"Kall fusion" från Italien

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav Karro 03 maj 2011 16:47

cman skrev:Jag tror att man är så medveten om behovet av just el och energi att förhoppningsvis inser man att om någon kommer på en genial idé kommer man att försöka snabba upp både tekniken och utfasningen av det.. men historien, som du skrev beskriver annat.

Den stora frågan här är - är det verkligen ett stort problem?
Varför har vi inte energi så att det räcker?
Eller är det så att vi har mer energi än vi egentligen behöver, men luras att tro att vi behöver mer, vilket med de astronomiska elpriserna innebär att någon sitter och tjänar än väldigt massa pengar. Det ligger alltså i någons intresse att vi köper så mycket dyr el som möjligt.
Men vad tjänar vi egentligen på det?

Marknadskrafterna innebär att man ska tjäna så mycket pengar som möjligt.
Men det är inte vi som ska tjäna så mycket pengar som möjligt, det är någon annan. Vi ska gärna få så lite pengar som möjligt, för det innebär ju att denna andra får mer. Och om vi får pengar, ska vi omedelbart kunsumera upp allt, så att någon annan, som har en bank, får pengarna.
Marknadskrafterna syftar aldrig till att vi ska få det bättre.
De har aldrig gjort, och kommer aldrig att göra.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav m_robban 03 maj 2011 17:46

Karro skrev:Marknadskrafterna syftar aldrig till att vi ska få det bättre.


Nåja, marknadskrafterna har nog optimerat ett och annat. Och optimeringar, särskilt tekniska sådana gör oftast att vi får det bättre. Med 'vi' menar jag då rik som fattig, svensk som utlänning, frisk som sjuk. :roll:

Men vad tror ni, har Rossi lyckats med fusion utan gammastrålning och radioaktiva restprodukter?
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav rolex 22 maj 2011 19:30

Det blev ganska tyst ...
Man kan tolka tystnaden som att de flesta inte vet vad de ska tro.
Många hoppas väl att det fungerar, men sen blir det väl inte som man tror alltid. Fri ren energi är kanske för bra för att vara sant. Men är e-cat helt ren är jag nog beredd att prova även om storföretagen ska ha sina pengar.
Helst skulle man såklart vilja slippa betala en massa dyra mellanhänder.

Jag tror att Rossi har kommit på något. Om han bluffade skulle han som jag ser det även bluffa om att han vet hur det fungerar, men han erkänner att han inte vet exakt vad som händer.
Det kan visa sig finnas nackdelar såklart. Det kanske kan bli instabilt eller opålitligt under vissa omständigheter. Det kanske visar sig ge bieffekter vi fn inte kan mäta el förstå.
Sen kan det ju oxå bli politiska beslut som gör det omöjligt för privatpersoner att använda och då blir det ju inte så revolutionerande.
rolex
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 sep 2010 10:25

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav rolex 24 jun 2011 23:22

rolex
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 07 sep 2010 10:25

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav m_robban 29 okt 2011 18:17

Nu har Rossi kört en demonstration på 500kW i drygt fem timmar för en kund. Bluff eller ej, det är iaf intressant att följa :p

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3303681.ece
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav boa 26 apr 2012 14:49

Måste hålla med om att det är förvånansvärt tyst om detta ämne med tanke på forumets intresse för energi.
Kan det måhända vara så att OM E-cat fungerar, som herr Rossi påstår, så blir det inte lika kul att hålla på med sol, vind och vatten?
Själv brinner ;) jag för solenergin men vad är det för mening att investera i det om vi snart har obegränsade mängder med billig ren energi?

Visst är det kul att konstruera och bygga men till vilken nytta om miljö och pengaargumenten försvinner?

Eller har jag fel?
boa
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 feb 2011 08:22

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav McB 27 apr 2012 10:05

Kan nog så vara även om iallafall jag hoppas på att det fungerar!
Men det blir väl som med kärnkraft, alla skulle kunna ha en liten reaktor i källaren var drömmen.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: "Kall fusion" från Italien

Inläggav Karro 27 apr 2012 12:17

Det finns andra bra teknologier som bränsleceller och sterling-motorer, men av någon anledning blir de i sluttampen väldigt dyra.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Föregående

Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster