2022 tyskland!

2022 tyskland!

Inläggav TonyMontano 30 maj 2011 06:45

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 3101152.ab

Någon som kanske vet ett bättre svar på energi frågan!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: 2022 tyskland!

Inläggav Ib-Arne 29 maj 2012 18:29

Vid middagstid fredag och lördag förra veckan producerade de tyska solkraftverken tillsammans 22 gigawatt elektricitet kontinuerligt under några timmar vilket är nytt världsrekord.

Det motsvarar ungefär vad 20 kärnkraftverk presterar, skriver tyska Institute of the Renewable Energy Industry, IWR, i ett pressmeddelande.

- Inget annat land på jorden kan producera lika mycket solkraftsel, säger IWRs chef Norbert Allnoch.

- Vi låg nära att producera 20 gigawatt några gånger förra veckan men det här var första gången vi kom över denna gräns.

Under de timmar då rekordeffekten producerades under lördagen stod den för hälften av all elenergi som förbrukades i Tyskland. Under fredagen då arbetsplatser som fabriker var i full drift genererade solkraften drygt 30 procent av elbehovet.

Bakgrunden till det tyska rekordet är dels den snabba utbyggnaden av solkraft under senare år men också att förhållandena, med blå himmel över stora delar av Tyskland, var mycket gynnsamma.

Totalt finns i Tyskland 26 gigawatt installerad solkraftseffekt. Det gör att Tyskland har nästan lika mycket solkraftskapacitet som alla andra länder tillsammans, skriver Reuters.

Vid sidan av solkraft satsar även Tyskland stort på andra typer av återvinningsbara energikällor som vind och biomassa. Tillsammans står dessa för omkring 20 procent av landets årliga elbehov.

En anledning till att Tyskland nu bygger ut den miljövänliga energiproduktionen är beslutet om att alla kärnkraftverk i landet ska vara stängda senast 2022
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: 2022 tyskland!

Inläggav OlleP 30 maj 2012 12:17

TonyMontano skrev:http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article13101152.ab

Någon som kanske vet ett bättre svar på energi frågan!

Länken fungerade inte för mig.

Den installerade solkraften är det stora kraftverk eller summan av alla uppsATTA PRIVATA på småhuSTAKEN.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: 2022 tyskland!

Inläggav magnus_qwerty 22 aug 2012 20:43

magnus_qwerty
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 01 jul 2012 23:34

Re: 2022 tyskland!

Inläggav tompas11 22 aug 2012 22:32

Det är ju jättebra med solceller - när solen skiner och står högt på himlen.
Intressant vore ju att se hur mycket de ger när vi behöver som mest elenergi, nämligen på vintern när det är mörkt och kallt.

I början på augusti gjorde jag ett studiebesök hos Mälarenergi, som har en demoanläggning på taket till deras byggnad i Västerås. Demoanläggningen installerades 2011. Anäggningen består av dels av 4kvm solceller fast placerat i en optimal vinkel mot solen och dels av 10kvm solceller som dessutom sitter på en ställning som följer solen. Den lilla anläggningen hade kostat 30000kr och den större gick på 100 000kr. Fanns även en liten vindsnurra på taket men den gav i princip inget eltillskott alls mycket beroende på att intilliggande byggnader skapade turbulens. Intressant var att se hur mycket effekten sjönk när solen gick i moln. Från att ha gett ca 1,2-1,5kW så sjönk effekten till ca 100-200W från solcellerna.
För att solceller ska bli ekonomiskt intressant för privatpersoner så måste dels priset på dessa paneler sjunka rejält och dels så måste solcellernas effektivitet förbättras avsevärt mot dagens nivå.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: 2022 tyskland!

Inläggav cman 23 aug 2012 20:39

tompas11 skrev:Det är ju jättebra med solceller - när solen skiner och står högt på himlen.
Intressant vore ju att se hur mycket de ger när vi behöver som mest elenergi, nämligen på vintern när det är mörkt och kallt.

I början på augusti gjorde jag ett studiebesök hos Mälarenergi, som har en demoanläggning på taket till deras byggnad i Västerås. Demoanläggningen installerades 2011. Anäggningen består av dels av 4kvm solceller fast placerat i en optimal vinkel mot solen och dels av 10kvm solceller som dessutom sitter på en ställning som följer solen. Den lilla anläggningen hade kostat 30000kr och den större gick på 100 000kr. Fanns även en liten vindsnurra på taket men den gav i princip inget eltillskott alls mycket beroende på att intilliggande byggnader skapade turbulens. Intressant var att se hur mycket effekten sjönk när solen gick i moln. Från att ha gett ca 1,2-1,5kW så sjönk effekten till ca 100-200W från solcellerna.
För att solceller ska bli ekonomiskt intressant för privatpersoner så måste dels priset på dessa paneler sjunka rejält och dels så måste solcellernas effektivitet förbättras avsevärt mot dagens nivå.


Jag har i södra sverige, med 2.6kWp paneler producerat 2000 kWh, vilket är helt okej om du frågar mig med tanke på att jag har en månad kvar innan ett år har gått. Att tro på att en panel skall ge wP konstant är naivt, men likväl så produceras el, tillräckligt om du frågar mig.
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: 2022 tyskland!

Inläggav tompas11 23 aug 2012 23:04

Min åsikt är att dagens solceller ger på tok för lite när de inte utsätts för direkt solljus. Förhoppningsvis så kommer det att utvecklas betydligt effektivare solceller i framtiden och då till ett för konsumenten fördelaktigt pris. I annat fall tror jag inte solceller får något "lyft" bland den breda allmänheten. Skulle jag idag investera i solceller så skulle dessa inte betala sig inom rimlig tid om inte elpriset skulle stiga dramatiskt, vilket är föga troligt. Så tills vidare kan jag tyvärr inte räkna hem en sådan investering om man räknar på det krasst ekonomiskt.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: 2022 tyskland!

Inläggav cman 24 aug 2012 20:45

tompas11 skrev:"Förhoppningsvis så kommer det att utvecklas betydligt effektivare solceller i framtiden och då till ett för konsumenten fördelaktigt pris".... "Så tills vidare kan jag tyvärr inte räkna hem en sådan investering om man räknar på det krasst ekonomiskt."


Ehum, hur tror du det skall kunna bli billigare och bättre effekt samt kvalitet om folk resonerar som du (alla väntar, ingen köper..)? Känns destruktivt, men jag respekterar din åsikt. Dock tur att det finns idioter som jag ;)
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: 2022 tyskland!

Inläggav RÖD@nörd 25 aug 2012 12:50

Det blir sämre och sämre med sol här tycker jag och vi i södra och mellersta Sverige märker av det eftersom dom i Norrland har fjällen som en skyddande barriär mot lågtrycken.

Skitvädret matar hela tiden på västerifrån och det ena lågtrycket hinner knappt undan förrän nästa är på väg in. Det tycks komma från någonstans väster om England...

Jag har sett på väderkartorna att även du tompas11 har fått känna av pissvädret i sommar men här i södra delen där jag bor och vid kusten kommer också blåshelvetet före och särskilt efter lågtrycken. Häromdagen var det 10 sekundmeter i medelvind och 15 i vindbyarna och det mycket för att vara s.k. sommar.

En annan grej som hör ihop med det här är åskhelvetet. Dom där vita/gråa/svarta molnen tycks vara laddade med hög spänning som också ger mer eller mindre häftiga urladdningar. För mig är åska jobbig för jag får huvudvärk. Men inte bara det, vädret kan göra mig konstig i hela kroppen och även humöret vilket jag inte rår på. Runtomikring här finns små barn och jag har märkt dom kan reagera för lågtrycken och tjuter och blir griniga medans föräldrarna inte tycks förstå någonting. Men jag känner med dom där barnen även om jag inte kan förmedla det till dom. Inatt pajade magen också och jag vaknade tidigt, tidigt och mådde fruktansvärt illa. Mår man illa går det inte att sova heller så jag sitter här nu ganska trött men måste gå ut och sätta ihop en mopedmotor åt en kille. Jag hoppas det går över men det är så att ibland pajar min mage, det är som det bara blir för mycket med någonting och då funkar det inte längre.

Till sist jag tror på dom där solpanelerna men det funkar nog förträffligast där det finns mer sol. Kanske man bör packa panelerna i resväskan och flytta till Spanien, Italien, Jugoslavien, Sydfrankrike eller någon annanstans där man kan få se solen och slippa dom där "L:en" på väderkartorna.

Häromdagen var jag chaufför åt ett par som brukar ut och resa och dom hotade mej med värmen söderut men värmen fixar jag rätt bra det är värre med kylan, kräkarsjukan och förkylningarna....

Precis när jag skrev här nu kom regnet (skur?) så det verkar skita sig med mekandet i den blå hallen som jag gillar bäst. Kankse jag känner någon matlust, i alla fall lite. Det blir nog en kopp kaffe och en banan även om bananer inte är bra för en rörig mage men den är liten, bananen alltså.... :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: 2022 tyskland!

Inläggav TonyMontano 25 aug 2012 14:25

Vart har jag varit i sommar :s tycker att de har varit en helt okey sommar här uppe, inte nu så många dagar med 25 grader men sol!

De som måste komma inom en snar framtid är att på ett smartare/bättre sätt lagra eller dela solenergi till på kvällen/vintern.
I Stugor effektivare och större batterier och i samhället bättre elleverantör. Effekterna Pär paneler nå är nog bra och billiga men att sedan använda energi? Säg mig en bra och kostnadseffektiv lösning :)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: 2022 tyskland!

Inläggav tompas11 25 aug 2012 15:28

cman skrev:
tompas11 skrev:"Förhoppningsvis så kommer det att utvecklas betydligt effektivare solceller i framtiden och då till ett för konsumenten fördelaktigt pris".... "Så tills vidare kan jag tyvärr inte räkna hem en sådan investering om man räknar på det krasst ekonomiskt."


Ehum, hur tror du det skall kunna bli billigare och bättre effekt samt kvalitet om folk resonerar som du (alla väntar, ingen köper..)? Känns destruktivt, men jag respekterar din åsikt. Dock tur att det finns idioter som jag ;)

Jodå det finns de som köper och investerar stora slantar i solceller och de jag tänker på är företag som har gott om slantar och vill ha en god miljöpolicy. Detta innebär att det säljs solceller och utvecklingen av bättre och bättre solceller kan därmed fortgå. Sedan är det naturligtvis upp till varje enskild person att köpa och montera solceller om man finner detta intressant. Kan t.ex. vara på hobbynivå eller så och att man därför ska känna sig som en idiot håller jag absolut inte med om. Det är väl bara bra om några känner för att gå före. :)
Likadant måste det bli med elbilar - företag och i viss mån kommuner måste gå före innan priset hamnar på en acceptabel nivå för oss vanliga konsumenter. Mälarenergi i Västerås har t.ex. köpt in en ren elbil som används inom stadskärnan vilket är mycket positivt. De har dessutom en elcykel som står till de anställdas förfogande. :)
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: 2022 tyskland!

Inläggav tompas11 25 aug 2012 15:33

TonyMontano skrev:De som måste komma inom en snar framtid är att på ett smartare/bättre sätt lagra eller dela solenergi till på kvällen/vintern.

Bättre är om man kan leverera ut sitt elöverskott på elnätet och få tillbaka det under vintern. Då behövs ingen lagring via batterier eller dyl. T.ex. om man sommartid har levererat säg 500kWh, dessa 500kWh får man då tillbaka under vintern. Man kvittar alltså elen. Men för att detta ska bli genomförbart krävs det ett riksdagsbeslut och något sådant har ännu inte fattats.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: 2022 tyskland!

Inläggav RÖD@nörd 26 aug 2012 00:39

TonyMontano skrev:Vart har jag varit i sommar :s tycker att de har varit en helt okey sommar här uppe, inte nu så många dagar med 25 grader men sol!

Snälla Tony jag tror dig men du måste förstå det är över 150 mil mellan oss och färdas jag i motsatt riktning sydost så hamnar jag på samma sträcka någonstans i Ungern kanske Budapest dit inte de ständiga lågtrycksattackerna från väster når och där kan då högtrycken växa till sig och ligga kvar med värme och svaga vindar och ett lugnt stabilt väder.

Jag vill ha det till det kunde vara så här också ibland förut. Med "här" menar jag då i södra sverige där jag bor. I år kan jag inte minnas det har varit någon längre sammanhängande period med stabilt väder ända sedan mars. Förvisso har det varit några högtrycksryggar som varat några dagar men det är också allt. Men det har inte bara varit blåsigt och regnigt, det har varit kallt också för årstiden. I juli var det många gånger 15 på dagen och neråt 10 på natten och det känns minsann inte sommar. Det hände att jag eldade lite då och då för det skulle kännas skönt och hålla fukten borta. Nu är jag kanske lite envis men jag tycker inte vädret är sig likt längre och det går inte längre klä sig efter almanackan för det kan vara sommar i mars och senhöst i juli. Jag tror på klimatförändringarna även om dom visar sig som motsatsen här men förändringar är det likväl. Ikväll har åskan legat som stora sjok över Skåne och södra Östersjön och jag har mest hängt och deppat, haft huvudvärk och inte orkat någonting. I morgon söndag ska det komma ett mer omfattande vädersystem och då lär det regna mest över hela Sverige, ja kanske ända uppe hos dig Tony :D
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: 2022 tyskland!

Inläggav TonyMontano 26 aug 2012 12:36

RÖD@nörd Även om det är 150mil mellan oss är det många här uppe som håller med dig! var därför jag undrade vart jag varit i sommar^^

tompas11 Att kunna kvittera elen är nog de bästa sättet att få vind och solenergi hållbart:D Riksdagsbeslut kommer så fort dem börjar inse något, Men till stugor och även elbilar behöver vi bättre lagringsmetoder. kanske inte snabbare laddtid utan billigare batterier med några 100ah mer, eller vätgas som tillverkas av överskottsenergi som sedan på kvällen kan användas till bränsleceller för elbilar. mer alternativ att ta tillvara energi är det jag vill se framförallt!

Stora anläggningar tex. dem i Tyskland ska nog bara sänka behovet av fossil alternative men med småskalig elproduktion kan man även börja spara vattenkraft till kvällen och vintrarna. Fast denna sommar verkar ju vara mer av en regnperiod än sommar för dem flesta^^ så vattenkraften behöver vi nog inte spara på eller ;)

27/08
Ser ut som att någon funderar åtminstone!
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/article3522822.ece
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: 2022 tyskland!

Inläggav TonyMontano 16 okt 2012 12:25

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 559861.ece

De är nog inte bara vi som har dyra miljöutsläpp och även hårdregler :)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare


Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster