Duschvärmeväxlare

Duschvärmeväxlare

Inläggav deepforest 25 feb 2010 12:12

En smart ide! http://sparavarmvatten.se/index.php?opt ... 1&Itemid=2
Jag tänkte göra en annan variant som jag kopplar på avloppsröret i källaren, typ motsrömsvärmeväxlare med ett rör inuti ett annat.
En annan variant att spara varmvatten på (när man har 2 tonårsdöttrar som jag) är att sätta timer på varmvattenkranen så att den slår av efter 10 minuter :twisted:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Duschvärmeväxlare

Inläggav Karro 25 feb 2010 14:40

deepforest skrev:En annan variant att spara varmvatten på (när man har 2 tonårsdöttrar som jag) är att sätta timer på varmvattenkranen så att den slår av efter 10 minuter :twisted:

Om jag var din tonårsdotter skulle det göra att jag skulle kalla dig "djälva diktatortyp". Men dina tonårsdötter kannske är mer väluppfostrade? :D

Man kan ha en begränsad rymd på varmvattenberedaren, så att varmvattnet helt enkelt tar slut efter ett tag. Så får tonårsdöttrarna slåss om vem som duschar först.

I mitt hus finns det en dåligt fungerande blandningsventil, så om man har spolat varmvatten ett tag, så blir det automatiskt kallt. Kanske en produkt till hem med tonåringar i?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Duschvärmeväxlare

Inläggav PowerMizer 25 feb 2010 17:24

Karro skrev:
deepforest skrev:En annan variant att spara varmvatten på (när man har 2 tonårsdöttrar som jag) är att sätta timer på varmvattenkranen så att den slår av efter 10 minuter :twisted:

Om jag var din tonårsdotter skulle det göra att jag skulle kalla dig "djälva diktatortyp". Men dina tonårsdötter kannske är mer väluppfostrade? :D
:lol: :lol: :lol:
Karro skrev:Kanske en produkt till hem med tonåringar i?
Borde funka jättebra! :mrgreen:

En tråd med bra början! :D :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Duschvärmeväxlare

Inläggav deepforest 25 feb 2010 18:40

Man kan ha en begränsad rymd på varmvattenberedaren, så att varmvattnet helt enkelt tar slut efter ett tag

Begränsad volym ja. Min beredare är på 300 liter! Och det tar slut när dom duschar bägge två..... :evil:
Jag fick en elräkning för januari på 5255:- och min inkomst är 9600:- så jag håller mig för skratt......
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Duschvärmeväxlare

Inläggav Jonas L 25 feb 2010 20:51

Du kan inte ratta ner tempen på varmvattenberedaren? Eller sätta begränsning så att man inte kan ratta upp så mycket på termostaten?
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Duschvärmeväxlare

Inläggav Karro 25 feb 2010 21:15

Det där låter inte roligt. Är situationen sådan och ungarna inte fattar, får man nog bli lite dikatatorisk.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Duschvärmeväxlare

Inläggav PowerMizer 25 feb 2010 22:46

deepforest skrev:Jag fick en elräkning för januari på 5255:-
Karro skrev:Är situationen sådan och ungarna inte fattar, får man nog bli lite dikatatorisk.


Nä, nu spårade det ur och blev seriöst. :(

Jag är nog ganska diktatorisk med mina barn, men jag brukar försöka skapa förståelse först.
Ett exempel var lillpojken (7 år) som ikväll satt och skrev i ordbehandlaren och frågade om han fick skriva ut. Jag sa att det gick bra. Sen frågade han vad det kostade per utskrift, och jag sa att det är ganska billigt för vi har en S/V nätverkslaser som är ekonomisk. Jag gissade på max 30 öre. När han suttit och skrivit och gjort utskrifter ett tag så visade han antalet och frågade om han skulle betala. Naturligtvis behövde han inte det, men tydligen funkar uppfostran ibland! :shock:

Om det blir mycket tjat så brukar jag låta dom välja: -Visst, om du vill, får du "ditt&datt", MEN då måste vi spara in summan på nått annat lågprioriterat som din nya "whatever"... Pengarna räcker inte annars, vad väljer du?

Om du förklarar läget så kanske det är lättare för tjejerna att acceptera?! -"Antingen köper vi en massa varmvatten som ni kan spola ut i avloppet, eller så går vi på bio X ggr/månad." Kan det funka?

Funkar det inte så som Karro säger. Då får du peka med hela handen och visa vem som är Главнокомандующий! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Duschvärmeväxlare

Inläggav McB 17 mar 2010 12:49

Nu när man ändå är igång och bygger badrum borde man skicka in en sån här, nersänkt i betonggolvet kanske?

Någon som provat något liknande?

Finns det fler produkter? Gärna tunnare, känns ju lite tjock!

Väl dyr (4490kr) 1500kr dyrare än veden för 1 år!
Men den lär spara mig arbete på lång sikt.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Duschvärmeväxlare

Inläggav JohanMossfeldt 18 mar 2010 00:28

Här finns också en som kan vara smidig om man har en duschkabin.

http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/P ... ductID=715
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Duschvärmeväxlare

Inläggav Karro 18 mar 2010 01:25

Hur många tusen duschar får man göra för att spara in inköpskostnaden? Med X antal duschar per dag, hur lång tid tar det?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Duschvärmeväxlare

Inläggav Sverre V 18 mar 2010 09:46

Har man bra utrymme, kan man göra så här:

Bild

Jag gjorde ett test för några år sedan. Det fungerar.
Mer information kan hittas här: http://www.sondred.info/varmegjenvinner.htm

Sverre V
Användarvisningsbild
Sverre V
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 apr 2008 22:29

Re: Duschvärmeväxlare

Inläggav McB 18 mar 2010 10:15

Nja rör historia funkar inte, det är källargolv så plats är det ont om. Vill gärna ha allt hyffsat lätt att syna, inte sugen på att bila upp badrumsgolvet för att värmevxl satt igen.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Duschvärmeväxlare

Inläggav deepforest 18 mar 2010 11:45

Bygg något som nedan. 10 mm kopparrör i slingor i en låda 15 mm hög. ett "bräddavlopp" i mitten så vattnet ligger över rören. (med ett utsläpp då man duschat klart, så inte vattnet ligger kvar) en trätrall el dylikt ovanpå. Har du duschkabin så lägg rören i karet och sätt en rörstump i avloppet så vattnet täcker rören.
Lätt att lyfta ur för rengöring.
Bilagor
Värmeväxlare.png
Värmeväxlare.png (16.28 KB) Visad 11402 gånger
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Duschvärmeväxlare

Inläggav McB 18 mar 2010 12:52

Den kan nog funka!
Då ska bara regeringen övertygas, det är ju hon som duschar varmast och längst i huset än så länge.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.


Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron