Jättelik vindkraftspark i Piteå

Re: Jättelik vindkraftspark i Piteå

Inläggav Göran 05 mar 2010 18:51

När det pratades låga temperaturer för någon månad sedan, gick jag in tittade var i Sverige det var kallast och då fick jag se något. I Katterjåkk var det visserligen inte kallast, men vid en temperatur på -24°C blåste det ändå 14 m/s i medelvind och 21 m/s i byarna. Nå vad säger vi nu då? :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Jättelik vindkraftspark i Piteå

Inläggav tompas11 05 mar 2010 19:17

Ja det kan väl så vara Göran, men nu menade jag inte vid något enstaka tillfälle utan mera hur det i allmänhet brukar vara med vinden vid låga temperaturer.

Hmm... intressant läsning:
Anders Sundström: "Jag införde orättvis lag"
Det skrev förre energiministern Anders Sundström september 2001.
http://www.vfk1997.se/doc/rune01.htm
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Jättelik vindkraftspark i Piteå

Inläggav Göran 05 mar 2010 19:24

Ja, men det är ju så sällan vi får så låga temperaturer som denna vinter. Vi måste nog tillbaka till 80-talet för att hitta något liknande, så normalt tror jag vindkraften gör stor nytta vintertid.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Jättelik vindkraftspark i Piteå

Inläggav RÖD@nörd 05 mar 2010 20:44

tompas11 skrev:Hmm... intressant läsning:
Anders Sundström: "Jag införde orättvis lag"
Det skrev förre energiministern Anders Sundström september 2001.
http://www.vfk1997.se/doc/rune01.htm


Trodde väl det. Propagandamaterial, och i detta fallet från en gruppering som kallar sig "Västeråsare för kärnkraft"

"Ingen copyright. Kopiera gärna materialet och sprid" stod det på sajten.


tompas11,

Jag var lite engagerad i folkomröstningen om kärnkraft 1980, och då för "Linje 3" som främst drevs av dåvarande Centerpartiet, VPK och miljörörelsen. Mitt deltagande skedde genom Studieförbundet Vuxenskolan. Mycket tal om vindkraft då och en av följderna blev att det kom att byggas upp vindkraftverk lite här och var. Mest hemmabyggen som skulle försörja exempelvis ett lantbruk.

Kanske var det startskottet för det som i dag håller på att bli vedertagen kommersiell marknad.

Är du emot?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Jättelik vindkraftspark i Piteå

Inläggav TonyMontano 05 mar 2010 21:29

nå kan ju säga att min bil inte tycker om när de blåser ute på vinten och denna vinter slår rekord var minus 45 när jag skulle till skolan och jag körde 50! då var de kanske 2 m/s sen på dagen när de hade blivit varmt och de var mellan -13 och -15 då var de nog 6 m/s så jag tror vindkraftverken klara av att ge ström när de behövs om de så vill ;)

PS bilen är en cab med vinyltak så i förra veckan kom tanken att bygga ett tak nu idag har jag börjat! tror jag har snart 10 projekt igång xD
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Jättelik vindkraftspark i Piteå

Inläggav tompas11 05 mar 2010 22:32

RÖD@nörd, faktum är att jag röstade på linje 3 när denna folkomröstning gick av stapeln. Men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig. I dag är jag faktiskt för kärnkraft men inte mot vindkraft om den kan bära sig ekonomiskt utan subventioner.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Jättelik vindkraftspark i Piteå

Inläggav Tompaiuppsala 05 mar 2010 22:45

Vinden är inte konstant, ibland är det vindstilla, ibland blåser det, ibland tillräckligt och mer än så. Så är det med vindkraften. Den producerar inte el hela tiden precis som kärnkraften, delar av den står också still vintertid har jag förstått.

Jag är för mer vindkraft, decentralisera elproduktionen med en mängd verk. flera tusen och åter tusen om det behövs. Låt dessa snurror bli vår vardag och självklara inslag i vår miljö som symboliserar framtiden, ett klimatsmart och ansvarsfullt sätt att producera förnyelsebar energi på. De som får utslag av att bara höra ordet vindkraft får flytta nära ett tyskt kolkraftverk och bo där resten av sitt liv, eller följa med kärnavfallet ner i slutförvaret. De som tål vindkraften men inte vill se den är antagligen av samma typ som den som vill ha full mobiltäckning men aldrig bo nära en mast, eller vill ha snabba motorvägar men ingen biltrafik på sin gata osv.. Med andra ord, de vill och kräver el bara de slipper se det som producerar den, huvudsaken det finns ström i vägguttaget.

Mer alternativ förnyelsebar energi åt folket!
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Jättelik vindkraftspark i Piteå

Inläggav tompas11 06 mar 2010 01:48

Vindkraftens pengar
Lachmann20100203Vindkraftens_pengar.pdf
(165.17 KB) Nerladdad 487 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Jättelik vindkraftspark i Piteå

Inläggav Göran 06 mar 2010 02:11

Nu har jag läst vindkraftmotståndarne Lachmann´s skrivelse och den kändes inte opartisk.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Jättelik vindkraftspark i Piteå

Inläggav deepforest 06 mar 2010 02:58

Den känns inte opartisk nej!
Och hur mycket tror ni att vi fått betala till kärnkraften?
Huuuu!!! :shock:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Jättelik vindkraftspark i Piteå

Inläggav RÖD@nörd 06 mar 2010 04:11

tompas11 skrev:RÖD@nörd, faktum är att jag röstade på linje 3 när denna folkomröstning gick av stapeln. Men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig. I dag är jag faktiskt för kärnkraft men inte mot vindkraft om den kan bära sig ekonomiskt utan subventioner.


tompas11,

Jag gillar ditt svar ovan. Rättframt och ärligt. Sådant uppskattas! :D
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Jättelik vindkraftspark i Piteå

Inläggav RÖD@nörd 06 mar 2010 04:46

tompas11 skrev:I dag är jag faktiskt för kärnkraft men inte mot vindkraft om den kan bära sig ekonomiskt utan subventioner.


Beträffande subventioner i allmänhet så är det ju ett sätt samhället att uppmuntra till något man vill uppnå istället för att använda maktmedel.

Maktmedel mot produktionskrafterna är tabubelagt i en liberal marknadsekonomi som istället styrs av en "osynlig hand".

Fungerar inte den "osynliga handen" som samhällets företrädare vill används i stället "smörjmedel" som t.ex. subventioner.

I det här fallet är det då ett sätt för samhället att lättare uppnå målet mot mer förnybar energiproduktion.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Jättelik vindkraftspark i Piteå

Inläggav RÖD@nörd 06 mar 2010 04:50

Jag har också läst Lachmann's skrivelse men återkommer om det i morgon. Är alldeles för trött just nu.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Jättelik vindkraftspark i Piteå

Inläggav Tompaiuppsala 06 mar 2010 14:12

Opartisk?? Sök på Bengt Lachmann, han har tagit ställning mot vindkraften och anser kärnkraften som ren, med avseende på koldioxid.
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Jättelik vindkraftspark i Piteå

Inläggav Ib-Arne 06 mar 2010 18:11

1 till som röstade på linje 3. Och ångrar mig inte. Ut med atomkraften!
Erkänner att jag tydligen har fel, när det gäller emu, och att vi borde ha €. Vi borde till höra EU, fullt ut!
Men egoist som man e, så har vi fått 20% mer köpkraft, p.g.a. Svenska kronanas ökade värde.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

FöregåendeNästa

Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster