500w, 1500w 3000w! ......
Vad är "rätt" pris på sådana?
Mao vad skulle ni kunna tänka er att betala för dessa generatorer om ni hade behov för dom?
Realistiska förslag önskas.
PowerMizer skrev:Asså, HJFF1969...
Kostar grejorna 2500:-?
Man måste ju lägga på för skälig arbetstid, ställ-kostnader, produktionsbortfall (typ nedtappade grejor, felsvetsningar, skador på färdiga lindningar) och sånt.. Sen ska ju 25% av utpriset läggas på till staten också.
Många kronor bliiir det.
HJFF1969 skrev:PowerMizer skrev:Asså, HJFF1969...
Kostar grejorna 2500:-?
Man måste ju lägga på för skälig arbetstid, ställ-kostnader, produktionsbortfall (typ nedtappade grejor, felsvetsningar, skador på färdiga lindningar) och sånt.. Sen ska ju 25% av utpriset läggas på till staten också.
Många kronor bliiir det.
Jo däromkring.
Magneter ca 1000:-
Lindningstråd ca 500:-
Axeltapp 200:-
Epoxi 300:-
Bygger man dessutom själv så tänker man ju att man köper lite mer av allting utifall att man skulle prova....ja du vet![]()
Så relativt sett blir en kraftfull generator billigare tack vare att samma magneter kan användas, ett litet påslag för koppartråden bara.
Vill man bygga en lite mindre snurra lite mindre dyrt men lika bra gör man som Tompaiuppsala.
Hmm, undrar hur stor ställkostnaden blir om man bara gör en generator i livet, men å andra sidan tar man kostnaden minus upplevelsen tar det nog ut varandra...
Jernet skrev:
Jag vet inte om du kanske noterat att tråden ligger under "produktutveckling" och inte "gör det själv"![]()
Hur som helst så kvittar det, för jag lär ändå aldrig få tid att utveckla detta som jag vill ha det pga allt för många järn i elden nu.
HJFF1969 skrev:Jernet skrev:
Jag vet inte om du kanske noterat att tråden ligger under "produktutveckling" och inte "gör det själv"![]()
Hur som helst så kvittar det, för jag lär ändå aldrig få tid att utveckla detta som jag vill ha det pga allt för många järn i elden nu.
Jo jag noterade det men som jag skrev i mitt första inlägg så får du en hum om materialkostnaden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst