Glädjande besked för alla!

Re: Glädjande besked för alla!

Inläggav Jernet 10 mar 2009 10:54

Man söker först bidraget, sedan gör man installationen, sedan begär man utbetalning.


OK! Det förklarar en del av jag jag funderade på.
Har du alltså inte kulor å betala hela kalset själv med så är du blåst! Möjligen ta ett kortsiktigt lån :(
Nåväl! Bara jag får 60% av investeringen tillbaks inom rimlig tid är det väl okey antar jag.
Jernet
 

Re: Glädjande besked för alla!

Inläggav Jernet 10 mar 2009 20:12

Just nu snackar dom om det på tv4-nyheterna
Jernet
 

Re: Glädjande besked för alla!

Inläggav JohanMossfeldt 10 mar 2009 20:51

Det vore oerhört tråkigt om det blir som du säger Jernet, att man måste betala för att sedan få tillbaka. Då blir det bara dom som har råd som kan göra något på elräkningen och för miljön. Vi får hoppas på ett bättre alternativ, delade fakturor eller liknande.

Vi hade en kortare diskussion hemma och kom snabbt fram till att om förslaget går igenom och det blir ett enkelt system för bidragen så installerar vi en anläggning direkt. Minst 1kW kommer vi satsa på isådana fall, gärna 2.
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Glädjande besked för alla!

Inläggav PowerMizer 10 mar 2009 21:50

Med lite "blå-röta" (tur) så kanske det går att göra som jag brukade göra med momsen: Bokföra att fakturan kommit, skicka in momsdeklarartionen, får momspengen av SKM, betala fakturan, bokföra fakturan som betald. Med lite planering gick det att återfå momsen innan fakturan förföll! :mrgreen: Det var årligen en faktura på ~500', och 100' i moms ligger man ju inte ute med i onödan!
Undrar om man kan hinna få bidraget före fakturan förfaller?? Nja, det blir nog tight...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Glädjande besked för alla!

Inläggav Göran 11 mar 2009 01:31

Firman man köper panelerna ifrån kanske kan dela upp betalningen så att kunden slipper ligga ute med pengar? :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Glädjande besked för alla!

Inläggav JohanMossfeldt 11 mar 2009 09:31

Det låter bra Göran!
Vi får vänta och se vad som händer framöver. En artikel på Nyteknik.se ger fler glädjande besked iallafall. Speciellt för oss som planerar mindre anläggningar med små överskott.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 534148.ece
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Glädjande besked för alla!

Inläggav Jernet 11 mar 2009 10:00

Göran skrev:Firman man köper panelerna ifrån kanske kan dela upp betalningen så att kunden slipper ligga ute med pengar? :wink:


Ja i mitt fall lär den firman bli du :mrgreen:

Vi hade en kortare diskussion hemma och kom snabbt fram till att om förslaget går igenom och det blir ett enkelt system för bidragen så installerar vi en anläggning direkt. Minst 1kW kommer vi satsa på isådana fall, gärna 2.


Vi kanske kan sammbeställa från Göran då (om du ska beställa av honom) för att om möjligt kunna få ett något bättre pris.
jag leker med tanken att kanske Göran i sin tur kan få lite bättre pris av sin leverantör om han bestället paneler å utrustning för 200-250,000:- Brutto.
Jav vill även ha hjälp av Göran med denna installation då jag är osäker och vill inte paja sönder en anläggning för 100 lök.
Jernet
 

Re: Glädjande besked för alla!

Inläggav mastermute 11 mar 2009 10:21

Jernet skrev:vill inte paja sönder en anläggning för 100 lök.


"Lite spill får man räkna med" :wink:
- Johan
mastermute
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 jan 2009 03:16
Ort: Jönköping

Re: Glädjande besked för alla!

Inläggav Karro 11 mar 2009 11:25

Jag monterade mina 3st 100W solpaneler själv och var hela tiden rädd för att tappa dem eller tappa något i dem. De är såpass tunga att jag inte klarade av att lyfta upp dem på väggen, en bit upp, på rak arm och sedan skruva fast samtidigt. En person lyfter en skruvar. Så blev inte kabelmatningen speciellt bra heller. Jag vet inte riktigt vad bra kabelmatning är till sådanadär. Vet någon? Det behövs ju specialkabel. Jag använde 4mm² högtalarkablel, vilket jag alltså inte är nöjd med. Sedan ska kablarna in i huset (källaren) och fördelas ihop på något vis.

Man kan nog montera själv om någon skriver en "monteringsanvisning", eller Göran säljer ett litet mini-kit, som innehåller just solpaneler, monteringsvinklar, kabel, kabeldosor, bruksanvisning, och/eller vad som nu behövs, så man får rätt grejer från början. (hint hint!). Annars bör man ha kontakt med en välsorterad el-firma eller -grossist för att få rätt material.

Eller så skiter man i perfektion, monterar och låter det bli som det blir.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Glädjande besked för alla!

Inläggav PowerMizer 11 mar 2009 12:14

Karro skrev:Jag monterade mina 3st 100W solpaneler . . . Jag använde 4mm² högtalarkablel, vilket jag alltså inte är nöjd med.
Du drog en högtalarkabel till varje? 12 / 24 V?

Jag räknade på en (1) 100-Wattare vid 12 V och 10 meter mellan panel o regulator/batterier och det blir ett spänningsfall på 5,9 %. Parllellkopplar man 3 paneler på samma kabel så blir det ~18 %!

Ett tips är att dra en FKKJ (EKKJ) 3X16+16 och koppla de tre negativa anslutningarna till PEN-ledaren (Jordflätan) och en positiv anslutning till varje fasledare, då blir den resulterande förlusten ~3 %.
Karro skrev:Det behövs ju specialkabel.
Varför då? Möjligen en speciellt dålig kabel p.g.a. den låga spänningen. :?
Karro skrev:Eller så skiter man i perfektion, monterar och låter det bli som det blir.
Ja, bara man får den att sitta hyggligt rakt och i rätt vinkel så krävs enligt min mening bara en grov elkabel och klammer. Syftet är primärt att ta tillvara på energi, det sekundära (som estetik) får ses som en bonus. :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Glädjande besked för alla!

Inläggav Karro 11 mar 2009 13:17

PowerMizer skrev:
Karro skrev:Jag monterade mina 3st 100W solpaneler . . . Jag använde 4mm² högtalarkablel, vilket jag alltså inte är nöjd med.
Du drog en högtalarkabel till varje? 12 / 24 V?

Jag räknade på en (1) 100-Wattare vid 12 V och 10 meter mellan panel o regulator/batterier och det blir ett spänningsfall på 5,9 %. Parllellkopplar man 3 paneler på samma kabel så blir det ~18 %!

2x4mm² per panel, där varje ger 3.3A. Ger ett spänningsfall på ca 0,14V eller 0,6% på 2x5m kabel. Högtalarkabeln är tunn och smäcker, men inte riktigt vädertålig. Jag har ca 5 meter mellan paneler och laddregulator. (uträkningarna för 24V. Det blir annorlunda för 12V)
Ett tips är att dra en FKKJ (EKKJ) 3X16+16 och koppla de tre negativa anslutningarna till PEN-ledaren (Jordflätan) och en positiv anslutning till varje fasledare, då blir den resulterande förlusten ~3 %.

Ett bra tips om man har långt avstånd mellan solpaneler och laddregulator. Dock behöver man fortfarande en kabelstump mellan solpanel och en kopplingsbox för anslutningen till den lite grövre kabeln. Inte svårt, men ändå något att tänka på och som kan gå fel om man är helt ovan.

Har man inte tänkt använda MPPT så spelar det inte så stor roll om man tappar mellan paneler och batteri, för det tappet kan man i alla fall inte tillgodogöra sig.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Glädjande besked för alla!

Inläggav PowerMizer 11 mar 2009 14:05

Ja, vi är väl i fel tråd och surrar nu igen, men... :roll:

Uträkningarna stämmer. (Som dom brukar när du är i farten! :mrgreen: )
Karro skrev:Har man inte tänkt använda MPPT så spelar det inte så stor roll om man tappar mellan paneler och batteri, för det tappet kan man i alla fall inte tillgodogöra sig.
Jag håller inte riktigt med dej även fast du egentligen har rätt: jag har hellre en optimal installation med grova ledare och bra grejor. Om sen regulatorn "bränner upp" en massa effekt så är det på ett kontrollerat ställe. Byter man regulatorn så är allt optimalt! Hoppas och tror att du förstår min poäng. :)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Glädjande besked för alla!

Inläggav Cyklisten 11 mar 2009 15:58

PowerMizer skrev:Ett tips är att dra en FKKJ (EKKJ) 3X16+16 och koppla de tre negativa anslutningarna till PEN-ledaren (Jordflätan) och en positiv anslutning till varje fasledare, då blir den resulterande förlusten ~3 %.

Det är inte ett särskilt bra tips. Den enda PEN-ledaren på 16mm2 för lika mycket ström som de tre fasledarna på tillsammans 48mm2. För att få minimalt spänningsfall ska plus- och minusledarna ha samma area, alltså 32mm2 i det här fallet.
Cyklisten
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 dec 2008 21:02

Re: Glädjande besked för alla!

Inläggav PowerMizer 11 mar 2009 16:51

Cyklisten skrev:Det är inte ett särskilt bra tips.
I sak har du rätt, men i praktiken är det en billig kabel och totalt blir resultatet "bara" 3 % förluster i kabeln.
Billigt, standardgrejor och det funkar; KISS! :mrgreen:

PS. Surfar trådlöst från verkstaden nu! DS. :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Glädjande besked för alla!

Inläggav Cyklisten 11 mar 2009 17:21

Här är ett referat av förslaget, som jag hittade på webbtinget.se, session 7. Det gäller bara för nätanslutna anläggningar. De 50 miljonerna tror jag tar slut snabbt!

"I budgetpropositionen för 2009 aviserades ett nytt statligt stöd för solceller för perioden 2009-2011. Ett förslag till förordning som ska reglera stödet har tagits fram av Regeringskansliet och berörda myndigheter i samarbete med en referensgrupp bestående av branschföreträdare.

Förslagets huvuddrag är att stödet blir ett investeringsstöd på högst 60 % av stödberättigande kostnader (projektering, material och installationsarbete) för nätanslutna solcellssystem och att stödet kan sökas av alla typer av aktörer (privatpersoner, företag, offentliga och andra organisationer). För 2009 finns 50 miljoner kronor avsatta för stödet. Föredraget kommer att beskriva ytterligare detaljer.

Förslaget till stödförordning måste godkännas av EU-kommissionen innan det kan beslutas av regeringen och därefter träda i kraft. Stödet anmäldes till kommissionen den 6 februari 2009."
Cyklisten
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 11 dec 2008 21:02

FöregåendeNästa

Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster