Vet du KennethE vilka tryck som krävs för att luft skall vara i flytande form vid rumstemperatur?
När man komprimerar luften så blir den varm, denna värme måste man tyvärr kyla bort och i fallet med bilen ovan med kompressorn i bilen så vore denna värme en ren förlust eftersom man inte har någon annan värmesänka än omgivningen.
Sedan när man tar ut tryckluften ur behållarna så blir den kall om och när trycket sänks och luften expanderar. Då kan man utnyttja samma kylare till att istället värma luften och i fallet med bilen ovan så krävs vid "större" effektuttag att man tillför värme genom att elda ett bränsle.
När luften släpps in i motorn så måste den fortfarande ha ett tryck eftersom det enbart är trycket som ger arbete när temperaturen på luften in inte är hög. Så när den i motorn expanderar (trycket sänks) så sjunker återigen temperaturen. Det som släpps ut är då kallare än omgivningen och kallare än den luft som togs in i kompressorn vid uppladdning.
Energin finns dock endast i form av tryck eftersom temperaturen aldrig blir högre än omgivningstemperaturen.
Som jag ser det så finns det för stora frågetecken kring hur mycket tillsatseldning som krävs för normal körning när nästan all expansion skall ske i motorn. Räckvidden på luftbilen då man kör superlugnt och aldrig över 50 km/h är ointressant.
Om man inte värmer luften som leds in i motorn då hög effekt tas ut så antar gasen flytande form i slutet av expansionen och det blir svårt att få ut "gasen" ur cylindern så att man kan fylla på ny vid nästa arbetstakt.
Läs gärna denna artikel:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e14870.eceOch titta sedan på resultatet i tentauppgift #4 i denna fil.
http://www.energy.kth.se/COURSES/4a1112 ... -05-16.pdfDetta är säkert grekiska för många men hur som helst är slutsatsen denna
Det krävs minst 1320 liter luft trycksatt till 300 bar för att ge den energimängden ut från en optimal luftmotor utan förluster.
"Aircar" säger att 300 liter luft vid 300 bar räcker för att ge 20 kWh energi.