Kraftpriser.

Re: Kraftpriser.

Inläggav Martin 12 mar 2010 08:33

Webshopen känns lite undangömd på sidan. Jag tror att många missar den.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Kraftpriser.

Inläggav Göran 12 mar 2010 19:10

Jernet, jag tackar och jag hör av mig!
Martin, så känner jag också och även fast jag kan göra något åt det så har jag inte gjort det.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Kraftpriser.

Inläggav Göran 13 mar 2010 18:50

Nu har jag lite ny information om "kraftpriserna".
Nytt pers för leveranstider har satts.
Vissa regulatorer kan levereras så att de kommer fram dagen efter (än så länge bara ett fåtal produkter) och solpaneler har varit hos kund på två dagar (för de som bor runt Stockholm och söderut).
Medge att det här är en bra början för "Nya" 24-voltsbutiken. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Kraftpriser.

Inläggav Jernet 13 mar 2010 19:15

Göran skrev:Nu har jag lite ny information om "kraftpriserna".
Nytt pers för leveranstider har satts.
Vissa regulatorer kan levereras så att de kommer fram dagen efter (än så länge bara ett fåtal produkter) och solpaneler har varit hos kund på två dagar (för de som bor runt Stockholm och söderut).
Medge att det här är en bra början för "Nya" 24-voltsbutiken. :wink:


Bra jobbat Göran!
Det är sådant man vinner kunder på. bl,a.
Jernet
 

Re: Kraftpriser.

Inläggav Raptor50 14 mar 2010 00:30

Hmm.. Ett tag sedan jag var inom, men så länge tråden har spårat ur såhär mycket ändå, så kan jag kanske fråga om hur det är med doppvärmare, tycker komma ihåg någon gammal tråd där du pratade på (Göran) att du skulle få in igen.. Kommer dom komma in eller är detta något du har lagt på is??
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Kraftpriser.

Inläggav Göran 14 mar 2010 01:45

Nej, det kommer nya modeller om en dryg vecka (upp till 1kW).

Tillbaka till kraftpriserna. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Kraftpriser.

Inläggav Göran.W 14 mar 2010 02:45

Tur det inte finns någon moderator.
Bilagor
thread_direction.gif
thread_direction.gif (5.62 KB) Visad 9847 gånger
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Kraftpriser.

Inläggav Ib-Arne 14 apr 2010 10:55

Företagen i Gnosjöregionen har tröttnat på eljättarnas höga elpriser. Nu tänker de börja producera sin egen el. Mer än 20 öre per kilowattimme ska inte det in

Sexton företag i trakterna av Gnosjö har gått ihop bildat nätverket E-kraft. Tillsammans ska de bygga egna kraftverk.

- Det handlar om vindkraftverk och att öppna redan befintliga små vattenkraftverk, säger företagaren Anders Axelsson, som står bakom initiativet.

Efter de första rapporterna om nättverket strömmar det nu till nya intresserade företag från hela landet.

Anders Axelsson:

- Vi har fått ett hundratal intresseanmälningar. Precis som vi är många företag och privatpersoner upprörda över de höga priserna och hur marknaden fungerar.

- Folk känner sig maktlösa i förhållande till de stora elproducenterna och deras stora vinster, säger han.

De senaste åren har elpriset legat på cirka 40 öre per kWh, men 90 procent av elproduktionen i Sverige kostar bara runt 10 öre per kWh att producera, menar Anders Axelsson.

E-Krafts målsättning är att företagen högst ska betala 20 öre per kWh i 20 år. Produktionen ska skötas av ett kooperativ.

Förhoppningen är att E-kraft ska vara i gång med egen produktion redan i år.

Men då får ni betala skatt på skillnaden mellan ert "rabatterade" pris och marknadspriset?

- Nej, uttagsbeskattningen gäller bara privatpersoner, säger Anders Axelsson.

För att organisera handeln tänker han och de andra småföretagarna söka samarbete med en elhandlare.

- Vi har redan varit i kontakt med flera, säger Anders Axelsson.

Anders Axelsson är civilekonom och driver företaget E-Kraft Ekonomi & Ekologi, som hjälper företag att hitta billiga energilösningar.

Han har tidigare arbetet som energirådgivare och vd på Gislaved Energi AB, ett kommunalt energibolag, varit energirådgivare och skrivit tre faktaböcker om miljö och energi.

Hans kompanjon i nätverket är Lars Andrén, som bland annat varit ordförande i Föreningen Sveriges Energirådgivare. Sedan 1995 är han ordförande i Svenska Solenergiföreningen
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Kraftpriser.

Inläggav Karro 14 apr 2010 11:33

Hur tänker de göra med eldistributionen? De stora elbolagen tar ju ut hutlösa priser för att få kraft distrigbuerad.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Kraftpriser.

Inläggav Raptor50 20 sep 2010 16:19

Karro skrev:Hur tänker de göra med eldistributionen? De stora elbolagen tar ju ut hutlösa priser för att få kraft distrigbuerad.


Säg inget.. Jag såg en PDF från NVE, (Norges Vassdrag og Energiverk) som skriver så här :

I Sverige og Finland var prisen 396,3 kr/MWh, noko som er omtrent 2 prosent lågare enn i veke 35.

396.3 kr för en MEGA WATT... ??? Hur fa.. kan det bli en krona ungefär för kilo watt'n när den kommer in i mitt hus.
Om man räknar på det så blir det 0,0003963 Kr för en kw mellan el producenter..
Tydligen många som skall tjäna pengar. Sånt gör mig bara ännu mer klar för att köpa fler solpanel, (Och då från Göran, inte fixa själv) och forsöka ännu mer på antingen pannkakor eller fler generatorer, ungefär som den jag har från förut..
Det skulle varit så gött att kunna koppla sig bort från Elbolaget och klara sig själv..
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Kraftpriser.

Inläggav Jonas L 20 sep 2010 18:36

Nu blev det nog lite knas i matematiken. 396 kr/MWh = 0,396 kr/kWh = 40 öre/kWh. Och jag antar att det är norska kronor dessutom.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Kraftpriser.

Inläggav Göran.W 20 sep 2010 21:40

1 mega watt = 1 000 000 watt = 1000 kw
Lätt att lura bort sig där
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Kraftpriser.

Inläggav Raptor50 22 sep 2010 22:29

:lol: Inte första gången som jag skiter ned mig på matte.. :)

Ja ja.. Jag smilar ändå jag.. Jag är inte Revisor heller. :)
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Re: Kraftpriser.

Inläggav Sverre V 24 sep 2010 08:58

Raptor50 skrev:Säg inget.. Jag såg en PDF från NVE, (Norges Vassdrag og Energiverk) som skriver så här :


Tog en mätaravläsning nu på morgonen för att visa de norska priserna .

Bild

Mvh
Sverre
Användarvisningsbild
Sverre V
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 apr 2008 22:29

Re: Kraftpriser.

Inläggav Raptor50 24 sep 2010 22:09

Det är ju rätt sjukt att man skall betala det dubbla för näthyra, och leverans
Jag tog fastpris på 55 öre pr kWh jag nu då, men då är jag bunden i 12 månader.. Tänkte kanske det var lika bra nu när vintern närmar sig..
Ja till 30 timmars dygn.. Kanske jag också hadde fått tid med det jag ville gjort.. :(
Användarvisningsbild
Raptor50
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 06 aug 2009 17:18
Ort: Karlstad, Hagfors

Föregående

Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster