Kärnkraftsfiaskot

Kärnkraftsfiaskot

Inläggav RÖD@nörd 04 jan 2011 14:42

Kärnkraftsfiaskot, svensk kärnkraft sämst i Europa

I kväll SVT2 21.30
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Kärnkraftsfiaskot

Inläggav TonyMontano 06 jan 2011 18:18

Nå enda anledningen varför vi bör ha kvar våra kärnkraft verk är att ha låg elpriser! men vi har ju bland de billigaste i Europa ändå eller :S tänk bara på England :D

Sen kärnkraftverk är inte de minnas miljövänligt :D för måste en uran gruva förstöra ett område sen måste de förvaras i 10 000 år :D vi vet ju inte ens om kapslarna håller hälften av de ;)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Kärnkraftsfiaskot

Inläggav deepforest 21 apr 2011 14:24

SKRÄMMANDE!!!!!

http://www.svd.se/naringsliv/radet-till ... 109091.svd

Rådet till Vattenfall: Mörka risk för kärnkraftolycka

21 april 2011 kl 11:06,
Det stormade rejält kring Vattenfalls hösten 2009. Då kontaktade bolaget enheten för statligt ägande på näringsdepartementet för att få rådgivning om hur man skulle informera allmänheten. Svaret: skriv inte om risken för en kärnkraftsolycka.
Hösten 2009 kom avslöjanden om att Vattenfall pantsatt hela koncernen. Ett avtal hade skrivits som gjorde att Vattenfall hade ett obegränsat skadeståndsansvar vid en eventuell kärnkraftsolycka i den tyska delen av Vattenfall.

Av regeringsdepartementets dokumentation att döma, som SvD Näringsliv tagit del av, var det bråda dagar på Vattenfall dagarna efter avslöjandet. Inom loppen av fem dagar hann tre möten hållas ”angående mediarapporteringen om Vattenfall och regeringen”. Vid ett av dessa möten närvarade näringsminister Maud Olofsson som fäktades med frågan huruvida avtalet varit känt för regeringen redan innan avslöjandet.


Uppgiften att informera allmänheten landade hos chefen för Public & Regulatory Affairs, Åsa Pettersson. Den 16 november klockan halv åtta på kvällen är ett förslag på en text till företagets hemsida klar och Åsa Pettersson mailar över det till Viktoria Aastrup som är regeringens representant i Vattenfalls styrelse och tjänsteman vid enheten för statligt ägande som på den tiden löd under näringsdepartementet.

Så här står det i mailet:

”Hej,

Här kommer ett förslag på text (avstämd med Tove) (Tove Cederborg, Vattenfalls chefsjurist, reds anm) vi skulle kunna lägga ut på vår hemsida om behovet finns.
Hälsningar
Åsa”

Till mailet är ett dokument döpt ”domination agreement” bifogat, vilket är namnet på det avtal som band Vattenfall vid det obegränsade skadeståndsansvaret. Vad som stod i dokumentet framgår inte av de handlingar SvD fått ut.

Viktoria Aastrup svarar med vändande post klockan halv nio på kvällen. Hon är dock inte helt nöjd med att texten tar upp sannolikheten för en olycka i något av Vattenfalls tyska kärnkraftsverk. Hon skriver:

”Hej!

Tycker att vi inte ska gå in på sannolikheten (mikroskopisk) utan hålla oss till konstaterande att VAB (Vattenfall AB, reds anm) i sådant fall först måste försättas i konkurs. Annars bra och – begripligt! ;-)
:-) Viktoria”

Dagen efter svarar Åsa Pettersson att hon har tagit till sig feedbacken och att Viktoria Aastrup ska höra av sig om hon vill se texten på hemsidan:

”Ok, ändrat.
Hör av er om ni vill att vi lägger ut texten, vi avvaktar för närvarande.

Hälsningar

Åsa”
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Kärnkraftsfiaskot

Inläggav deepforest 07 jul 2011 13:05

Gl bl bl :shock:

Vattenfall vill bygga ut kärnkraften
Sverige 07 jul 12:29
Statliga Vattenfall vill bygga kärnkraft för 50 miljarder kronor, och nu söker kraftjätten efter en samarbetspartner, skriver Dagens Industri.

Vattenfalls vd Øystein Løseth räknar med att börja bygga under 2020-talet, men projektering inleds redan inom några år.

Energiuppgörelsen som alliansregeringen slöt år 2009, och som från årsskiftet tog bort byggförbudet av ny kärnkraft, innebär att dagens 10 reaktorer får ersättas med nya. Men det är en uppgörelse som tolkats olika av allianspartierna.

Centerpartiet har hela tiden hävdat att det inte kommer att bli några nya reaktorer, medan Folkpartiet kräver en snar byggstart, rapporterar tidningen.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Kärnkraftsfiaskot

Inläggav M8e 07 jul 2011 14:13

Då stänger i alla fall ner någon gammal reaktor.

Bygga nytt är inte samma sak som att bygga ut. :wink:
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Kärnkraftsfiaskot

Inläggav deepforest 13 nov 2011 10:27

Bra säkerhet på våra verk!
De ligger och vrider sig av skratt i övriga världen!

SVD
Dammsugare kostade Vattenfall miljarder
Sverige 13 nov 08:06
En kvarglömd dammsugare har orsakat skador som lett till förlorade intäkter på 1,8 miljarder kronor för statliga Vattenfall som driver kärnkraftsanläggningen i Ringhals, uppger Rapport.
Det var den 10 maj i år som det började brinna i en reaktor i kärnkraftsanläggningen. Orsaken till branden var en kvarglömd dammsugare, som fattade eld då en provtryckning gjordes i reaktorn.
Att något sådan kan inträffa på en kärnkraftsanläggning förklarar Peter Gango, chef för Vattenfalls kärnkraftsverksamhet, att det var ett mänskligt misstag. Sådana ska inte förekomma i Vattenfalls kärnkraftverk, säger han.
Han säger att man ska ser över sina processer, så att det inte händer igen. Vid branden i dammsugaren fattade även plast och skoskydd eld, som också lämnats kvar i reaktoranläggningen.
Sot spreds i sådan utsträckning att beräknas ha tagit sju månader att sanera. Den 17 december hoppas ledningen för Ringhals att reaktorn ska vara igång igen.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Kärnkraftsfiaskot

Inläggav deepforest 08 feb 2012 22:09

Nu kommer en del av sanningen fram!
http://svtplay.se/v/2703292/uppdrag_gra ... 536,1,f,-1
SKRÄMMANDE!!!! :shock: :shock: :shock:
Undrar hur mycket som inte kommer fram?
När det small i Tjernobyl så sa man att det var dålig säkerhet och dåligt byggt. Ingen sa något om att det kärnkraftverket var alldeles nybyggt och att olyckan berodde på en enda man som frångick säkerhetsrutinerna. "Sådant kan aldrig hända här" sa man då. Efter kvällens program ser man med all önskvärd tydlighet att det inte bara kan hända här, utan att det regelbundet händer! Dessutom så var det ledningen som beordrade frångånendet av säkerhetsrutinerna :shock: :shock: :shock: :shock:
Det anser i alla fal jag vara mycket värre än tjernobyl!
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland


Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster