Vinylester ej lämpligt för rotorskivor till generatorer

Tips och råd som handlar om epoxy, vinylester, polyester och andra plaster.

Vinylester ej lämpligt för rotorskivor till generatorer

Inläggav Göran 26 jul 2009 00:46

Jag pratade med Henrik Uddemar på Kompositfabriken om de problem jag har att få vinylester att fästa mot stål och jag fick då veta att vinylester har dåliga egenskaper som lim. Av den anledningen anser jag inte vinylester vara det lämpligaste valet vid ingjutning av magneter på rotorskivor. Jag har i och för sig bara testat vinylester med 150°C temperaturtålighet, men vad som händer är att det släpper från underlaget (rotorskivan) och det spricker under härdning om man gjuter allt vid ett och samma tillfälle.

Det är också svårt att gjuta in statorlindningarna med vinylester med så hög temperaturtålighet. Häller man i all plast vid ett och samma tillfälle uppstår stora sprickor när plasten härdat så det gäller att gjuta i omgångar med någon eller några timmars mellanrum. Att klippa ned bitar av glasfiber hjälper inte mot sprickbildningen, så jag upplever vinylester med hög temperatur som en svårjobbad plast. Vinylester är annars en härdplast med hög kemikalieresistens och hållfasthet. Någon med mer kunskap om vinylester kanske har ytterligare information?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vinylester ej lämpligt för rotorskivor till generatorer

Inläggav KennethE 26 jul 2009 12:19

Det låter som en väldigt bra idé att tala med experter på sådana material eftersom det ju är lätt hänt att man missar någon faktor, helst skall man nog tala med flera experter.

En faktor jag spontant kommer att tänka på är ju viskositeten innan härdning, gjutmassan bör vara ganska lättflytande och dessutom inte härda för fort, detta för att fylla ut in i minsta vrå och att luftbubblor skall hinna upp till ytan. Vibration kan antagligen hjälpa till med båda faktorerna, används ju rutinmässigt vid gjutning med betong.

Idealet skulle kanske vara en lättflytande ljushärdande enkomponetsplast? Ljushärdande plast används ju bl.a. av tandläkare, men då en ganska trögflytande för att vara formbar.

En lättflytande sådan borde ju vara idealisk, fyll på i lugn och ro och få bort alla luftbubblor. När man sedan är nöjd och belåten tänder man den stora lampan och härdar allt på några minuter.

Det kanske finns någon expert på något universitet som forskar om sådant man kan tala med?
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Vinylester ej lämpligt för rotorskivor till generatorer

Inläggav Göran 26 jul 2009 20:48

Jag blandade i för lite härdare en gång och det räddade vinylestern från att spricka, men jag vet inte vad som händer om man sluthärdar den till 60°C, den kanske spricker då?

Enkomponentplast som härdar i ljus har jag, men jag har inte testat den än. Limningsförmågan och temperaturkänsligheten känner jag inte till. Den är inte mer trögflytande än polyester.

Det jag gillar bäst är ändå epoxi. Kompositfabrikens Epoxisystem 1 som jag använt är luktfri, innehåller inte styren vad jag vet och den krymper inte. Den klarar 70-80 temperatur och den har mycket god vidhäftningsförmåga mot alla material.

Att vibrera för att få bort luftbubblor rekommenderas även vid gjutning av plaster.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vinylester ej lämpligt för rotorskivor till generatorer

Inläggav Martin 27 jul 2009 02:43

De flesta använder ju polyester eller epoxi och det fungerar ju bra i de flesta fall. :) Och en generator
med olika lindningsvarv är ju effektivare med mindre värmeförluster, så där kanske vinylester med en
temperaturtålighet på 150 C är onödigt.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Vinylester ej lämpligt för rotorskivor till generatorer

Inläggav KennethE 27 jul 2009 11:44

Det kan ju variera en hel del mellan olika tvåkomponentsmaterial, men för t.ex. Super Epoxy påverkar mängden härdare härdningstiden, men jag har aldrig märkt att lite mindre härdare skulle ge ett svagare slutresultat. Att härda vid lägre temperatur tar ju längre tid men verkar ge starkare slutresultat, möjligen kan det bli ännu starkare ifall man efterhärdar vid högre temperatur när härdningen är nästan klar?

Som sagt tidigare, det finns nog forskning på sådant som man kanske kan få ta del av ifall man hittar rätt person?
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Vinylester ej lämpligt för rotorskivor till generatorer

Inläggav Göran 27 jul 2009 16:57

Ja så funkar det nog. Jag försöker läsa på själv innan jag ställer frågor till experterna.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vinylester ej lämpligt för rotorskivor till generatorer

Inläggav larsb 21 aug 2009 16:36

hej
Som anhängare till vinylester (jmf med epoxi) ser jag saken annorlunda än det som sagts i den här tråden.
Att epoxi är bättre som lim är dock ingen tvekan i övrigt tycker jag vinylester el polyester är bättre.
Problemet med krymp o sprickor beror på fel härdare eller/och fel acclererad vinylester.
om man ska blanda i något för att minska krymp o sprickor är talk eller aluminium trihydrat lämpligt dessutom billigt
Vidhäftningen mot metall är bra bara ytan är ren.
priset är ju ytterligare en faktor då vinylester kostar 1/5 del o polyester 1/10 del av epoxi.
Dessutom är hälsorisken med polyester mindre även om det luktar illa.

Har beställt rotorskivor och magneter från solberga vind så ja får återkomma med resultatet
larsb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 dec 2008 16:26
Ort: skjutsbol värmland

Re: Vinylester ej lämpligt för rotorskivor till generatorer

Inläggav KennethE 21 aug 2009 18:26

Vidhäftningen borde man väl kunna lösa genom att spreja på någon lämplig typ av lim innan gjutning?

Kontaktlim borde gå att förtunna med lämpligt lösningsmedel så att det fungerar att spreja och man kan då få ett tunt skikt som sedan efter att det torkat helt vinylestern kan fästa bra mot?

Fast en nackdel är ju då att det blir ett moment till och väntetiden tills limmet torkat.

Men de flesta problem får ju att lösa, fast det förutsätter ju att fördelarna i övrigt med vinylester överväger det extra jobbet.

En annan möjlighet skulle ju vara att fräsa ut hål för magneterna i en plast- eller glasskiva i samma tjocklek som magneterna som man limmar fast magneterna i samt limmar på en tunn skiva på varje sida. Kan man lösa fräsningen billigt och hittar lämpligt material kan det vara både bättre och billigare än ingjutning.

Möjligen kan det vara ett alternativ att använda järnplåt, eller möjligen till mässingsplåt eller plast på ena sidan beroende på hur fältlinjerna påverkas. Mässing kan ju orsaka virvelströmmar men i detta fallet är jag inte säker på att det är ett problem eftersom den inte rör sig genom magnetfältet, bara det sekundära magnetfältet från spolarna, och det skulle till och med kunna vara en fördel. Aluminium är en annan möjlighet, även för det mittersta lagret. Vatten- eller laserskärning borde vara det bästa alternativet för bästa precision och borde ju inte vara så dyrt ifall man skall producera större serier, och det är väl målsättningen med Görans snurra? För enstaka prototyper borde det gå att borra och fila även om det är mer arbete.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Vinylester ej lämpligt för rotorskivor till generatorer

Inläggav KennethE 21 aug 2009 18:27

Jag tror att gjutningen kommer att visa sig vara en återvändsgränd när man börjar med större serier.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Vinylester ej lämpligt för rotorskivor till generatorer

Inläggav Göran 24 aug 2009 04:00

Använder man epoxi behöver man inte vara proffs för att lyckas och det är en fördel som bör väga tungt för nybörjaren. Den extra kostnaden bör heller inte bli mer än en 100-lapp och det är en försvinnande liten del av den totala kostnaden.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Plaster

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster