Växthus?!

Re: Växthus?!

Inläggav KennethE 19 maj 2009 22:10

Ägg är förmodligen så nära det perfekta livsmedlet man kan komma, man kan leva ett helt långt och hälsosamt liv på enbart ägg även om det möjligen skulle kunna kännas lite enformigt i längden. Dock bör man antingen kasta var tredje vita för att inte andelen protein skall bli för stor, eller hellre komplettera med lite smör. :-)

Dessutom är förpackningen ett under av ingenjörskonst! Otvättade ägg håller dessutom oftast runt en månad i rumstemperatur trots att innehållet är så känsligt.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Växthus?!

Inläggav carl.c 20 maj 2009 00:37

OT.Har hört rykten att ägg kan hålla bra mycke längre än en månad, från hönsfarmare som provat sig fram...bästföre datumen på ägg har inget med verkligheten att göra utan måste finns där och är lite taget ur luften....men jag har aldrig provat.

Hur somhelt håller just på med ett jättelitet växthus som min dotter ska odla tomater i...kanske lite sent att plantera nu men nåt lär väl växa upp.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 20 maj 2009 09:04

carl.c skrev:Hur somhelt håller just på med ett jättelitet växthus som min dotter ska odla tomater i...kanske lite sent att plantera nu men nåt lär väl växa upp.

Kul! Jag tror det är smart att dels börja odla med barnen tidigt och att inte bygga / odla för stort i början. Blir det för stort kan det kännas övermäktigt och avskräckande (även för vuxna!), så att börja smått är nog inte dumt! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav KennethE 20 maj 2009 09:59

Jag såg en rätt smart lösning på odling på litet utrymme. De hade satt upp några hängrännor längs med söderväggen som de odlade i, det kan ju vara lämpligt att ha något lite större och djupare än vanliga hängrännor men tanken är god. Jag skulle då kunna tänka mig att odla i ren sand blandad med gräsklipp och sedan bara fylla på uppifrån med mer gräsklipp under sommaren. Även bevattning borde då vara lätt att lösa automatiskt för den händige.

Gör man det snyggt skulle det dessutom kunna bli vackert med väggen täckt av t.ex. jordgubbsplantor, gärna en ampelvariant som hänger över kanten. Lök borde gå bra liksom vitlök, och varför inte ingefära?

Det borde även vara perfekt för många typer av sallat, för att inte tala om rädisor.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Växthus?!

Inläggav deepforest 20 maj 2009 10:34

Jag tog vanliga 110 mm avloppsrör, satte på en propp i ena änden och en böj i andra, borrade 40mm hål på översidan med 20 cm avstånd, stoppade i "koner" av plast som jag fyllde med bomull, satte salladsfrön i bomullen och fyllde på "gödslat" vatten i röret så att det nådde en bit upp på konerna. Voila! Odling utan jord.
Funkade finfint. Jag ska göra om det senare när jag har gjort mer av huset färdigt.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 20 maj 2009 17:19

deepforest skrev:Jag tog vanliga 110 mm avloppsrör . . .
Riktigt läckert, men hur kommer man på en sån idé? :shock:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav carl.c 20 maj 2009 18:46

PowerMizer skrev:
deepforest skrev:Jag tog vanliga 110 mm avloppsrör . . .
Riktigt läckert, men hur kommer man på en sån idé? :shock:

En kompis arbetade i ett projekt att utveckla salladsmaskiner..nån sorts roterande historia.. din ide med rör skulle ju passa perfekt i en sån känns det som...snurrar runt och doppas i gödselvatten när det bevövs..roterar upp till ljuset, vore bra om man vill odla sallad på trånga utrymmen tex i källaren under en resturang eller på ett tak kanske.
eller riktigt mycke på stora utrymmen.

15 grader och ljust vill sallad ha läste jag just...22 kronor kilot för isbergsallad? 2,5 månad tar det 75 dagar ca.. 75 st 2 meters rör borde ge ca 10 sallader om dagen..en sån skulle man kunna ha nere i källaren och kränga svart till lokala hamburgerhaket och ica : ) ruccola ska vara lättast att odla och kostar ca 189 kr/kg....synd man inte har nån bonde gen i sig så man orkar plantera annat är lite blommor...fast i år odlar vi jorgubber morötter och snart tomater åtminstone.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Växthus?!

Inläggav KennethE 20 maj 2009 21:05

Fast då missar man det där med hållbar odling, när man börjar använda köpegödsel.

Blanda sand och gräsklipp, och fyll på med mera gräsklipp i takt med att gräset växer.

Man kan odla på ungefär samma areal som man har gräsmatta utan någon annan gödsel och få en mycket god skörd. Då blir det uthålligt under hur lång tid som helst.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Växthus?!

Inläggav deepforest 20 maj 2009 23:40

hur kommer man på en sån idé?

Jag köpte "kruksallad! Då såg jag att det var bomull vid roten och spånade vidare, och galen som jag är var jag ju tvungen att prova.
Jag kollade då o då i böjen om vattnet nådde konerna och fyllde på lite vatten då det behövdes. Det växte som,,,,,,,,,,,gräs :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 21 maj 2009 09:06

Smart! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 24 maj 2009 12:01

Här är vad jag har tänkt göra ett växthus av, enligt nuvarande planer:

pict2841small.jpg
pict2841small.jpg (62.74 KB) Visad 11526 gånger

Om man inte ser vad bilden föreställer, så är det alltså två växthussektioner i trä, som jag har ställt på marken och lutande mot skjulet.
Varje sektion är 1040 bred och 1640 hög.

Växthuset är tänkt att stå med ena gavlen mot mitt hus, och sedan gå rakt ut 4 eller 5 moduler.
Bredden ca 2500 mm.

För en vecka sedan satte jag en hel del olika frön i stora träkrukor utomhus och inte ett grönt strå har kommit upp. Inte ens de enklaste sakerna, som sallad. Det tyder jag som att i det Norrländska klimatet är ett växthus helt nödvändigt, eller att jag har gjort något katastrofalt odlingsmisstag. Gräs, ängar och maskrosor växer så det knakar.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växthus?!

Inläggav KennethE 24 maj 2009 13:06

Jag såg i en Engelsk teveserie om att leva grönt hur de grävde en grop under växthuset som de fyllde med glaskross. Sedan hade de ett rör från växthusets högsta punkt ner i glaskrosset och en fläkt som drevs av en liten solpanel. De blåste alltså ner den varmaste luften och värmde glaskrosset på dagen och lät det värma växthuset på natten, på det sättet kunde de förlänga odlingssäsongen en hel del.

Ett alternativ kunde vara att värma glaskrosset med luft från en luftsolfångare på dagen för att göra det ännu effektivare.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 24 maj 2009 14:00

KennethE skrev:Engelsk teveserie
"It's not easy being green" med Richard "Dick" Strawbridge.
http://www.newhousefarm.tv/
http://en.wikipedia.org/wiki/It's_Not_Easy_Being_Green
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav KennethE 24 maj 2009 16:04

Den var det ja, jag hittade den på min favorit bland "irreguljära tevekanaler" :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 25 maj 2009 09:41

Såhär ungefär hade jag tänkt mig att det skulle kunna se ut:
Bild
Fast jag behöver bara bygga en ram, som jag sedan infogar glassektionerna i. Dessutom behöver jag inte en hög grund, då mina glassektioner redan är höga nog.

Fast vad jag förfasar mig över är grundläggningen. Vore det inte för den skulle jag kunna åka till en brädgård, köpa virke och spika up en ram. Men grundläggningen verkar extremt jobbig.

Jag funderar lite på att inte sätta växthuset vid huset mitt, just på grund av att grundläggningen blir extra svår vid huset. En bit bort, på ett lite sämre ställe, har jag en plats där det stått en lagård med kor en gång i tiden. Nu är det allmän skräpsamling och det växer bara tistlar och brännässlor. Undra om jag kan anta att det redan finns någon sorts grundläggning där under och att jag bara kan bygga ovanpå marken?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt om villa, fritidshus, båt, husvagn, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst