Varför är elen så dyr?

Varför är elen så dyr?

Inläggav tompas11 20 feb 2011 22:32

Ja just det, varför är elen så förbaskat dyr?

Kolla detta, där det på ett pedagogiskt vis förklaras varför
och vad som kan göras för att minska elkostanden för dig och mig.

http://www.youtube.com/watch?v=FCOB9pIcIPU
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Varför är elen så dyr?

Inläggav deepforest 21 feb 2011 00:14

Fy F-n. Jag kan inte logga in på mitt Youtubekonto längre. GOOGLE har tydligen tagit över och nu måste jag skaffa ett GOOGLE konto för att komma åt mitt youtubekonto och mina filmer jag lagt in där..... :evil:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Varför är elen så dyr?

Inläggav RÖD@nörd 21 feb 2011 03:55

Nu har jag sett filmen. Hela konsumentens elpris sätts efter det dyraste produktionssättet som är marginellt. Själva elproduktionen är ett oligopol och distributionen ett monopol.

Jag tycker det här liknar diktatur snarare än demokrati.

Gratulerar till valfriheten tompas11!

Du får ju välja vem som administrerar din elräkning. :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Varför är elen så dyr?

Inläggav lillmalen 22 feb 2011 19:04

En liten tröst i eländet är ju dock att strömmen man gör själv blir väldigt värdefull !!!!
lillmalen
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2010 06:03

Re: Varför är elen så dyr?

Inläggav deepforest 01 mar 2011 19:44

"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Varför är elen så dyr?

Inläggav Göran.W 15 mar 2011 21:32

Mycket skylls på överförings problem från norr till söder.
Nu har dom funnit anledningen till överförings problemen.
Bilagor
HV-hopprep.gif
HV-hopprep.gif (217.48 KB) Visad 12124 gånger
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Varför är elen så dyr?

Inläggav deepforest 04 apr 2011 17:22

Maud Olofsson – blind som en elektrisk ål
2011-04-04 | Publicerad 16:17 | Uppdaterad 16:38


Maud Olofsson är åter på väg att KU-anmälas för sitt agerande i Vattenfall. Så sent som i fjol sa hon till KU att hon bytt ordförande i Vattenfall, att samarbetet nu var bra och arbetet professionellt. Den ordföranden sparkades nyligen av Olofssons regeringskollega.

Vattenfall framstår allt mer som en stat i staten. Eljätten driver en enorm expansionspolitk i Europa, där övervinster på svenska elpriser används till dyra internationella storaffärer. Nu avslöjas att bolaget brutit mot reglerna genom att ge 90 miljoner kronor i fallskärmar till några tyska chefer.

Bolagets ledning har sedan länge drabbats av hybris, och agerat som ett självständigt kungadöme. Men det hade inte fungerat om den svenska statens tillsynsorgan, näringsdepartementet, gjort sitt jobb ordentligt. Men departementet verkar både ha blundat och hållit för öronen vid ett flertal tillfällen.

Miljöpartiets Gustav Fridolin anmäler nu regeringens hantering av Vattenfall till konstitutionsutskottet, KU. Enligt Fridolin är det en ”ansvarslöshetens kultur som växt fram”.

Att regeringen sitter i förhör med KU kring Vattenfall tycks därmed bli någon slags ny svensk vårtradition. Samma sak hände i april i fjol.

Den gången handlade det framför allt om pantsättningen av hela Vattenfall, som skulle kunna sänka hela bolaget vid en tysk kärnkraftsolycka. Maud Olofsson sa den gången att hon inte informerats av Vattenfalls tidigare styrelseordförande Dag Klackenberg. Han hävdade å sin sida att Olofsson varit synnerligen ointresserad av att ta emot information kring Vattenfall.

”Det blev ett stumt läge. Efter ett år resignerade jag och gav upp”, sa Klackenberg.

I samband med förhören sa Maud Olofsson bland annat att ”Jag bytte ut Dag Klackenberg mot en ny ordförande som jag nu samarbetar bra med och som sköter arbetet på ett professionellt sätt”.

Den nye ordföranden hette Lars Westerberg. Han fick häromveckan sparken av finansmarknadsminister Peter Norman, som vid årsskiftet tog över ansvaret för Vattenfall från sin regeringskollega Maud Olofsson. Enligt Norman hade Westerberg hanterat en fallskärm till Vattenfalls tidigare vd Lars G Josefsson på ett ”oacceptabelt ” sätt.

Men trots det ”väl fungerande samarbetet” med Lars Westerberg som skötte sitt uppdrag på ett ”professionellt” sätt hade Maud Olofsson inte fått någon information om fallskärmen heller. Påstår Olofsson.

Maud Olofsson har konstant agerat ål i Vattenfall-härvan, och lyckats slingra sig ur sitt ansvar. Som energi- och näringsminister påvisar Olofsson nu också allt större likheter med en elektrisk ål. Ett av dess kännetecken är att den är nästintill blind.

TORBJÖRN ISACSON
torbjorn.isacson@e24.se
08-725 9838
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Varför är elen så dyr?

Inläggav deepforest 04 apr 2011 19:59

MER!!!

Vinstfest eldar på förtroendekrisen
2011-04-04 | Publicerad 11:21 | Uppdaterad 13:13


Från vinterns elprischock kastas de svenska företagen och konsumenterna in i en olje- och bensinchock. De sammanlagda energikostnaderna har ökat dramatiskt ­under ­senare år. Och det finns en lång rad likheter mellan ­ el- och oljebranschen – likheter som sällan glädjer kunderna.

Både företag och privatpersoner har den gångna vintern rasat mot de skenande elpriserna. Kombinationen av en dåligt fungerande elmarknad med tre dominanter och en kall vinter har drivit upp elpriserna till nya toppnivåer, där elräkningen förvandlats till den tyngsta utgiftsposten för många. Eljuntan – Vattenfall, Fortum och Eon – utnyttjar situationen och har en betydligt högre lönsamhet i Sverige än på sina andra marknader, ett faktum som de gör sitt bästa för att dölja.

Men det är inte bara elnotorna som ligger på rekordnivåer. Bara sedan september i fjol har oljepriset stigit med över 50 procent, och bensinpriset ligger på toppnivåer kring 14 kronor litern i Sverige.

Både el- och oljepriser riskerar dessutom ytterligare prisökningar på grund av den senaste tidens internationella händelser.

Kärnkraftskatastrofen i Japan har satt hård press på kärnkraftsindustrin. I Tyskland, där Vattenfall har flera kärnkraftverk, är industrins framtid hotad. Även om Vattenfalls verk mest står still är det ett hårt slag mot branschen, och det riskerar att sprida sig till andra länder.

Det kräver i sin tur mer av annan energi för att hålla uppe utbudet. Här är oljan ett alternativ – ett ifrågasatt sådant.

För tillfället är det dessutom minst lika stor oro kring oljebranschen, där en rad producentländer i Mellanöstern skakar. Det föga demokratiska Saudiarabien står som en sista garant för att det inte ska bli totalt kaos på oljemarknaden.

På samma sätt lider både el- och oljebranschen av kroniskt svagt förtroende. Det japanska kärnkraftsbolaget Tepco har varit inblandat i flera skandaler genom åren, och i förra veckan ryktades att bolagets vd gått under jorden eller till och med flytt landet.

En undersökning som E24 har gjort visar att 97 procent av läsarna saknar förtroende för de stora elbolagen i Sverige, och kräver att politikerna ska gripa in.

Oljebolagen är bland de mest hatade företagen efter en rad skövlingar och naturkatastrofer, där BP står för den senaste.

Trots detta gör både elbolagen och oljejättarna fantastiska vinster. Eljuntan har en lönsamhet på sin svenska verksamhet som ligger vida över vad deras kunder i basindustrin uppnår. Det är ändå småpotatis mot världens oljegiganter, där trion Exxon Mobile, BP och Royal Dutch Shell i år väntas göra en samlad vinst på 880 miljarder kronor före skatt. Med nuvarande oljepriser är Opec på väg mot nytt rekord med intäkter på över 1000 miljarder dollar i år.

Bakom detta ligger bland annat priser som sätts betydligt mer på säljarnas än köparnas villkor.

De svenska elbolagen försöker förtvivlat hävda att prissättningen på el fungerar bra, och att det råder stark konkurrens. Det är en verklighetsbeskrivning som få utanför trion Vattenfall, Eon och Fortum håller med om.

I oljebranschen har den internationella kartellbildningen skett betydligt mer öppet genom Opec. Kartellens grundidé är att påverka oljepriset genom att öka eller minska produktionen. Ungefär som att stänga av kärnkraftverk och tömma vattenmagasin för att dra bort utbudet av el, och genom en marginalprissättning trycka upp priset på rekordnivåer.

I Sverige är det dock förbjudet med karteller, vilket gör att sådan verksamhet måste ske i skymundan. Annars finns risken att det går som för de svenska bensinbolagen, där fem av de ledande bolagen för sex år sedan fälldes för en bensinkartell.

I dag står två bolag, OKQ8 och Statoil, för merparten av bensinförsäljningen i Sverige, och fyra företag har 96 procent av dieselförsäljningen. Det syns bland annat i att de kunnat öka sina marginaler markant på senare år.

Det är en utveckling som i väldigt hög grad präglar framväxten av de tre i eljuntan. En lång rad elbolag som tidigare kontrollerades av basindustribolag och kommuner köptes upp i en gigantisk strukturomvandling. Både aktieägarna i de säljande börsbolagen och skattebetalarna i de säljande kommunerna hade nog betalat en hel del för att ha de affärerna ogjorda. Effekten blev långt ifrån den önskade. Att ha monopol eller oligopol med vinstmaximerande ägare är helt enkelt en usel lösning för kunderna.

Det ställer inte minst höga krav på de övervakande myndigheterna. Och där finns mycket att förbättra i Sverige.

Möjligen hänger det samman med att staten hamnar på vinnarsidan tillsammans med eljuntan och oljebolagen. Svenska staten tar in nära 50 miljarder kronor på ett år på skatter och avgifter från elmarknaden, och 70 miljarder från olja, bensin och diesel. Bara intäkterna från elmarknaden är större än vad staten tar in på inkomstskatt på ett år.

Kombinationen av oligopol och myndigheter som gärna ser åt ett annat håll är onekligen en tuff motståndare för alla plågade energikunder.

TORBJÖRN ISACSON
torbjorn.isacson@e24.se
08-725 9838
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Varför är elen så dyr?

Inläggav PowerMizer 04 apr 2011 22:02

Det var ord och inga visor! 8)

En sak som jag kan sakna (men som kanske inte hör hit) är jämförelsen mellan el- och oljepriset å ena sidan och andra råvaror å andra sidan.
Jag har nämligen en mycket stark tro på att dom följs åt ganska bra. Jag tror att det är fiat-pengarna som blir mindre värda.
Vi har ju iofs ledare som bestämt hävdar att så inte är fallet, så vi får väl tro på dom?! :roll:

Fiat-pengar är pengar som har ett värde endast på grund av statlig reglering eller lagstiftning. Uttrycket härstammar från latinets Fiat, som betyder "Må det ske", eftersom sådana pengar har fastställts genom förordning av staten. Om fiat-pengar används som valuta, används termen fiat-valuta.

Idag är alla nationella valutor fiat-valutor, inklusive den amerikanska dollarn, euron, och alla andra reserv valutor. Denna trend började med Nixonshocken 1971, som avslutade uppbackningen med ädelmetall av den amerikanska dollarn.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Varför är elen så dyr?

Inläggav McB 05 apr 2011 09:48

Är nog bra att ha ett långsiktigt mål på att bli oberoende.
För inte f*n kommer det ske några drastiska förändringar när man följer pengarna och ser var dom hamnar!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Varför är elen så dyr?

Inläggav deepforest 05 apr 2011 10:03

YTTERLIGARE EN HÖG CHEF I TYSKLAND MED MÅNGMILJONFALLSKÄRM

Ytterligare en fallskärm på drygt 20 miljoner håller på att lösas ut för en tysk tidigare hög chef i Vattenfall, utöver de 90 miljoner i fallskärmar under fyra år till tre tyska chefer som det rapporterades om i helgen. Nu försvarar sig den svenska energijätten med att avtalen bara följer tysk praxis.
Vattenfall har på fyra år betalat ut sammanlagt 90 miljoner kronor i avgångsvederlag till tre tyska chefer. Bland annat fick den före detta vice vd:n, Hans-Jürgen Cramer, en fallskärm på 20,9 miljoner kronor efter att bara ha arbetat i fem månader. Det skrev Sydsvenska Dagbladet i helgen.

Slutnotan kan dock bli betydligt högre. En tysk chef vars fallskärm håller på att lösas ut är Reinhardt Hassa som var chef för affärsenheten gruvdrift och elproduktion. Han slutade den sista juni i fjol och får, trots att han inte arbetar, cirka 6,5 miljoner kronor om året till och med 2013. Det strider mot statens riktlinjer för ersättningar till ledande befattningshavare eftersom ett avgångsvederlag högst får motsvara 18 månadslöner.


Enligt riktlinjerna får pensionsåldern inte heller understiga 62 år, men Reinhardt Hassas avtal ger rätt till förtidspension från 59 års ålder. Som Vattenfall konstaterar i årsredovisningen finns det dock ingen anledning för honom att gå i pension ännu eftersom Reinhardt Hassa, som är 59 år, har lön fram till sin 62-årsdag tack vare det generösa avgångsvederlaget.

Reinhardt Hassas avtal säger att lön som han får från annat håll efter det han slutar i Vattenfall ska avräknas mot avgångsvederlaget. Om Hassa däremot väljer att inte arbeta kommer Vattenfall totalt ha betalt ut 22,6 miljoner kronor under de tre och ett halvt år han inte arbetat.


Det är inte bara Reinhardt Hassa som omfattas av generösa villkor. Ytterligare högt uppsatta chefer har liknande fallskärmar. De har avtal som löper ut under 2013 och årslöner på mellan 2,6 och 5,6 miljoner kronor.

Som förklaring till den låga pensionsåldern och de höga avgångsvederlagen skriver Vattenfall i sin årsredovisning att det är tysk praxis. Vattenfall vill inte förhandla om anställningsavtalen eftersom det enligt bolaget skulle bli för dyrt.


Finansmarknadsminister Peter Norman, säger till TT att han inte kände till de tre stora avgångsvederlagen på sammanlagt 90 miljoner.

–Det hade jag inte kunskap om sedan tidigare. Jag konstaterar att det finns en praxis i Tyskland att man anställer folk på fem år. Då gäller det att vara noga i sitt val av medarbetare så att personerna stannar i fem år, har man misslyckats som man gjort här blir det väldiga avgångsvederlag, säger Peter Norman.

Han säger också till att statens riktlinjer för avgångsvederlag på högst 18 månader inte riktigt biter på tysk anställningspraxis.


Den tyska bolagskoden som togs fram på uppdrag av det tyska justitiedepartementet 2002 är dock inte helt olik de svenska statliga riktlinjerna när det gäller avgångsvederlag. Enligt koden som är en rekommendation, och alltså inte bindande, ska ett avgångsvederlag inte överstiga två årslöner.

Huruvida Vattenfall får avvika från riktlinjerna i fallet med dotterbolagen ska ägaren, det vill säga staten, ta ställning till på stämman den 27 april. Socialdemokraternas näringspolitiska talesperson, Lars Johansson, är klar över hur han tycker regeringen ska agera:

–Min spontana reaktion är att jag inte tycker att man ska göra undantag, säger Lars Johansson och fortsätter:

–Det här är ju en verksamhet som har funnits under flera år och även om Peter Norman säger sig inte ha känt till detta har regeringen rimligen känt till det eftersom man har ansvarat för Vattenfall sedan hösten 2006.

TOVE CARLÉN
tove.carlen@svd.se
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Varför är elen så dyr?

Inläggav PowerMizer 05 apr 2011 11:01

Ja, det är ju fantastiskt! :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Varför är elen så dyr?

Inläggav deepforest 08 apr 2011 16:45

Från E24

Många elnätbolag skär guld
Trots att många av elnätbolagen gör rejäla vinster, särskilt de stora företagen, vill de höja avgifterna med 32 procent nästa år.

Många av Sveriges elnätbolag tjänar mycket pengar och skulle inte behöva höja avgiften så mycket som de har aviserat. Det menar Villaägarna som har sammanställt vinstmarginalerna för landets elnätbolag.

Lönsamheten i elnätbolagen är i genomsnitt hög; rörelsemarginalen för branschen som helhet ligger strax över 20 procent.

- De har höjt priserna ganska mycket, särskilt de stora bolagen, de senaste åren. Vi vill påminna om vilka nivåer som gäller när bolagen nu har ansökt om att få höja avgiften med 32 procent i snitt från 2012, säger Jakob Eliasson, energipolititisk expert på Villaägarna.

Sju av nätbolagen har vinstmarginaler på över 30 procent, 25 bolag har vinstmarginaler på 25 procent eller mer medan 50 företag har rörelsemarginaler över 20 procent. Den högsta vinstmarginalen har Fortum Distribution i Södra Norrland och Dalarna med nära 35 procent. (se faktarutan här intill).

- Om företagen hade legat på exakt 20 procent, vilket måste anses som en hög marginal för ett monopolföretag i en lågriskbransch, hade det sänkt de samlade intäkterna med över 1 miljard. Det finns alltså marginaler att sänka priserna mot konsumenterna utan att äventyra företagens ekonomiska stabilitet, säger Jakob Eliasson.

De goda vinsterna till trots har elnätbolagen föreslagit prishöjningar på i genomsnitt 32 procent från 2012.

- Det är orimligt med tanke på att vinstmarginalen redan 2009 i genomsnitt var strax över 20 procent. De stora bolagen har dock högre marginaler än de små, säger Jakob Eliasson.

Olika bolag anger olika skäl för behovet att höja avgiften, men en mer allmängiltig anledning gäller investeringsbehoven i nya nät.

- Nu har bolagen redan så goda marginaler i verksamheten så de borde kunna genomföra investeringarna utan att höja avgifterna, säger Jakob Eliasson.

Han påpekar att det är Energimarknadsinspektionen som godkänner avgiftshöjningar och kritiserar den prismodell som myndigheten använder.

Trots att näten i många fall är gamla behandlas de som nya i myndighetens prismodell vilket leder till att priserna blir omotiverat höga, enligt Villaägarna.

- Det är inte rimligt att betala av näten en gång till genom att vrida tillbaka klockan i avbetalningsplanen. Det är dessvärre precis vad myndigheten gör. Resultatet är omotiverat höga priser, säger Jakob Eliasson.

När å andra sidan kostnader för drift och underhåll ska beräknas utgår man i prismodellen från att näten är gamla.

- Energimarknadsinspektionen prioriterar inte konsumenternas intresse, men konsumenterna kan inte koppla bort sig från elnätet. Kunderna kommer i kläm, säger Jakob Eliasson.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Varför är elen så dyr?

Inläggav PowerMizer 08 apr 2011 20:59

Sen kan det även bero på att pengarna tappar i värde. Om elen följer råvarorna så är det så. Jag har inte kollat.

Hittills tycker jag att diesel, el och pellets följt varandra ganska bra, men jag har inte fördjupat mej mera än så.

Men det är klart...
Det finns ingen inflation

År 1971 fick man en månadslön i månaden och 2009 är antalet exakt detsamma! Vilken inflation är det du snackar om? Hörde att det en period var 14 per år i Grekland men det har återgått. Vet heller ej hur många de hade i Grekland 1971. Skulle tro att antalet månadslöner per månad varierar ytterst ytterst lite mellan länder och epoker! Vad säger dina smarta polare samhällsekonomerna om det? Ordentlig fördjupning tack!

Däremot har priset gått från 20 till 100 månadslöner!

Min tes är att invandringen ökat den svarta ekonomin. Problemet uppstod när det kom, det ser ut så på valda bilförare, ryktet har bekräftat det 1000000 gånger.

Det är inget fint i att spela korkad. Då skall man jobba med kvällspressens löpsedlar eller vara politiker i 7-hegemonin!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster