"Kall fusion" från Italien

"Kall fusion" från Italien

Inläggav rolex 04 feb 2011 14:23

http://www.journal-of-nuclear-physics.com/
http://www.lenr-canr.org/News.htm
Om detta fungerar antar jag att all annan energiform blir mycket dyr.

Jag hade precis bestämt mig för att köpa en liten solfångare till båten för att börja experimentera och lära mig lite mer ...
Ska man vänta?
rolex
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 sep 2010 10:25

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav Karro 04 feb 2011 16:46

Med tanke på att den billiga energin från svensk vattenkraft i slutändan har blivit så dyr, så kan man nog vara ganska övertygad om att vad helst billig ny energi någon kommer på, så kommer den också att bli dyr.

Om någon kommer med en ny energiform, så är det för att skära guld med täljkniv, nu när energipriserna är så höga.
:evil:
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav rolex 04 feb 2011 18:00

Du menar att även om ny energi är billig så är det så många mellanhänder och skatter/avgifter så den blir dyr i slutändan.
Ja, så är det nog.
Men vad händer om det inte blir så utan vi i framtiden (inom ett år säger de) kan köpa små hanterbara energi-maskiner som i stort sett går på vatten och ger vattenånga som avgas. Vi monterar dem i våra hus, fritidshus. Vi kanske kan driva båtar, bilar, mopeder med dem. Jag kan tänka mig att köpa även om inköpspriset är relativt högt. Samhället kommer att genomgå en revolution! Hus, bilar, båtar .. kommer att konverteras, bensinstationerna blir korvkiosker, oljetankers blir kanske skrot.
Det blir riktigt intressant om det verkligen fungerar!
rolex
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 sep 2010 10:25

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav Fritte 06 feb 2011 01:14

Även om detta fungerar så ligger det nog många år fram i tiden innan man kan köpa något liknande.
Under tiden man väntar tycker jag gott och väl att man kan köpa sig en solpanel. Även om en solpanel inte är så ekonomiskt försvarbart så är det mycket roligt och lärorikt att leka/experimentera med.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav Karro 06 feb 2011 08:57

Samhället styrs inte av vetenskapen, religionen eller sunt förnuft utan av "marknadskrafterna". Speciellt i dagens läge i Sverige med det styrande partiet som har det som ideologi. "Marknadskrafterna" innebär att de som kan, ska tjäna så mycket som de bara kan och att alla andra bara har värde om de kan öka kassakistan på de som äger "marknadskrafterna".
I ett sådant klimat kommer det inga sådana nya uppfinningar, om de nu inte "marknadskrafterna" kan tjäna grova pengar på dem. Det är inte troligt då "marknadskrafterna" redan tjänar stora pengar på att sälja billig energi dyrt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav PowerMizer 06 feb 2011 18:10

Karro skrev:Samhället styrs inte av vetenskapen, religionen eller sunt förnuft utan av "marknadskrafterna". Speciellt i dagens läge i Sverige med det styrande partiet som har det som ideologi.
Jag håller fortfarande med dej, förutom din politiska syn: Om du går åt vänster nog långt kommer du att befinna dej till höger. Se politiken som en ring istället för en linje... Sen spelar det ingen roll vilken regering som sitter i maktens korridorer för tillfället, alla strävar medvetet eller omedvetet mot att uppfylla dom outtalade målen att kontrollera massorna med övervakning, ekonomi, "religion", "ideologier" som utmynnar i en enväldig elit som styr på en planet utan ca: 75+ % av befolkningen.

Eliten sitter i toppen av en pyramid där dom "skiter" ner efter hela pyramiden så att alla luktar på samma sätt. Borgare, forskare, gräsrötter och alla andra får tillslut samma skit-lukt, och inte får vi tvätta av oss heller!

Allt detta är för "vår skull", det får vi lära oss i likriktningssystemet Skolan... Om vi mot förmodan börjar ifrågasätta eller motbevisa systemet så drabbas vi (politiker, lärare, gräsrötter, forskare e.t.c.) av den stora mäktiga PK-polisen: -Du är inte politiskt korrekt!

När väl verkligheten kommer ikapp lögnerna som vi fått lära oss, så får vi höra: -Det var ju uppenbart, varför såg ni inte det?

Jag blir upprörd på både makthavare, "elit" och medmänniskor... Vi behöver INTE ha det såhär. Vi kunde få må så mycket bättre.

Snart börjar bankerna veva in reven och bärga skörden: Äkta tillgångar som mark, fastigheter och inventerier. Allt dom agnat med är pengar som bara finns på dataskärmar runt om i världen och en räntesats som dom får experimentera med... Sorgligt. Riktigt tragiskt för alla som lever för dessa fiktiva pengar.

Ja, det blev en utvikning, men jag gillar dej skarpt, Karro! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav RÖD@nörd 07 feb 2011 05:04

Problemet som jag ser det är att det inte finns någon opposition längre.

Hela etablissemanget springer åt samma håll och ropar i en kör: FREE TRADE.

En fri marknad fixar ALLT!!!

Ur folkdjupet hörs en bävan och ett och annat stön. Visst, säger de flesta: OK för produktionen ja, men resten då??? Det vi en gång hade gemensamt. Ska hemsamariten ersättas av en entreprenör? Ska biblioteken finansieras av sponsorer?

Maktlösheten, hopplösheten och frustrationen kryper in på bara kroppen hos en del. Vad går att göra? Ingenting. Absolut ingenting. :evil:

Jag tror inte Karro är någon kommunist.

Jag tror istället hon är en helt vanlig som sörjer den en gång svenska allmänna välfärden. :cry:

(Precis som jag)

Ett svenskt folkhem där alla fick plats men som nu gått förlorat? :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav rolex 07 feb 2011 09:49

Nu har jag iallafall beställt en 40W solpanel. Monokristallin och en PWM reg.
Jag ska börja experimentera lite hemma och sedan installera den på båten, så kan den underhållsladda batterierna både på sommaren och på vintern (när den ligger på land).

Det är alltid intressant med politisk debatt.
RÖD@nörd skrev:Vad går att göra? Ingenting. Absolut ingenting.

Min bestämda uppfattning är att detta är fel. Det går att engagera sig i politiken. Vi har (fortfarande) någon form av demokrati i Sverige. Vi befinner oss ljusår från de flesta andra länder när det gäller yttrandefrihet, religionsfrihet och politiks frihet.
rolex
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 sep 2010 10:25

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav PowerMizer 07 feb 2011 10:15

rolex skrev:Nu har jag iallafall beställt en 40W solpanel. Monokristallin och en PWM reg.
Jag har också lust att köpa solpaneler. Med lite tur så kan jag realisera drömmarna inom något år.. :D

rolex skrev:Det är alltid intressant med politisk debatt.
Jodå! Jag gillar inte "vanlig" politik, men att försöka förstå bakomliggande problem är intressant! :D
Jag gillar att se hela system och försöka förstå hur allt hänger ihop. Tyvärr är det idag lätt: följ pengarna!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav Karro 07 feb 2011 12:18

RÖD@nörd skrev:Hela etablissemanget springer åt samma håll och ropar i en kör: FREE TRADE.

En fri marknad fixar ALLT!!!:

Håller med där och gillar det inte.

Problematiken är ju vilken grupp människor i samhället som ska gynnas. Olika styrelseskick gynnar olika grupper. Dagens styrelseskick gynnar "handlarna", de gamla "borgarna", och arbetarna förpassas sakta återigen till en sorts underklass som bara är till för att tjäna de högre klasserna. Ett sorts klassamhälle, eller snarare kastsamhälle, där man bara bytt orden.

En fri marknad innebär i praktiken att de mest skrupelfria får chansen att roffa åt sig på andras bekostnad.

Den som har mest pengar har mest rätt och mest rättigheter.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav rolex 07 feb 2011 15:12

Är det inte till stor del en fråga om utbildning.
Hur undervisar vi våra barn att inte låta sig luras.
Dels luras folk på det mest uppenbara sätt som man tappar hakan när man hör talas om det.
Men de mer förfinade och subtila metoderna att luras behöver tas fram och förklaras hur det fungerar och varför man inte ska tacka ja till vad som helst.
rolex
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 sep 2010 10:25

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav PowerMizer 07 feb 2011 22:59

rolex skrev:Är det inte till stor del en fråga om utbildning.
Hur undervisar vi våra barn att inte låta sig luras.
Jo, det håller jag med dej om. Om man haft förmånen att ha "hemskola" för sina egna barn så hade det säkert kommit fram lite "alternativt" studiematerial skulle jag tro.

Här hemma brukar jag få ganska avancerade frågor från ungarna. Ofta om ekologi, ekonomi och olika politiska system. Det är ganska intressant att diskutera med dom, för dom kan ta in avancerade kunskaper om man "ritar och berättar" på ett pedagogiskt och logiskt sätt.

Tyvärr måste man även förstöra deras illusioner om en godhjärtad värld, och berätta om Mammons och maktens magiska lockelse på många människor. Ta detta med GMO t.ex... Jag hymlar inte med att min syn är att det är ett sätt att skaffa sej makt och pengar som driver Monsanto m.fl. Det köper dom! Dom förstår grundmekanismerna som styr profithungern och åsidosättandet av personsäkerhet för vi konsumenter. Givetvis blir dom frustrerade, men vi brukar alltid avsluta med något positivt.

Jag har alltid varit noga med att påpeka att all kunskap är bra, men att skolan är bunden av en läroplan som bestämmer vad som ska läras ut. Jag ser våra diskussioner som ett komplement, och hoppas att det ska få dom att växa upp till självsäkra, självständiga individer med mycket kärlek, tro på ett gott liv, ödmjukhet och kunskap.

Framtiden kommer väl att visa om jag gjort rätt... :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav m_robban 03 maj 2011 07:39

Drar tillbaka till ämnet.

Ny teknik har varit där och övervakat: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 166451.ece

Har varit ganska många test nu med externa kontrollanter i olika lokaler.

Själv är jag hoppfull även om jag inte tror på det än. Jag vill att det skall funka kan man säga, hoppas att det skall funka. Om det visar sig att Rossi inte bluffar och det här fungerar hyffsat i praktiken tror jag dock inte på någon snabb större världsomställning. Bara att sätta upp anläggningar för att motsvara några procent av världsproduktionen tar många år. Dels skall det byggas men än värre är nog politiska och juridiska hinder. Hela tiden kommer energin säljas till marknadspris. Marknadspriset kommer sjunka allteftersom de dyraste kraftslagen slås ut.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav Karro 03 maj 2011 10:14

Vindenergi, solenergi och vattenenergi fungerar idag i små system. Kanske man kommer på någon ny teknologi, men ganska säkert är nog att man får vänta tills man kan köpa sådana saker. Bränsleceller och stirlingmotorer har funnits i väldigt många år, men fortfarande är det inte något som massproduceras till en billig penning. Till och med termoelement, som också har funnits i många år, går inte att få tag på billigt. Peltier-element finns i billiga värmeväskor för bilen, men liknande som ger ström från värme, aningen annorlunda byggda, är både svåra att få tag på och dyra.

Solpaneler, däremot, har stadigt sjunkit i pris, från att ha varit ohyggligt dyra och enbart använts i rymdindustrin för 50 år sedan.

På 40-talet kom gasturbinen/rea-motorn, och man trodde att en så enkel motor skulle revolutionera allt. Men det visade sig att den mycket enkla principen istället blev väldigt komplicerad för att fungera i praktiken och inte bara i teorin.
På 50-talet trodde man att till och med bilar skulle kunna drivas med atomreaktorer, på 60-talet att bilar skulle drivas av gasturbinmotorer, men båda dessa drivmetoder visade sig i slutändan bli mycket svåra och komplicerade. Först idag tillverkas små gasturbiner i modellflygplansformat för en billig penning.

Först ska den lilla nya energikällan utvecklas, och det brukar ske genom rymd- och militärindustrin. De forskar fram en liten effektiv variant, för de har massvis med pengar. Sedan, några årtionden senare, så kommer den nya uppfinningen ut i industrin. Först för mycket dyra maskiner, men med tiden eventuellt ned till consumer-nivå och då i en LIGHT-version.

Men det är en lång process.

Så ett genombrott idag, och kanske 50 år senare så sitter saken i våra bilar.

Den som lever så länge får se.

Däremot fungerar vindturbiner, solpaneler och vattenturbiner/vattenhjul IDAG och för en billig penning.

Bättre en fågel i handen än tio i skogen.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav cman 03 maj 2011 13:12

Karro skrev:Vindenergi, solenergi och vattenenergi fungerar idag i små system. Kanske man kommer på någon ny teknologi, men ganska säkert är nog att man får vänta tills man kan köpa sådana saker. Bränsleceller och stirlingmotorer har funnits i väldigt många år, men fortfarande är det inte något som massproduceras till en billig penning. Till och med termoelement, som också har funnits i många år, går inte att få tag på billigt. Peltier-element finns i billiga värmeväskor för bilen, men liknande som ger ström från värme, aningen annorlunda byggda, är både svåra att få tag på och dyra.

Solpaneler, däremot, har stadigt sjunkit i pris, från att ha varit ohyggligt dyra och enbart använts i rymdindustrin för 50 år sedan.

På 40-talet kom gasturbinen/rea-motorn, och man trodde att en så enkel motor skulle revolutionera allt. Men det visade sig att den mycket enkla principen istället blev väldigt komplicerad för att fungera i praktiken och inte bara i teorin.
På 50-talet trodde man att till och med bilar skulle kunna drivas med atomreaktorer, på 60-talet att bilar skulle drivas av gasturbinmotorer, men båda dessa drivmetoder visade sig i slutändan bli mycket svåra och komplicerade. Först idag tillverkas små gasturbiner i modellflygplansformat för en billig penning.

Först ska den lilla nya energikällan utvecklas, och det brukar ske genom rymd- och militärindustrin. De forskar fram en liten effektiv variant, för de har massvis med pengar. Sedan, några årtionden senare, så kommer den nya uppfinningen ut i industrin. Först för mycket dyra maskiner, men med tiden eventuellt ned till consumer-nivå och då i en LIGHT-version.

Men det är en lång process.

Så ett genombrott idag, och kanske 50 år senare så sitter saken i våra bilar.

Den som lever så länge får se.

Däremot fungerar vindturbiner, solpaneler och vattenturbiner/vattenhjul IDAG och för en billig penning.

Bättre en fågel i handen än tio i skogen.


Jag tror att man är så medveten om behovet av just el och energi att förhoppningsvis inser man att om någon kommer på en genial idé kommer man att försöka snabba upp både tekniken och utfasningen av det.. men historien, som du skrev beskriver annat.
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Nästa

Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster