Växthus?!

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 26 maj 2009 11:12

Jag står och försöker reparera en gammal jordfräs, som säkert inte har snurrat på 5 år.
Vet inte ens om den är tvåtakt eller fyrtakt (hur ser man det?).
Får jag igång den ska det fräsas. Ja, då kan jag tillochmed fräsa bort nässlorna och så blommor och gräs istället.
(Det är väl bara att fylla på bensin och rycka i snöret.... eller?)

Jag provade att sätta spaden i marken på stället utanför huset, där jag tänkte ha växthuset. Även fast jag hoppade på den, gick den inte ner mer än ca 2cm. Verkar inte speciellt inspirerande.

Jag får väl göra som gubben, som på natten stod och sökte efter sin nyckel under lyktstolpen.
En förbipasserare försöker hjälpa och frågar gubben - var exakt tappade du nyckeln?
- Där borta, sa gubben och pekade en bra bit bort.
- Men varför söker du då här?
Gubben svarar - det är ljusare här under lyktstolpen.

I min påbörjade explorativa utgrävning av vad lagårn har stått, finner jag ett golv av betongplattor, ca 10 cm ned i jorden. Under betongplattorna finns sand. Så det verkar vara en slät yta som inte behöver grävning eller krånglig grundläggning. Alltså, det verkar vara lättare att bygga där. Jordankare och en ram av tryckimpregnerat.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växthus?!

Inläggav KennethE 26 maj 2009 11:42

Orkar man inte göra något annat med nässlorna så lär de i alla fall bli ypperlig kompost.

Men vill man spara mycket jobb med ogräs skaffar man höns, de tar alla späda blad som kmmer upp så får man bara bort det grova så sköter de resten sedan. Jag är ganska säker på att de även älskar de späda bladen av kirskål som ju många trädgårdsägare svär över. Svär inte äver ogräset, gör ägg av det!
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 26 maj 2009 12:12

HJFF1969 skrev:Härlig läsning, det blir ju så bra trots billigt material.
Jo, men man får tänka annorlunda; "Har jag NÅTT som skulle passa och fungera här?"
Det roliga är att det blir så bra med enkla medel! :D
Har t.ex. ingen byggsåg (än), men däremot en elektrisk geringssåg. För att enkelt kapa reglar/brädor/list så byggde jag en enkel bänk av 6 SJ-pallar, 2 st 2"4 och lite ribb (22 X 45). Resultatet är en bänk som är 3,1 meter och måttsatt dels från klingan och ut emot kanterna och dels längs hela längden! Ska man ha en bit på 72 cm så drar man brädan till lite drygt 70-cm-sträcket och kapar! Det tog väl en timma att bygga, men nu är det rationellt! Ett klart "DIY-tips"! :mrgreen:

Karro skrev:Vet inte ens om den är tvåtakt eller fyrtakt (hur ser man det?).
Oljeplugg nere på vevhuset=4-takt=ren soppa. Ingen oljeplugg=2-takt=oljeblandat. Ofta står det nått på/brevid bränslelocket eller nått också.
Karro skrev:(Det är väl bara att fylla på bensin och rycka i snöret.... eller?)
Ja, bara du vet om det ska vara ren- eller oljblandad bensin så... Jo, om det är en 4-taktare så kolla oljenivån också! :!:
Karro skrev:I min påbörjade explorativa utgrävning av vad lagårn har stått, finner jag ett golv av betongplattor, ca 10 cm ned i jorden. Under betongplattorna finns sand. Så det verkar vara en slät yta som inte behöver grävning eller krånglig grundläggning. Alltså, det verkar vara lättare att bygga där. Jordankare och en ram av tryckimpregnerat.
Låter helt rätt! Är det nära där gödselhuset stått/står så är det ännu bättre! Säkert mera brännässlor också! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: karros jordfräs.

Inläggav carl.c 26 maj 2009 15:47

Har motorn stått länge och helst om det är en tvåtaktsmotor så är det bäst att smörja upp den riktigt noga innan man startar den, alltså vevaxeln och lager som har med den att göra...risken är att det skär ihop fort annars då inget som smörjer finns där det behövs och vanligen lite rost istället...är mycket vanligt att folk startar upp sina gamla skotrar efter ett par år och dom skär relativt fort... Är det fyrtakt behöver oljan bytas om den stått länge då den drar åt sig vatten..och även blandas ut med bensin ju mer använd den är.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 31 maj 2009 06:51

Min jordfräs är en fyrtaktare. Jag rycker och rycker i snöret, men ingenting händer, utom att jag blir ganska trött i armen.

Jag misstänker att det inte är någon tändning. Gjorde på bilviset och skruvade ur tändstiftet och lade på sidan - ingen gnista vad jag kan se. Jaha, vad gör man nu?
Det är ju inte så att tändsystemet är direkt åtkomligt.....
Även en sådan där motor (3.5hk) har väl brytarspetsar någonstans? Och det har jag lärt mig från min bilar. Om det inte är gnista så är det 1) lösa sladdar 2) inga brytarspetsar kvar.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växthus?!

Inläggav jan 31 maj 2009 07:11

var det första starten för i år ?
ja vet att när min mc stått hela vintern så samlas kondens i förgasar koppen å tömmer man inte den så dör tändstiften
har du tur så e det bara att byta
jan
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 dec 2008 11:59
Ort: nordanstig ilsbo

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 31 maj 2009 07:52

Nej, första starten på 5 år, eller så. Jag har aldrig sett den gå, utan hittade den bara i garaget.

Det finns en liten knapp på förgasarkoppen. Trycker jag på den kommer bensin.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 31 maj 2009 08:23

Jag har en idé när det gäller växthus. Kan man inte kombinera solfångare och växthus?
Om man bygger norrväggen av något massivt, svart och isolerar den mot utsidan, då borde den ju accumulera värme och sedan stråla ut det under natten?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växthus?!

Inläggav KennethE 31 maj 2009 09:37

I England är det vanligt att bygga växthus mot en mur så att den fungerar som utjämnande värmemagasin.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Växthus?!

Inläggav deepforest 31 maj 2009 12:26

Karro skrev:
Min jordfräs är en fyrtaktare. Jag rycker och rycker i snöret, men ingenting händer, utom att jag blir ganska trött i armen.


Jag gissar att det är en Briggs & Strattonmotor du har, eller en Tecumseh. Kolla först att "kortslutningskabeln" som stoppar motorn inte är i kontakt med godset (jord) eller att kontakten för den fungerar. Brukar sitta på förgasaren. Losaa kabel och kolla gnistan. Det kan också vara så enkelt att det är rost på svänghjulet. Ta av fläktkåpan, på svänghjulet sitter magneten, rengör den och ytorna på tändspolen med slippapper, kolla avståndet mellan tändspolen och svänghjulet, bör vara litet (0,3 mm) men absolut inte ta emot. Jag brukar lägga papper från t.ex. tändsticksask emellan och dra åt skruvarna. kolla gnistan sen. Ingen gnista? är den väldigt gammal så finns det brytare, de sitter innanför svänghjulet. ganska enkelt att fixa. Lossa muttern i mitten, har du en avdragare använd den, annars, sätt något att bryta med mellan motorblocket och svänghjulet, knacka på vevaxeln, (med muttern på så du inte förstör gängorna) då brukar svänghjulet lossna. Innanför en plåt sitter brytarna. Rengör brytarna, ställ in avstånd 0,35. montera ihop och testa.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 01 jun 2009 16:04

Det är en Tecumseh, eller vad som verkar en östtysk kopia, eller licensbyggd i Tyskland.
Någon kortslutningskabel har jag inte hittat. Men jag ska följa ditt råd och plocka bort svänghjulet och titta under. Kanske den ställdes i garaget för att den inte fungerande längre? Den har stått ute några år, så finns det en kontakt har den säkert oxiderat.

Tack, nu när jag vet vad jag ska göra så känns det inte så skrämmande längre.
Det är nog en bra sak att lära sig småmotorer om man ska bo lantligt.
Då kan man också köpa saker som "trasiga" och fixa dem, för att få billiga maskiner.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 01 jun 2009 17:37

Stärkt i min självsäkerhet gick jag omedelbart ut och skruvade isär motorn. Tack och lov passade min Biltema avdragare - och den behövdes; svänghjulet satt som limmat. Under satt tändanläggningen, märke Bugatti och urtjusig! Sedan märkte jag det dråpliga. Sätter man gasreglaget på START, så betyder det stopp, och sätter man det på STOPP så betyder det start. Så hade jag startat på STOPP, hade det kanske gått? Brytarspetsarna så jättefina och antika ut. Lite olja kunde den snustorra svampen få, så kanske den kan behålla sin perfekta inställning.

Ihopskruvning, så märkte jag att tanken är läck. Måste fixas på något sätt, eller bytas ut.
Mitt i alltihopa tappade jag en tand och blev svimfärdig (eller kanske var det solen?). Så fortsättning imorgon.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 01 jun 2009 19:43

Karro skrev:Ihopskruvning, så märkte jag att tanken är läck. Måste fixas på något sätt, eller bytas ut.

Jag har tätat bränsletankar och oljetråg på gamla skruttbilar med Läckagetätare (bensinbeständig) från "Plastic Padding". Brukar finnas på OK, eller nån biltillbehörsbutik.

Karro skrev:Mitt i alltihopa tappade jag en tand och blev svimfärdig

Men.... Ta det lungt!! :shock:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 06 jun 2009 21:51

Nu står bygget på en grund av Leca-sten. Slänten på södra sidan är förstärkt med X antal kubikmeter tjocka grästorvor som "topp-dressas" med ytterligare X antal kubikmeter matjord. Vidare har vi burit dit några ton sten från ett röse här på tomten för att ha som erosionsskydd. Kan bli bra med natursten som sticker upp ur gräset, hoppas jag!

Om det blir tid över så hoppas jag att "fin-snajset" med markarbetet blir klart denna vecka, kanske t.o.m. målningen av växthuset?!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 10 jun 2009 06:12

Det verkar som om naturen har sin åsikt här i södra Norrland. Nu i juni har varenda natt varit omkring nollstrecket. För det mesta någon plusgrad, men en del nätter med nattfrost.
Så jag börjar förstå varför många växthus, av det äldre slaget, är byggda halvvägs ned i marken. Dvs. istället för att ha en leca-block kant över markytan, så gräver man ner det hela och har den biten under markytan. Detta då för att utnyttja markvärmen under kalla nätter (antar jag).
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Föregående

Återgå till Övrigt om villa, fritidshus, båt, husvagn, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster