Lågvarvig generator för vind och vattenkraft

Här kan önskemål om nya produkter framföras och diskuteras med tillverkningsföretag som håller koll på vad som händer här.

Lågvarvig generator för vind och vattenkraft

Inläggav Jernet 20 jan 2009 16:30

500w, 1500w 3000w! ......

Vad är "rätt" pris på sådana?
Mao vad skulle ni kunna tänka er att betala för dessa generatorer om ni hade behov för dom?
Realistiska förslag önskas.
Jernet
 

Re: Lågvarvig generator för vind och vattenkraft

Inläggav Sverre V 08 maj 2009 21:22

Det blir jo nesten umulig å besvare ditt spørsmål da du ikke opplyser om kvalitet, lagring og ikke minst, hvor i verden disse er laget :? . Men jeg tror nok ganske sikkert at en Skandinavisk laget generator ville ha bedre kvalitet enn en Kinesisk. + at det vil være lettere å med reklamasjoner og service. Og da vil vel kanskje prisen følge dette.

Mvh
Sverre V
Användarvisningsbild
Sverre V
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 apr 2008 22:29

Re: Lågvarvig generator för vind och vattenkraft

Inläggav HJFF1969 09 maj 2009 21:46

En pannkaka borde väl hamna runt 2500:- och prisskillnaden mellan storlekarna borde bara vara nån hundring.

+ Ett ev påslag för någons annans tillverkningskostnad
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Lågvarvig generator för vind och vattenkraft

Inläggav TonyMontano 10 maj 2009 16:14

Ja kanske 1800:- för 500w sen 2500:- för 1500w och ca 3000:- för 3000 w kanske
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Lågvarvig generator för vind och vattenkraft

Inläggav PowerMizer 10 maj 2009 16:23

Asså, HJFF1969...

Kostar grejorna 2500:-?

Man måste ju lägga på för skälig arbetstid, ställ-kostnader, produktionsbortfall (typ nedtappade grejor, felsvetsningar, skador på färdiga lindningar) och sånt.. Sen ska ju 25% av utpriset läggas på till staten också.

Många kronor bliiir det. :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Lågvarvig generator för vind och vattenkraft

Inläggav HJFF1969 10 maj 2009 22:53

PowerMizer skrev:Asså, HJFF1969...

Kostar grejorna 2500:-?

Man måste ju lägga på för skälig arbetstid, ställ-kostnader, produktionsbortfall (typ nedtappade grejor, felsvetsningar, skador på färdiga lindningar) och sånt.. Sen ska ju 25% av utpriset läggas på till staten också.

Många kronor bliiir det. :roll:


Jo däromkring.

Magneter ca 1000:-
Lindningstråd ca 500:-
Axeltapp 200:-
Epoxi 300:-

Bygger man dessutom själv så tänker man ju att man köper lite mer av allting utifall att man skulle prova....ja du vet :D
Så relativt sett blir en kraftfull generator billigare tack vare att samma magneter kan användas, ett litet påslag för koppartråden bara.
Vill man bygga en lite mindre snurra lite mindre dyrt men lika bra gör man som Tompaiuppsala.

Hmm, undrar hur stor ställkostnaden blir om man bara gör en generator i livet, men å andra sidan tar man kostnaden minus upplevelsen tar det nog ut varandra...
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Lågvarvig generator för vind och vattenkraft

Inläggav Jernet 11 maj 2009 07:26

HJFF1969 skrev:
PowerMizer skrev:Asså, HJFF1969...

Kostar grejorna 2500:-?

Man måste ju lägga på för skälig arbetstid, ställ-kostnader, produktionsbortfall (typ nedtappade grejor, felsvetsningar, skador på färdiga lindningar) och sånt.. Sen ska ju 25% av utpriset läggas på till staten också.

Många kronor bliiir det. :roll:


Jo däromkring.

Magneter ca 1000:-
Lindningstråd ca 500:-
Axeltapp 200:-
Epoxi 300:-

Bygger man dessutom själv så tänker man ju att man köper lite mer av allting utifall att man skulle prova....ja du vet :D
Så relativt sett blir en kraftfull generator billigare tack vare att samma magneter kan användas, ett litet påslag för koppartråden bara.
Vill man bygga en lite mindre snurra lite mindre dyrt men lika bra gör man som Tompaiuppsala.

Hmm, undrar hur stor ställkostnaden blir om man bara gör en generator i livet, men å andra sidan tar man kostnaden minus upplevelsen tar det nog ut varandra...


Jag vet inte om du kanske noterat att tråden ligger under "produktutveckling" och inte "gör det själv" :mrgreen:
Hur som helst så kvittar det, för jag lär ändå aldrig få tid att utveckla detta som jag vill ha det pga allt för många järn i elden nu.
Jernet
 

Re: Lågvarvig generator för vind och vattenkraft

Inläggav HJFF1969 11 maj 2009 09:07

Jernet skrev:
Jag vet inte om du kanske noterat att tråden ligger under "produktutveckling" och inte "gör det själv" :mrgreen:
Hur som helst så kvittar det, för jag lär ändå aldrig få tid att utveckla detta som jag vill ha det pga allt för många järn i elden nu.


Jo jag noterade det men som jag skrev i mitt första inlägg så får du en hum om materialkostnaden.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Lågvarvig generator för vind och vattenkraft

Inläggav Jernet 11 maj 2009 16:11

HJFF1969 skrev:
Jernet skrev:
Jag vet inte om du kanske noterat att tråden ligger under "produktutveckling" och inte "gör det själv" :mrgreen:
Hur som helst så kvittar det, för jag lär ändå aldrig få tid att utveckla detta som jag vill ha det pga allt för många järn i elden nu.


Jo jag noterade det men som jag skrev i mitt första inlägg så får du en hum om materialkostnaden.


Jo men den lär jag väl kanske redan ha tagit reda på eftersom jag går ut å frågar hur mycket folk är villiga att betala för en komplett generator, eller tror du inte det :wink:
Nåväl, som sagt är det ej aktuellt längre.
Jernet
 


Återgå till Produktutveckling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron