Växthus?!

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 22 sep 2008 09:08

Snälla, tillbaka till växthuset. Jag behöver ett växthus - akut. Nja, inte så akut, om jag inte ska odla isblommor, men snart. Växthus = mat. Och ju mer jag odlar, desto mer pengar blir det över för annat roligt.

Kunde jag grundlägga före tjälen, så går det att bygga till nästa vår.

Det jag är rädd för är att "grunden" ska sätta sig och krossa alla glasrutor. Och gräva till kälfritt, det klarar jag inte. Något förslag som inte kräver grävning (grävmaskin) och heller inte lastbilar med singel, utan bara vad som kan tänkas finnas i skräphögarna?

Min tanke är att lägga växthuset mot husets södervägg, som ändå blir ökenhet när solen gassar på och på så sätt slippa att bygga två väggar.

Vilken dimension på virket i växthuset verkar vettigt?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växthus?!

Inläggav deepforest 22 sep 2008 14:38

Det jag är rädd för är att "grunden" ska sätta sig och krossa alla glasrutor.


Använd jordankare från T.ex. Byggmax. De skjuter inte!
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 22 sep 2008 15:04

Aha, så jag sätter jordanakare i hörnen, eller där det går vertikala "pinnar" och det räcker?
Det låter lätt som en plätt. Så lätt så att tillochmed jag ska klara det, utan att det ska se ut som ett kåkstadsslumbygge.
Senast redigerad av Karro 22 sep 2008 19:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 22 sep 2008 18:48

Ehhh... :oops: Jag har inte gjort nån grund än.

Det ligger en 2"4 på grusbädd (nedre väggband/syll), men det blir antingen naturstenar eller lecablock till sommaren.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 23 sep 2008 00:38

HJFF1969 skrev:I dom böckerna du plöjer genom står det något där om förvaring, jordkällare och dyl?

Sitter och läser denna just nu:
PowerMizer skrev: En av alla böcker är denna: "Emery, Carla - The Encyclopedia of Country Living, Updated 9th Ed (2003)" (ISBN 1-57061-377-X)

Där finns det _massor_ om bevarande/förvaring av mat! Kapitel 7 (sidan 493-546) handlar om "Food Preservation". Allt från hur man t.ex. tar upp potatis till hur man förvarar det bäst till hållbarheten på alla möjliga (och omöjliga) matråvaror.. Torkning, frysning, konservering, jordkällare, sötning (typ: sylt) och konservering med vinäger, salt eller fett tas upp.

LÄNK


Initially self-published 20 years ago, The Encyclopedia of Country Living has become the trusted guidebook to sustainable, self-sufficient living. Filled with memorable anecdotes, crucial advice, and a generous helping of good humor, this compendium provides detailed information about food production -- growing, processing, cooking, and preserving -- together with hundreds of recipes.

http://www.carlaemery.com/country-living-book.htm

http://www.grannysstore.com/Country_Liv ... Skills.htm
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 23 sep 2008 20:43

"The Complete Book of Self Sufficiency" av John Seymour...
https://thepiratebay.org/torrent/414360 ... hn_Seymour

The Self Sufficient Life and How to Live It is the only book that teaches all the skills needed to live independently in harmony with the land harnessing natural forms of energy, raising crops and keeping livestock, preserving foodstuffs, making beer and wine, basketry, carpentry, weaving, and much more.

Howto
plough a field sow wheat plant corn make hay malt barley rotate crops grow vegetables harness a horse milk a cow slaughter an ox shear a sheep pluck a chicken cure a ham salt beef brew beer make wine bake bread churn butter press cheese pickle onions prune trees can fruit dry herbs keep bees track game set a snare bait a hook skin a rabbit fillet a fish tan a hide sink a well build a barn mend a wall fire bricks dress stone split wood spin flax coil pots weave a basket thatch a roof construct an oven deep freeze store produce make fuel generate light harness the wind collect the rain trap the sun turn the soil follow the seasons respect the land reap the harvest waste nothing stay healthy live well
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav HJFF1969 24 sep 2008 12:35

TACK PM! Ska spara och kolla in länken sedan, sömnkontot ligger på minus nu :) PS. jo du nämnde något om Chile.

Karro, tjälskjutningar gör ju inte så mycket bara det skjuter lika mycket överallt och det gör det tex mitt på en gräsmatta.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 18 maj 2009 23:38

Karro skrev:Snälla, tillbaka till växthuset. Jag behöver ett växthus - akut. Nja, inte så akut, om jag inte ska odla isblommor, men snart. Växthus = mat. Och ju mer jag odlar, desto mer pengar blir det över för annat roligt.

Hur går det, Karro? Har du också börjat spika?

Här går det sakta och osäkert framåt. Vi bygger med 0-budget, så hälften av tiden går till att leta mtrl.
Vissa rutor (lufter) är pajjade, så där har vi äkta byggplast. Pallkragarna har höjts på ena längan med pallar. Gavelspetsarna är tätade med....Platonmatta! En dörr är byggd.

Idag har jag varit och vårservat sågverket, så nu ska jag såga fram lite virke att bygga av. Lite torrt har jag att bygga av (sågat i höstas), men råvirke funkar faktiskt också bra!

Om jag får tid så ska jag GIMP-behandla lite bilder o slänga upp!

Ehhh, glömde att säga att vi har fortfarande inte någon grundläggning.... Bild Det blir nog till att bita i det sura äpplet och köpa Leca-sten innan det börjar ruttna i syllen. :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav Karro 19 maj 2009 05:24

Nä, mycket har det inte hänt här. Det är 0-budget här också. Odlingarna får klara sig utan växthus i år, så gott som det går. Trädgården finns inte ens. Men om jag får vara frisk den här sommaren, ska jag nog hinna med en hel del.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växthus?!

Inläggav KennethE 19 maj 2009 09:19

Bygg ett hönshus i stället! Mycket bättre mat och sannolikt mer mat för samma insats av pengar, och mindre arbete. De är dessutom mycket bra på att hålla efter ogräs! :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 19 maj 2009 09:30

Nä, ska det vara djur här så är det två grisar. En ska heta Julskinka och den andra Påskskinka! Fina namn på grisar! :P
Min granne har några bruna, lurviga höns och där får vi tag på ägg.
Har även försökt få en annan granne att köpa en fjällko (då slipper vi arbetet) så att vi får dricka mjölk som inte är homogeniserad. Det är ju en stor källa till åderförkalkning att fettet åker ut i blodet istället för att man pissar ut det. Hem-mjölk är sååå mycket bättre!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav KennethE 19 maj 2009 13:41

Håller helt med, men jag skulle kalla grisarna frukost och middag. :-)

Jag drömmer om ett litet småbruk med skog och lite mark att odla vinterfoder på så att jag kan ha ett par kor och grisar på skogsbete. Helst huvudsakligen inte alltför ung lövskog.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Växthus?!

Inläggav Michael 19 maj 2009 17:54

KennethE skrev:Bygg ett hönshus i stället! Mycket bättre mat och sannolikt mer mat för samma insats av pengar, och mindre arbete. De är dessutom mycket bra på att hålla efter ogräs!

Hönsen håller dessutom snigelfritt.
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 19 maj 2009 20:30

Michael skrev:Hönsen håller dessutom snigelfritt.
Vi har inga sniglar, bara permafrost! :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav Michael 19 maj 2009 21:16

Ahh... så här nära fjollträsk är sniglar och mördarsniglar ett bekymmer mot växterna men gourme hönsen är galna i sniglar och förädlar dom snabbt till ägg 8)
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt om villa, fritidshus, båt, husvagn, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster