Diesel av vatten var en bluff

Diesel av vatten var en bluff

Inläggav KennethE 23 jan 2009 15:52

Diesel av vatten var en bluff

En indonesisk man lyckades enligt TT-AFP lura i landets president Yudhoyono att han kunde tillverka diesel av vatten.

Mannen lyckades efter att ha bländat statschefen också övertala en universitetsrektor att anslå motsvarande 740 000 kronor för massproduktion av dieseltillverkningsmaskiner. Bedrägeriet upptäcktes dock av statliga forskare. Dessa analyserade mannens "vattendiesel" och kunde avslöja att det var helt vanlig diesel från det statliga oljebolaget Pertamina.

Mannen har dömts till tre och ett halvt års fängelse men kommer enligt TT-AFP att överklaga domen.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Diesel av vatten var en bluff

Inläggav mastermute 23 jan 2009 19:35

Jag läst någonstans att någon har klarat av att göra vin av vatten, men diesel :roll:
- Johan
mastermute
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 jan 2009 03:16
Ort: Jönköping

Re: Diesel av vatten var en bluff

Inläggav KennethE 23 jan 2009 19:55

Vin av vatten, det var vä l i en viss bok som en del betraktar som en sagobok. ;-)

Personligen föredrar jag att förlita mig på förtroendeingivande böcker som t.ex. Discworld. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Diesel av vatten var en bluff

Inläggav JasonCW 24 jan 2009 16:33

Alltså det är skrämmande vilken låg nivå det är på den tekniska kompetensen hos många i maktpositioner.
Det skall fasen inte krävas forskare för att genomskåda en sådan bluff som denna. :shock:
Alla borde veta att diesel innehåller kol och väte eftersom det frigörs koldioxid och vatten när det förbränns och vatten består enbart av väte och syre. Hur skulle man då kunna göra diesel av vatten!?

Det finns många så kallade "luftbilar" som koncept i världen (varav många ifrån Indien), bilar som drivs med hjälp av tryckluft från trycktankar i bilen. Vissa med tryck upp till hela 300 bar och hävdar att man skall kunna "ladda" dem med en kompressor ombord kopplad till ett vanligt eluttag.
Jag har ännu inte lyckats klura ut hur verkningsgraden på ett sådant system skulle kunna bli särskilt högt, men många hävdar högre "El-to-Wheel"-verkningsgrad än elbilar med batteri. Tryckluft är bland de mer förlustutsatta energibärare man kan tänka sig eftersom luft är kompressibelt och värmeförlusterna vid höga tryck är enorma. För att trycksätta kärl till 300 bar krävs industrikompressorer med kraftiga kylsystem, det är inget man kan bygga in i en liten bil.

Nu kan jag inte med att lura folk medvetet för att testa dem, men om jag kunde det så hade man nog hittat många inkompetenta i sin omgivning och inte minst i Sveriges riksdag och regering. Det är väldigt få i vårt samhälle som har en känsla för vad som är möjligt och vad som är omöjligt.
JasonCW
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 jan 2009 00:00
Ort: Göteborg

Re: Diesel av vatten var en bluff

Inläggav KennethE 24 jan 2009 17:00

Just tryckluft tror jag kan komma att bli intressant, tydligen kör ett taxibolag i London med det på försök.

Men jag tror att det är mer intressant att komprimera luften på tankställena med en större stationär anläggning och med lokal energi där man väljer energikälla efter vad som är bäst just där. Då tror jag att luften blir en bra energibärare som gör bilen oberoende av ursprunglig energikälla.

Mest intressant är väl då att komprimera luften så den blir flytande vilket även gör den lätt och snabb att tanka. Största problemet är antagligen att det lämpar sig bäst för småskaliga lösningar som det är svårt för de stora oljebolagen att kontrollera och få ensamrätt på.

Med en lagom stor stationär anläggning kan man få en ganska hög verkningsgrad jämfört med en liten i bilen, och eftersom vikt eller storlek inte är en viktig faktor då kan man dessutom rena avgaserna från energikällan effektivare. Som biprodukt får man rätt mycket värme från komprimeringen som kan säljas som fjärrvärme till de närmaste husen.

Jag har funderat en del på detta, man borde kunna använda modifierade bromsskivor som rotor och modifierade bromsok som stator, man slipper då ifrån alla transmissionsförluster samtidigt som en sådan motor blir lätt och alltså inte nämnvärt ökar den fjädrade vikten, vilket annars skulle försämra väghållningen.

Det finns nog myckt att göra när det gäller utveckling av motorerna innan man får optimerat verkningsgraden och man får ju problem med at göra sig av med kyla i stället som i dag värme, men det går säkert att lösa. På våra breddgrader behöver man dessutom lösa uppvärmningen av kupén på annat sätt.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Diesel av vatten var en bluff

Inläggav Jernet 24 jan 2009 17:26

300 bar


Med ett sådan tryck i en behållare ombord skulle jag vägra åka omkring i en bil.
Ponera att behållaren kapitulerar vid en krock?
En tryckluftsbehållare på 500l vid 8-9 kilos tryck kan jämföras med 500g dynamit vid explosion/briserande.
Tryckluft ska man absolut ha respekt för.

Om vi nu återgår till topic så håller jag med jasonCW "Alltså det är skrämmande vilken låg nivå det är på den tekniska kompetensen hos många i maktpositioner."
Det är i många fall mycket skrämmande.
Jernet
 

Re: Diesel av vatten var en bluff

Inläggav KennethE 24 jan 2009 18:28

Det finns inga tekniska svårigheter att tillverka en säker tryckbehållare som man behöver så mycket dynamit för att spränga för att sprängkraften från tryckluften skall spela mindre roll.

Hemligheten heter flera lager med skum eller liknande mellan, möjligen även med succesivt ökande tryck mellan lagren. Lagren kan då var för sig vara tunnt och den totala vikten blir relativt låg.

Jag skulle nog vara mer rädd för att köra omkring med 50 liter bensin i en tunn plåttank i så fall. Eller ännu värre, en tank i samma storlek med 5 liter bensin och resten luft.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Diesel av vatten var en bluff

Inläggav Jernet 24 jan 2009 18:53

KennethE skrev:Det finns inga tekniska svårigheter att tillverka en säker tryckbehållare som man behöver så mycket dynamit för att spränga för att sprängkraften från tryckluften skall spela mindre roll.

Hemligheten heter flera lager med skum eller liknande mellan, möjligen även med succesivt ökande tryck mellan lagren. Lagren kan då var för sig vara tunnt och den totala vikten blir relativt låg.

Jag skulle nog vara mer rädd för att köra omkring med 50 liter bensin i en tunn plåttank i så fall. Eller ännu värre, en tank i samma storlek med 5 liter bensin och resten luft.


Har du sett en tryckluftsbehållare explodera?
Har du sett en bensintank explodera?
Jernet
 

Re: Diesel av vatten var en bluff

Inläggav Jernet 24 jan 2009 18:55

Det finns inga tekniska svårigheter att tillverka en säker tryckbehållare


Det var inte heller frågan!
Jernet
 

Re: Diesel av vatten var en bluff

Inläggav JasonCW 24 jan 2009 23:52

Jag är osäker på om du kan få luft att övergå i flytande form vid rimliga tryck, jag tror du måste kyla den också. Tyvärr hittar jag såhär direkt ingen information om det på nätet.

Dock hittade jag en intressant tråd på ett forum som just diskuterar den luftbilen som jag tänkte på.
Där påstår någon att detta var ett bedrägeri och att tekniken inte fungerar, vilket jag hela tiden har kännt.
Jag ser inte att man i en bil skulle kunna bygga in en kompressor som kan fylla tanken med luft upp till fullt tryck av 300 bar under bilens hela livslängd.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php? ... pic=1748.0

Verkningsgraden på en luftkompressor är låg, mycket av energin blir till värme redan låga tryck och då har vi långt kvar till 300 bar som kräver kompression i många steg med mellankylning för att inte kompressorn skall få skador av värmebelastningen.
Det är ingen slump att man inom industrin idag går ifrån luftdrivna verktyg och gör över på batteridrivna.

Här har vi förresten sjäva luftbilen, "luftbil" som i att det bara är luft... :lol:
http://www.theaircar.com/
JasonCW
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 jan 2009 00:00
Ort: Göteborg

Re: Diesel av vatten var en bluff

Inläggav KennethE 25 jan 2009 00:45

När du är uppe i rätt tryck har gasen blivit så varm att den fortfarande är i gasform, den måste sedan kylas ner till rumstemperatur igen. Kylvärmen är den jag menar att man skall sälja som fjärrvärme till grannarna. :-)

På motsvarande sätt faller temperaturen när man släpper ut trycket igen, motorn kommer alltså att bli kall, inte varm. Förmodligen behöver man en mellantank med stor yta som man med huvudtanken håller på ett mer lagom tryck, den tanken kommer at bli mycket kall, det är därför den behöver stor yta. Se t.ex. de stora syretankarna utanfär sjukhus, där har man stora radiotorer för att värma gasen.

Jag tror att det samtidigt uppstår en fraktionering, gasen man tar vara på när man gör flytande luft är atagligen främst kvävet som ju är 2/3 av luften, möjligen även syret.

Det kan inte vara alltför dyrt med komprimeringen eftersom flytande är ganska billigt. Köper man det i mindre mängder förvarar man det oftast i en ståltermos med ett litet hål i locket, då håller det sig några dagar.

Med flytande kväve kan man för övrigt tillverka världens godaste glass, gör en god glass-smet, häll på någon dl flytande kväve och rör snabbt i 15-30 sekunder så får man en glass med enormt små iskristaller vilket innebär att den blir väldigt slät samt att den inte känns så kall och att smakerna släpps fram på ett väldigt bra sätt i munnen.

Många sådana recept finns på nätet.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Diesel av vatten var en bluff

Inläggav JasonCW 25 jan 2009 17:48

Vet du KennethE vilka tryck som krävs för att luft skall vara i flytande form vid rumstemperatur?

När man komprimerar luften så blir den varm, denna värme måste man tyvärr kyla bort och i fallet med bilen ovan med kompressorn i bilen så vore denna värme en ren förlust eftersom man inte har någon annan värmesänka än omgivningen.
Sedan när man tar ut tryckluften ur behållarna så blir den kall om och när trycket sänks och luften expanderar. Då kan man utnyttja samma kylare till att istället värma luften och i fallet med bilen ovan så krävs vid "större" effektuttag att man tillför värme genom att elda ett bränsle.
När luften släpps in i motorn så måste den fortfarande ha ett tryck eftersom det enbart är trycket som ger arbete när temperaturen på luften in inte är hög. Så när den i motorn expanderar (trycket sänks) så sjunker återigen temperaturen. Det som släpps ut är då kallare än omgivningen och kallare än den luft som togs in i kompressorn vid uppladdning.
Energin finns dock endast i form av tryck eftersom temperaturen aldrig blir högre än omgivningstemperaturen.

Som jag ser det så finns det för stora frågetecken kring hur mycket tillsatseldning som krävs för normal körning när nästan all expansion skall ske i motorn. Räckvidden på luftbilen då man kör superlugnt och aldrig över 50 km/h är ointressant.
Om man inte värmer luften som leds in i motorn då hög effekt tas ut så antar gasen flytande form i slutet av expansionen och det blir svårt att få ut "gasen" ur cylindern så att man kan fylla på ny vid nästa arbetstakt.

Läs gärna denna artikel:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e14870.ece

Och titta sedan på resultatet i tentauppgift #4 i denna fil.
http://www.energy.kth.se/COURSES/4a1112 ... -05-16.pdf
Detta är säkert grekiska för många men hur som helst är slutsatsen denna
Det krävs minst 1320 liter luft trycksatt till 300 bar för att ge den energimängden ut från en optimal luftmotor utan förluster.
"Aircar" säger att 300 liter luft vid 300 bar räcker för att ge 20 kWh energi.
JasonCW
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 jan 2009 00:00
Ort: Göteborg

Re: Diesel av vatten var en bluff

Inläggav KennethE 25 jan 2009 17:58

Som jag skrev så tänkte jag mig att värmen från kylningen av den komprimerade gasen skulle säljas som fjärrvärme till grannarna.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Diesel av vatten var en bluff

Inläggav JasonCW 25 jan 2009 18:22

Nåväl KennethE, blir inte mycket till värme åt grannarna om du kör lite och inte behöver någon tryckluft. :lol:

Bilen i fråga har ju som sagt dock möjlighet att ladda sig själv genom att enbart stoppa i elproppen i väggen, då finns ingen möjlighet att sälja värmen till grannarna hur gärna man än skulle vilja.

Mitt sista ord i detta är "The Air car" är lika mycket bluff som detta med "diesel från vatten".

Inte min mening att kapa den här tråden, kanske kan se det som att andra kapade den och jag sedan ser ett behov av att löpa vidare för att utbilda er.
JasonCW
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 jan 2009 00:00
Ort: Göteborg

Re: Diesel av vatten var en bluff

Inläggav KennethE 25 jan 2009 18:47

Tanken var ju att man skulle komprimera luften på tankställena, alltså i lite större skala, annars får man svårt att få avsättning för värmen. På individnivå är det nog svårt att få lönsamhet i det.

Då kanske det i stället hade varit intressant att utveckla taken bakom gengas till något i stil med det man testar med förgasning av cellulousa för framställning av etanol, diesel eller bensin, eller någon ersättare för någon av dessa. Alltså en stationär anläggning där man med värme och tryck eller liknande får fram flytande bränsle av ved, halm eller liknande i liten skala.

Skulle någon lyckas få till en fungerande sådan process så går den säkert att göra lönsam på gårdsnivå sedan.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome


Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster