Liten kamin

Liten kamin

Inläggav Karro 29 sep 2010 09:56

Jag har ett litet arbetsrum på övervåningen. I källaren har jag en vedeldad panna med vattenburen centralvärme. När jag vaknar på morgonen så går jag ofta snart ner i källaren och eldar, men det tar ett bra tag innan värmen når mitt arbetsrum, så jag får sitta och frysa i flera timmar innan det blir varmt på morgonen. Är det riktigt kallt ute blir det aldrig varmt nog.

Så jag tänker på att installera en liten kamin i arbetsrummet, för att snabbt värma upp det. Ruymmet är ca 12 m2.
Fast där har jag svårt att hitta alternativ. En gasolkamin vore fint, men de är alla så stora, på 4kW och så, och dessutom klumpiga. 4kW skulle göra en bastu av rummet. Små gasolkaminer på 1-2 kW verkar vara smått omöjligt att hitta.

Jag har skortstensstock och hål i skrostenen, men ska jag installera en vedledad kammin blir det ett stort företag med renovering och certifiering av skorstenen, så måste jag bygga stege på taket för att sotaren ska komma dit. Det blir ett stort och dyrt företag. Min vedpanna i källaren har ett eget skortstensrör. Jag skulle dock enkelt kunna dra en slang för "avgaser" om jag har en liten kamin som behöver det.

Har någon ett bra tips vad jag kan göra?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Liten kamin

Inläggav PowerMizer 29 sep 2010 14:58

Eftersom det inte är så många meter från övervåningen och upp till taket så borde det vara enklast att låta provtrycka skorstenen och använda den. Om den läcker så kan man glidgjuta den/slå ner ett stålrör/sätta in en flexibel stålslang. Man kan glidgjuta själv med ett wirespel upptill och en kloss med trasor som man vevar upp.... Har aldrig gjort det, men hur svårt kan det va? :?

Jag har en liten fristående fotogenkamin (nyare modell med tippskydd o sånt) och en liten "Laxen" vedkamin (ny) som jag eldat ca 10 brasor i. Om det låter lockande så finns dom här till riktigt bra pris...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Liten kamin

Inläggav Karro 29 sep 2010 15:17

Jag har sett proffsen glidgjuta en skorsten i ett tvåvånings hyreshus. Det såg ganska enkelt ut. Precis som du beskriver. Skumgummibit längst ner, med winch högst upp. Så winchade de bara upp skumgummibiten medans de fyllde på tätningsmassa. I mitt fall behöver dessutom skorstenen muras om upptill.
Sedan behöver det läggas en stege på taket, så att sotaren kommer åt.
Inte svårt, men det drar iväg i pengar.
Så räcker ju inte det, utan det blir en förhöjd sotningsavgift dessutom.
Det får bli i kategorin "större husreparation" till framtiden.
Just nu har jag fler hål att fylla med pengar än jag har pengar.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Liten kamin

Inläggav Göran.W 24 okt 2010 01:16

Det finns skorstenslösa pellets kaminer där man i princip bara drar 2 rör rak ut genom väggen.
http://www.viivilla.se/Energi-Varme-VVS ... mobel.aspx
http://www.ariterm.se/15_Kaminer
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Liten kamin

Inläggav Gunnar lindgren 24 okt 2010 06:54

Karro skrev:Jag har ett litet arbetsrum på övervåningen. I källaren har jag en vedeldad panna med vattenburen centralvärme. När jag vaknar på morgonen så går jag ofta snart ner i källaren och eldar, men det tar ett bra tag innan värmen når mitt arbetsrum, så jag får sitta och frysa i flera timmar innan det blir varmt på morgonen. Är det riktigt kallt ute blir det aldrig varmt nog.

Så jag tänker på att installera en liten kamin i arbetsrummet, för att snabbt värma upp det. Ruymmet är ca 12 m2.
Fast där har jag svårt att hitta alternativ. En gasolkamin vore fint, men de är alla så stora, på 4kW och så, och dessutom klumpiga. 4kW skulle göra en bastu av rummet. Små gasolkaminer på 1-2 kW verkar vara smått omöjligt att hitta.

Jag har skortstensstock och hål i skrostenen, men ska jag installera en vedledad kammin blir det ett stort företag med renovering och certifiering av skorstenen, så måste jag bygga stege på taket för att sotaren ska komma dit. Det blir ett stort och dyrt företag. Min vedpanna i källaren har ett eget skortstensrör. Jag skulle dock enkelt kunna dra en slang för "avgaser" om jag har en liten kamin som behöver det.

Har någon ett bra tips vad jag kan göra?


Större radiator-om pannan har kapacitet ragga en acumulatortank
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Liten kamin

Inläggav M8e 15 dec 2010 13:35

Hur gick det med detta?

Gasolkaminer som går att ställa ner till 1-1,5kw går ju att hitta lite överallt, eller är de förstora på grund av platsbrist?
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Liten kamin

Inläggav Karro 15 dec 2010 16:41

Det som hände var att mitt arbetsrum är fför kallt att vistas i längre tag . Framåt kvällen har temperaturen stigit till drägligt, men det kallnar igen under natten. Jag gör andra saker istället, i andra rum, tills jag har en löst problemet.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Liten kamin

Inläggav RÖD@nörd 15 dec 2010 17:10

Karro skrev:...Jag vaknade kring 3 med feber och ffrossa.....Jag skakade så att armarna gick en dm i varje riktning....

Roligt höra något från dig igen. :D

Jag har undrat så jag nästan undrat ihjäl mig. Röd@nörd tänker på dig! :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Liten kamin

Inläggav Karro 15 dec 2010 21:36

Jag kände mig ganska ok i morse, och har varit på benen i lite lagom takt idag.

En sak som jag ska prova är att sätta en fläkt på radiatorn. Jag tror det ska höja effekten genom att liksom sätta lite turbo på den. Fast här skulle jag behöva en lång och smal fläkt. Helst en tangentialfläkt, som den här ungefär:
Bild
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Liten kamin

Inläggav Göran.W 15 dec 2010 23:08

Kolla på återvinningen om du kan hitta ett gamalt torkskåp.
I dom sitter precis en sån fläkt du söker om det inte är ett osby skåp frän 1800 talet för dom har en annan fläkt.
Annars finns det att köpa på conrad http://www.conrad.se/swe/tp.php?recordID=570192
Det går inte knåpa ihop något med gamla data fläktar som man brukar har några liggande.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Liten kamin

Inläggav McB 16 dec 2010 13:59

Ett rör med en lagom skåra i på längden och fläkt i ena eller båda ändarna som trycker in i röret. Inte optimal luftström men det funkar.
Data fläkt blir nog lagom om det inte är ett jätte rör med jätte skåra.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Liten kamin

Inläggav Karro 16 dec 2010 14:36

En bra idé
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Liten kamin

Inläggav McB 16 dec 2010 16:20

I skåran kan du limma snedställda plan för att öka eller minska spridning och luftflöde!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Liten kamin

Inläggav Karro 25 feb 2011 16:30

Jag läste att de där små värmeljusen är ganska effektiva värmekällor och numera faktiskt billigare än elkraft. 10 st värmeljus ska ge 1kW värme i 4 timmar, alltså 3kWh för 3kr.
Jag tror inte riktigt på det, men det kostar knappt något att prova. Sedan ger det ju ljus också....
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Liten kamin

Inläggav M8e 25 feb 2011 17:44

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article33296.ece
Ett billigare alternativ är då att köpa Ikeas värmeljus (100 st för 24:90). Ett sådant ljus brinner i 4 timmar. Totalt avgiven energi för hela förpackningen värmeljus blir:

100 ljus · 4 h · 0,1 kW = 40 kWh. Det ger en fjärdedel av kostnaden för blockljusen, 62 öre per kWh.

Men här har han bara antagit att ljuset ger en effekt på 100w. Men om man istället antar att det är 75 watt så blir det ändå 83kr öre/kWh.
Sett andra uträkningar där man helt enkelt har vägt bränslet och antagit att det var 100% paraffin eller vad de nu va.

Fast det var 2004, nu är nog värmeljus lite dyrare.
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Nästa

Återgå till Övrigt om villa, fritidshus, båt, husvagn, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron