Bearbetning av aluminium

Metaller och konstruktioner, magneter, lager, m.m.

Bearbetning av aluminium

Inläggav Farfar 24 aug 2010 22:23

Har skaffat mig en gasolbrännare och lödpinnar för att löda (svetsa) aluminium. Köpt lite material på en skrot för att testa det hela. Lödpinnarna heter Alumaloy, motsvarande andra namn är DuraFix, Alutite m.fl namn. Finns många filmer på YouTube. Köpte pinnarna på blocket, 5 små pinnar för 218:- inkl. porto. Givetvis blir det billigare via Ebay men det är jag inte mogen för ännu.

Nu tänkte jag knäcka till diverse plåtar som sedan skall lödas ihop. Har ett gammalt minne om att aluminium skall bockas efter hur plåten är tillverkad för att den inte skall spricka. Kan det finnas någon sanning i detta?
Användarvisningsbild
Farfar
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 dec 2008 23:09
Ort: Göteborg & Sandsjön, Sexdrega.

Re: Bearbetning av aluminium

Inläggav lillmalen 26 aug 2010 09:09

Yes, bocka alltid vinkelrätt valsriktningen
lillmalen
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2010 06:03

Re: Bearbetning av aluminium

Inläggav Karro 26 aug 2010 09:29

Berätta hur det går, för jag har undrat över de där pinnarna.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2209
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bearbetning av aluminium

Inläggav Farfar 26 aug 2010 12:36

Tack, valsriktningen var det nog, ja. Var o kollade nu, med lupp, ser inte ett spår av detta. Har fem kvadratiska bitar ett testa med. Får väl provbocka den ena. Inte heller en annan bit som redan är bockad, typ durkplåt, verkar ha någon synbar skillnad.

Ok, skall notera här hur det funkat.

Det ser i alla fall enkelt ut på diverse filmer. YouTube - durafix
Användarvisningsbild
Farfar
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 dec 2008 23:09
Ort: Göteborg & Sandsjön, Sexdrega.

Re: Bearbetning av aluminium

Inläggav carl.c 09 okt 2010 10:40

Nja, många konstruktioner måste bockas åt flera håll, men har du en stor plåt försök hitta valsriktningen, slag och bockningar gör aluminium hårdare, blir det tillräckligt hårt så spricker det. Så bockar man fel kan det vara nästan omöjligt att trycka tillbaka och bocka om utan att plåten spricker, samma om man har får snäv bockningsradie. Fast vanligt lågt legerad ganska mjuk aluminium är det inget större problem med.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Bearbetning av aluminium

Inläggav Farfar 10 okt 2010 11:46

Tack, har bockat och ser inget konstigt, inga tendenser till sprickor, så det gick bra för mina behov.
Användarvisningsbild
Farfar
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 dec 2008 23:09
Ort: Göteborg & Sandsjön, Sexdrega.

Re: Bearbetning av aluminium

Inläggav carl.c 10 okt 2010 12:32

Jag har hårdlödit sånt, rugga bort oxideringen där du tänker svetsa,tvätta med rödsprit se till att det är riktigt rent, applicera flussmedel där du ska svetsa, flussmedel blandas med vatten enligt anvisning, värm lagom och tillför svettråd,Svetstråden doppas i flussmedlet, det ska liksom fastna på ytan om jag inte minns helt fel.. Svetsarna blir grymt fina om det är rent och utan oxidskikt. Värmer man för mycket smälter aluminium ganska lätt så man får vara lite försiktig och snabb med brännaren. : )

det är ganska bra om man inte har allt för skarpa kanter på det man vill svetsa fast också, det blir lättare brottsanvisningar då.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Bearbetning av aluminium

Inläggav Farfar 10 okt 2010 12:44

Har köpt några korta stänger med alutite -
http://www.google.se/search?q=alutite&ie eller vad just nu dessa heter, finns många olika namn. Dock har jag inte lödat ännu. Vad jag sett på YouTube och läst i olika forum så täcker detta mina behov. Skall dock läsa lite mera om det du beskrev, verkar bli billigare.
Användarvisningsbild
Farfar
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 dec 2008 23:09
Ort: Göteborg & Sandsjön, Sexdrega.

Re: Bearbetning av aluminium

Inläggav Dunder 18 jan 2011 20:02

Bockade aluminium idag utan problem! Och det beror nog på att jag köpte aluminium med dom egenskaperna som gör den ganska formbar!
Men jag har faktiskt råkat ut för ett felköp en gång, vilket gjorde att aluminiumen inte gick att bocka! Men den vanligaste aluminiumen som handlarna har på hyllorna hemma är bockbar. Blir ju lite svårt annars att bocka fyra sidor till en låda, som exempel annars!
Ja löda Alu är nog bra!
Men det optimala är nog ändå, att gå till den lokala smedjan och få det Tigsvetsat!
Dunder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jan 2011 10:35

Re: Bearbetning av aluminium

Inläggav Göran.W 23 jan 2011 16:46

Mig svetsa går med bra men kräver bra mycket ström tex 3 mm kräver runt 120 Amp
Sen är det lite bakvänt att man måste mot svetsa om det ska bli snyggt.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Bearbetning av aluminium

Inläggav Dunder 24 jan 2011 08:34

Ja att migsvatsa alu hade nog varit en fördel då jag håller på med mina pontoner, Grejen med migen är ju att det går så mycket fortare än andra svetsmetoder. Nu har jag aldrig testat att miga aluminium, Men om man har rätt grejer så ska det tydligen vara det snabbaste sättet att samanfoga aluminiumet!
Dunder
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jan 2011 10:35

Re: Bearbetning av aluminium

Inläggav Göran.W 25 jan 2011 01:35

Att miga i aluminium är inte svårare än att svetsa i bil plåt.
Det som kan vara lite svårt i början är att mot svetsa istället för med svetsa som man gör i vanligt bon järn.
Motsvetsar man inte blir svetsarna inte snygga att se på.
Tig faller bort direkt om man ska svetsa stora pontoner om man inte vill hålla på med det hela sommaren dvs.
Min billiga mig från CO funkar bra till aluminium om man inte har några stora böjar på slang paketet.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Bearbetning av aluminium

Inläggav Karro 25 jan 2011 15:04

Vad har du för gas till din MIG?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2209
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bearbetning av aluminium

Inläggav McB 25 jan 2011 19:08

Ren argon klarar väl det mesta man stöter på med både mig och tig.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Bearbetning av aluminium

Inläggav Göran.W 25 jan 2011 20:46

När jag mig svetsar aluminium är det argon.
När jag Mag svetsar låg legerat stål använder jag koldioxid men det är mer vanligt att man använder Argon\Koldioxid mix.

MIG (Metal Inert Gas) Inaktiv gas = ren gas av någon sort
MAG (Metal Active Gas) Aktiv gas = gas blandning av 2 eller fler sorters gas

Dom flesta använder bland gas och Mag svetsar och inte Mig svetsar som dom flesta felaktigt påstår.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Nästa

Återgå till Metaller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst