat till regulator och sedan ett 7,2A blybatteri (förseglat) och en liten 150W invertor för att kunna ladda småelektronik här hemma. Nu är det så att jag undrar hur man kan se att batteriet är upp laddat? Jag läste någonstans att det skall vara 12,7V för att det skall vara det, stämmer detta? Kan man mäta på amperen något? (Försökte mig på det en gång och blev en mätare fattigare och två kablar varmare, det är ju liksom inget AAA batteri, haha!) Annars får man väl räkna ut 7,2/0.4 och boka tid i kalendern.. ;)

jag kanske svarade på min fråga själv, så någon som kan bekräfta eller dementera vore kanon!
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Hur mäter / ser man att ett batteri är fullt?

Inläggav Robban 10 feb 2010 22:36

Det första är att man mäter batteriets kapacitet i Ah, inte i A. Strömmen från även ett så litet batteri kan bli flera hundra A, som du märkte.

Spänningen ska aldrig vara under 11V, så du får hålla koll på det när du använder växelriktaren. Om spänningen är 12,7V när det stått oanvänt och utan laddare några timmar så är det fulladdat. Regulatorn ska ladda till max 14,1V och sedan minska spänningen så småningom när batteriet är fullt.
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: Hur mäter / ser man att ett batteri är fullt?

Inläggav Martin 11 feb 2010 02:16

11 volt är väldigt lågt. Ett normalt batteri tar mycket stryk av så djupa urladdningar.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Hur mäter / ser man att ett batteri är fullt?

Inläggav cman 11 feb 2010 18:14

Ah.. ja givetvis menade jag Ampere timmar, inte Ampere.

Tack för svaret!
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Hur mäter / ser man att ett batteri är fullt?

Inläggav Bittämjaren 26 okt 2013 22:54

Jag mäter spänningen över batteriet samtidigt som jag bedömmer hur mycket laddningsström batteriet tar emot.
På ett 12V blybatteri är värdet 12,8V och obefintlig laddström = fulladdat batteri för mig.
Med obefintlig laddström menar jag är laddström lika med självurladdningen på batteriet.

Nu har jag samtidigt "väckt liv" i den här tråden med detta flera år senare inlägg :!:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD


Återgå till Allmänt kring energi, sol-, vind- och vattenkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron