Klart med nya katastrofbestämmelser för egenproducerad el

Re: Klart med nya katastrofbestämmelser för egenproducerad el

Inläggav Jernet 16 maj 2009 17:06

Detta är en skrämmande utveckling!


Minst sagt!

Dom snackade om "röda ryssar" förr, men jag undrar hur långt efter sverige är i "storebrorspolitiken" :evil:
Jernet
 

Re: Klart med nya katastrofbestämmelser för egenproducerad el

Inläggav TonyMontano 16 maj 2009 18:58

haha dom vill inte att vi säljer el och inte använda internet snart heller... snart har vi inga rättigheter mer :(
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Klart med nya katastrofbestämmelser för egenproducerad el

Inläggav PowerMizer 16 maj 2009 19:51

deepforest skrev:Nu vill de ta bort internet också: . . .
. . . Sanningen är väl den att de vill ha MAKT över nätet. Det vore ju hemskt om pöbeln kan surfa fritt och säga vad man tycker.
Vi får väl gå tillbaks till FIDONET! :D
Jag kopplade upp mej på en POINT i Jämtland (Strömsund) och körde även "Terminat" på min burk mot min nuvarande fru. Vi hade en egen "Zone Mail Hour" morgon o kväll när datorerna utbytte echomail. Funkade klockrent! Elektroniska kärleksbrev före internets och e-postens genombrott! 8)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Klart med nya katastrofbestämmelser för egenproducerad el

Inläggav KennethE 16 maj 2009 22:06

Radioamatörerna körde ett mycket avancerat globalt datornätverk långt innan någon utanför universiteten visste vad Internet var.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Klart med nya katastrofbestämmelser för egenproducerad el

Inläggav Jernet 17 maj 2009 05:24

KennethE skrev:Radioamatörerna körde ett mycket avancerat globalt datornätverk långt innan någon utanför universiteten visste vad Internet var.

RTTY? :mrgreen:
Jernet
 

Re: Klart med nya katastrofbestämmelser för egenproducerad el

Inläggav KennethE 17 maj 2009 09:35

RTTY var nog bland de första lösningarna de körde ja. Den användes för övrigt även av Interpol under många år, men det var radioamatörerna som skapade det.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Klart med nya katastrofbestämmelser för egenproducerad el

Inläggav Farfar 17 maj 2009 09:55

Nä, RTTY var inte först inom amatörradion, det var telegrafi (datatrafik :-) .
RTTY var ju trevligt, TTY-maskinerna var dock lite jobbiga, gick inte att använda när någon familjemedlem skulle sova. Men när datorn kom med i bilden, då var det kul.

Senare kom AMTOR och diverse andra mera sostifikerade system. Först när Packet Radio (PR) kom så kan vi tala om något liknande internet. Då kunde vi skicka nyheter och mail jorden runt i den mån nätet var utbyggt. Själv körde jag en PR-BBS under 20 år, SK6YW. Var med om att bygga upp nätet här i landet. Allt byggdes på verkligt amatörmässiga grunder. Tror det finns lite spår av det finns kvar än idag men internet slog ut populariteten.

Att nätet skulle begränsas av vissa grupper, det var klart redan i slutet på 90-talet. Att det är ekonomiska intressen, det är självklart. Jag skall inte gå in på politik men det finns mycket dokumenterat om detta och vilka grupper som ligger bakom.
Användarvisningsbild
Farfar
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 dec 2008 23:09
Ort: Göteborg & Sandsjön, Sexdrega.

Re: Klart med nya katastrofbestämmelser för egenproducerad el

Inläggav Michael 17 maj 2009 10:27

Kul med historia jag har hört en del om olika nät av min morbror sm5hse men då var jag för liten för att bry mig, en fantastisk morbror som alltid ritade eller byggde en lösning på mina elektronik problem :D
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Klart med nya katastrofbestämmelser för egenproducerad el

Inläggav Jernet 17 maj 2009 12:00

Visst var telegrafi före RTTY, men det är inget jag kallar för datatrafik.
di di di ditt ditt di da da da ....
Jernet
 

Föregående

Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster