Kraftpriser.

Re: Kraftpriser.

Inläggav Jernet 24 feb 2010 13:32

Raptor50 skrev:
Göran skrev:Raptor, jag behöver verkligen högsäsong i webshopen. Det är ingen som vill sätta upp solpaneler nu och jag förstår inte varför, nu när det är mycket snö och stegen står stadigt. :P


Jag har ju tittat runt på andra sidor som säljer solcells panel också, men jag har faktisk inte hittat någon sida som är billigare än din Göran.
Med det sagt så är det en sak jag saknar i förhållande till andra shoppar.. Dom flästa har ett komplett sätt, gärna med solpanel, lite kablar, regulator, med (eller utan) batteri, behöver inte mer än panel och regulator heller. Det ser jag inte hos dig Göran..
Vet inte om det är att dina priser är så prässade från tidigare.. Men annonser på blocket eller något kanske.. släng in en liten sak på framsidan med sponsra forum/butiken eller något.. Gör detta till en 0 vinst sak som gör att du kan annonsera dina saker från webshoppen, och tjäna pengar på det den vägen.. Så kan vi som är OTROLIGT tacksamma för ditt forum sponsra med paypal eller något..

Säker på att ganska många är villiga till att slänga in en 50lapp eller något, kan komma långt med det..

Bara ett tips... :D

Ni andra kan ju kommentera om detta är något för er..


1. Olika betalsätt är ett MÅSTE! Få kunder handlar om butiken enbart har förskottsbetalning.
2. Ta bort tvång på registrering när man handlar. Detta är onödigt och krångligt för kunden.
3. Annonsera mera, blocket ÄR bra och ger bra respons. En "blocketbutik" är heller inte fel.
Jernet
 

Re: Kraftpriser.

Inläggav Raptor50 24 feb 2010 18:25

Jernet skrev:3. Annonsera mera, blocket ÄR bra och ger bra respons. En "blocketbutik" är heller inte fel.


Nej det är ju inte fel. Men det finns en hel jävla hög med gratis sidor som går att annonsera på också..
http://www.pryl.se/
http://www.bodoo.net/index.php
http://www.klipp.se/index.php
http://www.oslagbart.se/saljes.asp
http://www.nappet.se/index.php

För att nämna några... Kan också säga att jag kollade igenom dom igår, och det fantes INGEN solpanel.... Utom dom som satt fast på husbil eller något..

Hela tråden har kanske hamnat lite OT, men...
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Kraftpriser.

Inläggav PowerMizer 24 feb 2010 23:19

Raptor50 skrev:Hela tråden har kanske hamnat lite OT, men...

Ja, HÄR behövs pekpinnar och annat otrevligt. Och det NU! :lol: :lol:

I Tromsö har kommunen lessnat på elpriset:
http://www.itromso.no/nyheter/v_r/article337127.ece

Det roliga är att man menar att:
– En plan for utfasing av gamle systemer fram mot 2012, som Tromsø har, er det langt fra alle i det offentlige som har, sier Johannes F. Hojem i miljøstiftelsen.

Norrmännen kanske ska göra studiebesök i Vilhelmina kommun där alla kommunens byggnader (så vitt jag vet) eldas med pellets.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Kraftpriser.

Inläggav Raptor50 25 feb 2010 00:10

Tyvärr för Norge så är ju Sverige LÅNGT före Norge när det gäller sentralfyr systemer... (min privata mening då jag är fött och uppväkst i norge) Gav upp när jag var 28...
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Kraftpriser.

Inläggav PowerMizer 25 feb 2010 00:19

Raptor50 skrev:(min privata mening då jag är fött och uppväkst i norge) Gav upp när jag var 28...

Jag har mycket stor respekt för Norrmännen; Dom är inte med i EU. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Kraftpriser.

Inläggav PowerMizer 25 feb 2010 00:31

/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Kraftpriser.

Inläggav Sverre V 25 feb 2010 02:05


Dusch...
En vanlig dusch i varmt vatten i tio minuter och har en strömförbrukning
på 5,6 kWh. Måndagens extrema pris 14,60 NOK per kWh innebär så att en dusch skulle
kosta inte mindre än 81,76 kronor.

Potatis
Baserat på en tillagningstid på 20 minuter, med ca 0,33 kWh för att laga en familj-posjon
potatis. På det meste till kunder i centrala och norra Norge med 14,60 per
kilowattimme måndag. Således skulle det kosta ungefär 5 NOK att koka potatis.

PowerMizer skrev:
Raptor50 skrev:(min privata mening då jag är fött och uppväkst i norge) Gav upp när jag var 28...

Jag har mycket stor respekt för Norrmännen; Dom är inte med i EU. :P


EU, är vi lyckligtvis inte med i. Olyckligtvis vi är bättre än alla EU-länder att implemintere alla nya lagar och
förordningar där.

Raptor50 skrev:Tyvärr för Norge så är ju Sverige LÅNGT före Norge när det gäller sentralfyr systemer... (min privata mening då jag är fött och uppväkst i norge) Gav upp när jag var 28...


På grund av regeringens politik, är det billigare att köra använda blöjor och liknande till Sverige
för fjärrvärme. Jag förstår inte helt det. :? Det skiljer 100,- NOK per ton.
Användarvisningsbild
Sverre V
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 apr 2008 22:29

Re: Kraftpriser.

Inläggav Raptor50 25 feb 2010 09:44

Nei nei.. Men som jag säger det är min privata mening.. Har inte direkt forskat i sakerna..
Men det är faktisk saker som är billigare i Norge också. Som tomma CD / DVD skivor, och spolarvätska, men man har ju ingen lust att BO där för det..
Som sagt, jag fick nog i 2001...

Var det Jan Teigen som sjunger "Så lycklig i Sverige"????
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Kraftpriser.

Inläggav Jernet 25 feb 2010 16:02

Nu köper ju inte privatpersoner el per timme, utan vi köper det till ett snittpris över en månad.
Snittpriset per dag låg på snudd 5 spänn i måndags.
Snittpriset i Januari låg på 67 öre/kWh.
Detta i sverige då.
Jernet
 

Re: Kraftpriser.

Inläggav Sverre V 25 feb 2010 17:23

Jernet, du har helt rätt. Det samma gäller i Norge också. :D

El informationen kommer från Nettavisen.no
Blöjor har sitt ursprung i NRK TV. Ooopss! Vad skrev jag nu då :roll:

Raptor 50 Jag tok det som din privata mening. :D

Jahn Teigen (skjelettmannen) sang "Så LYKKELIG I SVERIGE"
Det var for mange år siden nu, den gang han var med i Prima vera.
Användarvisningsbild
Sverre V
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 apr 2008 22:29

Re: Kraftpriser.

Inläggav Joergen 25 feb 2010 21:35

Aningen OT: Ang den där vätgasdrivna bränslecellen...

Om jag har förstått rätt så gäller följande: Generera ström på något sätt, helst medelst någon förnyelsebar källa såsom sol eller vind, använda den elen för att generera vätgas (med energiförluster) och därefter lagra den minsta atomen i universum (visserligen i form av vätgasmolekyl så den är ju lite större, men ändå - SJUKT liten!). För att lagra vätgasen måste den kylas, med hjälp av mer energi (och energiförluster), och det blir inte lätt ändå. Sedan skall man då använda den här förträffliga manicken för att generera el. En bränsleceller må vara effektiva men har förluster lik förbannat. Därefter kan man använda den genererade elen för att utföra något arbete, typ lysa upp mörkret eller värma upp sitt kalla vatten, med mer energiförluster som följd.

Även om den här prylen blir billigare så kommer den aldrig att bli billig om man betänker att man slänger bort en massa finfin el för att producera vätgas för att producera en mindre mängd el än man hade från början. Lägg därtill kostnad för prylar för att kyla vätgasen och lagra den. Och till vilken nytta - att kunna få el när inte solen lyser och vinden blåser?

VAD SÄGS OM ETT BATTERI?!

När vi nu talar om energipriser så kan jag LOVA er (jodå) att den elen ALDRIG kommer kosta så lite som 13-14kr/kWh - inte en chans!

Det här är tyvärr bara ett sätt tjäna pengar på folks ovilja att anpassa sig efter tingens ordning. Man vill fortsätta att vara dum och slösaktig och ingen ska komma och säga att man inte får vara det!

Ni får ursäkta att jag har en lite negativ ton (jooodå) men jag är av födsel och ohejdad vana pessimist och misantrop och det har jag ibland lite svårt att dölja...

Om vi däremot snackar om att fixa sig lite metan à la Jean Pain... (http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Pain) DÅ är jag med på noterna!


Med önskningar om en god afton,
Jörgen S(ur)
Joergen
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 03 dec 2009 11:22

Re: Kraftpriser.

Inläggav Sverre V 28 feb 2010 14:12

Här bestäms Nord Pool Spot sina el-priser av 2 (två) människor.

http://www.siste.no/boligmagasinet/article4996749.ece

Historian är skrivit på norska.

Mvh
Sverre
Användarvisningsbild
Sverre V
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 apr 2008 22:29

Re: Kraftpriser.

Inläggav Raptor50 28 feb 2010 17:15

Hm.. Måste ju säga att han var vel inte så dum.. Jean Pain tänker jag på nu..
Man behöver ju inte en så stor kompost hög om man skall ändast ha värmen ur den.. För i en riktig kompostbehållare skall vel temperaturen ligga på över 55grader om jag inte fattat allt fel..

Men det är klart, hur mycket sjunker tempen i behållaren om man drar ut med slang till uppvärmning som Jean gjorde.. Kanske också därför hans kopmpost höll så länge..
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Kraftpriser.

Inläggav Göran.W 10 mar 2010 23:16

Håller med Jernet ang dessa punkterna.
1. Olika betalsätt är ett MÅSTE! Få kunder handlar om butiken enbart har förskottsbetalning.
2. Ta bort tvång på registrering när man handlar. Detta är onödigt och krångligt för kunden.
3. Annonsera mera, blocket ÄR bra och ger bra respons. En "blocketbutik" är heller inte fel.

Handlar själv aldrig mot förskotts betalning om jag inte känner till firman mycket bra eller kan hitta bra referenser på nätet.
Betalar ogärna med kort utan brukar ta det mot 30dagars kredit eller postförskott.
Registrering ogillar jag med regger mig om jag värkligen vill ha något.
Blocket har en otrolig genomslags kraft.
Annonserar på jobb enbart genom blocket för det ger bäst genomslag.
Blocket butiken är bra men kostar 10 000kr + moms om året.

Släng ut någon annons på Blocket och hänvisa till hemsidan om dom vill ha mer info.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Kraftpriser.

Inläggav Göran 11 mar 2010 00:36

Ta bort krav om registrering? Hur ska det gå till? Webshopen är ju ett färdigt program som jag inte kan göra så mycket åt och på något sätt måste kunden skriva in namn och adress så att jag vet var varorna ska skickas...blir lite svårt att få iväg dem till rätt ställe annars. :wink:

Olika betalningssätt kostar pengar. Kortbetalning är också förskottsbetalning och det är förenat med bankavgifter och andra avgifter som gör att priserna måste höjas. 30 dagars kredit!? Host... I så fall får jag hoppas att ingen handlar av mig för skulle det bli fart på affärerna skulle jag behöva ligga ute med hundratusentals kronor, kanske miljoner och de pengarna har jag inte.

Blocket... Ja, men där får man ju inte länka till sin egen sida om man inte slantar av 10.000, eller vad du sa. Senaste annonsen jag satte in "2 st 85-wattare" för 5090 kronor gav tre svar och ingen köpte, trots att betalningsalternativet aldrig kommit på tal.

Nä, jag får nog börja sälja brännvin istället, för där är det ingen som tvekar oavsett vad det kostar. Rejäl huvudvärk dagen efter, spyor i soffan och fyllångest, det är vad folk vill ha. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

FöregåendeNästa

Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron