Timvis avläsning

Timvis avläsning

Inläggav Robban 26 feb 2010 20:06

Jag ser att Maud Olofsson äntligen har upptäckt begreppet "Timvis avläsning". Det är ju jättebra men det tar nog några år att genomföra.

Det kommer säkert en app till mobilen så man får veta vad elpriset ska bli några timmar framåt. Ingen matlagning mellan kl 15 och 19!
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: Timvis avläsning

Inläggav Ib-Arne 26 feb 2010 20:51

Var så du det?
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Timvis avläsning

Inläggav Robban 26 feb 2010 20:57

Aftonbladet, DN, Ekot.
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: Timvis avläsning

Inläggav Jernet 26 feb 2010 21:22

Spelar igen roll! Det blir andra fasta pålagor istället.
Jernet
 

Re: Timvis avläsning

Inläggav PowerMizer 26 feb 2010 21:55

Jernet skrev:Spelar igen roll! Det blir andra fasta pålagor istället.

BLIR andra fasta pålagor???? Vi köper strömmen av Storuman energi, men med leverans via Vattenfalls nät, så vi ser fasta kostnaden tydligt, och en sak är säker: Baseras kostnaden enbart på transmissionsförluster och nätunderhåll så har vi ett kabelnät av guld, platina och ädla stenar, men tyvärr bara 1,5 kvadrats ledare.... :evil:

Robban skrev:Jag ser att Maud Olofsson äntligen har upptäckt begreppet "Timvis avläsning".

Jag hörde det på radion idag också. Hoppas man kan sälja ström om det nu blir så?!
Har suttit och lekt i "RETScreen" igår och visst kan man tjäna pengar på att köra flis->gengas->bensinmotor->el och värme och sälja lite överskottsel på vintrarna...
Ja, om jag nu knappat in rätt parametrar i programmet.. :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Timvis avläsning

Inläggav Jernet 26 feb 2010 22:32

BLIR andra fasta pålagor????


Förlåt mitt ordval! Jag menar så klart att dom befintliga blir högre.
Så i slutändan tjänar vi nada ändå.
Hörde förresten Maudan på tv förut där det skulle satsas mer på alternativ energi och det var privatpersoner som skulle stå för kalaset iom höjda elpriser.
Dom tar igen på karusellerna det som dom förlorar på gungorna, och så har det alltid varit, och kommer förmodligen att bli också fortsättningsvis.
Elbolagen och staten ska ha in sitt oavsett hur mycket el du förbrukar och till vilket pris.
Ingen ska inbilla mig att elbolagen kommer sänka sin omsättning pga timdebitering.
Någonstans kommer vi få betala, var så säkra!
Jernet
 

Re: Timvis avläsning

Inläggav PowerMizer 26 feb 2010 22:56

"Förräntning av insatt kapital"

BLÄ!

Snart blir man väl kommunist på kuppen. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Timvis avläsning

Inläggav Jernet 26 feb 2010 23:10

Snart blir man väl kommunist på kuppen.


Det verkar vara problemet redan idag tycker jag, obefintlig konkurrens på marknaden och därför kan elbolagen sätta vilka priser dom vill genom kartellen nordpool, samtidigt som staten gnuggar händerna när dom får in mer skatt.
Någon kommunist blir jag aldrig, för jag ska rösta på Göran till hösten, och då menar jag inte bonden Persson :wink:
Jernet
 

Re: Timvis avläsning

Inläggav PowerMizer 26 feb 2010 23:35

Jernet skrev:
Snart blir man väl kommunist på kuppen.


Det verkar vara problemet redan idag tycker jag, obefintlig konkurrens på marknaden . . .

Jo, jag vet... Det beror som jag sagt tidigare på att systemet inte fungerar. Först och främst bör en ekonomi vara resursbaserad och inte penningbaserad och sen tillkommer räntan och allt annat som skapar girighet. Stort ämne, och jag tror vi är ganska överens.

Rösta? Köp dej en markbit här uppe så blir vi "preppers" hela bunten istället och dömmer ut allt som har med samhället att skaffa!
Det är så mycket enklare att avfärda samhället än att försöka förstå och påverka det. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Timvis avläsning

Inläggav Göran 26 feb 2010 23:51

Det är inte timvis elmätning vi behöver, det är konkurrens, annars kommer vi som konsumenter att få fortsatt höjda priser.

Bra att du röstar på 24 volt, Jernet!
24 volt har hittills haft en kvarts miljon besökare och fortsätter det så här utgör vi själva snart en maktfaktor, så vad som låter som ett skämt idag, kommer att vara allvar imorgon. Nu kanske inte 24 volt som site inte blir blir stor nog att ryta ifrån, men stora siter kommer att kunna göra det, sanna mina ord. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Timvis avläsning

Inläggav RÖD@nörd 27 feb 2010 03:02

Gång på gång skriker ni er hesa efter mer konkurrens på elmarknaden

men

hur ska ni få det då?


Så vitt jag vet så är det ägarna som ytterst bestämmer.


Är verkligen fri marknad bra för allt som produceras?

Tänk efter!

Mvh
Röd@nörd
ej marknadsfundamentalist
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Timvis avläsning

Inläggav Karro 27 feb 2010 05:36

Jag vet inte vad som är bra, men släpper man in småskaliga elproducenter i massvis, kan det iallafall betyda en extra krona för många när elpriset skjuter i höjden. Jag läste någonstans att det finns tusentals små kraftverk i Västernorrland som är nedlagda (eller museiföremål).
Sedan kan vissa smarta spara sitt vatten i en damm tills elpriset går upp i pris riktigt mycket för att först då släppa det på sin lilla turbin. Men varför inte?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Timvis avläsning

Inläggav Jonas L 27 feb 2010 10:41

Vad är det som hindrar att konstatera att konkurrensen inte fungerar? Vad är det sen som hindrar att man går in med åtgärder, som man skulle gjort om det handlade om mågon annan marknad? Det är ju sådant man har konkurrensmyndigheter till. T.ex. skulle man kunna kräva att ett bolag inte fick stå för mer än 30% av produktionen från ett specifikt energislag. Hjälper inte det så sänker man till 20% etc. På så vis så sprider man ut kraftverken mellan olika ägare. Och ingen ägare av ett vattenkraftverk vågar göra annat än dra på för fullt när priset är så här högt.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Timvis avläsning

Inläggav RÖD@nörd 27 feb 2010 17:43

Jonas L,

Blott tanken på statlig styrning via konkurrensmyndighet visar med all tydlighet att fri marknad inom elproduktionen inte fungerar.

Skulle det bli verklighet kommer ägarna, med hjälp av EU:s regelverk, att sätta sig på tvären direkt och inte nog med det med sin ägarmakt och kapital kan de kringå ett sådanat regelsystem hur lätt som helst.

Vad tror du om ett demokratiskt ägande av all elproduktion av betydelse i vårt land?

Ser du några nackdelar och i så fall vilka?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Timvis avläsning

Inläggav PowerMizer 27 feb 2010 23:16

RÖD@nörd skrev:Vad tror du om ett demokratiskt ägande av all elproduktion av betydelse i vårt land?

Ser du några nackdelar och i så fall vilka?

Jag, som Svensk, ser inte någon nackdel alls, bara fördelar!
Tidigare hade ju Vattenfall ett "huvudansvar" för aktiv/reaktiv balansering, reglerstyrka (hur mycket en prod.anläggning skulle "gasa" om frekvensen sjönk) och effektreserv. Alla privata körde sina anläggningar på det mest ekonomiska sättet om dom inte fick betalt. Om Vattenfall vore en myndighet som såg till landets intressen och alla anläggningar över en viss storlek är _tvingade_ att reglera för ett optimalt nät _och_ att ha en effektreserv som KK (Kraftkontroll hos SVK (Svenska Kraftnät) i Råcksta) beräknar så kanske det skulle funka. Hur man stoppar onödig "vinst-handel" med utlandet är jag för trött för att förstå.

Jag kan ju vara ute å valsa ikväll, men jag tror det skulle gå!
Steg 1 är kanske att lämna det skunkande skeppet (EU).
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Nästa

Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron